Re: [Noord-Brabant_Genealogy] Vraag

  • mariette damsma
    Message 1 of 20 , Aug 31, 2002
      Beste Jac van Nijnatten
      Heel hartelijk dank voor de informatie die u mij zond over Lenart van Heer, het was geweldig precies wat ik zocht, van uit Australie was het zo moeilijk een aanknoops punt tevinden.
      Nogmaals HEEEEL hartelijk dank
      Groetjes Mariette
      Message 2 of 20 , Mar 18, 2003
        Beste mensen,

        Wie kan voor een kennis van mij de volgende vraag beantwoorden?

        via een verre achternicht van mij heb ik nadere informatie gekregen omtrent familie uit het zuiden van Nrd Brabant t.w. omgeving Reusel / Bladel/ Neersel.

        Bij enkele personen komt volgend beroep voor:
        - burgemeester der genegosieerde penning
        - borgemeester van 't huishouden

        Mijn vraag is nu kun jij mij vertellen wat dit precies voor beroepen zijn of is dit iets dat typisch is voor Nrd Brabant

        Bij voorbaat dank

        Groet,

        Frans J.M. Agterbosch

        f.agterbosch@...
        http://home.planet.nl/~f.agterbosch

      • Marina Stolk
        Message 3 of 20 , Oct 4, 2005
          Kan iemand mij vertellen of er genealogie cd te koop zijn van Noord en
          West brabant,net als Zuid Holland er zijn die ik al heb.Mijn intersse
          is in Willemstad ,Fijnaard en Heiningen en Dinteloord.
          Bij voorbaat Dank en Groeten uit Australie. Marina Stolk
        • Songbird
          Message 4 of 20 , Oct 5, 2005
            Marina,

            Of er een CD te koop is weet ik niet, maar ik heb wel een klapper gemaakt
            van de dopen en huwelijken in Willemstad, misschien kom je daar wat verder
            mee.

            Het verwijst wel naar de site van het Regionaal archief West Brabant om de
            originelen in te kunnen zien, die wel op internet beschikbaar zijn, het
            betreft alle DTB boeken in scan-vorm en de burgerlijke stand doorzoekbaar.

            Succes,

            Han Lijster

            Inkomende en uitgaande E-mail wordt altijd gescand met Norton Anti-virus met
            Live-update

          • Hans den Braber
            Message 5 of 20 , Oct 5, 2005
              Hallo Marina,

              Er is onlangs een CDrom gemaakt van het tijdschrift "Genealogisch
              Tijdschrift voor Midden- en West-Brabant en de Bommelerwaard" 1977-2004
              Hierin zijn veel stambomen, kwartierstaten maar ook bronnen vermeld.
              Kosten 30 euro, te bestellen bij http://www.onserfgoed.com

              met vriendelijke groeten,
              Hans den Braber

              Hans den Braber
              email: hans@...
              website: http://www.den-braber.nl
            • Genealogie West-Brabant
              Message 6 of 20 , Oct 5, 2005
                Hoi Marina

                Als aanvulling op Hans: (CD van GTMWB is overigens een aanrader!)

                Vele digitale bronnen staat reeds geregistreerd bij http://geneaknowhow.net/digi/bronnen.html

                Hier vind je links naar Digitale Bronnen op het internet zoals de site van
                het Regionaal archief West Brabant
                Hier vind je ook links naar CD's die wellicht (nog) te koop zijn.

                Uiteraard zijn er nog vele bronnen in het bezit van genealogen die ongeregistreerd
                zijn en waarschijnlijk ook niet
                te koop zijn. Ze hebben er waarschijnlijk voor gekozen om deze niet te registreren
                bij http://geneaknowhow.net/digi/bronnen.html

                Met vriendelijke groet,

                Marc Gabriels

                http://www.genealogie-westbrabant.nl

                Startpunt voor genealogische onderzoek in Westelijk Noord-Brabant (NL) en
                Noordelijk Antwerpen (B).
                Thuisbasis van de Genealogische Net Ring & het Genealogisch forum West-Brabant
                & Noord-Antwerpen.

[...]

                Tiscali ADSL ZomerVoordeel Weken: ADSL vanaf 9,95 euro per maand! GRATIS
                modem, GEEN aansluitkosten en GEEN datalimiet. Ga naar http://adsl.tiscali.nl
              • gompie84@xs4all.nl
                Message 7 of 20 , Oct 5, 2005
> [...]
                  > Tijdschrift voor Midden- en West-Brabant en de Bommelerwaard" 1977-2004
                  > Hierin zijn veel stambomen, kwartierstaten maar ook bronnen vermeld.

