Re: [Noord-Brabant_Genealogy] Nieuw: van Gastel in Etten

  • Hans den Braber
    Message 1 of 11 , Oct 1, 2003
      Hallo Ruud,

      Antonius Joannis van Gastel is geboren te Etten, zoals vermeld bij enkele dopen en zijn huwelijk.
      De doopgetuigen geven duidelijk aan wie zijn ouders zijn.

      III Antonius Joannis van Gastel, gedoopt te Etten op 28 augustus 1718 (RK)
      (doopgetuigen waren Nicolaus Wittebol en Petronilla Antony van Oers), zoon van
      Joannes Antonisse van Gastel en Anna Agatha "Anna" Antonisse Brabers.
      Hij is in ondertrouw gegaan te Oosterhout (NB) op 24 april 1745 en getrouwd te
      Etten op 9 mei 1745 (NG) met
      Maria Gerards Kempen (Kemps\Kemp), gedoopt te Oosterhout (NB) op 15 oktober 1724
      (RK) (doopgetuigen waren Henricus Wijnhof, Adriana Kempe en Cornelia Backx),
      dochter van Gerrardus Kemp en Hendrina Jansen Bax.
      [Email: Ruud Raats 9.2003]
      Uit dit huwelijk:
      1 Joanna van Gastel, gedoopt te Etten op 5 maart 1746 (RK) (doopgetuigen waren
      Cornelius Kempen en Anna Brabers [=grootmoeder]), overleden na 1766.
      2 Henricus van Gastel, gedoopt te Etten op 18 september 1748 (RK)
      (doopgetuigen waren Nicolaus van Gastel [=oom] en Allegondis Kempe), overleden na
      1766.
      3 Gerardus van Gastel, gedoopt te Etten op 28 september 1750 (RK)
      (doopgetuigen waren Antonis Brabers en Antonia Eestermans [neef van zijn vader met vrouw]),
      jong overleden [geconcludeerd omdat dezelfde doopgetuigen in 1751 volgen]
      4 Antonius van Gastel, gedoopt te Etten op 25 november 1751 (RK) (doopgetuigen
      waren Antonius Brabers en Antonetta Eestermans [idem]).
      5 Henrica van Gastel, gedoopt te Etten op 21 december 1753 (RK) (doopgetuigen
      waren Joannes Brouwers en Maria de Helt).
      Zij is getrouwd te Breda op 7 mei 1780 met Theodorus Kerpels, zoon van
      Cornelis Kerpels en Maria Agnes Lenaerts.
      6 Joannes van Gastel, gedoopt te Etten op 17 november 1756 (RK) (doopgetuigen
      waren Joannes Joannis van Gastel en Anna Maria Jois van Gastel).
      [oom en tante]
      7 Anna Maria van Gastel, gedoopt te Etten op 10 februari 1760 (RK)
      (doopgetuigen waren Arnoldus van Gastel [oom] en Maria Kemp).
      8 Anna Elisabetha van Gastel, gedoopt te Etten op 5 maart 1763 (RK)
      (doopgetuigen waren Gerardus Brouwers en Anna Elisabetha van Rosmaelen).
      9 Cornelia van Gastel, gedoopt te Etten op 14 maart 1766 (RK) (doopgetuigen
      waren Henricus van Gastel en Joanna van Gastel[oudste broer en zus]).
      10 Maria van Gastel, gedoopt te Etten op 12 februari 1770 (doopgetuigen waren
      Cornelius Kemp en Henrica Kemp).

