Re: Varianta Maracineanu

  • jesse_blue7
    Message 1 of 24 , Mar 2, 2013
      Cosmin, si YO3GHM,

      Referitor la experienta voastra cu acest "Maracineanu",
      asa de dragul istoriei si pentru curiozitatea mea, va rog
      daca se poate si nu ia prea mult timp, raspundeti fiecare din voi
      la citeva intrebari pe care le am eu in legatura cu subiectul:

      1. Ati avut vreun cablaj fabricat la dispozitie, sau ati construit
      proiectul integral "cu fire" pe vreo placa de test?

      2. A existat vreodata (din cite cunoasteti) vreun cablaj fabricat
      industrial la noi in tara pentru calculatorul asta?

      3. Cind ati construit calculatorul, a functionat corect, l-ati
      frecat cu multe jocuri si programe si n-ati avut problema
      cu nici unul?

      4. Ce format au schemele din cartea lui Lupu si Stancescu?
      E vreo plansa mare si unica sau sint planse individuale?
      Se pot scana cit de cit usor? M-ar interesa un scan dupa
      plansele originale din carte.

      5. Daca va mai aduceti aminte, cam ce timp de acces
      aveau memoriile RAM pe care le-ati folosit?
      Erau cumva memorii rusesti care se gaseau pe vremea aia?

      Multumiri anticipate,

      CoBra

      --- In RomanianHomeComputer@yahoogroups.com, cosminvs <cosminvs@...>
      wrote:

      > Corect. Schema era la sfarsitul cartii. Cartea lui Patrubany a aparut
      abia prin 1988. A fost primul meu compatibil ZX-Spectrum. Am copiat-o in
      Orcad 3 prin 1992 si paginile scanate au fost tiparite prin 1994 cand am
      dat de prima imprimanta laser. Mai am fisierele in format Orcad. Le voi
      incarca pe forum si daca poate cineva sa le converteasca intr-un format
      inteligibil de ceva mai nou este binevenit.

      > Cosmin
      >

      > ________________________________

      Patrubany),provin din alta :"Microprocesoare Circuite-Programare" scrisa
      de Cristian Lupu si Stefan Stancescu , editia 1986.
      > Dupa ce-am discutam mai devreme,parca si eu tineam minte ca am vazut-o
      publicata undeva...am "sapat" prin cutia de carti si aici era.

      Patrubany,
    • cosminvs
      Message 2 of 24 , Mar 3, 2013
        Salut Cobra,

        1 si 2. Cablajul era imprimat dubla fata cu treceri metalizate. Formatul era aproximativ A4, cu latura mica pe la 220mm. Unde se fabrica? Habar n-am, probabil undeva pe platforma Pipera. Acum poate parea curios ca n-am intrebat niciodata dar cand cumperi de pe piata neagra pui cat mai putine intrebari. "Sursa" mea de componente avea pe cineva la "prima mana" care lucra la FCE dar asta nu inseamna ca era facut la FCE. Unii ziceau ca ar fi fost facut la FEPER. Mai degraba cred eu ca nu era un singur loc. Odata "scapat" filmul, putea fi imprimat oriunde se gaseau masini industriale, iar platforma Pipera era plina de asa ceva. Sa ne aducem aminte ce insemna "proprietate colectiva asupra mijloacelor de productie".

        3. Chiar daca spre marea mea satisfactie al meu a mers din prima, mai facea totusi figuri. Am banuit intotdeauna sursa dar poate era altceva. Poate eram la limita cu timingul de RAS, MUX, CAS. Nu era vreun program anume la care sa crape dar la fel de bine putea functiona ore intregi fara nicio problema. In afara de al meu am mai vazut unul singur cand l-am ajutat pe un coleg sa-l asambleze. El nu mi s-a plans niciodata de probleme de genul asta.

        4. Schemele sunt chiar la sfarsitul cartii. In toata cartea nu se face nicio referire la ele. Sunt ultimele aproximativ 8-10 pagini. Nu-i vreun pliant sau ceva asemanator. Eu i-am imprumutat cartea cuiva si dusa a fost, asa ca din pacate n-o mai am la indemana.