                  Is iemand inmiddels al in het bezit is van deze CD? Zo ja, komt de
                  familienamen KAAS en DE JO(O)DE er in voor?

                  Arie
                • Henk Laarhoven
                  Message 8 of 20 , Oct 5, 2005
                    Arie,

                    Kaas komt niet voor. (athans niet de familienaam "Kaas"!)
                    Jo(o)de komt veelvuldig voor, o.a. een complete genealogie van "het geslacht
                    Jo(o)de te Woudrichem" door Piet Sanders.

                    Groeten, Henk

                    | Is iemand inmiddels al in het bezit is van deze CD? Zo ja, komt de
                    | familienamen KAAS en DE JO(O)DE er in voor?
                    |
                    | Arie
                    |

                    | Yahoo! Groups Links

                  • Olaf Duits
                    Message 9 of 20 , Oct 5, 2005
                      Wat voor CD is er dan voor Zuid Holland? Helaas weet ik niet van het bestaan
                      af van een CD voor Noord en West-Brabant.

                      Olaf Duits

                      http://www.mypub.nl
                      neem aub eens een kijkje en doe mee aan de poll!!

[...]

                      We'll help your hive really thrive (healthy tips for the whole family).
                      http://us.click.yahoo.com/sjgFUD/0lQLAA/a8ILAA/0csqlB/TM
                    • Hans den Braber
                      Message 10 of 20 , Oct 5, 2005
                        Hallo Olaf,

                        Volg het advies van Marc Gabriels dan op en daar zie je onder Digitale
                        Bronnen en Bronbewerkingen van Herman de Wit;
                        http://geneaknowhow.net/digi/bronnen.html bij Zuid-Holland:
                        . Provincie Zuid-Holland, familiereconstructies gebaseerd op dopen
                        1695-1815 betreft de zgn. Gele Klappers (dopen) die in het Algemeen
                        Rijksarchief in Den Haag ter inzage staan (en op microfilms in te zien in
                        de documentatiecentra van de 'Mormonen'); bevat gegevens van 157 plaatsen,
                        exclusief de grote plaatsen met eigen archiefdienst; meer dan 1 miljoen
                        namen [DutchGen]
                        . Provincie Zuid-Holland, index op oud-rechterlijke en notariële archieven
                        16e-19e eeuw bevat gegevens van 137 plaatsen, totaal meer dan 100.000
                        namen, exclusief de grote plaatsen met eigen archiefdienst; dit is de
                        collectie van wijlen de heer Hendrik Slok, die echter geen complete
                        weergave is van de inhoud van de archieven! [DutchGen]

                        met vriendelijke groet,
                        Hans den Braber

                      • Arie Bos
                        Message 11 of 20 , Oct 5, 2005
                          Henk,

                          Brutalen hebben de halve wereld dus....

                          Komt in die genealogie 'de Jo(o)de' ene Eli(z/s)abeth voor geboren
                          ca.1725-ca.1735?

                          Arie

                          Download de gratis www.SPAMfighter.com vandaag nog!

                        • Arie Bos
                          Message 12 of 20 , Oct 5, 2005
                            Hi henk,

                            Nee, helaas. 'Mijn' Elisabeth overlijdt vóór 10 juni 1772 te Middelharnis.

                            Maar goed, niet geschoten is altijd mis toch?

                            Hartelijk dank voor de moeite,

                            Message 13 of 20 , Oct 5, 2005
                              Is dit iets?

                              Elizabeth de Joode, ~ Woudrichem 20-07-1738 (+ 22-07-1829), dtr van Cornelis
                              de Joode en Paulina van der Hart.

                              Groeten, Henk

                              Message 14 of 20 , Oct 5, 2005
                                hallo Marina,

                                kijk eens op de site van GeneaKnowHow wat er allemaal te koop is

                                http://www.geneaknowhow.net/digi/bronnen.html

                                Lucas !

                                _____

                                I've stopped 162 spam messages. You can too!
                                One month FREE spam protection at www.cloudmark.com
                                <http://www.cloudmark.com/spamnet?v1&rc=>
                                <http://www.cloudmark.com/spamnet?v1&rc=> Cloudmark SpamNet - Join the
                                fight against spam!

