Relatie De Zonne (Westilborch) - De Zonne ('s-Hertogenbosch) ??

  • fvanson1
    Message 1 of 12 , May 18, 2013
      Beste mede-speurders,

      Ik leg jullie graag het volgende voor:

      Henricus van Zonne, (tussen 1295 en 1320 meerdere malen genoemd als schepen van Den Bosch), mogelijk gehuwd met Truda van den Bosch, heeft een zoon. Ene Gerlacus dictis de Zonne, die trouwt met Machtildus Giselbertis Dicbier (circa 1320) in 's-Hertogenbosch.
      Het paar krijgt voor zo ver ik kan nagaan 3 kinderen: Giselbertus, Henricus en Heribertus.
      Op 30-1-1320 verhaalt een oorkonde van de Abdij van Tongerlo over Henricus van Zonne en Petrus Steenwech die afstand doen van hun goederen van Baest onder Oostelbeers. Petrus Steenwech is getrouwd met Heilwich, dochter van Colo van Orle en Lutgardis van Zonne van Odenbosge. Je kunt aannemen dat Lutgardis vrij nauw verwant moet zijn aan Henrick van Zonne (Brab. Leeuw 1974).
      Een zekere Jan Jans Dicbier uit Den Bosch trouwt met Mechteld Bac vermoedelijk Westilborch.(wellicht circa 1245). Broer van Mechteld is Wouter Bac van Baescot. Via zijn zoon die de naam Van Broechoven (uit Westtilborch) voert, komt via-> Gerardus de Broechoven en zijn zoon Henricus, de naam Joh. de Sonne met een leen in Udenhout in beeld. Henricus de Broechoven trouwt namelijk met Katharina van Sonne dochter van deze Joh. de Sonne.
      Henricus de Broechoven noemt vervolgens een van zijn zonen Jan van Zon (van Westilborch)
      Mijn zoektocht richt zich op de vraag of de Joh. de Zonne (met het leen in Udenhout) een relatie zou kunnen hebben met de Bossche familie de Zonne.

      (Stootboek 1355)
      - folio 50 recto: 16. [Jan Rolofs Rovers zoen van Vladeracken iij bunre beemde in enen stuc gelegen te Belver in die parochie van Haren die ghe[...] sijn uten goede van Gesel dat Henricx Glijts soen van Zonne is ende vercocht den voirs..].
      Henric Gheerlacs sone van Sonne tgoed te Hesel gheleghen tusschen Haren ende Helvord ghehelleke (.. men den goede dat den hertoghe ceins gheeft ende der tienden daer men heren Willem zoen van den Bossce ceins af gheeft ende den goede daer men den canoniken van Arnhem ceins af gheeft) {in marge:} [... fr....].
      Item tgoed gheleghen in Scinle gheheyten ten Venne ... {verkocht in 1363}. Item de Gruyt van Zente Oedenrode ...
      - Folio 51 verso: 37. Machtelt Ghisebrecht Dickebiers dochter wijf wilen Ghoerlaecs van Zonne alle dat goed dat wilen Becsken. hare oem van den hertoghe hilt te leene [Henrick? f. van Zon {of van Roy?}]
      - dl2.: folio 14 (1). 39. Jhan van Zonne, een huis ende II hoeven lands gheleghen in Udenhout die hi vercreegh teghen Arnoude Bollarde. [... est officio de Oesterwijc]. [In latijnsboek: Johannis de Zonne, domum et 2 hovas terre et prati sitas in Udenhout, qui acquisivit erga Arnoldum Bollarde] (f.69v-70r, p. 177, nr 212).
      - 205v: [Jan van Haren bij overgeven Jans van Haren sijns vaders ondergeschr. anni xiiijC xLiij Jan van Haren bi coepe]
      Wouter van Gorle zone was Gielis. Gielis Wouters zoen van Gorle hout ij hoven onder lant ende beemde gelegen in Udenhout ende waren wilen Jans van Zonne.

      Ik ben benieuwd of iemand mij (op weg) kan helpen.

      vr.gr.
      frans van son (fvanson@...)
    • koenraadcuypers
      Message 2 of 12 , Jun 16, 2013
        Dag mede speurders,

        Ik loop vast op het volgende :
        Uit de geboorteakte te Liempde van Aerts Arnoldina op 28-6-1779 als ook haar overlijdensakte te Veghel op 28-01-1839 waren haar ouders Aerts
        Lamberti en Van son Catharina (Joannis).
        Ik zoek de gegevens van de moeder Van Son Catharina (vooral de doop , eventueel de trouw en overlijden) .

        Bedankt

        Koenraad
      • aagje_jacoba
        Message 3 of 12 , Jun 17, 2013
          Je zou via de huwlijks bijlage van hun zoon haar overlijden kunnen vinden

          Je kan de akte inzien op www.genver.nl

          noord brabant aanklikken en dan de plaatsnaam aanklikken.

