Adriaan Jan van Iersel, pastoor van Woensel

  • Luud de Brouwer <luud@debrouwer.org>
    Message 1 of 9 , Feb 26, 2003
      Beste lijstleden,

      Ik kwam vandaag tegen:
      Adrianus Jan van Iersel, overleden in Woensel op 25 september 1812.
      Hij is
      de zoon van Udenhoutse Van Iersels, maar mogelijk dat één van jullie
      precies
      weet wie zijn ouders waren, dan kan ik weer verder!
      Hij is overleden als pastoor van Woensel.

      Met vriendelijke groet,

      Luud de Brouwer
    • John Boeren
      Message 2 of 9 , Feb 26, 2003
        Volgens Schutjes was Adrianus van Iersel afkomstig uit Berkel... misschien dan toch niet een directe link naar Udenhout. Hij is 25 sept 1812 overleden als pastoor te Woensel. Daarvoor was hij kapelaan te St. Oedenrode (1794), sinds 1805 pastoor te Woensel.
        Een geboortejaar wordt niet genoemd bij Schutjes.

        gr.

        John

      • Johan Van Steen
        Message 3 of 9 , Feb 26, 2003
          Ik heb hem ook nog in Oud-Turnhout op de kop kunnnen tikken. Hebben ze in
          Arendonk en Retie ook de boel leeggehaald??

          Ben heel de dag aan 't installeren geweest, heb de nieuwste versie van
          OmnipagePro gedownload, en die geeft op sommige teksten die ik had liggen
          een veel beter resultaat dan de oude versie die ik had liggen.

          Moet me maar eens stukje van Baarle bezorgen, kunnen we vergelijken met jouw
          ocr-programma.

          Johan

[...]

          Yahoo! Groups Sponsor

          <http://rd.yahoo.com/M=245454.2994396.4323964.2848452/D=egroupweb/S=17056909
          32:HM/A=1457554/R=0/*http:/ipunda.com/clk/beibunmaisuiyuiwabei>

          <http://us.adserver.yahoo.com/l?M=245454.2994396.4323964.2848452/D=egroupmai
          l/S=:HM/A=1457554/rand=914490355>

          <http://docs.yahoo.com/info/terms/> Terms of Service.

        • Johan Van Steen
          Message 4 of 9 , Feb 26, 2003
            Sorry, geen acht slaan op vorig bericht, was de bedoeling om die te
            forwarden, maar klein foutje gemaakt.

            Johan

[...]

            <http://rd.yahoo.com/M=246920.2960106.4328965.2848452/D=egroupweb/S=17056909
            32:HM/A=1464858/R=0/*http:/www.gotomypc.com/u/tr/yh/cpm/grp/300_Cquo_1/g22lp
            ?Target=mm/g22lp.tmpl>

            <http://us.adserver.yahoo.com/l?M=246920.2960106.4328965.2848452/D=egroupmai
            l/S=:HM/A=1464858/rand=807370520>

            <http://docs.yahoo.com/info/terms/> Terms of Service.

          • miranda steevensz
            Message 5 of 9 , Feb 26, 2003
              Hallo,

              Weten jullie niet van welke parochie hij pastor was in woensel want de
              meeste oude kerken zijn er nog steeds in Woensel en daar kan ik misschien
              meer inlichtingen vinden voor jullie.

              Groetjes miranda steevensz

              Chatten met je online vrienden via MSN Messenger. http://messenger.msn.nl/
            • Luud de Brouwer
              Message 6 of 9 , Feb 26, 2003
                Miranda,

                Had Woensel in 1812 al meerdere parochies??
                Hoe dan ook, ik heb geen idee in welke parochie hij werkzaam was. Dat zou
                John in Schutjes handboek zo terug moeten kunnen zien!

                Groet,

                Luud

                > Weten jullie niet van welke parochie hij pastor was in woensel want de
                > meeste oude kerken zijn er nog steeds in Woensel en daar kan ik misschien
> [...]
              • John Boeren
                Message 7 of 9 , Feb 26, 2003
                  Volgens Schutjes was er maar één parochie in Woensel... er wordt niet gesproken over een verdeling in parochies, de lijst bevat telkens maar één pastoor voor heel Woensel.
                  Ik kan me voorstellen dat later, toen Woensel groter werd en bij Eindhoven kwam, er meerdere parochies zijn ontstaan. Maar in 1812 was één parochie meer dan genoeg, lijkt mij.

                  John

                • miranda steevensz
                  Message 8 of 9 , Feb 27, 2003
                    Hoi John,
                    Ik zal in de carnavalsvakantie even in het archief gaan kijken maar zover ik
                    in de historie van Woensel kan zien waren er toen 2 parochies want mijn
                    familie is toen in 2 verschillende parochies gedoopt.
                    Groetjes miranda

                    MSN Zoeken, voor duidelijke zoekresultaten! http://search.msn.nl
                  • van Gool
                    Message 9 of 9 , Feb 28, 2003
                      Beste Luud,

                      In een lijst met pastoors te Zevenbergen komt voor Arnoldus van Iersel
                      (Udenhout) geb. 2 jan. 1739 en ovl. 9 mei 1808.
                      Dat is niet de gevraagde Adrianus Jan, maar misschien helpt dit je op
                      weg.

                      Paul van Gool