Re: [Noord-Brabant_Genealogy] vraag: Huwelijksvoorwaarden te Asten 1663

  • Nynke van den Hooven
    Message 1 of 3 , Apr 7, 2003
      Marlies,

      Op http://www.de-wit.net/bronnen/lichtenvoorde-verpachting-1782.htm kwam ik
      de volgende verklaringen voor malder en spint tegen:
      Malder, Mouder of Mudde De hoeveelheid graan die voor één persoon tegelijk
      aan de molen mag worden gemalen.
      Spint 5 liter = 21 are, 1 schepel kan zijn 1/10, 1, of 1 Hl in deze akte 1
      Hl = 25 liter

      Op http://members.lycos.nl/GDelen/Delis_Peter.htm#_ftn1 is één malder gelijk
      aan een half mud = 150 liter

      Op http://www.xs4all.nl/~tonput/latijn/latidx.html vond ik dat servitus
      erfdienstbaarheid (op een huis of een stuk grond) betekent en servitutes
      (rerum) zijn erfdienstbaarheden.
      (http://users.pandora.be/michel.halin/worboeke.html (genealogisch
      woordenboek): erfdienstbaarheid is een last waarmede een erf bezwaard is,
      tot gebruik en ten nutte van een erf, het welk aan een andere eigenaar
      toebehoort

      Het is dus waarschijnlijk dat het hier een erfdienstbaarheid betreft die de
      pachter (Joost Roefs) moest uitvoeren. Een spint was kennelijk een
      inhoudsmaat en dus zal uitspinden betekenen dat hij d.m.v. een spint één
      malder rogge moest uitdelen in het armenhuis (?)

      En wat mij betreft mag je gerust elke Goede Vrijdag naar Asten om wat rogge
      uit te delen, maar aangezien een erfdienstbaarheid aan een erf "vastzit" en
      niet aan een persoon, denk ik dat niemand je daar uit historisch oogpunt toe
      kan verplichten :-). Tenzij de grond nog in de familie is, uiteraard!

      Hoe dat erf dan weer van die dienstbaarheid af kan komen, daar heb ik nog
      niet naar gezocht :-)!

      Met vriendelijke groet,
      Nynke van den Hooven.