          Bruidegom:
          Johannes Aarts <https://owa.kpnmail.nl/personen-zoeken/zoeken/q/Johannes+++Aarts>
          Geboorteplaats:
          Liempde
          Geboortedatum:
          donderdag 14 november 1782

          Vader bruidegom:
          Lambertus Aarts <https://owa.kpnmail.nl/personen-zoeken/zoeken/q/Lambertus+++Aarts>

          Moeder bruidegom:
          Catharina van Son <https://owa.kpnmail.nl/personen-zoeken/zoeken/q/Catharina++van+Son>

          Bruid:
          Poulina Vervoort <https://owa.kpnmail.nl/personen-zoeken/zoeken/q/Poulina+++Vervoort>
          Geboorteplaats:
          Sint-Oedenrode
          Geboortedatum:
          zondag 10 augustus 1783

          Vader bruid:
          Adriaan Vervoort <https://owa.kpnmail.nl/personen-zoeken/zoeken/q/Adriaan+++Vervoort>

          Moeder bruid:
          Anna van Kleef <https://owa.kpnmail.nl/personen-zoeken/zoeken/q/Anna++van+Kleef>

          Gebeurtenis:
          Huwelijk
          Datum:
          vrijdag 16 februari 1821

          Documenttype:
          BS Huwelijk <https://owa.kpnmail.nl/stambomen-bouwen/wegwijzer-brongebruik/burgerlijke-stand/huwelijksaktes/>
          Erfgoedinstelling:
          Brabants Historisch Informatie Centrum <https://owa.kpnmail.nl/over-ons/deelnemersoverzicht/deelnemer/28> Brabants Historisch Informatie Centrum<https://owa.kpnmail.nl/OrganizationLogoHandler.axd?size=detail&id=28>
          Plaats instelling:
          's-Hertogenbosch
          Collectiegebied:
          Noord-Brabant
          Archief:
          50
          Registratienummer:
          5542
          Documentnummer:
          1
          Registratiedatum:
          Plaats:
          Sint-Oedenrode

          ________________________________

          Message 4 of 12 , Jun 17, 2013
            https://familysearch.org/pal:/MM9.3.1/TH-1-10556-29004-65?cc=1831469&wc=10762386

            image 3 plus 4 staat overlijden moeder.

            ________________________________

            Message 5 of 12 , Jun 17, 2013
              https://familysearch.org/pal:/MM9.3.1/TH-1-10556-39092-6?cc=1831469&wc=10763162

              overlijden vader. vader is hertrouwd na ovelijden moeder

              moeder begraven 30 september 1786 te liempde

              ________________________________

              Message 6 of 12 , Jun 17, 2013

                Message 7 of 12 , Jun 17, 2013
                  https://familysearch.org/pal:/MM9.3.1/TH-1-10651-17968-93?cc=1831469&wc=10769290

                  overlijden dochter 1839

                  ________________________________

                  Message 8 of 12 , Jun 17, 2013
                    Overledene Lambert Aarts
                    Relatie overledene Joanna Koolen
                    Vader overledene Aart Aarts
                    Moeder overledene Elisabeth van de Mosselaar
                    Soort registratie overlijdensakte
                    Aktenummer 34
                    Plaats Sint-Oedenrode
                    Datum overlijden 14-05-1817
                    Periode 1817
                    Deel Overlijdensregister 1817
                    Toegangsnr. 50
                    Inv.nr. 5593

                    Message 9 of 12 , Jun 17, 2013
                      overlijden tweede vrouw van Lambertus

                      Overledene Johanna Koolen
                      Relatie overledene Lambert Aarts
                      Vader overledene Johannes Koolen
                      Moeder overledene Elisabeth van Rooij
                      Soort registratie overlijdensakte
                      Aktenummer 61
                      Plaats Sint-Oedenrode
                      Datum overlijden 19-06-1848
                      Periode 1848
                      Deel Overlijdensregister 1848
                      Toegangsnr. 50
                      Inv.nr. 5596

                      ________________________________

                      Message 10 of 12 , Jun 17, 2013
                        Bruidegom Lambertus van de Rijt
                        Geboorteplaats Schijndel
                        Geboortedatum 15-08-1813
                        Vader bruidegom N.N.
                        Moeder bruidegom Catharina van de Rijt
                        Bruid Catharina Aarts
                        Geboorteplaats Sint-Oedenrode
                        Geboortedatum 26-02-1802
                        Vader bruid Lambert Aarts
                        Moeder bruid Johanna Koolen
                        Soort registratie huwelijksakte
                        Aktenummer 19
                        Plaats Sint-Oedenrode
                        Datum huwelijk 16-06-1837
                        Periode 1837
                        Deel Huwelijksregister Sint-Oedenrode 1837
                        Toegangsnr. 50
                        Inv.nr. 5544

                        ________________________________

                        Message 11 of 12 , Jun 17, 2013
                          Koenraad,

                          Schepenhuwelijk Sint Oedenrode 25-4-1779 (Ondertrouw 10-4): http://beeldbank.bhic.nl/index2.php?Itemid=7&option=com_genealogie&task=register_bron&archiefnummer=1449&inventarisnummer=19&cp=192&pp=191

                          Lambert Aert Jan Aerts, geboren Sint Oedenrode en wonende te Liempde
                          en
                          Catharina van Son, geboren te Best en wonende te Sint Oedenrode.

                          Catharina is een dochter van een Joannes van Son, mogelijk is dan:
                          Kind Catharina van Son
                          Geslacht v
                          Vader Joannes Joannes van Son
                          Moeder Margarita Leonardus van den Nieuwenhuijse
                          Getuige 1 Joannes Leonardus van den Nieuwenhuijse
                          Getuige 2 Joanna Maria van Son
                          Soort registratie doopakte
                          Religie RK
                          Plaats Best
                          Plaats doop Best
                          Datum doop 31-03-1751
                          Periode 1750-1810
                          Deel Rooms-Katholiek doopboek 1750-1810
                          Pagina 3v
                          Toegangsnr. 8014
                          Inv.nr. 2

                          Wilbert Steenbakkers
                          www.stamboom-Liempde-Boxtel.nl

                          Message 12 of 12 , Jun 17, 2013
                            Bedankt Anja en Wilbert , dit help mij enorm vooruit.
                            Groetjes

                            Koenraad

                            Verstuurd via Gmail

                            Op 18 Jun 2013 om 00:04 heeft "Wilbert Steenbakkers" <willemis@...> het volgende geschreven: