Re: Emond Janssen Kivits

  • Hans Vogels
    Message 1 of 27 , Oct 12, 2012
      Excuus.
      Het was het antwoord van Caspar dat me inspireerde.

      --- In Noord-Brabant_Genealogy@yahoogroups.com, "Hans Vogels" <volucris@...> wrote:

> [...]
      >
      > Edmundus zou wel eens de door ons gezochte Emond Janssen Kivits kunnen zijn. Wellicht kan Ben wat aanvullende gegevens verstrekken over Jan Robbert Kivits en zijn gezin?
      >
      > In het gezinsoverzicht van Jan Robbert Kivits en zijn zoon Robbert zie ik echter enkele kleinigheidjes die met elkaar in tegenspraak zijn.
      > Bijvoorbeeld:
      > Vader Jan Robbert Kivits huwde ca.1610 maar kinderen Emke en Gieleke worden al op ca.1605 en ca.1606 gezet.
      > Catharina Robbert Jan Kivits wordt in 1656 geboren en lijkt derhalve een dochter uit het 2e huwelijk.

    • Eimert
      Message 2 of 27 , Oct 12, 2012
        Ik denk dat het een reële mogelijkheid is dat Emont een zoon is van Jan Ghemonden, molenaar te Onsenoort en Catharina Jan Robberts Kievits

        Ik heb in die tijdsperiode veel vaker gezien dat de familienaam van moederszijde wordt overgenomen. Emont zou dan vernoemd zijn naar zijn moederlijke grootvader.

        zie ook http://web.archive.org/web/20080514020415/http://www.kivits.com/oud-stamboom3.html

        Groeten

        Eimert.

      • Eimert
        Message 3 of 27 , Oct 12, 2012
          Voortbordurend op die hypothese zou Emont Janssen Kievits dan identiek moeten zijn aan Gheemont Janssen Ghemonde(n) (zie onder, info Bert Meijs)

          Jan Ghemonde GHEMONDE, Molenaar te Onsenoort Gedoopt ca 1610 te Vlijmen, overleden na 6-1639.
          Gehuwd op 19-06-1638 te Vlijmen met Cathalijn Janse KIEVITS, geboren ca 1610 te Vlijmen, overleden na 6-1639, dochter van Jan Robberts KIVITS (zie 24363) en Hilleken Hendriks HENDRIKS.
          Uit dit huwelijk:
          1. Gheemont JANSEN, geboren te Vlijmen, gedoopt op 23-11-1639 te Drunen (getuige(n): Aerts Dirkse na Jan Cornelisse van de Heuvel en Wouter Hendrikse), overleden na 11-1664 te Vlijmen.
          2. Hilleke Jansen JANSEN, gedoopt ca 1640 te Vlijmen, overleden na 11-1664 te Vlijmen.

          Groeten

          Eimert

        • ann.croymans@gmail.com
          Message 4 of 27 , Oct 13, 2012
            Dag Hans en Eimert,

            Dank om mee te helpen denken in deze puzzel die me al jaren bezig houdt.
            Caspar had me eerder al op het spoor gezet van Jan Robberts Kivits en Hilleken Hendriks. Al zat ik daar sinds gisterenavond met een dubbel gevoel.
            Qua naamgeving klopt het volledig. De 2 oudste gekende kinderen van Emond zijn Jan (1668) en Helena (gedoopt als Hilla, 1670).
            Anderzijds zit daar naar mijn gevoel een generatie tussen.

            Ik ga alles nog eens rustig laten bezinken en contact opnemen met Bert Meijs.
            Eind oktober, begin november heb ik enkele dagen vakantie, en ga ik nog eens naar het BHIC. Ik heb gezien dat ze daar ook enkele boeken/artikels hebben over de familie Kievits. Misschien vind ik daar nog iets in...

            Groetjes,
            Ann Croymans

          • Eimert
            Message 5 of 27 , Oct 13, 2012
              Dag Ann,

              Ik heb nog steeds een goed gevoel over mijn hypothese.

