Petitie voor een betere toegankelijkheid van bevolkingsgeg evens in België !

  • Mathieu Kunnen
    Message 1 of 7 , Aug 2, 2014

      Teken de petitie voor een betere toegankelijkheid van bevolkingsgegevens in België

      De moeilijke toegang tot bevolkingsgegevens is een pijnpunt voor de vele genealogen en heemkundigen in België. Persoonsgegevens zijn tot minstens 100 jaar na het overlijden van een persoon zeer moeilijk (of helemaal niet) raadpleegbaar.

      Familiekunde Vlaanderen dringt als belangenbehartiger voor genealogen sterk aan op een versoepeling van deze raadplegingstermijnen en een betere toegang tot bevolkingsgegevens voor genealogisch en historisch onderzoek. Familiekunde Vlaanderen wil de beleidsmakers sensibiliseren omtrent deze problematiek.

      Wil u de vraag voor een betere toegankelijkheid van bevolkingsgegevens in België mee ondersteunen ? Dat kan via onderstaande link !

      Vul daar het petitieformulier in a.u.b.

      Met vriendelijke groeten en dank,

      Namens FV-Prov. Limburg vzw,

      Mathieu Kunnen, 3640 Kinrooi

    • Esther
      Message 2 of 7 , Aug 2, 2014
        Mathieu, voor ik een petitie teken, wil ik graag correcte gegevens hebben.
[...]

        100 jaar na het overlijden van een persoon???? Moet dat niet zijn "100 jaar na de geboorte van een persoon"??
        Ik heb net even gauw op Familysearch gekeken, want ik weet dus helemaal niets over de burgerlijke stand in Belgie, maar vond al heel gauw geboortes in de stad Antwerpen gedateerd 1906. Vrij toegankelijk.
        Huwelijken gaan ook tot 1906, en zo ook overlijdens.

        Maar misschien kun je vertellen wat de Belgische wet precies zegt over het openbaar maken van burgerlijke stand gegevens? Of een link naar een website waar dit is uitgelegd?

        Overigens, als het inderdaad "100 jaar na de geboorte van een persoon" is, zal ik nog niet de petitie tekenen, want dit is niets anders dan in andere plaatsen en landen.
        Esther

        Message 3 of 7 , Aug 2, 2014
          Dag Esther,

          Bij wet van 5 januari 2014 is de raadpleging van BEVOLKINGSREGISTERS verstrengd. Gegevens kunnen pas geraadpleegd worden als ze ouder zijn dan 120 (!) jaar.
          Voor de akten van de BURGERLIJKE STAND geldt een termijn van 100 jaar voor ALLE akten, dus zowel geboorte-, huwelijks- als overlijdensakten.

          Dit is zeker niet zo in alle landen! Ik neem aan dat je de wettelijke bepalingen in Nederland kent, namelijk 100, 75 en 50 jaar voor respectievelijk geboorte-, huwelijks- en overlijdensakten.

          We plaatsten de oproep om de petitie te tekenen ook op enkele Nederlandse Yahoogroups omdat we bij ondervinding weten dat veel Nederlanders met hun opzoekingen terecht komen in Belgenland en dan op die muur botsen... Je zult niet willen weten hoeveel vragende e-mails ik krijg van Nederlandse genealogen voor hulp bij hun opzoekingen in België en hoeveel ik er dan moet teleurstellen omwille van die té strenge beperkingen!!

          Het staat natuurlijk iedereen vrij om de petitie al dan niet te tekenen, maar samen kunnen we er wel misschien iets aan doen !

          Genealogische groeten van een vermoeide genealogische helper,

          Mathieu Kunnen, Kinrooi

          Sent: Saturday, August 02, 2014 4:05 PM
          Subject: Re: [Noord-Brabant_Genealogy] Petitie voor een betere toegankelijkheid van bevolkingsgegevens in België !

[...]

        • Richard van Schaik
          Message 4 of 7 , Aug 2, 2014
            Hoi,

            Daar komt voor Nederland nog bij dat je de bevolkingsregisters tot zo
            1938/9 in elk archief kunt inzien en de opvolger daarvan in de
            persoonskaarten en -lijsten al twee jaar na overlijden kunt opvragen bij
            het CBG.

            Groeten,
            Richard

            On 02-08-2014 16:17, 'Mathieu Kunnen' mathieu.kunnen@...

            --
            Richard van Schaik
            f.m.a.vanschaik@...
            Message 5 of 7 , Aug 2, 2014
              Dag Mathieu,

              Ik zal zeker die petitie willen tekenen - dus laat mij svp weten wanneer het zover is. Ik begrijp de Nederlanders ergens niet - ze hebben bale van de Duitsers maar ze hebben wel diezelfde prive wet van de Duitsers al overgenomen - godzijdank hebben we dat nog niet in Engeland !!

              Groetjes,

              Gerard Lemmens
              East Sussex

              Message 6 of 7 , Aug 2, 2014
                Dag Gerard,

                Da’s weer even geleden! Hoop dat het jou goed gaat daar in U.K. !

                Hierbij de link én ook Engelstalig zelfs..

                Bedankt voor de medewerking en de steun!
                Fijn weekend en beste groeten,

                Mathieu Kunnen, Kinrooi

                Message 7 of 7 , Aug 2, 2014
                  Dag Mathieu,

                  Das zekers een tijd geleden maar ik heb het stamboom virus nog steeds te pakken. Ik heb op het moment de Genealgie Geutjes van Zeeland bij Millingen aan de Rijn, mijn moeders familie, voltooid en het is naar de drukker gestuurd voor een prijs opgave!

                  Dan moet ik weer verder met het Parenteel Lemmens uit Sint Anthonis en dat is mij een taak hoor !!

                  Groetjes,

                  Gerard