Betekenis van 'Stroetman'

  • fvanson1
    Message 1 of 3 , Apr 11, 2013
      Ik zoek naar de betekenis van STROETMAN of STOETMAN. Is het een (verbastering) van een beroep, of functie?
      Ik heb het over de periode omstreeks 1200 in de buurt van Loon op Zand, Oisterwijk, Tilburg.
      Ik ben benieuwd.
      Frans van Son
      fvanson@...
    • Ruud Martijn
      Message 2 of 3 , Apr 11, 2013
        hET KAN ZIJN DAT DIT EEN VERBASTERING IS VAN HET OUD MIDDEN nEDERLANS WOORD VOOR sTROOMAN KAN ZIJN.
        nIET ZEKER, MAAR EEN VERMOEDEN.
        kOMT UIT HET BOEK vEDAMS MIDDEN NEDERLANDS HANDWOORDENBOEK.

        rUUD mRTIJN bREDA

[...]
        mailto:fvanson%40casema.nl

        Geen virus gevonden in dit bericht.
        Gecontroleerd door AVG - www.avg.com
        Versie: 2013.0.3272 / Virusdatabase: 3162/6238 - datum van uitgifte: 04/11/13

      • margor
        Message 3 of 3 , Apr 13, 2013
          De geintegreerde taalbank
          http://gtb.inl.nl/

          STROET
          Woordsoort: znw.
          Modern lemma: stroet
          — STROETE —, znw., mv. -en.
          In Geld. en de sassische streken van N.-Nederl. een naam voor lagen, moerassigen grond.
          © 2007 INL. Artikel gepubliceerd in 1925.

          met vriendelijke groeten
          Maria Gorissen