Loading ...
Sorry, an error occurred while loading the content.

rokmawan&sumitro ,apakah anda di bawah pokok?

Expand Messages
  • ham am
    bismillahirrahmanirrahim assalamualaikum,w,w wahai saudara ku bapak rokhmawan, nampak nya anda masih juga merasa bangga dgn perbandingan yang anda buat antara
    Message 1 of 2 , Jul 30, 2004
    • 0 Attachment
      bismillahirrahmanirrahim
      assalamualaikum,w,w
       
       
      wahai saudara ku bapak rokhmawan,
      nampak nya anda masih juga merasa bangga dgn perbandingan yang anda buat 
      antara muhammad nabi dgn tgk hasan tiro,malah anda menyata kan saya & pak ahmad
      begitu lugu sekali bila membaca komentar anda tentang perjuangan rasulullah & hasan tiro,sebenar nya disini siapa sih yg lugu?kami tau perjuangan rasulullah ok,perjuangan hasan tiro ko,tapi alangkah baik nya bapak melihat dulu sebelum melompat, jike kite meludah ke udara bakal menimpa muka sendiri, anda boleh hukum kami berdua lugu,tapi cuba anda kaji sekali lagi tentang perbandingan itu, anda & sumitro cs tak ada yg melarang kalau pun anda banding kan manusia dgn allah sekalipun, tapi yg kami maksud kan perbandingan bapak tak munasabah, bukan tak boleh,boleh saja bapak bandingkan, kelajuan jet tempur dgn kelajuan sepada,berat  nya gajah berbanding semut,inilah persamaan bandingan yg bapak buat,kalau bapak buat perbandingan yg munasabah seperti bapak rokhmawan dgn sumitro , atau tgk hasan tiro dgn sukarno ,lekto,bak mega ,baru lah sebanding,kalau tidak anak sd pun pikir kita tak di ajar pribahasa di sekolah dulu-dulu,atau kita hanya punya ijazah beli,sorry lah bos,bila saya harus bercerita ke tahap pelajaran yg serendah ini ,seakan org islam sedunia yg pernah anda seru selama ini,mereka pikir rokhmawan & sumitro punya pikiran yg belum boleh di pasar kan,dgn kata lain masih sangat layak bercampur dgn diskusi kanak2,maaf bukan saya kata,tp takut org lain menyangka, sekali lagi mohon maaf bukan kami kata perbandingan anda & sumitro salah,tapi tak sebanding,kita cukup kan saja masalah banding membanding,
      bapak kata pulak baru sedikit membongkar perjuangan tgk hasan tiro,
      di sinipun kita perlu gunakan gaya pikir yg rasioanal,secara logic, kalau lah anda membongkar semua pun,kami rasa tak juga wujud kesan yg boleh mereda kan sokongan penyokong kepada perjuangan aceh yg tengah melawan utk menetukan nasib nya,sebab org ramai tak sebodoh yg kita sangkan kan,mereka bukan menunggu info dari kita,lebih banyak sumber2 berita yg dah lama pun mereka tau,kita baru ber angan org sudah kebulan[pepatah melayu] anda baru nak bongkar, tp org sudah lama pun tau,
      mereka sedunia tau tau bahwa,sesungguh perjuangan hari ini tak semurni yg rasulullah
      perjuang kan, kenang lah perjuangan lekto,wati,rais,dan konco2 nya,yg memimpin negara indon jawa,siapa tak tau,kommand apapun yg org lain lontar kan ,namun rais lekto,karno,tetap mega,begito juga kalau kalau nak burokkan hasan tiro&pengikot nya,
      dia akan anggap nyamuk yg menggonggong di luar kelambu, takkan dapat kesan apa2 jika kita memburukkan mega atau tiro, kalau mau silahkan saja,tapi saya rasa itu buang waktu belaka,kalau pun dunia memekik mega jahannam,mega bajingan,mega tak tau hidup kan ekonomi yg terpuruk,dsb,namun gaji mega tak juga turun, mega tetap mega ,
      hasan tiro tetap musuh mega,ini kita gurau sikit,wahai bapak rokmawan&sumitro yg budiman,mari lah kita tingkat kan perbualan kita yg mungkin sedikit bercelaru,agar lebih menjurus ke yg penuh manfaat,
      tapi sedikit saya mau berjabat dgn sumitro,saudara sumitro ! mungkin anda geng nya rokmawan yg semoga allah melindungi semua nya,saya tak perlu tau dari mana anda bermula,tp yg penting kemana kita berakhir,
      anda kata saya tak ber hak jadi juri,dari anda saya tak pernah menunggu hak atau huk,
      ketika anda membaca perbalahan ahmad vs rokhmawan,tentu anda menilai satu sama lain kan? makna nya anda dah jadi penilai,sekaligus anda dah jadi juri secara tak langsung&tanpa pelantikan dari saya,betul tidak nya cara anda menilai itu ter pulang pak juri lah,paling anda di gelar juri tak adil dsb,
      lagi satu,untuk apa perlu anda tahu saya berkecimpung di mimbar ini laba atau baru,
