Circuit video CoBra

  • jesse_blue7
    Message 1 of 11 , Jul 9, 2012
      Exista vreun forumist pe-aici care a studiat in detaliu circuitul video din CoBra?

      Sau daca nu, macar circuitul video din al compatibil Spectrum?
    • Catalin Mihaila
      Message 2 of 11 , Jul 9, 2012

          Pentru Cobra mai stiu eu cate ceva, depinde de problema pe care o ai.

        Message 3 of 11 , Jul 9, 2012
          In esenta incerc sa pricep in detaliu cum functioneaza partea video.
          Am studiat si redesenat diagrama de semnale pe linii si pot sa spun ca seamana cu ceea ce era standardul TV analog. Exista un impuls de stingere linii HB si unul de sincro linii HS. Duratele lor sint destul de aproape de ceea ce prevede standardul.

          Am inceput sa studiez si diagrama de semnale pe cadre. Aici situatia nu prea se pupa cu standardul. In primul rind nu vad un semnal de sincro cadre si nici de stingere cadre. Exista doar un NVS care se vrea (conform manualului original) semnal de sincro cadre, dar care nu prea corespunde cu ce spune standardul.

          NVS are o durata de doar 16 linii TV. Standardul spune ca ar trebui un impuls de stingere semicadre cu durata de 25 de linii TV iar la 2.5 TH de la inceperea lui ar trebui sa i se suprapuna un impuls de sincro cadre de 2.5 TH, unde TH este durata unei linii TV. Deci departe de schema CoBra.

          Totusi din diagrama de semnale pe cadre vad ca intre SCREEN si inceputul pulsului NVS ar fi cam 47 de linii, iar intre sfirsitul pulsului NVS si inceputul urmatorului SCREEN ar fi 56 de linii. Adica, cum ar veni, BORDER-ul de jos ar avea 47 linii iar cel de sus 56 de linii (pentru un semicadru intretesut). Diferenta e de 9 linii, adica atitea cit ar lipsi din NVS pentru a putea fi clasificat ca impuls de stingere semicadre. E vorba de vreo toleranta a receptorului TV la semnal TV neconform 100% cu standardul sau ce? Se face TV-ul ca nu "vede" primele 9 linii din BORDER-ul de sus?
          Si chiar si asa, tot nu exista semnal de sincronizare (semi)cadre conform standardului, de 2.5 TH!!!

          Alta chestie pe care n-o pricep este urmatoarea: televiziunea analoga foloseste semicadre intretesute cu frecventa de 50 Hz. Pentru o afisare corecta, ma gindesc ca ar trebui ca si memoria video sa fie explorata "intretesut" adica liniile pare din SCREEN-ul Spectrum intr-un semicadru iar cele impare in semicadrul urmator. Totusi din cite pot sa-mi dau seama din scheme, nu asa sta cazul. De fiecare data se exploreaza TOATE cele 192 de linii. Totusi nu prea pare ca sint linii dublate pe ecran, cum ar trebui sa se vada daca ambele semicadre ar fi identice.
          Sau poate sint si nu vad eu bine?
          Sau nu sint, si atunci cum se face ca functioneaza?

          --- In RomanianHomeComputer@yahoogroups.com, Catalin Mihaila <mihaila_ac@...> wrote:

          > Salut,
          >
          >   Pentru Cobra mai stiu eu cate ceva, depinde de problema pe care o ai.

        • YO3GHM
          Message 4 of 11 , Jul 10, 2012
            Saluatere la toata lumea..
            Noroc..de la un "forumist"
            Te doare capul ?? he..he..he.
            Cobra a fost "conceputa pe vremea cînd existau doar televizoare/moniotare ALB-NEGRU..care le cam "durea undeva" de durata impulsului sincro cadre..
            La Cobra sincro cadre are cam 2ms..(masurate cu ociloscopul)..în standardul PAL trebuie sa aiba cam 180 microsec.deci daca vrei sa-i pui codor pal,o sa cam faca figuri pe unele televizoare..
            Vezi ca aici în forum exista schema de codor pal facuta de mine pentru Cobra si o modificare cu niste diode 1N4148 care reduce durata impulsului sincro cadre la valoarea standard.
            Si concluzie generala , calculatoarele compatibile Sinclair genereaza doua semicadre la fel..nu "interlaced"..adica întretesut ca la semnalul video standard..

            ok....daca mai ai nelamuriri despre semnale video..vorbim..
            73!

            Message 5 of 11 , Jul 10, 2012
              YO3GHM, multumesc pentru lamuriri, imi pare bine sa gasesc si un expert la partea video aici, eu n-am studiat niciodata inainte semnale video, acu m-am apucat pentru prima data.

              Am cam tras de timp cu website-ul, nu e inca terminat in masura in care vreau eu sa fie in momentul in care-l pornesc. Dar la partea de diagrame de timp am sa te mentionez linga comentariul asta despre semnalul sincro. Toata partea asta incepe sa mi se para foarte interesanta.

              Am cautat schema de care ai pomenit, dar nu am reusit s-o gasesc, nu figureaza printre fisierele de pe forum. Daca stii cumva locul unde e pastrata da-mi de stire.

              Apropo de codor PAL, eu foloseam o schema cu 4 TTL-uri, un cuart si ceva rezistente pe vremea aia (deci fara nici un PROM). Nu stiu daca ai vazut vreodata schema asta, mi se pare destul de ingenioasa, dar are un dezavantaj: culoarea rosie e denaturata putin. Am folosit si un codor cu PROM, ce-i drept asta reda culorile mai bine.

              Revenind la semnalul video CoBra, sa inteleg deci ca semicadrele generate sint practic identice, ambele contin toate cele 192 de linii din partea afisabila la Spectrum.