        5. Am gasit memorii rusesti echivalente 4116 cu alimentare la Vcc +5, Vdd +12 si Vss -5. Am avut mare grija de tensiunea negativa. Fara ea crapau cip-urile. Cip-urile erau montate pe suport ceramic de culoare roz si aveau capsula metalica. Pinii erau dintr-un aliaj cu o culoare galben-portocalie. Timpul de acces era stiut din folclor pe la 150ns. Cat era exact nu stiu.

        Salutare,

        Cosmin

[...]

        --- In mailto:RomanianHomeComputer%40yahoogroups.com, cosminvs
        wrote:

> [...]
        incarca pe forum si daca poate cineva sa le converteasca intr-un format
        inteligibil de ceva mai nou este binevenit.

      • YO3GHM
        Message 3 of 24 , Mar 3, 2013
          Salut.

          1-2.Am avut cablaj fabricat "pe blat" la I.C.E (Fabrica de Calculatoare) unde s-a facut si HC-85.Din cite mai retin, de acolo a plecat initial proiectul.Ca s-au facut cablaje si la FEPER sau la Electronica, nu mai stiu, e posibil.Stiu ca se lucrau in tura de noapte.

          3.L-am "frecat" cu tot ce am prins si mi-a cazut in mina.Odata reglat mergea cu orice joc de Spectrum.Si acum mai am "interfata" cu 8255 facuta pentru el, cu care programam EPROAME.

          4.Schema am "prins-o" pe ozalit , o metoda de facut planse de pe vremea aia, era cam stearsa si deaia schemele mele sint desenate de mina.Le-am copiat cu creionul pe foi A4.

          5.Pe primul l-am facut nu memorii MMN4116 din alea cu capsula ceramica alimentate cu 3 tensiuni.Erau 3 bancuri de memorie, unul de video si doua pe zona 32k-64k.Am facut si cu rusesti RU3 (din alea roz) echivalentul la 4116,am pus si RU6 din alea doar la 5V,si mai stiu ca am mai facut unul cu RU6 pe video si RU5 (echivalent cu 4164).Din asata am facut un HC cu 80k !!!..da 80K doar pentru copiat jocuri.Exista un program de copiere 80K-Copy care folosea doua bancuri comutabile de 32k in zona 8000H-FFFFH.Se folosea o placa pe conectorul de extensie care era "vazuta" doar de softul asta,nu mai stiu ce port folosea, poate ma uit prin arhive.

          Revin cu un post referitor la cum se regla.
        • YO3GHM
          Message 4 of 24 , Mar 3, 2013
            Reglaje...completare..
            Ok...o sa fac referiri la schema lui Cosmin.
            O "gaselnita" de reglaj consta in a "potrivi" corect valorile la
            R1-R2-C1, din jurul bistabilului "D" 474 U6B.Aici exista o "deriva" termica" care depinde de tipul de circuit folosit si de componente.Schema de HC-Maracine avea o meoda mai "speciala" de a face "arbitrul" de acces la memoria video.
            Mai toti computerii insereaza cicluri "WAIT" de procesor...asta blocheaza ceasul procesorului pe durata afisarii memoriei video...cam ciudata "tehnica"..

            Alta chestie..trebuiau "ingrosate" traseele de alimentare si masa cu cositor sau fir de cupru mai gros, pentru ca era consumul destul de mare si mai apareau caderi de tensiune pe trasee.
            Reglajul de RAS/MUX/CAS se facea clasic cu condensatori folosind epromul de TEST HC..
            Cam pina sa apara "moda" cu COBRA deja faceam optimizari si la placa asta , RAM-uri doar cu 5V , EPROM de 16K (27128) si interfata de casetofon cu LM324.
            Am vazut si pe schema lui Cosmin modificarea asta.Schema initiala era cu 741.
            O alta modificare a fost sa elimin tranzistorul de pe CPU-CLK 2N2369 care sa gasea greu si sa iau semnalul de CLK de pe cealalta iesire a divizorului.Si asta este pe desen.
            Si alta chestie care o vad la Cosmin este semnalul de "BLANKING" de la multiplexoarele de VIDEO,chestie care nu apare pe schema originala.
            A trebuit sa o "implementez" si eu atunci cind am montat un codor PAL pe "Maracine".
            Cam asta ar fi..daca i-mi mai amintesc ceva o sa completez.
            Cred ca am un cablaj "original" neplantat..daca-l mai gasesc o sa-i fac un scan.
            Bye-73!
          • Liviu G
            Message 5 of 24 , Apr 7, 2013
              Am incercat schemele ,le-am convertit pe 32 de biti cu orcad386 - 16to32.exe ,insa nu gasesc toate librariile si nu le pot importa in versiuni recente; in rest arata exact ca in pdf-uri.

