Re: Jan van Son x Mary Gerit Aert Pauwels Ravels

  • p
    Message 1 of 5 , Apr 3, 2013
      Hallo Frans,

      Vermoedelijk ken je het artikel van H.J.A van Son in de Nederlandse leeuw wel. In 1933 en 1939 behandelt hij een familie van Son waar de naam Jan veel voorkomt. Een Jan overleden in 1536 is gegoed te Goirle en heeft ook een zoon Jan.
      Dhr van Son heeft een boeken geschreven over het geslacht van Son/van Broechoven. Helaas heb ik de bladzijden waarop deze Jannen worden besproken niet gekopieerd. Deboeken zijn in ieder geval bij het cbg te raadplegen.Misschien dat jouw Jan weer een zoon is.

      succes
      groeten Peter van Son

      --- In Noord-Brabant_Genealogy@yahoogroups.com, Frans van Son <fvanson@...> wrote:

> [...]
      > Jan Janse van Son en Mary zijn de ouders van onder andere Jan van Son
      > (geboren ?1615), die ultimo februari 1642 in ondertrouw gaat en 11 maart
      > 1642 trouwt (DTB. GLe. 1639-1810, deelnr. 7. 07 DT- en lidmatenboek pag.
      > 1v.) met Wouterken Cornelissen (Wouters) in Goirle. (relatie ouders -
      > jan van son: 1980 Brab.Leeuw, jrg. 29 nr. 3. mei-juni).
      > Wie kan mij helpen aan gegevens van Jan Janse van Son x Mary Gerit Aert
      > Pauwels (Ravels) en hun zoon Jan. Ook gegevens over de ouders van Jan
      > van Janse van Son (de man van Mary) en zijn grootouders zijn mij nog

    • Frans van Son
      Message 2 of 5 , Apr 3, 2013
        Op 3-4-2013 20:10, p schreef:

> [...]
        > Gecontroleerd door AVG - www.avg.com <http://www.avg.com>
        > Versie: 2013.0.3267 / Virusdatabase: 3162/6222 - datum van uitgifte:

        Dank voor je reactie Peter. Ik heb dat artikel niet. Ik ga er snel
        achteraan. Wie weet kom ik een stap verder, al zijn er heel wat Van Sons
        in die tijd die wel familie, maar geen directe familie zijn.
        f.v.son.

      • p
        Message 3 of 5 , Apr 3, 2013
          Frans,

          Hier het stukje waar ik op doelde.
          Ook omdat hier sprake is van die Eelkens uit de BL.

          Peter

          In ons voorgaande opstel (jg. 1931) hebben wij in
          kolom 137 gezegd, dat Simon Jansz. van Son in 1536
          en 1540 optrad als voogd van de kinderen van zijn
          broeder Jan Jansz. van Son, die gegoed was te Goirle.
          In de acte van 1536 (Prot. Tilburg en Goirle n°. 283
          fol. 41) transporteert Symon Jansz. van Son in die qualiteit
          een weide te Goerl in het Goerlsohe broek, welke
          weide Jan Jansz. van Son had gekocht van Joest zoon
          wilner Beris Eelkens. De koop van die weide vinden
          we in het protocol van Tilburg n°. 276 fol. 70 op 22
          October 1529. In de daarop volgende acte van den
          zelfden datum verklaart Jan zoon wilner Jans van Son
          een j aarlij ksche chijns van 3 gulden schuldig te zijn
          aan genoemden Joest Eelkens o.a. uit zijn huis te Goerl
          bij de kerk, terwijl 1 Februari 1529 (1530) (Prot. Tilburg
          n°. 277 fol. 58v) Jan zn. wilner Jan van Son
          die Jonge, uit dat zelfde huis nog een chijns van 12
          lopen rog schuldig wordt. Deze laatste acte bewijst
          dus, dat de vader van Jan en Simon, hier voorkomende
          als Jan van Son die Jonge, een oudere broeder Jan moet
          hebben gehad.

          Peter.

        • Frans van Son
          Message 4 of 5 , Apr 3, 2013
            Op 3-4-2013 21:36, p schreef:

> [...]
            > Gecontroleerd door AVG - www.avg.com <http://www.avg.com>
            > Versie: 2013.0.3267 / Virusdatabase: 3162/6222 - datum van uitgifte:

            Dankjewel!