Re: [RomanianHomeComputer] Re: Calculator hc

  • Viomusic Studio
    Message 1 of 19 , Apr 1 4:43 AM
      Despre calculatoarele Jet ce stiti ? Sunt bune de ceva? E cam piperat pretul nu? http://www.okazii.ro/computere-altele/un-calculator-vechi-vintage-de-colectie-romanesc-functional-anul-1990-e-jet-nu-e-hc-sau-cobra-a125346685

      Message 2 of 19 , Apr 1 5:04 AM
        Jet-ul e la fel ca un cip03 din cate stiu eu, diferenta mare este la brand-ul de pe ecran si la carcasa de telefon pe care o are :)

        Sent from my iPhone

        Message 3 of 19 , Apr 1 5:07 AM
          Dar mi se pare mie sau are cablul de alimentare direct in el ? Deci are adaptorul inauntru si merge direct la priza ?

          Message 4 of 19 , Apr 1 5:09 AM
            Da are sursa in interior

            Sent from my iPhone

            Message 5 of 19 , Apr 1 5:14 AM
              Este vreo diferenta notabila intre jet si hc 90 sa zicem ? ( probabil nu are cp/m ca hc 91 daca gresesc va rog sa ma corectati ). S-ar putea pune pe el o interfata ide pt card ca pe hc ? Presupun ca floppy iese din discutie la acest model. Cam cat ar merita totusi unul? Sincer sa fiu imi place asa cum arata, parca e mai frumos lucrat decat carcasa de hc 90 :) .

> [...]

              > Daca are cineva vreun calculator hc functional ( nu ma pricep sa repar din pacate ) sa scrie aici poate ne intelegem la pret. Ma mananca rau :) .

            • YO3GHM
              Message 6 of 19 , Apr 1 6:04 AM
                Salutare.
                ..o sa-ti ridice statuie aia de pe okazii ca le creste comisionul...he..he..
                Jet-ul seamana cu un telefon ca pe vremea aia ,cei de la Electromagnetica aveau in plan sa fabrice fax-uri si cum nu le-a iesit "gaselnita" ai zis sa vinda si ei ceva in carcasele gata facute...si a iesit jeg-ul....
                Parca aveam si schema....

                Message 7 of 19 , Apr 1 6:13 AM
                  Tare faza. deci chiar e de telefon, vazusem eu patratele alea mai sus dar nu mi-am dat seama ca erau de fapt locul unde ar fi venit butoanele de telefon. Oricum omul a schimbat pretul, l-a pus la licitatie si mai scump decat era inital. Neserios.

> [...]

                  > Este vreo diferenta notabila intre jet si hc 90 sa zicem ? ( probabil nu are cp/m ca hc 91 daca gresesc va rog sa ma corectati ). S-ar putea pune pe el o interfata ide pt card ca pe hc ? Presupun ca floppy iese din discutie la acest model. Cam cat ar merita totusi unul? Sincer sa fiu imi place asa cum arata, parca e mai frumos lucrat decat carcasa de hc 90 :) .

                • bogde
                  Message 8 of 19 , Apr 1 7:01 AM
                    si in stanga receptorul... cat era initial?

> [...]
                    >
                    > Tare faza. deci chiar e de telefon, vazusem eu patratele alea mai sus dar nu mi-am dat seama ca erau de fapt locul unde ar fi venit butoanele de telefon. Oricum omul a schimbat pretul, l-a pus la licitatie si mai scump decat era inital. Neserios.

                  • Bogdan Puscas
                    Message 9 of 19 , Apr 1 7:08 AM
                      Salutare,

                      Ca "proud owner" de JET (primul meu calc), pot sa va confirm ca e in carcasa de telefon (nu de fax, ci de telefon de secretariat). Are plastice puse peste gaurile unde ar trebui sa fie dial-pad-ul, precum si capace peste locul unde trebuie pus receptorul.

                      Alimentatorul este "built-in"... o dihanie de traf, ajutata de o tabla de aluminiu care se incalzeste big-time (think nut cooker) - suport pentru regulatoarele de tensiune. Are in constructie cam jumatate de kilogram de electrolitici pentru stabilizare.

                      Piesele sunt un mixaj de URSS/East/West. Din cate am mai vazut, nu prea sunt 2 jet-uri cu acelasi set de piese, ce s-a nimerit, aia au pus.

                      La capitolul IO stam dupa cum urmeaza: iesire/intrare tape - jack 3.5. Iesire video compozit, si iesire normala (tot jack 3.5). Expansiune IO - pini de la CPU plus cateva semnale interne - nu se prea poate folosi la nimic, conectorul e un tata de 80 pini parca (IDE style?).

                      Difuzorul e solid, paper cone. E plasat in locul difuzorului initial din telefon. O modificare recomandata e un switch pentru mute... altfel inveti encodarea casetelor, si daca nu vrei...