            • Liviu G
              Message 6 of 24 , May 8, 2013
                Am descoperit de curand o chestie...poate multi o stiati...Deoarece a trebuit sa rulez o aplicatie veche de DOS care nu mai rula pe nimic din ce am prin casa mi-a venit ideea sa incerc cu DosBox Emulator.

                Orcad386 sau mai vechi ruleaza perfect in Lubuntu via DosBox Emulator;avantajul este ca ruleaza in fereastra si se pot urmari si scheme desenate in alte programe simultan,nu ca in WinXP unde merge doar full screen si nu poti decat comuta ferestrele cu Alt+Enter;

                Si ca sa nu mai deschid alt titlu , pot pune la dispozitie celor interesati harta cu circuite de la CoBra retusata in Paint (bmp) cu valorile componentelor marcate pe ea Netlist editat in LibreOffice (xls) cu mare parte din valorile si numele componentelor si schema pentru memorii 64K in Eagle 6.4 cu corectiile indicate de Jesse (de fapt am folosit ultimele scheme publicate de el ca punct de plecare si verificare) ...m-am gandit ca e util deoarece inca nu s-a gasit un fabricant valabil pentru cablaje si suntem nevoiti sa lucram tot cu cele vechi.

                Liviu-YO7HLQ

                Message 7 of 24 , May 8, 2013
                  Scuzati greseala: task-urile de Windows se schimba cu Alt+Tab nu cum am scris inainte...

                • mbadici2002
                  Message 8 of 24 , Apr 22
                    Salut,
                    Am dat din intamplare de grupul vostru, aşa că scuze pentru răspunsul tardiv, dar dacă tot vorbim de chestii vintage, ce mai contează câţiva ani la scara istoriei :)
                    Am construit un Măracineanu când eram în anul 2 sau 3 de facultate ( Electronică, IPB) ; am reuşit să îl bootez după care ... a crăpat şi nu l-am mai putut face să meargă cu nici un chip. In perioada aia expertiza mea în zona digitală era minimală, dar ulterior am tras concluzia că problema a pornit de la defectarea sursei ( foloseam un transformator de TV Sport si sursa integrată (323? ) de 3 A. Asa cum s-a mai zis aici, placa asta consuma, posibil de asta să fi crăpat.
                    Plăcile se vindeau prin cămin, erau dublu placate. Este sigur că se făceau la ICE Felix, pentru că după ştiinţa mea ( şi cred că ştiu destul de bine) era singura linie de cablaje multistrat din Bucureşti sau chiar din ţară. Celelalte întreprinderi aveau linii pentru simplu strat. ( am făcut şi o vizită cu şcoala în studenţie, de asta zic că ştiu destul de bine). Fabrica de televizoare şi-a cumpărat una prin 1992 sau aşa ceva, când au început să facă celebrele tv "Ney".

                    Nu cred că s-a produs vreodată în serie. Dacă am înteles bine bârfele epocii, respectivul Mărăcineanu a lucrat în cadrul armatei, deci probabil a fost vreun proiect de-al lor ( ştiu că ulterior se lăudau cei de la armată că făcuseră niste calculatoare pentru calculat traiectoria obuzelor, o fi ceva legat de asta, nu am nici cea mai vagă idee)

                    Cartea lui Lupu şi Stăncescu am avut-o la dispoziţie ( nu o am, dar cred că o avea colegul de cameră din cămin, pentru că stiu că o aveam la îndemână). Stăncescu chiar a ţinut un seminar la noi la facultate, ulterior a rămas profesor, dar asta dupa '90, o mai fi şi acum, că in '90 era incă tânăr...

