Schillemans

  • pgjvson <pgjvson@yahoo.co.uk>
    Message 1 of 7 , Dec 27, 2002
      Beste Ruud,

      Ik zet de gegevens in een nieuw bericht om het even los te koppelen
      van de vraag Smout.

      Bij jouw gegevens vind ik een aantal kinderen die ik nog niet heb
      gevonden. Hieronder de kinderen die ik heb met hun data.
      1. joanna ged Wouw 23-9-1776
      2. Antonius ged Wouw 14-9-1778
      3. Cornelius ged Wouw 16-9-1780
      4. Marinus ged Wouw 1-2-1784 overleden 24-9-1857 Steenbergen
      5. joanna ged Wouw 1-3-1784
      6. Maria ged Wouw 4-10-1785
      Kan Cornelius de Cornelius Gorisse zijn?

      Ja Dilis is een zoon van Nicolaas Schillemans en Antonia Hellemons.
      gedoopt Wouw 3-7-1744.
      Het kwartier loopt dan als volgt verdereneratie I

      1. Dani‰l (Dilis) Bij de doop van twee kinderen Egidius.
      SCHILLEMANS De Bulck, ged.(rooms katholiek) Wouw 3-7-1744
      ondertr./tr.(ned.herv.) Wouw 31-7/15-8-1773 Cornelia van
      LOOCK, ged.(rooms katholiek) Zundert 25-9-1749, dr. van
      Joannes Cornelius van LOOCK en Catharina JACOBS

      Generatie II

      2. Nicolaas SCHILLEMANS, ged.(rooms katholiek) Wouw geboren in
      de Vinckenbroeck. 18-9-1704, overl. Wouw 11-6-1767, ondertr.
      Wouw 10-5-1738 Getuigen: Josephus Bedacht en Cornelia
      Schillemans., tr. en tr.kerk(rooms katholiek) Wouw 25-5-1738
      3. Antonia HELLEMONS, ged. Roosendaal, overl. Wouw 15-2-1775.
      Geboren te Vinckenbroek.
      Bij de geboorte van de kinderen wonen ze in de Bulck.
      Kinderen:
      1. Cornelia SCHILLEMANS
      ged. Wouw 1-3-1742 Doopgetuigen: Antonia Joose Hellemans.
      2. Dani‰l (Dilis) SCHILLEMANS Bij de doop van twee kinderen
      Egidius.
      ged. Wouw 3-7-1744 Doopgetuigen: Cornelis Hellemans en Jacomina
      Hellemans i.p.v.Antonia Hellemans.
      tr. Cornelia van LOOCK
      3. Maria SCHILLEMANS
      ged. Wouw 12-2-1748 Doopgetuigen: Josephus Hellemans (afwezig)
      en Joanna Cornelisse de Grauw.
      4. Antonia SCHILLEMANS
      ged. Wouw 16-11-1754 Doopgetuigen: Joannes de Leeuw (afwezig) en
      Cornelia Schillemans.

      Generatie III

      4. Joannes SCILLEMANS (op de Bulk), begr. Wouw 23-2-1712,
      tr.(ned.herv.) Wouw (gemeente Nispen Essen en Wouw)
      25-11-1687
      5. Maria (maria Celen) BOOMS (van den Boom), overl. na 1736.
      Bij de doop van verschillende kinderen vermeldt als:
      Joannes Andriessen/Joannes Andreas, Maria
      Marcelissen/Maria Marcelis.
      1. Marcellus SCHILLEMANS
      ged. Wouw 16-5-1692 doopgetuige: Antonia Adriaensen.
      2. Cornelia SCHILLEMANS
      ged. Wouw 21-9-1693 Doopgetuigen: Joanna Pieters de Bruijn
      namens Jacoba Marcelisen.
      3. Anthonetta Jans SCHILLEMANS (Antonia) Het is mogelijk dat deze
      Anthonetta is overleden en er later nog een Antonia is geboren,
      deze echter niet gevonden.
      ged. Wouw 19-12-1695 Doopgetuigen: Cornelia Marcelis namens
      Cornelia Peeters.
      tr. Jan Anthonisse MOL weduwnaar van Catharina van Dijk.
      4. Cornelius Joannes SCHILLEMANS
      ged. Wouw 1-9-1697 Doopgetuige: Elisabetha Claesens.
      begr. Wouw 20-9-1747
      tr. Adriana DOGGEN
      5. Franciscus Joannes SCILLEMANS
      ged. Wouw 7-12-1699 doopgetuige: Jacomina Suijckerbuijck.
      6. Nicolaas SCHILLEMANS
      ged. Wouw 18-9-1704 geboren in de Vinckenbroeck. Doopgetuigen:
      Amandus Ruijter en Gertrudis van Riel.
      ovl. Wouw 11-6-1767
      tr. Antonia HELLEMONS
      7. Maria SCILLEMANS
      ged. Wouw 2-10-1706 doopgetuigen: Antonius Mastboom en Adriana
      Baltem.
      8. Andreas Janssen SCILLEMANS Doop nog niet gevonden. Volgens
      vernoeming zou hij de oudste zoon geweest moeten zijn. Dus
      geboren rond 1690. Bij zijn overlijden staat hij met zijn eigen
      naam zonder vader/moeder.
      begr. Wouw 5-8-1708