      II Joannes Antonisse van Gastel, geboren op de Leur, gedoopt te Etten-Leur op 3
      juli 1686 (RK), overleden voor 1786, zoon van Antonius Jansen van Gastel en
      Petronella Antonis van Oers.
      Hij is in ondertrouw gegaan te Etten op 27 april 1715 en getrouwd aldaar op 12
      mei 1715 (SB) met
      Anna Agatha "Anna" Antonisse Brabers, gedoopt te Oudenbosch op 24 november 1690
      (RK) (doopgetuigen waren Arnoldus Clutz, Arnoldus Lauwen Surendonck i.p.v. Lucia
      Brabers), overleden te Etten op 21 juni 1786, dochter van Antonius Hendrix
      Brabers en Maria Rombouts Matiens.
      [deze Brabers komt uit voor in de Ettense stamboom Brabers 2; zie ook aldaar]
      Haar moeder overleed kort na haar geboorte; haar vader toen ze ongeveer 4 jaar
      oud was. Zij kwam na hun overlijden te wonen bij haar opa en oma Maetiens. Zij
      werd bij dit gezin in 1697 te Oudenbosch vermeld als houwkindt van 6 jaar oud.
      Uit dit huwelijk:
      1 Antonius van Gastel, gedoopt te Etten op 30 maart 1716 (RK) (doopgetuigen
      waren Arnoldus Antonisse Bravers en Piryntien Antonisse van Oirs), jong
      overleden.
      2 Maria van Gastel, gedoopt te Etten op 3 april 1717 (RK) (doopgetuigen waren
      Petrus Adr. Brabers, Petronilla Anth. van Oers en Antonia Anth. van Gastel),
      jong overleden.
      3 Antonius Joannis van Gastel, gedoopt te Etten op 28 augustus 1718 (RK)
      (doopgetuigen waren Nicolaus Wittebol en Petronilla Antony van Oers). zie III
[...]
      4 Henricus van Gastel, gedoopt te Etten op 1 mei 1720 (RK) (doopgetuigen waren
      Arnoldus Ant. Brabers, Antonia Anth. van Gastel en Anna Hagen v.d. Dries).
      5 Govardus van Gastel, gedoopt te Etten op 10 september 1721 (RK)
      (doopgetuigen waren Nicolaus Anto. van Gastel, Cornelia Anto. van Gastel
      i.p.v. Petronilla Anto. van Gastel), jong overleden.
      6 Maria van Gastel, gedoopt te Etten op 5 oktober 1722 (RK) (doopgetuigen
      waren Antonius Anto. van Gastel, Anna Claes van Dries i.p.v. Helena Antonie
      Brabers).
      7 Govardus van Gastel, gedoopt te Etten op 12 september 1723 (RK)
      (doopgetuigen waren Nicolaus van Gastel en Antonia Govart van Gastel).
      8 Nicolaus van Gastel, gedoopt te Etten op 11 mei 1725 (RK) (doopgetuigen
      waren Joannes Mathiens en Maria Mathiens).
      9 Joannes van Gastel, gedoopt te Etten op 19 januari 1727 (RK) (doopgetuigen
      waren Adrianus van Gastel en Catharina Wittenbol), overleden na 1756.
      10 Anna Maria van Gastel, gedoopt te Etten op 11 februari 1729 (RK)
      (doopgetuigen waren Joannes Govertse van Gastel en Adriana Wittenbol),
      overleden na 1756.
      11 Arnoldus van Gastel, gedoopt te Etten op 11 januari 1732 (RK) (doopgetuigen
      waren Joannes Voet en Petronilla van Gastel), overleden na 1760.

      I Antonius Jansen van Gastel.
      Hij was gehuwd met
      Petronella Antonis van Oers, overleden na 1718.
      Uit dit huwelijk:
      1 Joannes Antonisse van Gastel, geboren op de Leur, gedoopt te Etten-Leur op 3
      juli 1686 (RK), overleden voor 1786.zie I
[...]
      2 Cornelia Antonisse van Gastel, gedoopt te Etten-Leur op 10 september 1688
      (RK), overleden na 1721.
      3 Antonius Antonisse van Gastel, gedoopt te Etten-Leur op 22 oktober 1690
      (RK), overleden na 1722.
      4 Antonia Antonisse van Gastel, gedoopt te Etten-Leur op 10 december 1692
      (RK), overleden na 1720.
      5 Adrianus van Gastel, gedoopt te Etten-Leur op 6 oktober 1695 (RK).
      6 Elisabeth van Gastel, gedoopt te Etten-Leur op 2 december 1697 (RK).
      7 Elisabeth van Gastel, gedoopt te Etten-Leur op 1 oktober 1699 (RK).
      8 Petronella Antonisse van Gastel, gedoopt te Etten-Leur op 5 november 1701
      (RK), overleden na 1721.
      9 Joanna van Gastel, gedoopt te Etten-Leur op 22 september 1704 (RK).
      10 Nicolaus Antonisse van Gastel, overleden na 1721.

