Posibilitati de emulare HC91 sau HC2000 cu IF1 si unitate disc flexibil

  • boiu_andrei
    Message 1 of 17 , Aug 9, 2010
      Buna ziua,

      Ma gandeam sa va adresez o intrebare legata de emularea pentru HC91 sau HC2000. In mod normal exista un set de ROM-uri care asigura suportul atat pentru IF1 cat si pentru CP/M. Daca imi aduc bine aminte, se putea in teorie utiliza un emulator cat de cat bun (RealSpectrum) cu ROM-uri IF1. Cu toate acestea, nu cred ca am vazut inca un emulator care sa suporte incarcarea a trei module rom (HC, IF1, CP/M) si care sa poata si incarca dischete in formatul CP/M sau BASIC cu formatarea standard.

      Majoritatea emulatoarelor folosesc doar un format limitat si greoi Amstrad pentru unitatii de disc flexibil de 3-inch care au capacitate foarte mica.

      Pe scurt, intrebarea ar fi cam asa: Este posibil sa se emuleze complet functional pe vreun emulator comercial o combinatie HC91+IF1+CP/M sau HC2000(IF-1 incorporat)+CP/M. Inclin sa cred ca daca ar fi posibil un asemenea lucru, rezultatul ar fi cat se poate de interesant.

      Va multumesc.

      Cu respect,
      Andrei Boiu.
      Message 2 of 17 , Aug 10, 2010

        Pe scurt raspunsul este NU.
        Pe lung, nu exista un emulator compatibil cu configuratia completa a HC-ului cu disc, deoarece:
        - IF1 la HC are 10KB, la Spectrum 8KB
        - la HC se foloseste 1K de RAM, cand se map-eaza ROM-ul IF1, la Spectrum nu
        - la HC IF1 comanda floppy, la Spectrum microdrive, la Spectrum +3 e disc intr-adevar, cu acelasi tip de controller de floppy, dar pe alte porturi
        - configuratia CP/M pagineaza alte blocuri de memorie decat la Spectrum
        - formatul de disc HC, in configuratia Basic sau CP/M e diferit de Spectrum

        Solutia e de a scrie sau modifica un emulator existent pentru a avea suport specific pentru HC, lucru care nu e foarte usor. Exista emulatoare open-source de calitate, cum ar fi FUSE, care ar putea fi modificat. E un lucru la care m-am gandit, dar n-am avut timp sau curaj sa ma apuc. Poate daca ne strangem mai multi si colaboram, ar fi mai usor.

        --- In RomanianHomeComputer@yahoogroups.com, "boiu_andrei" <boiu_andrei@...> wrote:

> [...]
        >
        > Pe scurt, intrebarea ar fi cam asa: Este posibil sa se emuleze complet functional pe vreun emulator comercial o combinatie HC91+IF1+CP/M sau HC2000(IF-1 incorporat)+CP/M. Inclin sa cred ca daca ar fi posibil un asemenea lucru, rezultatul ar fi cat se poate de interesant.

      • Simionescu Daniel
        Message 3 of 17 , Aug 11, 2010
          Aici http://www.mess.org/download.php puteti gasi un emulator de diferite sisteme. Din cate am vazut mai demult printre altele poate emula si HC-uri. Sursele se gasesc la aceeasi adresa, proiectul este opensource.
          Din pacate mai multe detalii nu pot da, a trecut ceva timp de cand l-am folosit ultima oara, iar acum nu am timp de asta. Totusi poate este ceea ce cautati.

          Message 4 of 17 , Aug 11, 2010
            MESS nu emuleaza HC cu disc sau IF1, e implementata doar o simpla copie a unui Sinclair Spectrum, nimic specific HC. E open source, dar e atat de general, incat ar fi de preferat un emulator dedicat pentru Spectrum/HC.

            --- In RomanianHomeComputer@yahoogroups.com, Simionescu Daniel <simionescudaniel665@...> wrote:

> [...]
            > Din pacate mai multe detalii nu pot da, a trecut ceva timp de cand l-am folosit ultima oara, iar acum nu am timp de asta. Totusi poate este ceea ce cautati.

