Re: [Noord-Brabant_Genealogy] Re: Amstel

  • Henk Laarhoven
    Message 1 of 15 , Jul 1, 2003
      Dag Hans,

      Hierbij 2 voorbeelden van akten gevonden in ISIS - Helmond.

      groeten, Henk

      Joannes Winandi
      Bruidegom op woensdag 23 augustus 1623 Helmond

      Joannes Winandi
      Geboorteplaats: Amstel
      Ondertrouw Helmond rk 23-08-1623 met
      Maria Joannis
      Getuige 1: Joanna(es) Leunissen
      Getuige 2: Daniel Wilhelmi
      Bron: HIC Helmond. DTB Helmond Ba 1 folio 148

      Joannes Francisci
      Bruidegom op donderdag 8 oktober 1615 Helmond

      Joannes Francisci
      Gehuwd Helmond rk 08-10-1615 met
      Margareta Winandi
      Geboorteplaats: Amstel
      Getuige 1: Nicolaus Frassten
      Getuige 2: Joannes Winandi
      Bron: HIC Helmond. DTB Helmond Ba 1 folio 1

      Message 2 of 15 , Jul 2, 2003
        Gegevens inbrengen in een database is niet moeilijk. Als dit echter
        gedaan wordt door mensen met weinig affiniteit met stamboomonderzoek
        dan kan dit wel eens resulteren in een verkrachting van de gegevens.
        We dienen dus op te passen met wat we aantreffen of niet aantreffen
        in ISIS. Er zijn namelijk hiaten in de Helmondse DTB-boeken.

        De registraties in de originele DTB-registers zijn ook niet uniform
        in hun verLatijnsing van de voornamen en achternamen. Ook in de
        naamvalsvormen van de voornamen werden door de pastoor nog al eens
        fouten gemaakt. Veel voornamen staan in de oudste DTB's afgekort en
        zijn in de bewerking van Janus en de daarop volgende database-invoer
        wat vollediger uitgeschreven.

        Raadpleging van het DTB-trouwboek (Helmondse huwelijken 1614-1690
        door Janus Swinkels deel 1 DTB-BA 1 en 3 [1614-1657], Helmond 1990)
        en mijn eigen aantekeningen (ook Janus is niet 100 % vlekkeloos)
        geven de huwelijksregistraties als:

        ot.RK. 23-08-1623, tr.RK. 19-09-1623
        Joannes Winandi (ab Amstel bij tr.)
        Maria Joannis (van den Broeck bij tr.)

        ot.get: Joanne Leunissen, Daniele Wilhelmi
        tr.get: Petro van Amstel, Arnoldo Horckmans

        De getuigen zijn dus in de alledaagse spreektaal: Jan Leunissen,
        Daniel Willems, Peter van Amstel en Arnold Horckmans.

        ot.RK. 12-09-1615, tr.RK. 08-10-1615
        Joannes Francisci
        Margareta Winandi (ab Amstel bij ot.)

        ot.get: Joanne Winandi, Lamberto Antonij
        tr.get: Nicolao Franssen, Joannes Winandi

        Deze getuigen zijn dus: Jan Wijnands, Lambert Antonissen en Claas
        Franssen.

        Margareta, Jan en Peter zijn kinderen van Wijnand Peters van Amstel
        en Mariken Cornelis Marcelissen. Ze zijn te vinden op blz. 90-91 van
        het Jaarboek CBG, deel 37 (1983), W. Wijnaendts van Resandt, "De
        voorouders van de Haarlemse familie Van Amstel. Bakel-Helmond-Weert-
        Gemert-Weert 1368-1669". Het artikel is echter niet foutloos en
        volledig. Maar dat gebeurt wel meer met onderzoekers die geen lokale
        kennis hebben of in korte tijd iets vlug willen uitzoeken. Jan
        Franssen is overigens Jan Franssen van de Laer.