      Maria Gerards Kempen is afkomstig uit Oosterhout. Ook dit staat zowel bij enkele dopen als bij haar huwelijk vermeld.
      Op de CDrom Oosterhout vind ik:
      otr. /tr. 28.4/13.5.1714 beiden geb. en won. Oosterhout in Middelwijk
      Gerrardus KEMP, j.m.; 1, 2 Gerardus KEMPEN, 3 en 5 Gerardus Kemp, 4 en 6 Gerardus Kempe
      Hendrina Jansen BAX, j.d.; 1, 2 Henrica Joannis Backx, 2, 3 Hendrina Backx, 4, 6
      Henrica Backx, 5 Hendrica Backx
      1. Cornelius 21.5.1714, Adrianus van Werl loco Joannes Walteri Backx, Adriana
      Kempen loco Maria Abrahami Vermeulen
      2. Alegunda 30.5.1716, Joannes Kempen, Alegunda Kempen
      3. Joannes 11.2.1720, Joannes Jansen Kemp, Adriana Kemp
      4. Maria 15.10.1724, Henricus Wijnhof, Adriana Kempe loco Cornelia Backx
      5. Cornelia 22.4.1727, Wouter Backx, Maria Kemp
      6. Simon 3.11.1729, Petrus Backx, Ida Backx

      met vriendelijke groet,
      Hans den Braber
      email: hans@...
      homepage: http://www.den-braber.nl/

      Message 2 of 11 , Oct 1, 2003
        Hallo,

        In Schoten , nabij Antwerpen zit een hele stam Van Gastels en ik vermoed
        dat de herkomst Noord-Brabant is. Ik ga dat even opzoeken en laat indien
        gewenst iets weten.

        Groeten,
        alberic Van Geldorp

      • jwvangils@wanadoo.nl
        Message 3 of 11 , Oct 1, 2003
          Dan denk ik eerder aan Loenhout, waar ik diverse generaties van
          Gestel/Gestele/Gastel etc. heb zitten tussen 1450 en 1700. Zie mijn
          kwartierstaat.

          Vriendelijke groetjes,
          Jan-Willem van Gils
          jwvangils@...
          Message 4 of 11 , Oct 1, 2003
            Hans, geweldig!
            Bedankt voor jouw uitgebreide antwoord.

            Alberic, Jan-Willem, dank ook. Ik denk overigens ook dat de stam in
            Loenhout gezocht moet worden. Een andere voorouder-tak Van Gastel van
            mij bevond zich in Groot-Zundert, niet ver van Loenhout. Ik hoop de
            twee takken (Etten en Zundert) te kunnen koppelen, dan zijn mijn
            ouders verre familieleden ;-)

            Vriendelijke groet,
            Ruud Raats
            http://www.xs4all.nl/~rude/ruud/genea.html

            --- In Noord-Brabant_Genealogy@yahoogroups.com, "Hans den Braber"

            (...snip...)
          • Drakenvuur
            Message 5 of 11 , Oct 2, 2003
              --- In Noord-Brabant_Genealogy@yahoogroups.com, "Ruud Raats" <rude@x>
              wrote:
> [...]
              >
              > Parenteel van Antonius Van Gastel
              >
              > 1 Antonius Van Gastel.
              > Antonius Van kreeg een relatie met Maria (Kemp, Kemps) Kempen.

              Dan heb ik ook een vraag/verzoek.
              Gezien overeenkomstige namen en de plaats Etten.
              Zou mijn Joanna v Gastel hierin passen?

              Dit zijn de gegevens die ik heb van Joanna van Gastel.

              Joanna kreeg een relatie met Willem Rovers, zoon van Gerard Roovers
              en N N.

