Schuilkerk

  • bentibu
    Message 1 of 4 , Oct 5, 2004
      Beste mensen,

      Kan iemand mij vertellen wat een "converticle" of Katholieke
      schuilkerk betekend en waar ik eventueel informatie over zo'n kerk
      in 's-Hertogenbosch kan vinden
      Op 4 april 1697 schijnt Johannes Suso(Sizoo) in zo'n kerk te 's-
      Hertogenbosch te trouwen met Maria Oonacker

      Gezocht:informatie over deze personen

      M.v.g.

      Kees Bentem
    • Johan Van Steen
      Message 2 of 4 , Oct 5, 2004
        Toen de hervormde kerk en de katholieke kerk in Nederland geen al ter beste
        vrienden waren en de katholieke godsdienst zelfs verboden was, moesten de
        katholieken noodgedwongen in het geniep hun diensten houden in schuilkerken.
        Meestal waren dit niet meer dan omgebouwde stallen/schuren(men spreekt dan
        soms ook van schuurkerken). Sommige parochies die de luxe hadden om dicht
        bij het huidige België te zitten, hadden net over de grens zo een
        schuurkerk. Hilvarenbeek en Goirle hadden er bv. één in Poppel.

        Johan

[...]

        Yahoo! Groups Sponsor

        <http://us.ard.yahoo.com/SIG=1293p0s17/M=294150.5475418.6555472.1501134/D=gr
        oups/S=1705690932:HM/EXP=1097078929/A=2380023/R=2/id=noscript/SIG=124gll7mf/
        *http:/www.interest.com/includes/server/icom_campaign.asp?id=10720%20>

        <http://us.a1.yimg.com/us.yimg.com/a/bo/bon_marketing/300x250_em4_100104.jpg

        <http://us.adserver.yahoo.com/l?M=294150.5475418.6555472.1501134/D=groups/S=
        :HM/A=2380023/rand=574319406>

        _____

        ibe>

        * Your use of Yahoo! Groups is subject to the Yahoo! Terms of
        <http://docs.yahoo.com/info/terms/> Service.

      • John Boeren
        Message 3 of 4 , Oct 5, 2004
          De uitleg van Johan is helemaal juist, maar ik wil er nog wel iets aan
          toevoegen. Met name in de jaren '30 van de 17e eeuw was er vaak nog wel
          strijd tussen de hervormde en katholieke kerk. Daarna zie je vooral ook in
          Brabant dat de strijd steeds minder wordt. Hoewel er altijd incidenten
          bleven, konden de katholieken in veel plaatsen toch hun geloof beleven.
          Priesters konden hun functie uitoefenen, en werden in veel plaatsen niet
          vervolgd. Desalniettemin waren de "gewone" kerken in bezit van de
          hervormden, en moesten katholieken alsnog uitwijken naar alternatieve
          plaatsen: de schuil- of schuurkerken. Ik wil er alleen maar mee aangeven dat
          je niet meteen allerlei spectaculaire voorstellingen moet hebben bij het
          begrip "schuilen".

          John

        • Roland Zwiebel
          Message 4 of 4 , Oct 5, 2004
            Nog ter aanvulling: Afhankelijk van de mata van fanatisme van de wereldlijke leiders ter plaatse was er sprake van een echte schuilkerk - dus in het geniep - tot een min of meer openlijke kerkgang. Dit laatste voornamenlijk op het platteland.
            Als voorbeeld: in Mill werd de RK Kerk, toegewijd aan st. Willebrordus, begin 17e eeuw door de Gereformeerde Kerk als zodanig in gebruik genomen en moest de katholieke kerkgemeenschap uitwijken naar een ander gebouw. Dat heeft zij bijna een eeuw lang volgehouden in de bijgebouwen van Kasteeel Aldendriel! De Gereformeerde Kerk ter plekke bestond uit vijf lidmaten (de dominee, zijn vrouw, zijn twee dochters en de koster) en kon de kerk niet onderhouden; bijgevolg is die kerk begin 18e eeuw gedeeltelijk ingestort (alleen de toren bleef nog rechtop) en eind 18e eeuw gesloopt, toen die onder de Bataafse Republiek weer werd teruggeven aan de katholieke kerkgemeenschap.

            Daarnaast waren er katholieke enclaves, waar de Katholieke Kerk in alle openheid kon functioneren (bijv. Bedaf bij Den Bosch en Boxmeer in het Land van Cuijk), omdat het dan (meestal) om vrije heerlijkheden ging die niet tot de Generaliteitslanden behoorden.

            Roland.