        Met vriendelijk groet,

        Message 3 of 15 , Jul 3, 2003
          Hallo Hans,

          Hartelijk dank voor je uitgebreide uiteenzetting.
          Het een en ander is nu duidelijk!

          Inmiddels heb ik nog wat literatuur gevonden betreffende van Amstel in Taxandria en de Brabantse Leeuw.
          Er schijnt enige strijd geweest te zijn over de afkomst van Jan van Amstel (zeekapitein).
          Swane beweert in de Brabantse Leeuw 1958 jrg 7, p171 dat de voorzaten van deze Jan van Amstel afkomstig zouden zijn uit Weert, v Asten verklaart in de Brabantse Leeuw 1974 jrg 23 echter dat de van Amstel's niet uit Weert komen, maar gewoond hebben in Helmond, Gemert en Bakel. Zijn verklaring over het misverstand "Weert" lijkt logisch.
          Maar wat is nu juist??

          Ik heb nog gezocht naar wat algemene informatie over Jan van Amstel, geb. Gemert 12-12-1618, de zeekapitein. Helaas tot op heden niets gevonden.
          Mogelijk kun je me wat tips geven (internetsites?).

          Nogmaals dank,

          Henk

> [...]
          | kennis hebben of in korte tijd iets vlug willen uitzoeken. Jan
          | Franssen is overigens Jan Franssen van de Laer.

        • jeanne van rooij
          Message 4 of 15 , Jul 3, 2003
            Hoi Henk,

            Onderstaande heb ik. Via Eijnatten aansluiting op karel de Grote.

            Groeten
            Jeanne

            Genealogie van Peter Adriaanszn van AMSTEL

            Bestand : C:\PG30\NL\DATA\STAM
            Datum : 03 07 2003
            Selectie : 'Personen in genealogie van Peter Adriaanszn van AMSTEL [8599]'
            Sortering : Per generatie

            I.1 Peter Adriaanszn van AMSTEL (Peter Adriaans van Weert, Glasmakers)
            Overleden vr 1581
            Gehuwd (1) vr 1551 met Aelken Hendrik MICKARTS
            Overleden vr 1551
            Gehuwd (2) op 12 12 1551 met Sophia van EIJNATTEN
            Overleden na 12 1559 te Gemert
            Dochter van Hendrik van EYNATTEN Ridder van de Duitse Orde, Commandeur en
            Heer van Gemert en Maria Jan Evertsen van HANDEL (Mary van Haendel).
            Uit het eerste huwelijk:
            1. Catelijn van AMSTEL
            Uit het tweede huwelijk:
            2. Henrick van AMSTEL (zie II.2 op blz. ).
            3. Adriaan van AMSTEL, schepen van Gemert
            Overleden 1603
            4. Wijnant van AMSTEL
            5. Maria van AMSTEL
            6. Jan van AMSTEL
            7. Tijbout van AMSTEL

            II.2 Henrick van AMSTEL
            Overleden vr 1607
            Zoon van Peter Adriaanszn van AMSTEL (Peter Adriaans van Weert, Glasmakers)
            (zie I.1 op blz. ) en Sophia van EIJNATTEN.
            Gehuwd met Hillegonda
            Uit dit huwelijk:
            1. Jan Hendrick van AMSTEL (zie III.1 op blz. ).