              Kinderen van Joanna en Willem:
              1. Gerardus Rovers. Hij is gedoopt op 18-04-1749 in Etten-Leur, NBr.
              2. Gerardus Rovers. Hij is gedoopt op 15-10-1750 in Etten-Leur, NBr.
              3. Antonetta Rovers. Zij is gedoopt op 22-01-1752 in Etten-Leur, NBr.
              4. Antonetta Rovers. Zij is gedoopt op 22-11-1754 in Etten-Leur, NBr.
              5. Cornelius Rovers. Hij is gedoopt op 01-03-1756 in Etten-Leur, NBr.
              6. Antonius Rovers. Hij is gedoopt op 21-10-1757 in Etten-Leur, NBr.
              7. Maria Rovers. Zij is gedoopt op 21-09-1759 in Etten, NBr. Maria is
              overleden op 28-12-1826 in Princenhage, NBr.
              Maria trouwde met Petrus Verdonck, zoon van Petrus Verdonck en
              Elisabeth Sevrijn Kermans. Hij is gedoopt op 12-11-1763 in
              Princenhage, NBr. Petrus is overleden op 19-01-1844 om 01:00 in
              Princenhage, NBr.
              Petrus was getuige bij: Overlijdensaangifte van Adriana Donckmans
              Ze zijn in ondertrouw gegaan op 11-04-1789 te Etten, NBr. Het
              kerkelijk huwelijk vond plaats op 03-05-1789 in Etten, NBr.
              8. Antonia Rovers. Zij is gedoopt op 20-10-1764 in Etten-Leur, NBr.
              9. Adriana Rovers. Zij is gedoopt op 20-09-1767 in Etten-Leur, NBr.
              10. Gerardus Rovers. Hij is gedoopt op 14-12-1769 in Etten-Leur, NBr.
            • Drakenvuur
              Message 6 of 11 , Oct 2, 2003
                Sorry ik verzond de vraag voordat ik hem had onderteken.
                Bij deze.

                Alvast mijn dank.

                Met vriendelijke groet.
                Angelique

                Op zoek naar de volgende namen: Streur, Sekeris, Janse, Timmers, vd
                Valk, de Veer, Maas, v Vugt, Lamport en veel meer.
                angel-s@...
                http://members.lycos.nl/Beau of http://members.lycos.nl/dragonlady007

                --- In Noord-Brabant_Genealogy@yahoogroups.com, "Drakenvuur"

                Message 7 of 11 , Oct 2, 2003
                  Hallo Angelique,

                  Het sluit inderdaad aan op de van Gastel's die ik eerder deze week inzond; zie IIIa.

                  Ik begin de stamreeks van Gastel met het gezin die je in jouw vraag vermeld hebt.
                  De Maria Rovers, gedoopt in 1759 is echter geen dochter van Willem Rovers en
                  Joanna van Gastel. Dat was een dochter van een Theodorus Rovers.
                  De Maria die getrouwd was met Petrus Verdonck is 2 jaar later gedoopt
                  op 7 september 1761. Verder heb ik nog een kind Antonius in 1753 extra.
                  De ouders van Joanna van Gastel vind je onder II-b. Haar moeder Petronella Fransen van Reijen
                  is diverse keren doopgetuige geweest. Haar vader Adrianus van Gastel was doopgetuige
                  van zijn eerste kleinkind Gerardus Rovers (1749 en 1750)
                  Ik eindig hier met Antonius Jansen van Gastel en Petronilla Antonisse van Oers (I), de ouders
                  van Adrianus Antonisse van Gastel (II-b) Petronilla (Perina) Antonisse van Oers tref je
                  ook diverse keren als doopgetuige.

                  met vriendelijke groet,
                  Hans den Braber
                  email: hans@...
                  homepage: http://www.den-braber.nl/