[...]

                                American
                                <http://groups.yahoo.com/gads?t=ms&k=American+family+home+insurance&w1=Ameri
                                can+family+home+insurance&w2=American+family+home+insurance+company&w3=Ameri
                                can+family+home+owner+insurance&w4=Genealogy&w5=Multi+family+home+for+sale&w
                                6=Single+family+home+for+sale&c=6&s=202&.sig=6nnAEMxpAFear4bowEc9vw> family
                                home insurance American
                                <http://groups.yahoo.com/gads?t=ms&k=American+family+home+insurance+company&
                                w1=American+family+home+insurance&w2=American+family+home+insurance+company&
                                w3=American+family+home+owner+insurance&w4=Genealogy&w5=Multi+family+home+fo
                                r+sale&w6=Single+family+home+for+sale&c=6&s=202&.sig=BL6kXMG3gOydzlGfcVoB_A>
                                family home insurance company American
                                <http://groups.yahoo.com/gads?t=ms&k=American+family+home+owner+insurance&w1
                                =American+family+home+insurance&w2=American+family+home+insurance+company&w3
                                =American+family+home+owner+insurance&w4=Genealogy&w5=Multi+family+home+for+
                                sale&w6=Single+family+home+for+sale&c=6&s=202&.sig=qTlWgcjATqEYDi2rJuGd1g>
                                family home owner insurance
                                Genealogy
                                <http://groups.yahoo.com/gads?t=ms&k=Genealogy&w1=American+family+home+insur
                                ance&w2=American+family+home+insurance+company&w3=American+family+home+owner
                                +insurance&w4=Genealogy&w5=Multi+family+home+for+sale&w6=Single+family+home+
                                for+sale&c=6&s=202&.sig=ma1tp_HmnLfFc14q2HAZiw> Multi
                                <http://groups.yahoo.com/gads?t=ms&k=Multi+family+home+for+sale&w1=American+
                                family+home+insurance&w2=American+family+home+insurance+company&w3=American+
                                family+home+owner+insurance&w4=Genealogy&w5=Multi+family+home+for+sale&w6=Si
                                ngle+family+home+for+sale&c=6&s=202&.sig=cOa-PgYsiuVbPCXvWqf6Hg> family home
                                for sale Single
                                <http://groups.yahoo.com/gads?t=ms&k=Single+family+home+for+sale&w1=American
                                +family+home+insurance&w2=American+family+home+insurance+company&w3=American
                                +family+home+owner+insurance&w4=Genealogy&w5=Multi+family+home+for+sale&w6=S
                                ingle+family+home+for+sale&c=6&s=202&.sig=IJq3UkEFz2_-b2OxAeVOYA> family
                                home for sale

                                _____

                                YAHOO! GROUPS LINKS

                                * Visit your group "Noord-Brabant_Genealogy
                                <http://groups.yahoo.com/group/Noord-Brabant_Genealogy> " on the web.

                                ibe>

                                * Your use of Yahoo! Groups is subject to the Yahoo! Terms of Service
                                <http://docs.yahoo.com/info/terms/> .

                                _____

                              • jeanne van rooij
                                Message 15 of 20 , Oct 7, 2005
                                  Arie,

                                  de naam "de Jo(o)de" komt verschillende keren voor, hoofzakelijk in
                                  Woudrichem.

                                  Groeten
                                  Jeanne

                                  >Is iemand inmiddels al in het bezit is van deze CD? Zo ja, komt de
                                  >familienamen KAAS en DE JO(O)DE er in voor?
                                  >
                                  >Arie

                                • stamboomriandirksen
                                  Message 16 of 20 , Oct 7, 2005
                                    Ik heb deze namen, Kaas en Joode eerder zien passeren, ik weet niet
                                    meer om welke voornamen het ging.

