Republikeinse kalender en Hans Holdijk

  • Johan Van Steen
    Message 1 of 3 , Jul 31, 2003
      Geachten,

      Door Hans Holdijk is er blijkbaar ook een republikeinse kalender opgesteld
      die op één A4-tje kan. Wat hij echter over het hoofd heeft gezien, is dat de
      dagen wel degelijk verspringen en dus bv. 1 vendimaire niet steeds op 22
      september valt.

      Als we als voorbeeld 1 vendimaire aanhouden, dan zien we dat in jaar

      I 22/09/1792

      II 22/09/1793

      III 22/09/1794

      IV 23/09/1795

      V 22/09/1796

      VI 22/09/1797

      VII 22/09/1798

      VIII 23/09/1799

      IX 23/09/1800

      X 23/09/1801

      XI 23/09/1802

      XII 24/09/1803

      XIII 23/09/1804

      XIV 23/09/1805

      Als je de conversietabel van Hans Holdijk zou volgen, dan zou je 8 van de 14
      keer de datum verkeerd omzetten. Wie deze tabel heeft gebruikt, kan dus best
      al zijn data uit die periode nazien. Volgens de tabel van Hans Holdijk zou
      die datum steeds 22 september zijn, wat dus niet zo is!

      Met vriendelijke groet,

      Johan

    • Johan Van Steen
      Message 2 of 3 , Aug 3 7:26 AM
        Regelmatig verschijnen er hier en op andere nieuwsgroepen vragen ivm. de
        toegang tot archieven in België. Ik heb enkele wetten op mijn website
        geplaatst die hier in België dienaangaande van belang zijn. Enkel de
        archiefwet van 1955 ontbreekt nog, maar die voeg ik toe van zo vlug ik ze
        heb..

        <http://users.pandora.be/johan-van-steen/>
        http://users.pandora.be/johan-van-steen/

        Mvg.