                  ---------------------------

                  III-b Joanna van Gastel, afkomstig uit Etten, gedoopt aldaar op 26 oktober
                  1724 (RK), dochter van Adrianus Antonisse van Gastel (II-b) en
                  Petronella Fransen van Reijen.
                  Zij is getrouwd te Etten op 13 mei 1748 voor de kerk (RK) met Willem
                  Rovers, afkomstig uit Zundert, zoon van Gerard Roovers.
                  Uit dit huwelijk:
                  1 Gerardus Rovers, gedoopt te Etten op 18 april 1749 (RK)
                  (doopgetuigen waren Adrianus van Gestel en Maria Gaudle (?)), jong
                  overleden.
                  2 Gerardus Roovers, gedoopt te Etten op 15 oktober 1750 (RK)
                  (doopgetuigen waren Adrianus van Gastel en Maria van Gastel).
                  3 Antonetta Roovers, gedoopt te Etten op 22 januari 1752 (RK)
                  (doopgetuigen waren Antonius van Gastel en Petronella Francisci van
                  Reijen), jong overleden.
                  4 Antonius Roovers, gedoopt te Etten op 27 februari 1753 (RK)
                  (doopgetuigen waren Antonius van Gastel en Petronella van Reijen),
                  jong overleden.
                  zijn moeder werd bij de doop Joanna van Reijen genoemd.
                  5 Antonetta Roovers, gedoopt te Etten op 22 november 1754 (RK)
                  (doopgetuigen waren Antonius van Gastel en Petronella Francisci van
                  Reijen).
                  6 Cornelius Roovers, gedoopt te Etten op 1 maart 1756 (RK)
                  (doopgetuigen waren Antonius van Gastel en Petronella van Rijen).
                  7 Antonius Rovers, gedoopt te Etten op 21 oktober 1757 (RK)
                  (doopgetuigen waren Petrus van Gastel en Catharina van Gastel).
                  8 Maria Roovers, gedoopt te Etten op 7 september 1761 (RK)
                  (doopgetuigen waren Adrianus van Gastel en Petronella van Tijm),
                  overleden te Princenhage (NB) op 28 december 1826.
                  Zij is in ondertrouw gegaan te Etten op 11 april 1789 en getrouwd
                  aldaar op 3 mei 1789 met Petrus Verdonck, gedoopt te Princenhage
                  (NB) op 12 november 1763, overleden aldaar op 19 januari 1844.
                  9 Antonia Roovers, gedoopt te Etten op 20 oktober 1764 (RK)
                  (doopgetuigen waren Jacobus van Gastel en Gertrudis Nuijten).
                  10 Adriana Roovers, gedoopt te Etten op 20 september 1767 (RK)
                  (doopgetuigen waren Cornelius Roovers en Maria Roovers).
                  11 Gerardus Rovers, gedoopt te Etten op 14 december 1769 (RK)
                  (doopgetuigen waren Theodorus Rovers en Cornelia Theodori Rovers).

                  III-a Antonius Joannis van Gastel, gedoopt te Etten op 28 augustus 1718 (RK),
                  zoon van Joannes Antonisse van Gastel (II-a) en Anna Agatha "Anna"
[...]
                  [Doc: Ruud Raats 9.2003]
                  Uit dit huwelijk:
                  1 Joanna van Gastel, gedoopt te Etten op 5 maart 1746 (RK)
                  (doopgetuigen waren Cornelius Kempen en Anna Brabers), overleden na
                  1766.
                  2 Henricus van Gastel, gedoopt te Etten op 18 september 1748 (RK)
                  (doopgetuigen waren Nicolaus van Gastel en Allegondis Kempe),
                  overleden na 1766.
                  3 Gerardus van Gastel, gedoopt te Etten op 28 september 1750 (RK)
                  (doopgetuigen waren Antonis Brabers en Antonia Eestermans), jong
                  overleden.
[...]
                  (doopgetuigen waren Arnoldus van Gastel en Maria Kemp).
[...]

                  II-a Joannes Antonisse van Gastel, geboren op de Leur, gedoopt te Etten-Leur
                  op 3 juli 1686 (RK), overleden voor 1786, zoon van Antonius Jansen van
                  Gastel (I) en Petronella Antonis van Oers.
[...]
                  Oers), volgt onder III-a.
[...]