      Waarschijnlijk heb ik bij Maria nog een paar generaties maar die heb
      ik nog niet verwerkt.

      Wat betreft Cornelia van Loock

      eneratie I

      1. Cornelia van LOOCK, ged.(rooms katholiek) Zundert 25-9-1749
      ondertr./tr.(ned.herv.) Wouw 31-7/15-8-1773 Dani‰l (Dilis)
      Bij de doop van twee kinderen Egidius. SCHILLEMANS De Bulck,
      ged.(rooms katholiek) Wouw 3-7-1744, zn. van Nicolaas
      SCHILLEMANS en Antonia HELLEMONS

      Generatie II

      2. Joannes Cornelius van LOOCK, ged.(rooms katholiek) Zundert
      12-2-1719, ondertr. Zundert 7-5-1746, tr.(ned.herv.) en
      tr.kerk(rooms katholiek) Zundert 29-5-1746
      3. Catharina JACOBS, ged.(rooms katholiek) Zundert 7-3-1716.

      Generatie III

      4. Cornelius Jacobs van LOOCK, ged.(rk) Zundert 16-4-1651
      ondertr./tr.kerk(ned.herv.) Zundert 12-4/4-5-1698
      5. Cornelia Janssen CORNELISSE.
      6. Nicolaus (Adrianus) JACOBS, geb. Zundert
      ondertr./tr.kerk(rooms katholiek) Zundert 25-11/10-12-1713
      7. Cornelia (Joannes Gerardus) RECHT.
      Nicolaus weduwnaar van Cornelia Jan Tax. Cornelia
      weduwe van Cornelius Peeters.

      Over Antonia Hellemons heb ik wel een theorie. Er komen 3 Antonia's
      voor o.a. bij Marinus Joosen hellemons X Cath.Antonisse
      bij judocus jOssen Hellemons X Cornelia van Lieshout
      bij Egidius Joosen Hellemons X Margaretha Jacobus Smout.
      Van de kinderen van Marinus zoek ik de doopgetuigen. Aangezien ze in
      Roosendaal zijn gedoopt staan ze nog niet op ISIS. Met de
      doopgetuigen kunnen we misschien haar ouders vinden.
      Heb jij de doopgetuigen van de laatste drie kinderen van Dilis
      Schillemans?
      Dus van Joannes 1788, Cornelia 1790 en Joanna 1791?

      groeten
      Peter van Son
    • Ruud Raats <rude@xs4all.nl>
      Message 2 of 7 , Dec 29, 2002
        Dag Peter,

        ten eerste hartelijk dank voor deze uitgebreide informatie. Ik ben er
        zeer mee geholpen. In mijn gegevens over Schillemans heb ik de
        doopgetuigen die jij zoekt:

        datum doop : 02-03-1784
        naam kind : Marijnus
        opm. bij kind : plaats geboorte: Bulk; geboren op 1 maart
        vader : Daniel Schillemans - ex Wouw
        moeder : Cornelia van Loock - ex Groot Zundert
        get. : Joachim van der Vliet, Antonia Schillemans namens Joanna
        Schillemans
        Bron: Wouw dopen 1784-1810, register 5
        Archief: DTB Wouw inventarisnummer 494e Parochie St. Lambertus, Wouw
        (ABS 405)

        datum doop : 15-03-1788
        naam kind : Joannes
        opm. bij kind : plaats geboorte: Bulk; geboren op dezelfde dag
        vader : Daniel Schillemans - ex Wouw
        moeder : Cornelia van Loock - ex Groot Zundert
        get. : Joannes Martelmans, Dijmphana Luijckx
        Bron: Wouw dopen 1784-1810, register 5
        Archief: DTB Wouw inventarisnummer 494e Parochie St. Lambertus, Wouw
        (ABS 405)

