Re: [RomanianHomeComputer] Re: Reparatie HC-uri

  • Cosmin Mihnea DUMITRESCU
    Message 1 of 31 , May 25, 2010

      Culoarea BORDER-ului la compatibile Spectrum nu are nici o legatura cu functionarea memoriei. Sunt pur si simplu 3 biti memorati intr-un registru.

      Intr-adevar Liviu, sunt ceva diferente intre Cobra si HC-2000. Astfel, pe de-o parte, HC85, HC88, Cobra, "Varianta Maracineanu", Spectrum original, Spectrum 128, Spectrum +2, Tim-S si cate or mai fi asemanatoare, rezolva contenciosul dintre CPU si automatul video pentru accesul concurent la memoria partajata in mod similar adica se da prioritate absoluta automatului video iar CPU asteapta liber prin doua metode.
      - Metoda "geniala" este oprirea ceasului de procesor asa cum se intampla la HC85/88, "Varianta Maracineanu" si Sinclair Spectrum/128/+2.
      - Metoda "ca la carte" este prin semnal WAIT asa cum se intampla la Cobra, Tim-S si la Spectrum +2B si +3, de astea din urma nu sunt foarte sigur pentru ca inca astept schemele de ULA Ferranti din cartea lui Chris Smith de la ZXdesign.
      Metoda de oprire a ceasului are un avantaj major fata de WAIT pentru ca magistrala de date nu mai trebuie memorata in registre latch pentru cicluri de scriere din cauza ca CPU Z80 nu "tine" datele in output pe magistrala oricat de mult este pus in WAIT.

      Toate masinile compatibile Spectrum enumerate mai sus, care rezolva contenciosul in acest mod, au automatul video, prin asta intelegand si memoria video, oarecum independente de restul masinii.

      De cealalalta parte sunt masinile "moderne" HC90, HC91, HC2000, CIP, JET, Spectrum +3/+2B la care tot RAM-ul este cu acces partajat. Din cauza asta pare mai complicata schema pentru ca acum accesul CPU la memoria partajata se face prin automatul video, sincron cu acesta. CPU nu mai asteapta pentru ca va primi access imediat iar automatul video se "multumeste" cu timpul ramas din cele 1142,8 microsecunde pentru a extrage urmatorii doi octeti, un octet de pixeli si unul de atribute.

      De aici se trag toate problemele de compatibilitate de timing dintre diferitele clone si chiar dintre generatii diferite de Spectrum. V-ati jucat vreodata cu un creion optic?

      O sonda logica ar putea avea avantajul vitezei fata de un voltmetru clasic dar nu poate fi de prea mare ajutor intr-o lume dinamica.

      CMD

      From: Cosmin Mihnea DUMITRESCU <cosminvs@yahoo. com>
      To: RomanianHomeCompute r@yahoogroups. com
      Date: Sunday, May 23, 2010, 7:51 PM

      Salut,

      Prin suspendarea CPU, asta se face cel mai simplu prin extragerea fizica de pe PCB daca este in soclu, se poate investiga partea de generator video incluzand in asta memoria video.

      Se pot forta diferite valori pe magistrala de date video (cea care se incarca in registrele de pixel si atribute) si urmari cum se reflecta aceste valori pe ecran.
      De exemplu, daca se foreaza valoarea #01 prin punerea D0 la 5V si D1-D7 la masa, trebuie sa se vada pe ecran dungi verticale cu latimea 7 pixeli cu culoarea PAPER (in acest caz negru 000) si 1 pixel cu culoarea INK (in acest caz albastru 001).
      Daca generatorul video este OK atunci peste jumatate din masina compatibila Spectrum e OK.

      Liviu, o scurtcircuitare de condensator de intarziere pe RAS, MUX, CAS sau orice altceva nu face decat sa puna la masa respectivul semnal.

      Culoarea BORDER este data exclusiv de valoarea cu care se incarca registrul de BORDER care la HC-2000 este UF7 (latch 174) pinii 2, 5 si 10 9pagina 1 din schema). Daca aceasta nu este stabila atunci ori este o problema cu generatorul video ori CPU executa cod aleator si se nimereste sa faca scrieri I/O la adresa #FE (putin probabil).

      CMD

    • payty
      Message 31 of 31 , Jul 7, 2013
        lasa, petarde se gasesc la piata si la chinezi destule. nu vreau sa fac pocnitori din hc-uri :)