                    Ulterior am cumpărat un alt set, de data asta pentru Cobra. Cobra se construia industrial in căminele din Regie ( aveam un coleg care chiar avea un caieţel cu componentele picate în funcţionare, ca un fel de garanţie)
                    Totul se cumpăra la set, de obicei plăcile mai aveau scurt-circuite aşa că prima etapă era să le verifici de scurtcircuite . Mă gândesc că e posibil ca respectivele plăci să fi fost respinse pe linia de fabricaţie din cauza asta şi aşa să ajungă în cămin, dar nu ştiu sigur. Cobra a mers foarte bine, am construit câteva, ultima încă mai e pe acasă la ţară, nu mai stiu dacă merge sau nu pentru că prin anii '90 a fost imprumutată la diverşi prieteni cu copii de şcoală. Dar intre timp am ajuns şi eu la cursurile de circuite digitale, la un moment dat chiar veneau colegii să le "pornesc" Cobrele, era o adevărată meserie :)
                    Asta ultimul avea un Eprom de boot minimal scris de mine ( stii probabil că erau doua , unul cu "sistemul de operare" si altul pentru boot) care permitea să comut între HC si assemblerul Opus. CP/M-ul nu era interesant atunci pentru că nu se găseau unităţi floppy de vânzare.) Eprom-ul nu facea decat să afiseze un logo si să seteze un bit de adrese 0/1 ; la vremea aia deja existau Eprom-uri de 64 K in care puteai pune ambele softuri, si mai rămanea si loc, pentru că sistemul folosea doar 16K oricum :)
                    Toate cele bune!
                  • adisan2
                    Message 9 of 24 , Jul 16
                    Am cumparat acum cateva zile un calculator, care, dupa descrierea vanzatorului, ar fi varianta Maracineanu. Este construit artizanal, in carcasa altui aparat. Sursa de alimentare pare si ea artizanala, dar cablajul calculatorului este fabricat. Constructorul a improvizat chiar si un joystick, cu butoane din sticlotextolit si contacte din tabla.

                    Nu am apucat sa fac mare lucru cu el, sta deocamdata intr-un colt al casei, dar, daca se adeveresc cele spuse de catre vanzator, ar trebui sa fie si functional, deci urmeaza sa ii fac o proba.

                    Sunt destul de limitat de lipsa timpului liber, insa nu mi-ar lua prea mult timp sa ii fac intr-o prima faza cateva poze mai detaliate, cu PCB-ul din interior. In cazul in care exista interes, pot posta ulterior si alte detalii despre functionalitarea sa.

                    Deocamdata atasez o poza copiata din anunt.
                  • yo3ghm
                    Message 10 of 24 , Jul 17
                      Salut.
                      Carcasa nu reprezinta nimic..putea sa fie bagat si intr-o cutie de fax...he...he..
                      Pune poze cu placa ca sa-ti comfirm ca este Maracine sau nu.
                    • adisan2
                      Message 11 of 24 , Jul 17
                      Revin cu poze :)

                      Am incercat sa incarc si programe. Se vad dungile orizontale la inceput, insa doar la portiunile de sincronizare (datele nu se transfera). Probabil ca mai sunt necesare ceva reglaje pe la casetofon.

                      Deci care-i verdictul, este sau nu este Maracine ? :D
                    • Bogdan Puscas
                      Message 12 of 24 , Jul 18
                        Salut,
                        Nu stiu cat de tare e un Maracineanu, dar arata a draq de tare ca matzele JET-ului meu... pana si ROM-ul in capsule ceramice e numerotat cu marker la fel...

                        [Attachment(s) from adisan2@... [RomanianHomeComputer] included below]

[...]