        datum doop : 05-03-1790
        naam kind : Cornelia
        opm. bij kind : plaats geboorte: Bulk; geboren op dezelfde dag
        vader : Daniel Schillemans - ex Wouw
        moeder : Cornelia van Loock - ex Groot Zundert
        get. : Cornelius Jacobs, Joanna Schillemans
        Bron: Wouw dopen 1784-1810, register 5
        Archief: DTB Wouw inventarisnummer 494e Parochie St. Lambertus, Wouw
        (ABS 405)

        datum doop : 05-11-1791
        naam kind : Joannes
        opm. bij kind : plaats geboorte: Bulk; geboren op dezelfde dag
        vader : Daniel Schillemans - ex Wouw
        moeder : Cornelia van Loock - ex Groot Zundert
        get. : Nicolaus Schillemans, Cornelia Helmons
        Bron: Wouw dopen 1784-1810, register 5
        Archief: DTB Wouw inventarisnummer 494e Parochie St. Lambertus, Wouw
        (ABS 405)

        Alle gevonden op ISIS, de brabantarchieven, enige tijd geleden.

        Overigens weet ik door slordigheid mijnerzijds niet meer welke bron
        ik heb gebruikt voor Kornelis Gorisse Schillemans. Ik kan dus ook
        niets zeggen of deze Kornelis gelijk is aan de Cornelis eerder
        genoemd.

        Ik hoop dat we elkaar nog verder kunnen helpen.

        Groet,
        Ruud Raats

        --- In Noord-Brabant_Genealogy@yahoogroups.com, "pgjvson
        <pgjvson@y...>" <pgjvson@y...> wrote:
> [...]
        >
        > Bij jouw gegevens vind ik een aantal kinderen die ik nog niet heb
        > gevonden. Hieronder de kinderen die ik heb met hun data.
        (...snip...)

      • Ruud Raats <rude@xs4all.nl>
        Message 3 of 7 , Dec 31, 2002
          Peter (en anderen),

          als aanvulling op jouw gegevens over Schillemans, kwam ik op ISIS
          brabantarchieven het volgende tegen:

          bruidegom : Jan Andriesen Schillemans - j.m. van Hoogstraten; wonende
          te Nispen
          bruid : Maijken Marcelis van den Boom - j.d. van Essen; wonende te
          Nispen
          o.t. : 05-11-1687
          huw. : 14-12-1687
          Bron: Nispen trouwen 1640-1648/1680-1765, register 53
          Archief: DTB Nispen - Wouw inventarisnummer 855
          Hervormde Gemeente Roosendaal, Nispen, Wouw (ABS 248)

          Wellicht een welkome aanvulling.

          Fijne jaarwisseling!

          <pgjvson@y...>" <pgjvson@y...> wrote:
          > Beste Ruud,
          >
          > Ik zet de gegevens in een nieuw bericht om het even los te koppelen
          > van de vraag Smout.
          (...snip...)

        • pgjvson <pgjvson@yahoo.co.uk>
          Message 4 of 7 , Dec 31, 2002
            Beste Ruud,
            Als aanvulling op Maijke van den Boom het volgende

            Gevonden bij family search

            Marcellus Willem Adriaenssen van de Boom
            Gedoopt Essen 2-11-1625
            Anthonia Matheeussen.
            a. Cornelia Essen 21-12-1659
            b. Maria, Essen 1-4-1662

            Zoon van

            Wilhelmus Adrieanssen van de Boom
            Josina Joossen
            a. Mercellus, Essen 2-11-1625
            b. Judocus, Essen 17-12-1620
            Wilhelmina Govert Buijsen
            c. Adrianus, Essen 26-12-1623
            d. Elisabeth, Essen 9-11-1628
            e. Cornelius, Essen 26-12-1635

            Zie ook de doopgetuigen uit het gezin Schillemans/Boom
            Dit zal nog moeten worden nagekeken in de boeken van Essen.:)

            Ook alvast de beste wensen voor 2003
            groeten
            Peter van Son

            --- In Noord-Brabant_Genealogy@yahoogroups.com, "Ruud Raats <rude@x>"

