Jan van Son x Mary Gerit Aert Pauwels Ravels

  • Frans van Son
    Message 1 of 5 , Apr 1, 2013
      Gewaardeerde mede-speurders,

      Ik zoek informatie over Jan Janse van Son, vermoedelijk geboren circa
      1590 in Tilburg of Goirle en getrouwd, mogelijk circa 1615 in Goirle met
      Mary Gerit Aert Pauwels Ravels. (1604: Schepenbank Tb/Gle. prot. en
      minuten van allerhande akten 256R: arch. nr. 14, deelnr. 346 'Jan van
      Son woont in Goirle' (mogelijk in het huis aan de Tyvoort bij de kerck,
      waar op 18-12-1664 zijn zoon Jan x Wouterken Cornelissen nog wonen(GA Tb
      R368, fol 123v.).
      Jan Janse van Son en Mary zijn de ouders van onder andere Jan van Son
      (geboren ?1615), die ultimo februari 1642 in ondertrouw gaat en 11 maart
      1642 trouwt (DTB. GLe. 1639-1810, deelnr. 7. 07 DT- en lidmatenboek pag.
      1v.) met Wouterken Cornelissen (Wouters) in Goirle. (relatie ouders -
      jan van son: 1980 Brab.Leeuw, jrg. 29 nr. 3. mei-juni).
      Wie kan mij helpen aan gegevens van Jan Janse van Son x Mary Gerit Aert
      Pauwels (Ravels) en hun zoon Jan. Ook gegevens over de ouders van Jan
      van Janse van Son (de man van Mary) en zijn grootouders zijn mij nog
      niet volledig bekend. Ik ben benieuwd!

      f.v.son.
    • p
      Message 2 of 5 , Apr 3, 2013
        Hallo Frans,

        Vermoedelijk ken je het artikel van H.J.A van Son in de Nederlandse leeuw wel. In 1933 en 1939 behandelt hij een familie van Son waar de naam Jan veel voorkomt. Een Jan overleden in 1536 is gegoed te Goirle en heeft ook een zoon Jan.
        Dhr van Son heeft een boeken geschreven over het geslacht van Son/van Broechoven. Helaas heb ik de bladzijden waarop deze Jannen worden besproken niet gekopieerd. Deboeken zijn in ieder geval bij het cbg te raadplegen.Misschien dat jouw Jan weer een zoon is.

        succes
        groeten Peter van Son

        --- In Noord-Brabant_Genealogy@yahoogroups.com, Frans van Son <fvanson@...> wrote:

> [...]
        > Pauwels (Ravels) en hun zoon Jan. Ook gegevens over de ouders van Jan
        > van Janse van Son (de man van Mary) en zijn grootouders zijn mij nog

      • Frans van Son
        Message 3 of 5 , Apr 3, 2013
          Op 3-4-2013 20:10, p schreef:

> [...]
          > Gecontroleerd door AVG - www.avg.com <http://www.avg.com>
          > Versie: 2013.0.3267 / Virusdatabase: 3162/6222 - datum van uitgifte:

          Dank voor je reactie Peter. Ik heb dat artikel niet. Ik ga er snel
          achteraan. Wie weet kom ik een stap verder, al zijn er heel wat Van Sons
          in die tijd die wel familie, maar geen directe familie zijn.
          f.v.son.

        • p
          Message 4 of 5 , Apr 3, 2013
            Frans,

            Hier het stukje waar ik op doelde.
            Ook omdat hier sprake is van die Eelkens uit de BL.

            Peter

            In ons voorgaande opstel (jg. 1931) hebben wij in
            kolom 137 gezegd, dat Simon Jansz. van Son in 1536
            en 1540 optrad als voogd van de kinderen van zijn
            broeder Jan Jansz. van Son, die gegoed was te Goirle.
            In de acte van 1536 (Prot. Tilburg en Goirle n°. 283
            fol. 41) transporteert Symon Jansz. van Son in die qualiteit
            een weide te Goerl in het Goerlsohe broek, welke
            weide Jan Jansz. van Son had gekocht van Joest zoon
            wilner Beris Eelkens. De koop van die weide vinden
            we in het protocol van Tilburg n°. 276 fol. 70 op 22
            October 1529. In de daarop volgende acte van den
            zelfden datum verklaart Jan zoon wilner Jans van Son
            een j aarlij ksche chijns van 3 gulden schuldig te zijn
            aan genoemden Joest Eelkens o.a. uit zijn huis te Goerl
            bij de kerk, terwijl 1 Februari 1529 (1530) (Prot. Tilburg
            n°. 277 fol. 58v) Jan zn. wilner Jan van Son
            die Jonge, uit dat zelfde huis nog een chijns van 12
            lopen rog schuldig wordt. Deze laatste acte bewijst
            dus, dat de vader van Jan en Simon, hier voorkomende
            als Jan van Son die Jonge, een oudere broeder Jan moet
            hebben gehad.

            Peter.

          • Frans van Son
            Message 5 of 5 , Apr 3, 2013
              Op 3-4-2013 21:36, p schreef:

> [...]
              > Gecontroleerd door AVG - www.avg.com <http://www.avg.com>
              > Versie: 2013.0.3267 / Virusdatabase: 3162/6222 - datum van uitgifte:

              Dankjewel!