Nog maar eens proberen met Nuijts/Nuyts

  • Jan-Willem Van Gils
    Message 1 of 5 , Jul 3, 2003
      Beste vrienden,

      Hier de gezinsstaat van Gerardus Nuijts. Vraag is waar werd hij geboren en
      wie zijn zijn ouders? Is er iemand die de juiste gegevens heeft van
      onderstaande kinderen van Gerardus Nuijts? Bij voorbaat dank.

      Gerardus Nuijts, afkomstig uit Woensdrecht (?), geboren rond 1735 (?). Hij
      is getrouwd te Woensdrecht op 6 april 1766 (getuigen waren Jacobus Bogaers
      en Helena de Wert), op ongeveer 31-jarige leeftijd met Cornelia Mutsers ook
      genaamd Muts (27 jaar oud), gedoopt te Essen op 7 juli 1738 (doopgetuigen
      waren Adriana Hendrickx en Joannes Cornelius Suijckerbuijck), dochter van
      Adrianus Janssen Mutsaerts en Maria Niclaessen Schoonen. Ex Esche. Uit dit
      huwelijk:

      1 Maria Nuijts, geboren te Ossendrecht, gedoopt te Woensdrecht op 14 mei
      1767 (doopgetuigen waren Cornelius Nuijts en Maria Coopmans). Vraag is of
      deze Maria in dit gezin thuishoort.

      2 Zusanna Nuyts, geboren te Ossendrecht op 15 september 1773, wonende
      aldaar, overleden aldaar op 10 augustus 1840, 66 jaar oud.

      Wordt ook geschreven als Susanna. Op 17 maart 1772 wordt een Maria Nuyts
      geboren in Zuidgeest (Hoogerheide), van beroep arbeidster en gehuwd met
      Cornelis Rosenboom. Of dit de zus is van Zusanna is onbekend. Een Anna
      Catharina Nuijts is getuige bij een doop in 1790 in Ossendrecht (Anna
      Gertrudis Adriaensen). En een Antonius Nuijts is getuige bij de doop van
      Antonetta van Geenhoven in 1763 in Ossendrecht. Verder is een Susanne Nuyts
      getuige bij een doop in Stabroek op 13 oktober 1795; Susanna Cornelissens.
      De naam Nuyts (Nuijts) zou ook afgeleid kunnen zijn van Aernouts of Arnouts
      (zie 'De Familie Aernouts' van Guido Mathieu uit Brasschaat). De doopacte
      van Zusanna werd door Ad Teunissen gevonden in de DTB van Woensdrecht.
      Volgens Jeanne Slooven uit Tilburg is Zusanna op 15 november gedoopt.

      Zij is getrouwd te Stabroek op 10 mei 1796, op 22-jarige leeftijd met Petrus
      Johannes Theuns (22 jaar oud), gedoopt te Stabroek op 3 september 1773
      (doopgetuigen waren Cornelius Theuns en Catharina van Haeren), wonende te
      Stabroek, overleden te Ossendrecht op 17 augustus 1873, 99 jaar oud, zoon
      van Johannes Franciscus Theuns en Jacoba Cleermaeckers.

      3 Joanna Nuijts, gedoopt te Ossendrecht op 19 januari 1777 (doopgetuigen
      waren Wilhelmus Nuijts en Anna Mutsers). Zij zou getrouwd geweest kunnen
      zijn met Willem Melsen (BL 1989, p.83).

      4 Joannes Nuijts, gedoopt te Ossendrecht op 17 december 1779 (doopgetuigen
      waren Adrianus Mutsers en Adriana de Boy Hoerlemans).

      Vriendelijke groetjes,

      Jan-Willem van Gils
      jwvangils@...
      homepage: http://www.home.zonnet.nl/jwvangils/index.htm

    • Jeanne Slooven
      Message 2 of 5 , Jul 3, 2003
        Hoi Jan Willem,

        Volgens mij is jou Gerardus Nuijts, gedoopt op 16-09-1736 Woensdrecht
        (Gerardus Bierstekers - Adriana Janssen)
        Zoon van Adriani Nouts en Maria van Mehr.

        Inderdaad is volgens mij Susanna in Ossendrecht gedoopt op 15-11-1773 te
        Woensdrecht (Adrianus Mutsers - Susanna Wilmme)
        Controleer het volgende keer in BoZ.

        Ik heb nog geen overlijden gevonden van Catharina Wijnandts getrouwd met
        Adrianus Nouts (Nuijts).
        Ik hoop nog steeds dat Adrianus 2x is getrouwd en "mijn " Antonius en "jouw"
        Gerardus halfbroers waren.

        Zoals ik al eerder meldde, is "mijn" Antonius getrouwd met Susanna Willemen,
        meter bij "jouw" Z(S)usanna.

        Tussen 1692 en 1697 heb ik 3 dopen in Woensdrecht allen met vader Adrianus
        maar 3 verschillende moeders.
        Helaas nog geen kind Adrianus in die tijd.
        Volgende keer in BoZ zoek ik wel verder.

        Groetjes,
        Jeanne Slooven

> [...]
        >
        > 4 Joannes Nuijts, gedoopt te Ossendrecht op 17 december 1779 (doopgetuigen
        > waren Adrianus Mutsers en Adriana de Boy Hoerlemans).

      • Ton Huijbregts
        Message 3 of 5 , Jul 4, 2003
          Hallo Jeanne,

          Adriaan Antonissen Nuijts deed ot op 12-11-1719 te Ossendrecht en trouwde op
          26-11-1719 te Woensdrecht.met Catharina Wijnants.
          Zijn tweede huwelijk vond plaats (OT Ossendrecht 06-04-1734) tr woensdrecht
          op 21-04-1734 met Maria van Meer.

          Ton

> [...]
          >
          > 4 Joannes Nuijts, gedoopt te Ossendrecht op 17 december 1779 (doopgetuigen
          > waren Adrianus Mutsers en Adriana de Boy Hoerlemans).

          Yahoo! Groups Sponsor

        • Jeanne Slooven
          Message 4 of 5 , Jul 4, 2003
            Hoi Ton,

            Nog maar even reageren.

            Ik was bij de dopen van de kinderen van Adriaan nergens de toevoeging
            Antonissen gevonden.
            Als dit bij het huwelijk wel vermeld stond, lijkt het erop of jouw gegevens
            van Essen de juiste zijn.

            Jeanne Slooven

            http://docs.yahoo.com/info/terms/

          • jwvangils@wanadoo.nl
            Message 5 of 5 , Jul 5, 2003
              Beste Jeanne,

[...]

              Dan denk ik dat we er bijna zijn, dankzij de gegevens van Ton Huijbrechts,
              want die meldde inderdaad twee huwelijken. Ik ga dat morgen eens op mijn
              gemak bekijken. Even drie dagen alleen maar bezig geweest met nullen en
              enen. Alles lag op z’n kont hier. W95 uiteindelijk maar vervangen door W98
              en dat draait een stuk beter nu. Je hoort nog van me en dank nogmaals voor
              jouw gegevens die me een stuk verder kunnen helpen.

              Vriendelijke groetjes,
              Jan-Willem