          • Remi Jansen
            Message 5 of 7 , Jan 1, 2003
              Ik heb volgende Maria van den BOOM:
              *************
              1 Jan 2003 Gezinsoverzicht
              Echtgenoot: Marcellus Guilliams van den BOOM #1875 ook bekend als WILLEMS
              Geboren: 2 nov 1625 in Essen 1
              Gedoopt: 26 dec 1625 in Essen 2
              Overleed:
              Ref. nr. 1258
              Vader: Wilhelmus Adriaenssen van den BOOM #993
              Moeder: Josijntje Joosse van SCHILLE #994
              Doopheffers Waltherus Joannis / Johanna Antony.
              Vrouw: Antonia Mattheeusen VERHEIJDEN #1876 ook bekend als
              MATTHEEUSEN
              Trouwde: 15 mei 1653 in Essen hij was: 27 2
              Geboren:
              Gedoopt: 9 sep 1629 in Essen 2
              Overleed:
              Ref. nr. 1259
              Vader: Mathias Geertsen VERHEIJDEN #1880
              Moeder: Dympna CORNELISSEN #1881
              Doopheffers Jacobus Maes / Cornelia Cornelissen.
              V Kind 1: Josina Marcelissen van den BOOM #5237
              Geboren:
              Gedoopt: 31 mei 1654 in Essen 2
              Overleed:
              Doopheffers Judocus Guilliams en Catharina Cornelissen.
              V Kind 2: Cornelia Marcelissen van den BOOM #1857 ook bekend als
              MARCELISSEN
              Geboren:
              Gedoopt: 21 dec 1659 in Essen 3
              Overleed:
              Ref. nr. 629
              Partner: Christianus Sebastiaensen van TILBORGH #1856
              Trouwde: 17 mei 1684 in Essen 3
              Doopheffers Petrus Guilliams / Magdalena Dielis.
              V Kind 3: Maria Marcelissen van den BOOM #5238
              Geboren:
              Gedoopt: 1 apr 1664 in Essen 2
              Overleed:
              Doopheffers Adrianus Adriaensz van Riel en Maria Mattheii.
              M Kind 4: Cornelius Marcelisz van den BOOM #5239
              Geboren:
              Gedoopt: 5 mei 1667 in Essen 2
              Overleed:
              Doopheffers Mattheus Geertsen en Helena Mattheussen.
              M Kind 5: Guillelmus Marcelisz van den BOOM #5240
              Geboren:
              Gedoopt: 7 nov 1671 in Essen 2
              Overleed:
              Doopheffers Cornelius Bogaerts en Maria Centen.
              (1) Patrick Ingelaere, BAB-CD.
              (2) R.A.J. Dix.
              (3) R.A.J. Dix, 30/1/97.
              *************
              Zie mijn kwartierstaat op mijn Webstek voor opgaande kwartieren.

              Beste groeten,

              Remi JANSEN
              Jagerspad 4
              B-2600 Antwerpen-Berchem
              tel. +32 3 230 85 79
              remi.jansen@...
              http://www.jansenr.bewoner.antwerpen.be

            • pgjvson <pgjvson@yahoo.co.uk>
              Message 6 of 7 , Jan 1, 2003
                Beste Remi,

                hartelijk dank voor je informatie en je website. De namen
                Suijkerbuijck van Riel en Marcelissen komen ook als doopgetuigen
                voor. Maria lijkt me dan ook de echtgenote van Johannes Schillemans

                groeten
                Peter van Son

                -- In Noord-Brabant_Genealogy@yahoogroups.com, "Remi Jansen"

                ******

                ******
                > *************
                > Zie mijn kwartierstaat op mijn Webstek voor opgaande kwartieren.
                >
                > Beste groeten,
                >
                > Remi JANSEN
                > Jagerspad 4
                > B-2600 Antwerpen-Berchem
                > tel. +32 3 230 85 79
                > remi.jansen@a...
                > http://www.jansenr.bewoner.antwerpen.be

                http://docs.yahoo.com/info/terms/

              • Johan Van Steen
                Message 7 of 7 , Jan 1, 2003
                  Op zondag 9 februari aanstaande van 10u tot 17u is er te Ravels(-Eel) een
                  genealogische dag, een organisatie van de heemkringen van Arendonk(B),
                  Baarle-Hertog(B)/Nassau(Nl), Merksplas(B), Oud-Turnhout(B),
                  Ravels-Weelde-Poppel(B) en Reusel(Nl). Dit jaar besteden we veel aandacht
                  aan genealogie en computer: niet alleen zal er een demonstratie op groot
                  scherm zijn van de populairste genealogieprogramma's, maar zo zal er ook een
                  stand zijn van TMG (The Master Genealogist) en GensDataPro, die beiden in
                  het Nederlands verkrijgbaar zijn. Ook zal er een stand zijn met
                  genealogische cd-roms.

                  Meer interesse, zie op: http://www.genealogischedag.tk/

                  Beste wensen voor 2003,

                  Namens de organisatie,