              Asta inseamna ca de fapt din cele 625 de linii (pe ambele semicadre impreuna) din standard (de fapt 575 fara cursele de intoarcere) 384 de linii sint ocupate de portiunea de SCREEN. Asta mai incepe sa semene a ce vad eu fizic pe ecran cind folosesc CoBra, pentru ca incepusem sa ma intreb de ce e zona de SCREEN asa mare pe ecran cind de fapt ar fi doar 192 linii din totalul de 575 (mai putin de jumatate din inaltimea ecranului.

              Buna treaba, am mai aflat ceva pe ziua asta.

              Message 6 of 11 , Jul 10, 2012
                Salut
                Codorul pal (YO3GHM) il gasesti in sectiunea :

                Files > Documentation > Schematics > Cobra

                sau (sunt specificate mai clar puctele de conexiune pe cablaj)

                Files > Documentation

                L-am realizat si eu si merge foarte bine.

                 Gasesti de asemenea link la manualul tehnic CoBra refacut de Roelof (este explicata acolo functionarea inclusiv pe video) pe pagina lui George :

                Spor
                Liviu - YO7HLQ

                P.S.
                Personal multumesc inca odata celor 3 forumisti amintiti mai sus.

                Message 7 of 11 , Jul 10, 2012
                  Salutare..
                  Vad ca ti-a raspuns Liviu mai repede..
                  ok...daca zici ca ai folosit o schema cu 4 TTL-uri , este cea de aici, dar e posibil sa fi cea initiala..care avea niste bug-uri...
                  eu am corectat unul dintrele, iar celalat nu prea conta pe vremea Telecoloru-lui si a Elcromu-lui...he..he..
                  Vroiam sa fac un scurt istoric al codoarelor PAL si a deficientelor,dar acum nu prea am inspiratie la "literatura".
                  Poate în week-end..he..he..
                  73!
                • jesse_blue7
                  Message 8 of 11 , Jul 10, 2012
                    Multumiri multe, Liviu si YO3GHM !!!

                    Am gasit schema codorului, acum sint inca la scirbici si nu pot sa compar cu schema pe care am folosit-o eu, dar cred ca este derivata din aia. Schema aia e cu bug-uri intr-adevar.

                    YO3GHM, daca reusesti sa faci istoricul ala am sa vreau sa-l pun pe site la mine cind l-oi porni (fir-ar, de doi ani de zile ma tot screm sa-l pornesc, dar pt. asta tre sa mai adaug o gramada de continut... ca sa contina totusi ceva...). Ar fi o treaba tare meseriasa, un istoric. Eu habar n-am de codoare PAL.

                    Cit despre manual CoBra, Liviu, am o copie scanata de la Roelof, mi-a trimis-o de acum 3 ani si va fi pe site cind il pornesc. Afara de asta am reeditat eu insumi continutul manualului pornind de la copia de la Roelof si am scos o copie in engleza, format PDF. In engleza deoarece Roelof e interesat de asa ceva. Paradoxal, n-am reusit s-o fac si in romana, dar va veni si momentul asta. Afara de asta am mai reeditat manualul Cobra BASIC original si manualul CPM original, de data asta in romana.

                  • jesse_blue7
                    Message 9 of 11 , Jul 24, 2012
                      Salutari YO3GHM

                      Ai mai avut cumva timp si de istoricul codoarelor PAL?

                      Daca nu ia prea mult timp, ai putea sa-mi dai doar un indiciu de unde as putea gasi material pentru asa ceva?

                      Sau intentionai sa faci asta dintr-o bibliografie (carti pe care le ai deja)?

                      73!

                    • YO3GHM
                      Message 10 of 11 , Aug 11, 2012
                        Salut.
                        ...am revenit cu un raspuns..
                        ..asa e am destul de multa treaba la servici.

                        Indicii ???..e netul plin si s-au scris destule carti (n-am acum o lista) cu explicatii cum functioneaza un codor PAL.
                        Pentru a întelege mai bine conceptul de "codor", trebuie studiat si cum functioneaza un "decodor" , adica un televizor.
                        E mult de vorbit pe tema asta, depinde acum cît de mult vrei sa aprofundam discutiile, nu stiu cît de mult cunosti tu partea asta cu emisia si receptia imaginii în televiziune.

                        ok..mai vorbim..73!

                      • jesse_blue7
                        Message 11 of 11 , Aug 12, 2012
                          Salutari YO3GHM !

                          Pai prea multe nu cunosc, doar ce-am citit in fuga prin vol.1 din
                          "Indrumar pentru electronisti - radio si televiziune", de Gazdaru si
                          Constantinescu, e explicat destul de bine acolo numai ca nu m-am
                          invrednicit sa citesc tot, dar am s-o fac si p-asta. Vreau sa ma apuc si
                          de studiat programarea lui 8272 ca sa incep sa desfac firu-n patru cu
                          CP/M-ul de Cobra, asa ca oi vedea cum am timp de toate.

                          Nu pot sa zic ca am cautat din rasputeri, dar pe net n-am prea vazut
                          subiectul codoarelor PAL abordat, iar carti despre asa ceva nu am si
                          nici nu stiu care ar fi.
                          Nu vreau sa te indemn sa pierzi timp cu treaba asta, ca timpul fiecaruia
                          e totdeauna mai pretios decit ar crede ceilalti, fiecare stie mai bine.
                          Atita doar ca ai mentionat tu singur ca aveai intentia sa scrii un fel
                          de istoric. Dar sincer, nu va fi sfirsitul lumii daca nu te apuci de
                          asta (cel putin pina pe 21 decembrie...:)

                          Toate cele bune

                          CoBra