            III.1 Jan Hendrick van AMSTEL, glazenmaker, brouwer, geboren ca 1590 te
            Gemert
            Overleden te Schijndel
            Zoon van Henrick van AMSTEL (zie II.2 op blz. ) en Hillegonda.
            Gehuwd met Anna van GRINSVEN (van Griensven), geboren ca 1590 te Schijndel
            Dochter van Petrus van GRINSVEN en Anna van HELMONT.
            Uit dit huwelijk:
            1. Johan (Jan) van AMSTEL, zeekaptein, geboren op 12 12 1618 te Gemert
            Overleden op 29 09 1669 te Schijndel op 50 jarige leeftijd
            De grafzerk van Jan van amstel lag aanvankelijk in de kerkvloer van de St
            Servatius Kerk te Schijndel. Nu heeft hij een plekje gekregen in de zijmuur.
            De tekst, door Joost van de Vondel:
            Hier rust d'eer van d'Amstelheeren
            die de Turcken won en oook den Sweedt
            holp mewt kracht de Funen keeren
            en Gustavus zeemagt sleetl;
            Tromp de hand booodt twee paar dageb
            in den slag met Brittenland,
            Swaer gewondt maar noooit verslagen
            voor de eer van 't vaderlant
            Looft dien vroomen seebeschermer
            houwt sijn naam in eeuwig marmer.
            J. v.d. Vondel.
            Gehuwd met Anna Boxhorn
            2. Peter van AMSTEL (zie IV.3 op blz. ).

            IV.3 Peter van AMSTEL, geboren op 17 02 1632 te Gemert
            Zoon van Jan Hendrick van AMSTEL (zie III.1 op blz. ) en Anna van GRINSVEN
            (van Griensven).
            Gehuwd met Maria van GRINSVEN
            Uit dit huwelijk:
            1. Jan Hendrick van AMSTEL, geboren ca 1590 te Gemert
            2. Anna van AMSTEL, geboren ca 1660
            Overleden op 07 01 1705 te Schijndel
            Gehuwd (1) voor 1684 met Christianus van GERWEN (Corstiaan Willems)
            Overleden voor 1685
            Gehuwd (2) 1685 met Anthonie Gielis VERHOEVEN
            Gedoopt (RK) op 19 02 1658 te Schijndel (getuige(n): Joannes Lamberti
            Simonis en Anna Petri Verhoeven)
            Overleden op 09 07 1721 te Schijndel op 63 jarige leeftijd
            Schepen te Schijndel (1708 1711), zoon van Michael VERHOEVEN en Joanna van
            der MEULEN. {Hij was eerder gehuwd ca 1681 te Schijndel met Joanna WILLEMS,
            gecremeerd ca 1616 te Schijndel.}

> [...]
            >Gemert 12-12-1618, de zeekapitein. Helaas tot op heden niets gevonden.
            >Mogelijk kun je me wat tips geven (internetsites?).

            Ontvang je Hotmail & Messenger berichten op je mobiele telefoon met Hotmail
            SMS http://www.msn.be/gsm/smsservices
          • jeanne van rooij
            Message 5 of 15 , Jul 3, 2003
              Henk,

              Nog enkele aanvullingen en correcties.
              Gegevens van de karel de grote site en isis.

              Datum : 04 07 2003
              Selectie : 'Personen in genealogie van Peter Adriaanszn van AMSTEL [8599]'
              Sortering : Per generatie

              I.1 Peter Adriaanszn van AMSTEL (Peter Adriaans van Weert), meesterglasmaker
              te Helmond en Gemert, H. Geestmeester te Gemert (1568 1578), schepen te
              Gemert (1579), geboren circa 1520 te Weert
              Overleden na 1579 te Gemert
              (Bron: Garel de Grote site).
              Gehuwd (1) voor 1551 met Sophia van EIJNATTEN, geboren circa 1514 te Gemert
              Overleden na 1579 te Gemert
              Dochter van Hendrik van EYNATTEN Ridder van de Duitse Orde, Commandeur en
              Heer van Gemert en Maria Jan Evertsen van HANDEL (Mary van Haendel).
              Gehuwd (2) vr 1551 met Aeltken Hendrik MICKARTS
              Overleden vr 1551
              Uit het eerste huwelijk:
              1. Henrick Petri van AMSTEL (zie II.1 op blz. ).
              2. Adriaan van AMSTEL, schepen van Gemert
              Overleden 1603
              3. Wijnant van AMSTEL
              4. Maria van AMSTEL
              5. Jan van AMSTEL
              6. Tijbout van AMSTEL
              Uit het tweede huwelijk:
              7. Catelijn van AMSTEL

