Petitie: houd archiefonderzoek in de toekomst mogelijk!

  • Brabants Historisch
    Message 1 of 5 , Apr 12, 2013
      Beste groepsleden, graag vraag ik jullie aandacht en steun voor het volgende:

      De KVAN (beroepsvereniging van Nederlandse archivarissen) en BRAIN (branchevereniging van Nederlandse archiefinstellingen) volgen met veel belangstelling en nog meer zorgen de totstandkoming van de EU Data Protection Regulation.

      KVAN en BRAIN proberen momenteel aandacht te krijgen bij onder andere leden van het Europese Parlement om hen te wijzen op onbedoelde, schadelijke neveneffecten van de verordening-in-wording. Deze behelzen onder andere de voorwaarden dat personen in kwestie toestemming moeten geven voor de verwerking van hun persoonsgegevens, en dat persoonsgegevens uitsluitend nog geanonimiseerd of gepseudonimiseerd gebruikt mogen worden. Die voorwaarden zijn onhoudbaar voor de papieren archieven die archiefinstellingen beheren en maken deze daardoor in een klap waardeloos voor onderzoekers.

      De Franse zusterorganisatie van de KVAN is een online petitie gestart. We willen jullie als gebruikers van archieven aansporen deze petitie te ondertekenen. Het is in ons aller belang, en in dat van volgende generaties, dat de verordening goede uitzonderingen krijgt voor erfgoed- en onderzoeksdoeleinden.

      Wij roepen op; teken deze petitie
      https://www.change.org/petitions/the-european-parliament-adjourn-the-adoption-of-the-regulation-about-personal-data

      Met vriendelijke groet,

      Christian van der Ven
      BHIC
    • fransvgeel
      Message 2 of 5 , Apr 12, 2013
        Hier een verkorte versie van de door Christian gegeven lange link: http://chn.ge/YjmqsQ.

        M.vr.grt.
        Frans Van Geel

        --- In Noord-Brabant_Genealogy@yahoogroups.com, "Brabants Historisch" <bhicarchief@...> wrote:

> [...]
        >
        > De Franse zusterorganisatie van de KVAN is een online petitie gestart. We willen jullie als gebruikers van archieven aansporen deze petitie te ondertekenen. Het is in ons aller belang, en in dat van volgende generaties, dat de verordening goede uitzonderingen krijgt voor erfgoed- en onderzoeksdoeleinden.

      • Esther van Rems-Dijkstra
        Message 3 of 5 , Apr 13, 2013
          Getekend en gedeeld op Facebook, hopelijk komen er dan nog meer
          handtekeningen bij!

          Groeten
          Esther

          Op 12 april 2013 10:44 schreef Brabants Historisch
          <bhicarchief@...>het volgende:

        • Ruud Martijn
          Message 4 of 5 , Apr 13, 2013
            Heb reeds getekend,

            Ruud Martijn. Breda

> [...]
            >
            > De Franse zusterorganisatie van de KVAN is een online petitie gestart. We willen jullie als gebruikers van archieven aansporen deze petitie te ondertekenen. Het is in ons aller belang, en in dat van volgende generaties, dat de verordening goede uitzonderingen krijgt voor erfgoed- en onderzoeksdoeleinden.

            Geen virus gevonden in dit bericht.
            Gecontroleerd door AVG - www.avg.com
            Versie: 2013.0.3272 / Virusdatabase: 3162/6241 - datum van uitgifte: 04/12/13

          • Arie Bos
            Message 5 of 5 , Apr 13, 2013
              Ik ook uiteraard.

              Arie