                      Tastatura e singurul lucru "interesant". E construita industrial, pentru oamenii muncii adevarati. Daca nu ai "brand", sigur il faci pana tastezi primele programe BASIC. Contactele sunt de f. proasta calitate, pcb corodat pe post de baza, folie de silicon cu pastile grafitate pe post de contacte. Ce e bun in toata afacerea, e ca "scrisul" de pe taste e de fapt scris pe o hartie pusa sub capacele de taste transparente. O modificare distractiva (am facut-o si eu) e sa colorezi fundalul la tastele functionale.

                      Din cate stiu, ROM-ul e identic cu cel de HC91, doar stringul JET Electromagnetica e pus in loc de ICE Felix.

                      Pentru cine isi cumpara asa ceva, o achizitie recomandata e un set de 3 mufe tata mono jack 3.5, o mufa tata 5 pini (pt tape) si o mufa tata VIDEO (pt video in), precum si vreo 3 metri de cablu coax subtire. Dintr-un metru se face cablu video, din ceilalti 2 se face un cablu audio pt tape.

                      Codorul PAL e puscat rau, al meu a leakuit electrolit pana a trecut prin fundul conservei rf si a ras traseele de sub. Probabil cine a facut placa a "stiut" ceva, ca nu are trasee sub, decat video in si +5V. Masa o ia din conserva. Cum iesirea video normala e destul de buna, nu merita complicatia cu codorul. Se vede oglinda si acum, pe video in. Sunetul oricum vine din difuzor, si e mai mult decat iti poti dori.

                      Al meu are o buba la tastatura, i-a murit o coloana de taste. Din pacate nu am reusit sa gasesc nicaieri integratul troznit, pare ceva mizerie ruseasca din seria lor LS (KBxxx), numerotata incorect sau ceva versiune militara. Nu prea recomand JET-uri pentru cine vrea sa faca ceva modificari, e aiurea inside.

                      Bogdan.

                      Message 10 of 19 , Apr 1 7:57 AM
                        Receptorul?....ca la telefoanele "clasice" facute la Electromagnetica...modelul ala de plastic mare si "butucanos".
                        Da..e posibil sa fi fost si varianta cu telefonul de secretariat...
                        Eu am auzit "birfa" de la niste amici care lucrau la ICRET..se ocupa de echipamente de telecomunicatii si faceau si "chestii" in colaborare cu Electromagnetica.

                        Message 11 of 19 , Apr 1 8:12 AM

                          Jet-ul meu e un pic diferit, electroliticii sunt IPRS Baneasa (plastic can), nu am mufa adaugata pentru joystick (duplicate taste), si tabla de la regulatoare e mult mai mare. Plasticul negru e pus pentru acoperit partea de jos a scobiturii pt receptor, partea de sus e un fel de clapa (blocata cu topire grosolana, cu letconu') care era parte a mecanismului on-hook (probabil cu un switch montat in partea inferioara a carcasei, unde sunt cei patru ploti de plastic, sub difuzor...

                          Message 12 of 19 , Apr 1 8:56 AM
                            200 lei.

                            Message 13 of 19 , Apr 1 1:38 PM
                              urat rau calculatorul asta.
                              Cred ca e cel mai neprofesionist lucrat dintre toate cate s-au facut in Romania.

                              Traful ala de alimentare parca e luat din vreun radio cu lampi mai vechi...

                              As face si un clasament al lor, cu plusuri si minusuri (parerea e strict personala)

                              1. Cobra

                              Cel mai bun din pct de vedere al extensibilitatii, se poate modifica foarte mult, are din start posibilitati mai multe, avand cp/m, plus faptul ca exista pe acest forum multe idei de modificare si imbunatatire.

                              Ca si minusuri, nu e un calculator pt cineva care nu are un minim de cunostinte de electronica sau macar programare.

                              Al minus ar fi ca s-au fabricat destul de putine, multe fiind confectionate artizanal.

                              2. HC-90
                              Un calculator bine facut, rezistent. Sursa e externa, destul de bine facuta. Am facut un scurt la un moment dat pe sursa si s-a ars doar o siguranta si atat. Am folosit cativa ani buni unul, m-am jucat pe el foarte mult.

                              Tastatura cred ca e cea mai buna din cate am vazut pe calculatoarele romanesti, cu conditia sa nu fie probleme cu lamelele.

                              E un produs facut pt marea majoritate a utilizatorilor, adica nu necesita cunostinte de electronica sau alte device-uri speciale. Un televizor si priza sunt suficiente.

                              Se gasesc destule, cat sa poata fi achizitionat la un pret rezonabil.

                              Ca si minusuri ar fi ca nu prea sunt multe de modificat la el pt cineva care vrea sa faca ceva "tuning".