              II.1 Henrick Petri van AMSTEL, geboren circa 1555 te Gemert
              Overleden vr 1609 te Gemert
              Zoon van Peter Adriaanszn van AMSTEL (Peter Adriaans van Weert) (zie I.1 op
              blz. ) en Sophia van EIJNATTEN.
              Gehuwd met Hillegonda (Hilleken)
              Uit dit huwelijk:
              1. Henricus Hendrick van AMSTEL (zie III.1 op blz. ).

              III.1 Henricus Hendrick van AMSTEL, gelaesscrijver (1619), gelaesmaker
              (1633) en brouwer (1634), geboren ca 1585 te Gemert
              Overleden te Schijndel
              Zoon van Henrick Petri van AMSTEL (zie II.1 op blz. ) en Hillegonda
              (Hilleken).
              Gehuwd voor de kerk op 13 10 1613 te Gemert (rk) met Anna Petri van GRINSVEN
              (van Griensven), geboren ca 1590 te Schijndel
              Dochter van Petrus van GRINSVEN en Anna van HELMONT.
              Uit dit huwelijk:
              1. Henricus Henrici Henrici van AMSTEL
              Gedoopt (rk) op 19 02 1615 te Gemert (getuige(n): Gerardus Amstel, magister
              en pastoor te Geffen en Maria Guinandi Petri van Amstel, in hun plaats
              Petrus Henrici en Judith Herculis ab Eijnatten)
              2. Guilelmus Henrici Henrici van AMSTEL
              Gedoopt (rk) op 18 09 1616 te Gemert (getuige(n): Joannes Gerardis ab Aa en
              Maria uit Bommel, vrouw van Joannes Boshuis)
              3. Johannes (Jan) van AMSTEL, zeekaptein, geboren op 12 12 1618 te Gemert
              Gedoopt (rk) op 12 12 1618 te Gemert (getuige(n): Joannes Nicolai en Diver
              Beckers, uit Amsterdam, wed. van Jan Janssen van Helmont)
[...]
              4. Elizabetha Henricus Henrici van AMSTEL
              Gedoopt (rk) op 11 11 1625 te Sint Michielsgestel (getuige(n): Adamus
              Leonardi Strijbosch en Eustachius Nicolai Gerardi van Beerlicom)
              5. Joanna Henricus Henrici van AMSTEL
              Gedoopt (rk) op 19 04 1629 te Gemert (getuige(n): Joannes Gerardi van
              Schaijck en Agnes Wilhelmi van Grinsven)
              ( sub conditione, Nooddoop op 17 04 1629)
              6. Peter Hendriks van AMSTEL (zie IV.7 op blz. ).

              IV.7 Peter Hendriks van AMSTEL, geboren op 17 02 1632 te Gemert
              Gedoopt (rk) op 17 02 1632 te Gemert (getuige(n): Gerardus Michaelis
              Cremers, Hildegunda, wed van Henricus Petri van Amstel en Sophia Nicolai
              Petri van Grijnsven)
              Zoon van Henricus Hendrick van AMSTEL (zie III.1 op blz. ) en Anna Petri van
              GRINSVEN (van Griensven).
              Gehuwd met Maria Peters van GRINSVEN
[...]
              overleden ca 1616 te Schijndel.}

> [...]
              >Gemert 12-12-1618, de zeekapitein. Helaas tot op heden niets gevonden.
              >Mogelijk kun je me wat tips geven (internetsites?).