          • dan g
            Message 5 of 17 , Aug 11, 2010
              Pentru amatorii de CP/M, exista un emulator care ruleaza perfect atat CP/M cat si multe alte sisteme de operare din perioada de glorie: SIMH ALTAIR.
              Este disponibil la adresa http://www.schorn.ch/cpm/intro.php impreuna cu un set de diverse aplicatii.
              Aplicatiile CP/M care au venit cu HC-urile sunt disponibile pe grup si ruleaza fara probleme pe acest emulator.
              Pe partea de spectrum nu prea vad ce ar fi de emulat. In afara de textul de pornire cu ICE FELIX, romurile de SPECTRUM si HC sunt identice.
              In emulatoare ca SPECTACULATOR sau Z80 se pot incarca romurile de HC, CIP, JET pentru afisarea mesajelor de pornire specifice.

              Message 6 of 17 , Aug 11, 2010
                Am folosit ca emulator de CP/M 22Nice, ftp://ftp.simtel.net/pub/simtelnet/msdos/emulate/22nce142.zip , care ruleaza binare de CP/M de 8080 si Z80. Asta pentru ca CP/M e conceput portabil. Totusi, emulatoarele de CP/M nu reproduc exact hardware-ul HC-ului, paginile de memorie, porturi, etc, dar nici nu e nevoie pentru programele portabile, generice CP/M, dar cele care formateaza discheta de ex, nu vor merge pe emulator.
                Pe partea de Spectrum, nu e mare lucru diferit intre HC si Spectrum, intr-adevar, desi ar fi cel putin timpii de acces, de refresh. HC-ul nu are circuitul ULA, care e inlocuit cu un ansamblu aproape combatibil. De-asta unele jocuri care folosesc sincronizare cu refresh-ul pentru a creea efecte de culoare, nu merg bine pe HC (de ex. Action Force 2, ecranul de start, sau Zynaps).
                Dar pe partea de IF1 cu disc, specifica HC, sunt multe de facut, cum ziceam mai sus.

                --- In RomanianHomeComputer@yahoogroups.com, dan g <dan_g_79@...> wrote:

> [...]
                > In emulatoare ca SPECTACULATOR sau Z80 se pot incarca romurile de HC, CIP, JET pentru afisarea mesajelor de pornire specifice.

              • Alex Badea
                Message 7 of 17 , Jun 22, 2012

                  2010/8/10 George Chirtoaca <george_chirtoaca@...>:
                  > Solutia e de a scrie sau modifica un emulator existent pentru a avea suport specific pentru HC, lucru care nu e foarte usor. Exista emulatoare open-source de calitate, cum ar fi FUSE, care ar putea fi modificat. E un lucru la care m-am gandit, dar n-am avut timp sau curaj sa ma apuc. Poate daca ne strangem mai multi si colaboram, ar fi mai usor.

                  Am un work-in-progress hack pentru suport de IF1 cu i8272 in Fuse:

                  http://pastebin.com/jxA51L09 (patch)
                  http://i49.tinypic.com/2eygqz8.png (screenshot)

                  Una din probleme e ca pare mai lent decat imi aduc eu aminte (acum nu
                  am un HC veritabil, din pacate). De la "cat 1" pana la screenshot a
                  durat cam 40 de secunde.
                • Alex Badea
                  Message 8 of 17 , Jun 22, 2012
                    2012/6/22 Alex Badea <vamposdecampos@...>
                    Salut,

> [...]

                    Una din probleme e ca pare mai lent decat imi aduc eu aminte (acum nu
                    am un HC veritabil, din pacate).  De la "cat 1" pana la screenshot a

                  • george_chirtoaca
                    Message 9 of 17 , Jun 24, 2012
                      Felicitari ca te-ai incumetat la treaba asta.
                      M-am uitat pe cod, de mai multe ori :). Se vede experienta ta, sunt multe detalii tehnice implementate acolo. Tare as vrea sa-l compilez si eu si sa-l incerc, dar trebuie sa ma deprind cu procesul de compilare pe Linux.
                      Timpul de CAT la mine e cam 10 secunde pe un HC 2000.
                      Multumim!