                      • Laur Petre

                          Message 14 of 24 , Jul 18
                            Salut.
                            Acum am deschis mailu' si am vazut pozele...da comfirm si eu ca este un HC Maracine.
                            Vad ca are memorii MOSTEK 4516 care merg cu o singura tesiune de +5V.
                            Verifica daca ai tesiunea ok...schimba condensatorii de filtraj...dupa care urmeaza chestiile clasice:
                            Verificare continuitati..lipituri oxidate...etc..e posibil si sa fie alterat continutul memoriilor EPROM.
                          • yo3ghm
                            Message 15 of 24 , Jul 18
                              Din poza aia la final cu televizorul..nu-mi dau seama daca asa e facuta sau ai brum pe video...adica filtrajul sursei.
                            • Adi San
                              Message 16 of 24 , Jul 18
                                Referitor la poza cu ecranul TV-ului: Banda neagra de la lumatatea ecranului apare doar in poza (ar fi trebuit sa ajustez shutter speed la aparatul foto), in realitate ecranul este alb. Insa ceva este totusi ciudat, partea de sus a imaginii este distorsionata rau (imaginea este contorsionata/stalcita, asa cum se vede in poza). Nu stiu insa daca este din cauza televizorului, fiindca a trebuit sa conectez pe conectorul video direct, modulatorul pare sa fie doar de forma, nu pare sa fie conectat in circuit, asa ca am folosit un TV pe care nu-l mai folosisem multa vreme, nu stiu cat de bine mai functioneaza. Voi incerca sa testez cu un alt TV, s-ar putea sa fie din cauza asta.

                                O alta intrebare referitoare la tensiunea de alimentare: 5.31V vi se pare mult? Ar trebui sa ma ingrijoreze, pot aparea probleme de functionare din cauza asta? Sa o reajustez la 5.00V? De masurat am masurat-o destul de precis, zic eu, folosesc un aparat Fluke, nu vreo chinezarie. Nu vorbim despre variatiile de tensiune (spike-uri) pe ramura de alimentare, voi folosi un osciloscop pentru a monitoriza asta, ci de valoarea tensiunii continue.

                                Multumesc.

                                On Tuesday, July 18, 2017 8:23 PM, "yo3ghm@... [RomanianHomeComputer]" <RomanianHomeComputer@yahoogroups.com> wrote:

                                Din poza aia la final cu televizorul..nu-mi dau seama daca asa e facuta sau ai brum pe video...adica filtrajul sursei.

                              • Marian Popeanga

                                  Message 18 of 24 , Jul 19
                                    Salut.
                                    5.3V pe alimentare e cam mult...cam 5.15 e valoarea maxima tolerata care compeseaza si caderile de tensiune din cablaj.Eu zic sa renunti la sursa aia liniara si sa pui un ain comutatie de 5V/4A sau maxim 5A.
                                    Se mai poate folosi un DC-DC convertor care sa tina 5A si in care bagi 12 sau 15V dupa redresare si filtare,
                                    Eventual fa teste deocamdata cu o sursa de PC.
                                    Pe partea de video vad ca pe placa e un montaj "ikebana" cu un tranzistor in aer care nu e pe schema originala, cred ca cinava s-a chinuit sa faca un buffer video.Daca nu a respectat cit-de-cit schema...e posibil ca semnalul video sa fie dezaxat si sa nu aiba nivelele standard.Televezioarele noi (nu Cromatic ,Sport sau Telecolor care nu erau asa pretentioase) nu se sincronizeaza bine daca video nu respecta timming-ul.
                                    O sa vezi mai bine pe osciloscop...daca faci rost de asa ceva si vizualizezi iesirea de video.
                                    Nu-ti recomand sa folosesti modulator...strica calitatea imaginii.
                                    Montajul ala din poza e valabil doar la ZX81...nu stiu cum se comporta pe altele.ZX80/81 foloste o alta metoda de a genera semnalul de sincro-linii...a avut o deficienta in proiectare..montajul ala compenseaza lipsa asta.
                                    Am mai intilnit o alta deficienta comuna la toate clonele de Spectrum, nu neaparat astea de la noi, am observat si la "Sintez".Durata impulsului de sincro-cadre e mai mare decit normal (am discutat mai demult pe forum), si iar, unele televizoare  "rup" imaginea in partea de sus..asa cum face asta al tau.
                                    Asta se rezolva cu o mica modificare in schema....o sa revin daca este cazul.

                                    Cred ca problema majora ca nu functioneaza este datorita oxidarii cablajului sau intreruperilor la piste si metalizari.
                                    Daca te uiti mai atent linga Z80 se vad urma de coroziune...trebuie facuta o "spalatura" cu alcool la placa, dupa aia masurate trecerile din zona aia.
                                    Cred ca sigur ai ceva probleme la datele sau adresele care ajung la memorii (RAM sau EPROM).

                                    OK...Mai vedem