      perlu anda tau siapa yg mendiri kan rumah di tepi pantai,bermakna berani menentang ombak, anda kah ombak nya,tapi ini bukan lah sebuah ring yg kita semua tau, bukan lah disini kita cari hero,kita tak tau org mungkin punya pelajaran sd atau universiti,maka jaga lah mulut sebelum lidah dilipat org,pelajaran di indon,belum tentu maju berbanding org2 yg sekolah di luar indon,pakai lah cara menegur kawan baru dgn cara tamadon yg kita ada, org yg belum anda kenal sapa lah dgn bahasa yg menunjukkan kita se agama, ka jasadil wahid, saya pun sudi jika kekurangan saya anda perbaiki,jgn nilai nilai keburukan pribadi lalu organisasi yg di perburukkan,seperti beberapa kawan kita cs,
      kalau kita nak jadi taulan mari kita diskusi untuk mencari kebenaran,bukan kemenangan,
      kadang saya terbaca tulisan GAM tak belajar ilmu fiqah lah & macam2,ini salah satu yg tak layak diketengah kan dlm suatu diskusi,ini melibat kan organisasi,tp jika ada dlm tubuh gam yg tak tau fiq tapi sok tau,maka saya lah org pertama yg akan mendabrak nya,begitu juga hal nya jika pemimpin indon wati[pribadi wati]kalau betul ,org cakap tak betul,saya pun sokong wati,tapi kalau wati tak betul saya lah musuh utama nya,
      indon organisasi,wati pribadi,
      yah ini saja di kali ini,kalau ada yg mubham dari tulisan saya siapa pun sila tanya kan,
      kalau sudah betul2 anda mengkaji suatu perjuangan,maka simpullah betul atau tidak,
      jgn cakap tidak sebelum anda tau betul2,[ikut2tan]
      jika org tak setuju dgn pendapat kita ,jgn dulu vonis kan org itu salah,munkin pendapat kita yg tak boleh pakai,jika anda lihat suatu golongan memberontak, jgn vonis kan dulu org itu bodoh,mungkin kedangkalan ilmu kita yg rendah menyentuh tanah,
      setiap musyawarat& keputusan yg di buat oleh kumpulan yg terdiri dari anak sd,universiti,yg sekolah di indon dan di negara maju,maka kesimpulan nya tak lah ter agak2,setelah bulat suara terbentoklah suatu organisasi,maka apa keputusan yg dibuat oleh organisasi ini tak lah sia2,walau ada yg anggap tak best,tp siapa dia,dan best apa yg dia ada sekarang, jika anda bijak anda senang faham kesimpulan tulisan saya,
      tapi jika anda berada di bawah pokok anda takkan nampak semua persekitaran pokon itu,tapi jika anda keluar dari bawah pokok baru lah tau berapa tingi ,berapa besar,berapa rindang,berapa subur pokok anda bila di banding dgn pokok org di luar negeri,
      kalau asik nongkrong di bawah pokok sih pokok kita saja yg maju, jadi kalau ada org kata pokok itu tak betul lah,saya mau cari pokok lain,maka kita cakap lah org itu bodoh,
      karena dia memisah kan diri, jadi perlu juga mengkaji siapa org yg kita perbodoh kan,
      mungkin ilmu yg dia ada bisa mengajar bapak kita ,apa lagi kita,ingat kata saya mendirikan rumah ditepi pantai berarti sanggup menentang ombak, bila org maluku memberontak jgn dulu anda anggap itu salah,anda tak tau kenapa org buat macam tu,sebab kita tak pernah beranjak dari bawah pokok,maka kita pikir ini lah negara yg makmur,sebab seminggu  2 kali kita masih boleh makan pizza, se mentara tetangga makan singkong kita tak nampak,kita memuji mega ok,rais verry good,suharto the best,
      tp dari kejauhan pokok kita org bersorak ketawa karena nampak sampai ke ujung pokok kita, kesimpulan jangan mau kata saya nampak seluruh nya sampai ke puncak,kalau anda masih di bawah pokok anda,sedikit anda keluar nampaklah sebatang pokok yg anda bernaung,padahal kecil anda akan nampak dedaun sampai ke ujung nya,baru lah saat itu anda mengaku pokok anda di selimuti dgn koroptor,membiarkan cabang nya layu,pupuk nya utang dtgn negara lain,kita tak tau pokok kita terjerat dgn benalu utang,
      pemimpin yg kita sanjung selama kita dibawah pokok,ternyata wallahu`aklam ,
      jadi kuman diseberang lautan tak payah pakai teropong pun kita nampak,
      kita yg memiliki ilmu mukaddam berlagak macam org yg menguasai kitap kuning,
      akhir kata, tengok lah sebelum kita melompat,jgn melulu menuduh org yg belum kita tau pasti hakikat nya,tak ada se org muslim yg sanggup tengok korban yg tak berdosa,kalau bukan karena terpaksa,biar harus menelan yg pahit asal jadi ubat,cakap lah yg benar walau pun pahit,
       
