Re: Varianta Maracineanu

  • jesse_blue7
    Message 1 of 13 , Mar 2, 2013
      Cosmin, si YO3GHM,

      Referitor la experienta voastra cu acest "Maracineanu",
      asa de dragul istoriei si pentru curiozitatea mea, va rog
      daca se poate si nu ia prea mult timp, raspundeti fiecare din voi
      la citeva intrebari pe care le am eu in legatura cu subiectul:

      1. Ati avut vreun cablaj fabricat la dispozitie, sau ati construit
      proiectul integral "cu fire" pe vreo placa de test?

      2. A existat vreodata (din cite cunoasteti) vreun cablaj fabricat
      industrial la noi in tara pentru calculatorul asta?

      3. Cind ati construit calculatorul, a functionat corect, l-ati
      frecat cu multe jocuri si programe si n-ati avut problema
      cu nici unul?

      4. Ce format au schemele din cartea lui Lupu si Stancescu?
      E vreo plansa mare si unica sau sint planse individuale?
      Se pot scana cit de cit usor? M-ar interesa un scan dupa
      plansele originale din carte.

      5. Daca va mai aduceti aminte, cam ce timp de acces
      aveau memoriile RAM pe care le-ati folosit?
      Erau cumva memorii rusesti care se gaseau pe vremea aia?

      Multumiri anticipate,

      CoBra

      --- In RomanianHomeComputer@yahoogroups.com, cosminvs <cosminvs@...>
      wrote:

      > Corect. Schema era la sfarsitul cartii. Cartea lui Patrubany a aparut
      abia prin 1988. A fost primul meu compatibil ZX-Spectrum. Am copiat-o in
      Orcad 3 prin 1992 si paginile scanate au fost tiparite prin 1994 cand am
      dat de prima imprimanta laser. Mai am fisierele in format Orcad. Le voi
      incarca pe forum si daca poate cineva sa le converteasca intr-un format
      inteligibil de ceva mai nou este binevenit.

      > Cosmin
      >

      > ________________________________

      Patrubany),provin din alta :"Microprocesoare Circuite-Programare" scrisa
      de Cristian Lupu si Stefan Stancescu , editia 1986.
      > Dupa ce-am discutam mai devreme,parca si eu tineam minte ca am vazut-o
      publicata undeva...am "sapat" prin cutia de carti si aici era.

      Patrubany,
    • cosminvs
      Message 2 of 13 , Mar 3, 2013
        Salut Cobra,

        1 si 2. Cablajul era imprimat dubla fata cu treceri metalizate. Formatul era aproximativ A4, cu latura mica pe la 220mm. Unde se fabrica? Habar n-am, probabil undeva pe platforma Pipera. Acum poate parea curios ca n-am intrebat niciodata dar cand cumperi de pe piata neagra pui cat mai putine intrebari. "Sursa" mea de componente avea pe cineva la "prima mana" care lucra la FCE dar asta nu inseamna ca era facut la FCE. Unii ziceau ca ar fi fost facut la FEPER. Mai degraba cred eu ca nu era un singur loc. Odata "scapat" filmul, putea fi imprimat oriunde se gaseau masini industriale, iar platforma Pipera era plina de asa ceva. Sa ne aducem aminte ce insemna "proprietate colectiva asupra mijloacelor de productie".

        3. Chiar daca spre marea mea satisfactie al meu a mers din prima, mai facea totusi figuri. Am banuit intotdeauna sursa dar poate era altceva. Poate eram la limita cu timingul de RAS, MUX, CAS. Nu era vreun program anume la care sa crape dar la fel de bine putea functiona ore intregi fara nicio problema. In afara de al meu am mai vazut unul singur cand l-am ajutat pe un coleg sa-l asambleze. El nu mi s-a plans niciodata de probleme de genul asta.

        4. Schemele sunt chiar la sfarsitul cartii. In toata cartea nu se face nicio referire la ele. Sunt ultimele aproximativ 8-10 pagini. Nu-i vreun pliant sau ceva asemanator. Eu i-am imprumutat cartea cuiva si dusa a fost, asa ca din pacate n-o mai am la indemana.

        5. Am gasit memorii rusesti echivalente 4116 cu alimentare la Vcc +5, Vdd +12 si Vss -5. Am avut mare grija de tensiunea negativa. Fara ea crapau cip-urile. Cip-urile erau montate pe suport ceramic de culoare roz si aveau capsula metalica. Pinii erau dintr-un aliaj cu o culoare galben-portocalie. Timpul de acces era stiut din folclor pe la 150ns. Cat era exact nu stiu.

        Salutare,

        Cosmin

[...]

        --- In mailto:RomanianHomeComputer%40yahoogroups.com, cosminvs
        wrote:

> [...]
        incarca pe forum si daca poate cineva sa le converteasca intr-un format
        inteligibil de ceva mai nou este binevenit.

      • YO3GHM
        Message 3 of 13 , Mar 3, 2013
          Salut.

          1-2.Am avut cablaj fabricat "pe blat" la I.C.E (Fabrica de Calculatoare) unde s-a facut si HC-85.Din cite mai retin, de acolo a plecat initial proiectul.Ca s-au facut cablaje si la FEPER sau la Electronica, nu mai stiu, e posibil.Stiu ca se lucrau in tura de noapte.