                      --- In RomanianHomeComputer@yahoogroups.com, Alex Badea <vamposdecampos@...> wrote:

                      > Acum si pe github:
                      > https://github.com/vamposdecampos/fuse-emulator-svn/commits/hc-if1-hacks

                    • george_chirtoaca
                      Message 10 of 17 , Aug 4, 2012

                        Am compilat pentru Windows emulatorul Fuse cu modificarile lui Alex Badea. Il gasiti aici: http://groups.yahoo.com/group/RomanianHomeComputer/files/PC%20Tools/fuse-hc.zip . Deci poate emula un HC cu discheta. Imaginile dischetelor trebuie redenumite sa aiba extensia .mgt si se deschid din meniul Media->Interface 1->Microdrive 1->Insert. Modificarile pe care le-am facut eu sunt
                        - pentru a putea deschide imaginile dischetelor din meniu
                        - pentru a optimiza citirea dichetei, care mergea mai greu decat in realitate. Aparent era de la bitul de stare a motorului floppy (bitul 0) care se citea pe porturile 5 si 7. L-am lasat 0 in loc de 1.
                        Scrierile pe discheta se fac doar in memorie, imaginea nu e alterata.

                        Nu e o versiune completa, dar se poate folosi.
                        Multumiri lui Alex Badea pentru implementare.

                        --- In RomanianHomeComputer@yahoogroups.com, "george_chirtoaca" <george_chirtoaca@...> wrote:

> [...]
                        > Timpul de CAT la mine e cam 10 secunde pe un HC 2000.

                      • Alex Badea
                        Message 11 of 17 , Aug 7, 2012
                        2012/8/4 george_chirtoaca <george_chirtoaca@...>:

> [...]
                        >
                        > Nu e o versiune completa, dar se poate folosi.
                        > Multumiri lui Alex Badea pentru implementare.

                        Genial :) Multumim pentru fix. In afara de bitul 0 setat pe 0, e la
                        fel de importanta comentarea lui disk_write() -- altfel probabil se
                        corupe starea fdc-ului, si Basic raporteaza "Disk error". Nu m-ar
                        mira acum sa fie emularea mai rapida ca masina fizica, unde din cate
                        am inteles bitul 0 se resteaza dupa un oareshce delay.

                        E ok sa comit modificarile tale (i.e. patch-ul atasat) in tree-ul de pe github?

                        Cheers,
                        Alex
                      • george_chirtoaca
                        Message 12 of 17 , Aug 8, 2012

                          Alex, e OK sa pui modificarile pe github.
                          Da emularea e putin mai rapida, dar nu cred ca se supara cineva :).
                          As vrea sa facem o implementare completa, cu o implementare separata pentru if1_hc, access la floppy real si suport pentru CP/M. Acum nu am timp, dar nu renunt la idee :).

                          Mersi.

                        • Alex Badea
                          Message 13 of 17 , Aug 9, 2012

                            2012/8/8 george_chirtoaca <george_chirtoaca@...>:
                            > Alex, e OK sa pui modificarile pe github.

                            Am comis. Plus inca un patch cu care poti sa dai Microdrive 1 -> Save
                            si sa salvezi imaginea de floppy.

> [...]
                            > As vrea sa facem o implementare completa, cu o implementare separata pentru if1_hc, access la floppy real si suport pentru CP/M. Acum nu am timp, dar nu renunt la idee :).

                            Acum mai multa vreme hacuisem logica pentru emulat bank-switching-ul
                            de CP/M (la PRINT USR 14446 clipea un cusor in stanga-sus). Dar
                            atunci nu aveam suport de floppy, si n-am ajuns nicaieri.

                            Am demarat o discutie[1] pe lista de development de la fuse. Invit pe
                            aceasta cale pe cunoscatorii de aici sa arunce cu idei. In
                            particular, nu mi-e foarte clar exact ce versiuni de HC exista si care
                            sunt diferentele dintre ele.

                            Cheers,
                            Alex

                            [1] http://sourceforge.net/mailarchive/message.php?msg_id=29656939
                          • george_chirtoaca
                            Message 14 of 17 , Aug 10, 2012
                              Salut Alex,

                              Felicitari din nou pentru initiativa.
                              Inca nu m-am prins cum pot raspunde pe SourceForge la mesajul tau, probabil pe mail, ca pe web vad thread-ul read-only.
                              Parerea mea legat de subiect este:
                              1. IF1-HC ar fi bine sa fie implementare separata, deoarece e un hardware specific destul de diferit de interfata originala, deci varianta 1A.
                              2. Pentru HC as merge pe 2A, dar cu un singur model generic HC + IF1-HC + CP/M, deoarece nu exista diferente functionale intre modelele HC, doar diferente de implementare hardware. Iar variantele de HC fara IF1 sunt de fapt functional identice cu Spectrum 48K si nu ar necesita un model distinct. Intr-adevar sunt diferente de timing, dar nu cred ca exista vre-un software de HC care sa depinda de timing-ul specific HC, ci dimpotriva, software de Spectrum care ar avea probleme cu timing-ul diferit al HC-ului.