              Hotmail: je gratis e-mail ! http://www.msn.be/hotmail
            • Hans Vogels
              Message 6 of 15 , Jul 4, 2003
                Henk,

                In mijn dossier heb ik over de Van Amstels:
                J.G. Frederiks, "Jan van Amstel" in: Noordbrabantsche Volks-Almanak
                voor het jaar 1889, 1-34.
                A. van Sasse van Ysselt, "Stamboom van den Schijndelschen zeeheld
                Jan van Amstel" in: Noordbrabantsche Volks-Almanak 1890, 380-381.
                A.C. Bondam, "Jan van Amstel" in: idem, 382-387.
                A. Sassen, "Geslacht Van Amstel" in: idem, 387.
                N.d.R, "Jan van Amstel" in: idem, 744.
                A.P. van Schilfgaarde, "Een missaal van het Huis Moyland" in: de
                Nederlandsche Leeuw 1927, 132-134.
                A.v.Bokhoven, vraag "Van Amstel" in: de NL 1948, 47.
                P.v.Eeghen, "van Amstel-(van) Boxhoorn" in: de NL 1948, 104.
                A.J.L.v.Bokhoven, "van Amstel" in: de NL 1948, 204.
                Redaktie Brabantia 1956, 96-100, met verwijzing naar artikel L.C.
                Michels, "De zeekapitein Jan van Amstel en een grafdicht van Vondel"
                in: De Nieuwe Taalgids jrg.47, 217-219.
                J.A.W. Swane, "Jan van Amstel afkomstig van Schijndel, Gemert en
                Weert" in: de Brabantse Leeuw 1958, 171-174.
                A.J.L. v.Bokhoven, "Naschrift" in: de BL 1958, 174-176.
                E.J.M.W. van Opzeeland, "Is Jan van Amstel verwant aan "de"
                Gysbrecht? in: de BL 1959, 61-62.
                B.W. v.Schijndel, "Brabantse van Amstel's" in: de BL 1959, 78-80.
                Idem, "Peter Adriaens van Weert" in: de BL 1959, 176.
                J.A.W. Swane, "Jan van Amstel, de smid van Dinther" in: de BL 1960,
                152-154.
                Idem, "Van Amstel-'s-Hertogenbosch" in: de BL 1963, 91-94.
                Idem, "Peter Adriaensz. van Amstel van Weerdt" in: de BL 1963, 94-96.
                A.F.N. v.Asten, "Voorzaten van Jan van Amstel, scheepskapitein" in:
                de BL 1974, 1-31, 33-41.
                Redaktie BL in: idem, 41-42.
                W. Wijnaendts van Resandt, "De voorouders van de Haarlemse familie
                Van Amstel. Bakel-Helmond-Weert-Gemert-Weert" in Jaarboek CBG 1983,
                71-96.
                Th.A.A.M. v.Amstel, "De heren van Amstel 1105-1378", Middeleeuwse
                Studies en Bronnen deel LXI, Hilversum 1999.

                De Van Amstels hebben hun achternaam te danken aan Sofia van Amstel
                uit het Hollands-Stichtse geslacht die ca. 1355 de 2e vrouw was van
                Hendrik van der Schaut. Nakomelingen in Helmond verhuizen in de 16e
                eeuw naar Weert en later die eeuw weer terug naar Helmond/Gemert.
                Van daaruit waaieren ze dan weer uit.

              • jwvangils@wanadoo.nl
                Message 7 of 15 , Jul 5, 2003
                  Beste Henk,

[...]

                  Je kunt er bijna gif op innemen dat Swane het verkeerd heeft. Met die
                  ‘jongen’heb ik heel wat te stellen gehad toen ik het molenaarsgeslacht
                  Hoefnagels uit zocht. De helft kon ik weggooien, want gewoon fout
                  geinterpreteerd. Van Asten is bij mij altijd als uiterst concentieus
                  overgekomen. Slechts een ding: ‘kijk asjeblieft ook zelf in die boeken, want
                  dan weet je het (bijna) altijd zeker! Hetzelfde geldt overigens Van
                  Schijndel.

                  Vriendelijke groetjes,
                  Jan-Willem