          3.L-am "frecat" cu tot ce am prins si mi-a cazut in mina.Odata reglat mergea cu orice joc de Spectrum.Si acum mai am "interfata" cu 8255 facuta pentru el, cu care programam EPROAME.

          4.Schema am "prins-o" pe ozalit , o metoda de facut planse de pe vremea aia, era cam stearsa si deaia schemele mele sint desenate de mina.Le-am copiat cu creionul pe foi A4.

          5.Pe primul l-am facut nu memorii MMN4116 din alea cu capsula ceramica alimentate cu 3 tensiuni.Erau 3 bancuri de memorie, unul de video si doua pe zona 32k-64k.Am facut si cu rusesti RU3 (din alea roz) echivalentul la 4116,am pus si RU6 din alea doar la 5V,si mai stiu ca am mai facut unul cu RU6 pe video si RU5 (echivalent cu 4164).Din asata am facut un HC cu 80k !!!..da 80K doar pentru copiat jocuri.Exista un program de copiere 80K-Copy care folosea doua bancuri comutabile de 32k in zona 8000H-FFFFH.Se folosea o placa pe conectorul de extensie care era "vazuta" doar de softul asta,nu mai stiu ce port folosea, poate ma uit prin arhive.

          Revin cu un post referitor la cum se regla.
        • YO3GHM
          Message 4 of 13 , Mar 3, 2013
            Reglaje...completare..
            Ok...o sa fac referiri la schema lui Cosmin.
            O "gaselnita" de reglaj consta in a "potrivi" corect valorile la
            R1-R2-C1, din jurul bistabilului "D" 474 U6B.Aici exista o "deriva" termica" care depinde de tipul de circuit folosit si de componente.Schema de HC-Maracine avea o meoda mai "speciala" de a face "arbitrul" de acces la memoria video.
            Mai toti computerii insereaza cicluri "WAIT" de procesor...asta blocheaza ceasul procesorului pe durata afisarii memoriei video...cam ciudata "tehnica"..

            Alta chestie..trebuiau "ingrosate" traseele de alimentare si masa cu cositor sau fir de cupru mai gros, pentru ca era consumul destul de mare si mai apareau caderi de tensiune pe trasee.
            Reglajul de RAS/MUX/CAS se facea clasic cu condensatori folosind epromul de TEST HC..
            Cam pina sa apara "moda" cu COBRA deja faceam optimizari si la placa asta , RAM-uri doar cu 5V , EPROM de 16K (27128) si interfata de casetofon cu LM324.
            Am vazut si pe schema lui Cosmin modificarea asta.Schema initiala era cu 741.
            O alta modificare a fost sa elimin tranzistorul de pe CPU-CLK 2N2369 care sa gasea greu si sa iau semnalul de CLK de pe cealalta iesire a divizorului.Si asta este pe desen.
            Si alta chestie care o vad la Cosmin este semnalul de "BLANKING" de la multiplexoarele de VIDEO,chestie care nu apare pe schema originala.
            A trebuit sa o "implementez" si eu atunci cind am montat un codor PAL pe "Maracine".
            Cam asta ar fi..daca i-mi mai amintesc ceva o sa completez.
            Cred ca am un cablaj "original" neplantat..daca-l mai gasesc o sa-i fac un scan.
            Bye-73!
          • Liviu G
            Message 5 of 13 , Apr 7, 2013
              Am incercat schemele ,le-am convertit pe 32 de biti cu orcad386 - 16to32.exe ,insa nu gasesc toate librariile si nu le pot importa in versiuni recente; in rest arata exact ca in pdf-uri.

            • Liviu G
              Message 6 of 13 , May 8 12:21 PM
                Am descoperit de curand o chestie...poate multi o stiati...Deoarece a trebuit sa rulez o aplicatie veche de DOS care nu mai rula pe nimic din ce am prin casa mi-a venit ideea sa incerc cu DosBox Emulator.

                Orcad386 sau mai vechi ruleaza perfect in Lubuntu via DosBox Emulator;avantajul este ca ruleaza in fereastra si se pot urmari si scheme desenate in alte programe simultan,nu ca in WinXP unde merge doar full screen si nu poti decat comuta ferestrele cu Alt+Enter;

                Si ca sa nu mai deschid alt titlu , pot pune la dispozitie celor interesati harta cu circuite de la CoBra retusata in Paint (bmp) cu valorile componentelor marcate pe ea Netlist editat in LibreOffice (xls) cu mare parte din valorile si numele componentelor si schema pentru memorii 64K in Eagle 6.4 cu corectiile indicate de Jesse (de fapt am folosit ultimele scheme publicate de el ca punct de plecare si verificare) ...m-am gandit ca e util deoarece inca nu s-a gasit un fabricant valabil pentru cablaje si suntem nevoiti sa lucram tot cu cele vechi.

                Liviu-YO7HLQ

                Message 7 of 13 , May 8 12:26 PM
                  Scuzati greseala: task-urile de Windows se schimba cu Alt+Tab nu cum am scris inainte...