Re: [Noord-Brabant_Genealogy] Re: Merkwaardigheden in ISIS Roosendaal

  • Nynke van den Hooven
    Message 1 of 7 , Dec 4, 2002
      Huub,

      Toch denk ik dat je Esther's suggestie moet overwegen.
      De overgrootvader van mijn man heette Marie Jan en hij had een oom die Mar werd genoemd. Diens "officiële" voornaam zal ongetwijfeld ook Marie geweest zijn, al dan niet in combinatie met Jan :-).
      Toevallig zag ik gisteren een overlijdensadvertentie in het NRC van een mijnheer met 4 voornamen waarvan de eerste Maria was.

      Het kwam/komt dus kennelijk wel voor.

      Met vriendelijke groet,
      Nynke van den Hooven

      Message 2 of 7 , Dec 4, 2002
        Hallo Huub,

        Toevallig komen in mijn broers zijn doopnamen ook maria voor. Mijn moeder heeft ooit eens verteld dat dat komt omdat het bij hun in de familie het gebruikelijk is de doopnamen van vader en moeder te gebruiken in de naam van het kind meestal worden ze dan wel mannelijk of vrouwelijk gespeld maar met de naam maria gaat dat niet. Daarom wordt die zowel in mannelijke als bij vrouwelijke doopnamen gebruikt.

        groetjes miranda

        Message 3 of 7 , Dec 8, 2002
          Lieve Esther, Nynke en Miranda,

          Zoals ik al schreef was het gebruik van Maria als eerste voornaam
          of roepnaam mij onbekend.
          Mischien is het streekgebonden?
          Ik zoek voornamelijk in Vlijmen, Vierlingsbeek, Wessem, Bergen op
          Zoom, St. Maartensdijk en omstreken.

          Groeten, Huub.

        • Johan Van Steen
          Message 4 of 7 , Dec 8, 2002
            Vanaf heden is de burgelijke stan van Ravels, Weelde en Poppel geklapperd.
            Alhoewel Ravels, Weelde en Poppel in België liggen, worden ze voor driekwart
            door Noord-Brabantse dorpen omringd (Baarle-Nassau, Goirle, Alphen, Reusel,
            Hilvarenbeek,...) en je vindt er dus ook veel familienamen terud die je in
            die omliggende dorpen ook vindt.

            Meer info: johan.vansteen@...

            Met vriendelijke groet,

            Johan Van Steen, Berkenlaan 22, 2380 Ravels
            Tel.: 0474/83.72.30