                  II-b Adrianus Antonisse van Gastel, gedoopt te Etten-Leur op 6 oktober 1695
                  (RK), zoon van Antonius Jansen van Gastel (I) en Petronella Antonis van
                  Oers.
                  Hij is in ondertrouw gegaan te Etten op 2 juli 1718 en getrouwd aldaar
                  op 17 juli 1718 (ng+), getrouwd aldaar voor de kerk (rk+) met Petronella
                  Fransen van Reijen, geboren te Etten.
                  Uit dit huwelijk:
                  1 Franciscus van Gastel, gedoopt te Etten op 11 april 1719 (RK)
                  (doopgetuigen waren Joannes Antonisse van Gastel en Helena Francisca
                  van Rijen).
                  2 Antonia van Gastel, gedoopt te Etten op 19 december 1720 (RK)
                  (doopgetuigen waren Christianus Jacob Bimans, Elizabetha Antonisse
                  van Gastel en Cornelia ...).
                  3 Antonius van Gastel, gedoopt te Etten op 16 januari 1723 (RK)
                  (doopgetuigen waren Marinus Baeijens en Petronilla Antonisse van
                  Oers).
                  4 Joanna van Gastel, afkomstig uit Etten, gedoopt aldaar op 26 oktober
                  1724 (RK) (doopgetuigen waren Marinus Baeijens en Maria van Reijen),
                  volgt onder III-b.
                  5 Ida van Gastel, gedoopt te Etten op 24 januari 1727 (RK)
                  (doopgetuigen waren Cornelius Vincent en Engelina van Oers).
                  6 Antonius van Gastel, gedoopt te Etten op 9 november 1729 (RK)
                  (doopgetuigen waren Antonius van Gastel en Perina van Oers).
                  7 Petrus van Gastel, gedoopt te Etten op 29 maart 1732 (RK)
                  (doopgetuigen waren Joannes Voeten en Anna Brabers).
                  8 Jacobus van Gastel, gedoopt te Etten op 13 februari 1735 (RK)
                  (doopgetuigen waren Jacobi Wagemakers, Antonia van Gastel en Perina
                  van Oers).
                  9 Catharina van Gastel, gedoopt te Etten op 8 juli 1738 (RK)
                  (doopgetuigen waren Antonius van Gastel en Antonia van Gastel).

                  I Antonius Jansen van Gastel, afkomstig uit Leur.
                  Hij is in ondertrouw gegaan te Leur op 3 november 1685 en getrouwd
                  aldaar op 18 november 1685 (ng+), getrouwd te Etten voor de kerk (rk+)
                  met Petronella Antonis van Oers, afkomstig uit Oers, overleden na 1718.
                  Uit dit huwelijk:
                  1 Joannes Antonisse van Gastel, geboren op de Leur, gedoopt te
                  Etten-Leur op 3 juli 1686 (RK), volgt onder II-a.
[...]
                  5 Adrianus Antonisse van Gastel, gedoopt te Etten-Leur op 6 oktober
                  1695 (RK), volgt onder II-b.

                  Message 8 of 11 , Oct 4, 2003
                    Bedankt Hans,

                    Voor deze toevoegingen.

                    Geen idee waarom ik de "verkeerde" doopdatum heb ingevuld.
                    In mijn aantekeningen heb ik wel de goede Maria staan.
                    Maar ik heb het veranderd.

                    Angelique

                    Message 9 of 11 , Oct 6, 2003
                      <hans@d...> wrote:
                      > Hallo Angelique,
                      >
                      > Het sluit inderdaad aan op de van Gastel's die ik eerder deze week
                      inzond; zie IIIa.

                      > Knip

                      Hoi Hans,

                      Ik heb de gegevens van jouw verwerkt.
                      En mijn aantekening nogmaals nagekeken.
                      en vond in het oudste gezin Gastel/Oers het volgende kind.

                      Antonius van Gastel
                      Vader op zaterdag 26 november 1707 Etten-Leur
                      plaats: Etten-Leur
                      doop: rk 26-11-1707
                      dopeling: Mathias van Gastel
                      vader: Antonius van Gastel
                      moeder: Perina Antonissen van Ours

                      Van Nicolaus had je geen doopdatum
                      de enigste die ik vind in deze periode is

                      Nicolaas van Gastel
                      gedoopt op zondag 2 november 1698 Etten-Leur

                      plaats: Etten-Leur
                      doop: rk 02-11-1698
                      dopeling: Nicolaas van Gastel
                      vader: Godefridus jansen van Gastel
                      moeder: Anna Claes van den Dries

                      Kunt u hier wat mee!

                      Message 10 of 11 , Oct 6, 2003
                        Hallo Angelique,

                        Tja, de doop van Nicolaus kan ik niet in Etten vinden. De vermelding van Nicolaus Antonisse van Gastel vond ik bij de doop van Govardus van Gastel op 10-9-1721; als doopgetuigen zijn daar genoemd: Nicolaus Anto. van Gastel, Cornelia Anto. van Gastel ipv Petronilla Anto. van Gastel. De vermelding van het patroniem tezamen met Petronilla en Cornelia is toch een aanwijzing dat het een kind is van Antonius Jansen van Gastel en sluit de Nicolaus van 1698 uit.

                        groet,
                        Hans den Braber