      sekian pak rokhmawan & sumitro ,kalau ada umur panjang boleh lah kita keluar dari bawah pokok,
      info internet tak cukup ,koran tak payah cerita,
       

      rohma wawan <rokh_mawan@...> wrote:
      Assalaamu'alaikum Wr.Wb
      Bismillahirrohmaanirrohiim
       
      Kelihatan sekali kalau orang-orang Aceh yg pro dengan GAM/TNA ( Hasan Tiro cs ) atau bahkan para Anggota GAM/TNA begitu melihat pimpnannya di bongkar kejahatan atau boroknya maka semua yang mendukung Hasan Tiro cs tidak akan menerimanya. Begitu pula yang terjadi dengan bpk Ahmad cs dan sdr Ham am. Sebenarnya anda begitu lugu sekali untuk membaca komentar-komentar saya thd Bpk Ahmad Sudirman, terutama mengenai komentar yang terakhir saya kirim sebelum komentar ini yaitu mengenai perbandingan yang mencolok antar perjuangan Rosululloh SAW dan Hasan Tiro.
      Jelas sekali saya cuma menerangkan bagaimana sepak terjang Hasan Tiro di bumi ini, bukan untuk menbandingkan secara hakiki dengan perjuangan Rosululloh SAW. Tapi karena keluguan anda cs maka dikarain saya ingin membanding-bandingkannya, jelas anda cs salah kaprah. Saya menerangkan perjuangan Rosululloh SAW itu secara singkat agar kita bisa mengambil tauladan bagi kita. Nah sebenarnya yang saya utarakan kemaren baru sedikiiit sekali. Sebagai seorang islam yg kaffah maka kita harus ber-i'tiba' kpd Rosululloh SAW akan tetapi ada hal-hal pengecualian yang tidak boleh kita contoh ( khususn untu nabi dan istri-istrinya ). Sedangkan hasan tiro sedikit sekali bahkan bertentangan dengan Rosululloh SAW baik dari pola pikir, kehidupan sehari-hari dan fisik tubuh Rosululloh SAW. Seharusnya anda sekaliyan berterimakasih masih ada orang yang menasehati Hasan Tiro cs, Bpk Ahmad Sudirman cs walau lewat mimbar bebas ini. Sudahlah dalam diri Hasan Tiro ( maaf ) sangat bertentangan dengan Rosululloh SAW.
      Kemudian untu Pak Ahmad Sudirman anda juga super lugu sekali mana mungkin saya merendahkan Rosululloh SAW, jelas kami memuliakannya karena beliau sebagai Nabi dan Rosululloh. Di sini saya tidak ingin merendahkan siapa-siapa, saya tidak merendahkan Hasan Tiro maupun Bpk. Ahmad cs. Mengenai komentar-komentar saya ini, jelas tujuan saya ingin meluruskan anda semua yang mengagung-agungkan pimpinan kaliyan ( Hasan Tiro ). Untuk contoh saja orang RI sangat setia dengan pancasila, sukarno, suharto dll ( tapi tidak semua setia, tunduk patuh lho ). Kemudian bpk Ahmad Sudirman menerangkan siapa itu pimpinan yang mereka ikuti, bahkan pak dirman telah menjelek-jelekkan terhadap orang yg sudah tiada. Kena batunya tuh...
      Wallohu'alam bi showab  
      Wassaaam


      Do you Yahoo!?
      Yahoo! Mail - 50x more storage than other providers!


      Do you Yahoo!?
      New and Improved Yahoo! Mail - Send 10MB messages!
    Your message has been successfully submitted and would be delivered to recipients shortly.