Potteijs in Den Bosch

  • Maarten van Asseldonk
    Message 1 of 1 , Sep 20, 2013
      Waarde lijstgenoten,
      In de Bossche Encyclopedie tref ik onder het hoofdstuk Erf- en lijfrenten aan:

      "Sint Jans
      * Reyner wittige soon Goyart Potteys - 2 G.
      * Philips wittige zoen Goyarts voirs - 3 G.
      30-06-1480 | SAH OSA 2697 | f 33v | Pensioenboek"

      en

      "lijfrente; St.Jan en Kerstmis
      * Elsbeen dochter Alarts zoen wilneer Henrix Dirxs van Brede des cremers vanden selven Alarden ende Lysbetten zynre huysvrouwe dochter wilneer Goyarts Pottey tsamen gewonnen oudt omtrent 18 jaren - 15 RG.
      * Henrixken dochter Alarts ende Lysbetten voirs oudt omtrent 15 jaren - 15 RG.
      23-06-1521 | SAH OSA 2697 | f 173v | Pensioenboek"

      Omdat uit het tweede citaat een geboortejaar is op te maken, zegt dat ook iets (in benaderende zin uiteraard) over de leeftijd/gebooortejaar van de moeder. Mogelijk is de Lijsbetten, moeder van Elsbeen, een zus van de twee broers uit citaat 1.
      Zeggen de bedragen bij de personen (2G, 3G; 15RG) iets over hun leeftijd, over hun vermogen, of nog anders?
      Op grond waarvan sta je in het pensioenboek?
      Maar het belangrijkste wat ik wil weten is of uit deze gegevens een geboortejaar van Reyner en Philips te benaderen valt.

      vriendelijke groet,
      Maarten van Asseldonk