                                    Ik heb hier een combinatie van die 2 namen, op goed geluk:

                                    Johan George KAAS, zeilmaker, geboren te Philippine.
                                    Gehuwd met Elisabeth de JOODE.
                                    Uit dit huwelijk:

                                    1. Willem, geboren op 19 December 1757 te Philippine

                                    van: http://us.share.geocities.com/ahbos/KAAS-
                                    KUIJPERS/kaaskuijpers.html

                                    Groeten, Rian Dirksen

                                    --- In Noord-Brabant_Genealogy@yahoogroups.com, "jeanne van rooij"
                                    <j_vanrooij@h...> wrote:

                                    > Arie,
                                    >
                                    > de naam "de Jo(o)de" komt verschillende keren voor, hoofzakelijk in
                                    > Woudrichem.
                                    >
                                    > Groeten
                                    > Jeanne

                                  • stamboomriandirksen
                                    Message 17 of 20 , Oct 7, 2005
                                      Het bericht wat ik hiervoor schreeft klopt niet met Isis Zeeland.
                                      In Isis Zeeland staat:

                                      Willem Kaas
                                      Bruidegom Huwelijksakte op woensdag 28 september 1814 Vlissingen

                                      Aktenummer (documentnumber) : 53
                                      Aktedatum (date) : 28 9 1814
                                      Bruidegom (bridegroom) : Willem Kaas
                                      Beroep (occupation) : Oud zee-kapitein
                                      Leeftijd (age) : 56 jaar (years old)
                                      Geboorteplaats (place of birth) : Philippine
                                      Bruid (bride) : Suzanna Wale
                                      Beroep (occupation) : Particuliere
                                      Leeftijd (age) : 23 jaar (years old)
                                      Geboorteplaats (place of birth) : Vlissingen, op (on) 18 2 1791
                                      Vader bruidegom (father bridegroom) : Johan George Kaas
                                      Moeder bruidegom (mother bridegroom) : Elisabeth de Joode
                                      Vader bruid (father bride) : Cornelis Wale
                                      Moeder bruid (mother bride) : Maria Step
                                      Opmerking (note) : Bgm wdnr van Alida Barens. Bgm gedoopt 19-12-1757
                                      te Philippine.

                                      Dus Willem Kaas is geboren in Philipine, niet Johan Georg, zijn vader.

                                      In Isis Brabant vind ik:

                                      Lijsbet de Jode 19 december 1688 Woudrichem getuige 4,
                                      Lijsbet de Jode 18 maart 1699 Woudrichem gedoopt
                                      Elizabeth de Joode 20 juli 1738 Woudrichem gedoopt
                                      Elizabetha de Jode 12 maart 1746 's-Hertogenbosch getuige 3,
                                      Elizabetha de Jode 22 oktober 1748 's-Hertogenbosch Moeder
                                      Elizabet de Joode 20 april 1749 Woudrichem getuige 2,
                                      Elizabetha de Jode 30 juni 1750 's-Hertogenbosch Moeder
                                      Elizabetha de Jode 1 april 1754 's-Hertogenbosch Moeder
                                      Elizabetha de Jode 12 september 1758 's-Hertogenbosch Moeder
                                      Elisabeth de Joode 3 maart 1765 Woudrichem getuige 1,
                                      Elisabeth de Jode 2 april 1786 Woudrichem getuige 2,
                                      Elisabeth de Jode 19 augustus 1787 Woudrichem getuige 2,
                                      Elisabeth Willemina de Jode 19 augustus 1787 Woudrichem gedoopt
                                      Elisabeth de Jode 31 januari 1790 Woudrichem getuige 1,
                                      Elisabeth de Jode 10 april 1791 Woudrichem getuige 2,
                                      Elizabeth Willemina de Jode 10 april 1791 Woudrichem gedoopt
                                      Elizabeth Joode 21 juli 1829 Woudrichem overleden

                                      De Elisabeth de Joode uit Den Bosch was echter in ieder geval tot
                                      1758 getrouwd? met Fredericus de Fontain. 12-9-1758 kreeg ze haar
                                      laatse kind in Den Bosch.
                                      De 2 Elisabeth de Joode's uit Woudrichem zijn naar mijn mening te
                                      vroeg en te laat geboren om de persoon uit Philipine te kunnen zijn.
                                      In dezelfde Isis is er geen Johan Georg Kaas te vinden, wel:

                                      Johannes Case 13 december 1711 Fijnaart en Heijningen gedoopt
                                      Joannes Case 27 januari 1731 Halsteren gedoopt
                                      Joannes Case 27 januari 1731 Halsteren Vader

                                      Nog geen aanknopingspunten dus. Johan George zou echter, gezien de
                                      voornamen ook een Duitser kunnen zijn geweest: Johann Georg Käse o.d.
                                      Johan George klinkt niet echt Nederlands.

                                      Rian

                                      --- In Noord-Brabant_Genealogy@yahoogroups.com, "stamboomriandirksen"