                              Mersi.

                              Message 15 of 17 , Oct 29, 2012
                                Update: acum si suport de CP/M ;)

                                Codul, pe github[1], branch-ul "hc2000-hacks". Cateva notite (partial
                                pentru mine, sa nu uit ce-am facut):

                                Exista un cvasi-tip de masina "hc2000" care poate fi specificat cu "-m
                                hc2000" in commandline, dar care intern e raportat to ca Spectrum 48K.
                                Impreuna cu emularea de HC-IF1, sunt folosite 3 imagini ROM:

                                5e2096e6460ff2120c8ada97579fdf82c1199c09 hc2000-0.rom
                                2d9e0bfca189d96e4d0a0009c20e7c913d988cbf hc2000-1.rom
                                b76d2bebcd938238f790e395859d0d237637d33e hc-if1.rom

                                0 e basic, 1 e CP/M. Toate au 16KB. Eu le-am extras din HC-ROM.ZIP de pe grup.

                                Imaginea de disc de boot CP/M nu merge citita ca atare; am
                                convertit-o in in format "sad" care are geometria descrisa explicit in
                                fisier.

                                fuse-utils/mgt2sad.py 2 80 9 512 < CPM22-HC.IMG > cpm22-hc.sad

                                f6912d1ec36307ae1a8dd05a2decde57ec0e8a61 CPM22-HC.IMG
                                1304a69d637d1d1a53c4b40b4e8c0847c246b3e5 cpm22-hc.sad

                                Toata masinaria se poate rula cu:

                                ./fuse -m hc2000 --if1disk cpm22-hc.sad

                                Screenshot: http://i50.tinypic.com/34i3ig2.png

                                Am mai testat si jocuri care folosesc RAM-ul suplimentar pentru
                                incarcare (chasehq, shadowdancer, cabal, de la George de pe site --
                                redenumite in .mgt) si par sa functioneze.

                                Enjoy,
                                Alex

                                [1] https://github.com/vamposdecampos/fuse-emulator-svn/tree/hc2000-hacks

                                2012/8/10 george_chirtoaca <george_chirtoaca@...>:

> [...]
                                > 2. Pentru HC as merge pe 2A, dar cu un singur model generic HC + IF1-HC + CP/M, deoarece nu exista diferente functionale intre modelele HC, doar diferente de implementare hardware. Iar variantele de HC fara IF1 sunt de fapt functional identice cu Spectrum 48K si nu ar necesita un model distinct. Intr-adevar sunt diferente de timing, dar nu cred ca exista vre-un software de HC care sa depinda de timing-ul specific HC, ci dimpotriva, software de Spectrum care ar avea probleme cu timing-ul diferit al HC-ului.

                              • George Chirtoacă
                                Message 16 of 17 , Oct 31, 2012
                                • 1 Attachment
                                • 44 KB
                                Multumim Alex! Acum avem HC emulat complet. Alex, cand vrei, da-mi voie sa-ti fac cinste cu o bere! :)

                                Am compilat versiunea pentru Windows, si am pus arhiva aici:
                                Am adaugat si ROM-urile corespunzatoare.
                                Am adaugat si cateva imagini de disc, de CP/M si BASIC, in format DSK (format ce include deasemena info. de geometrie).
                                Pentru a creea sau converti imagini DSK, am pus HCDisk 2 (alpha), aici:

                                Spor!

                                Pe 30.10.2012 00:36, Alex Badea a scris:

                              • Claudiu
                                Message 17 of 17 , Oct 31, 2012
                                  Foarte tare!
                                  Eram pe cale sa ma apuc sa imi compilez Gentoo doar pentru FUSE.
                                  Multumesc frumos, apreciez foarte mult pasiunea si efortul depus.