                              Alt minus era mufa de alimentare. Un fel de jack ,in genul mufelor de la alimentatoarele universale care se gasesc in comert. Cum o atingeam, cum se reseta calculatorul si distrugea ore de munca facute pt a ajunge la cine stie ce nivel de la R-TYPE (de exemplu).

                              3. CIP

                              Avea un vecin de-al meu unul. Parea ok, similar oarecum cu HC-ul 90 pe care il aveam eu. M-am jucat pe el destul cat sa imi fac o parere.

                              Tastele pareau ceva mai solide ca la HC, dar era mai greu de tastat la ele. Se apasau mai greu si erau si mai departate, deci la jocuri oarecum greu de folosit.

                              Ceva mai mare ca si dimensiuni ca HC-ul.

                              4. JET

                              Sincer n-am avut de-a face cu ele, dar dupa ce am vazut in postul de aici, cred ca sunt extrem de neingrijit facute. Nu prea arata a calculator ci a jucarie de pe vremea epocii de aur.

                              Varianta cu alimentarea in interior nu cred ca e deloc ok, dat fiind ca cipurile se incing oricum si asa sunt solicitate si mai mult din cauza caldurii generate de sursa de alimentare.

                              De HC-91 stiu doar ca avea alta mufa de alimentare decat HC-90 care nu mai risca sa intrerupa alimentarea cand iti era lumea mai draga.

                              HC-2000 - aici poate stie altcineva mai multe.

                              Pt incarcare de jocuri a existat si un casetofon special facut de ice felix parca
                              http://www.proradioantic.ro/data/anunturi/1288464858.jpg
                              dar mie unul mi se parea cam firav pt scopul lui. Pt incarcarea jocurilor era necesar sa reziste la "butonare" excesiva.

                              Avea un prieten casetofonul de mai sus, cuplat cu un HC-91 si nu mi-a facut o impresie prea buna.

                              Cele mai bune casetofoane erau cele rusesti (electronika). Am avut si eu unul si s-a comportat excelent.

                              Message 14 of 19 , Apr 2 1:31 AM
                                Hmm, mie cel mai mult mi-a placut tastatura la HC2000... Ca si constructie, parca HC85 (ala dublu ca inaltime). La JET apreciam lipsa conectorului de sursa externa, si butonul de reset plasat sub carcasa.

                                Eu am avut la HC2000-ul meu un casetofon cumparat de la ICE Felix (din magazinul din curtea fabricii), dar nu arata ca si cel din poza ta. Era negru, fara parte audio, cu incarcare verticala (caseta statea pe verticala), doar cu iesire DIN. Mecanica era destul de buna, avea ceva fier in el. Nu se alimenta din calculator, avea traf in el. Am cautat pe net ceva poza, dar nu am gasit.

                                Message 15 of 19 , Apr 2 3:44 AM
                                  cred ca te referi la asa ceva:
                                  http://images10.okr.ro/serve/auctions.v7/2012/oct/22/32bf8e6057b94bd45704d5172cd1a0fb-6705682-1000_1000.jpg

                                  acum de curand am incarcat eu de pe caseta un joc, fara nici cea mai mica problema, cu un casetofon ca cel din poza.

                                  si eu as pune pe primul loc hc2000 - cu floppy, serial, retea (chiar, e cineva pe-aici care a legat hc-uri in retea?), tastatura mai mult decat decenta, compact (fata de hc90/91 + IF1 + unitatea de disc), frumusel. mentionez ca nu am avut cobra.

                                  Message 16 of 19 , Apr 2 11:10 AM
                                    De fapt sigur e vorba de acest casetofon:(asta cred ca avea mult fier in el ,celalat -de care am si eu unul e din plastic)

                                    HC2000 mi-ar fi placut si mie ca are totul integrat ,insa imi plac si HC90-91 mai ales dupa ce le-am facut tastaturi din taste PC pe care am lipit abtipilduri scoase la imprimanta color.

                                    Sper sa gasesc ceva timp sa incerc sa leg in retea 2 x HC91 sa va spun ce si cum (imi lipseste doar timpul liber);

                                    In ceea ce priveste modificari ce pot fi aduse la HC cred ca se pot face tot felul de modificari contrar ultimelor comentarii : doar daca ne uitam la schemele de 128k , sau la portul serial publicat de Cristi Grecu; daca mai studiem si comentariile lui Aleodor ... se pot face multe fara prea mare efort financiar.

                                    Din punctul meu de vedere CoBra e interesant deoarece a fost proiectat din start ca masina duala basic / cpm  si e mult mai usor de inteles schema ,insa are marele neajuns ca unele componente nu se mai fabrica si majoritatea cablajelor nu sunt de calitate ori au defecte de proiectare / fabricatie; sa nu mai vorbim de consum
                                    Pe cand HC9x-2000 au avantajul componentelor moderne ,a consumului mic ,a cablajelor mult mai bine realizate.