              Misschien moet je je aandacht verdelen over Salha in Heusden en BHIC in Den Bosch. Voor Vlijmen, Drunen, Onsenoort kun je het beste in Heusden terecht.

              Nog een gegeven van Bert Meijs:

              42982 Gedmondus N MULDERS ? (of Gemondus), gedoopt ca 1580 te Nieuwkuijk ?
              Kinderen:
              1. Petrus Gedmonds MULDERS, geboren te Nieuwkuijk Onsenoort, gedoopt op 06-12-1605 te Drunen (getuige(n): Heijmen Peeters en Lijsken Goaijrt), zoon van N N.
              2. Gerardus MULDERS, geboren te Nieuwkuijk Onsenoort, gedoopt op 13-04-1608 te Drunen (getuige(n): Jan Ariens Bocksmaer en Dingena Ariens), zoon van N N.

              En van Salha: http://isis.salha.nl/SISIS.DLL/detail?fc=&c=61637

              Joannes Eemonts N..

              gedoopt op zondag 22 april 1607 Drunen

              Man
              gedoopt op 22 apr 1607 Drunen
              religie: rk
              getuige: Jan Huijberts en Anneken Goaerts

              Groet,

              Eimert

              --- In Noord-Brabant_Genealogy@yahoogroups.com, ann.croymans@... wrote:

> [...]
              > Eind oktober, begin november heb ik enkele dagen vakantie, en ga ik nog eens naar het BHIC. Ik heb gezien dat ze daar ook enkele boeken/artikels hebben over de familie Kievits. Misschien vind ik daar nog iets in...

            • Brandes
              Message 6 of 27 , Oct 13, 2012
                Hallo heren en dame,

                Ik ben niet bezig met de familie, maar zag wel dat deze in de Brabantse Leeuw voorkomt en vroeg mij af of jullie daarvan op de hoogte waren ?

                KIVITS.
                In de zeven en veertigste jaargang van Taxandria oppert de heer B. van Schijndel de veronderstelling dat verschillende op blz. 138 vermelde K i e v i t s e n zouden behoren tot de familie van de staatsraad mr J u s t i n u s H e n r i c u s Kivits, ten onrechte door hem vermeld als K i e v i t s.
                Bij onderzoek is mij gebleken dat bovenvermelde veronderstelling juist is.
                In de eerste helft van de zeventiende eeuw leefde te Vlijmen een molenaar Rob J a n s e K i e v i t s die blijkens het schepentrouwboek van Vlijmen lopende van 1637-1659 aldaar is gehuwd met T h o n i s k e Jansdr. (een datum is in het trouwboek niet vermeld). Uit een acte van scheiding en deling opgemaakt voor schout en schepenen van Vlijmen d.d. 11 Juni 1639 blijkt dat genoemde Rob Jansz. Kievits een zoon is van het echtpaar Jan Robben Kievits en Gieleken Hendrickx.
                Behalve hun zoon Rob bezit dit echtpaar nog een dochter Cathalijn gehuwd met Jan Ghemonden.
                Voormelde Rob Jansz. Kievits heeft een zoon Jan Robberts Kievits die volgens het schepentrouwboek van Vlijmen de 2e Januari 1665 trouwt met Maria Hijmens afkomstig uit deze gemeente.
                Deze Jan Robberts Kievits verlaat Vlijmen en vestigt zich te Schijndel waar hij blijkens acte verleden door notaris de Jong aldaar van 31 Januari 1697 een korenwindmolen pacht. Voor de pachtpenningen blijven zijn zonen Daniel, molenaar te St. Michiels Gestel en Adriaen, wonende te Schijndel, borgen. De naam Kievits wordt te Schijndel steeds als Kivits geschreven.
                Voormelde Adriaen Jansen Kivits trouwt Januari 1693 te Schijndel met Maria Joosten Vughts. Hij is dan 21, zij 19 jaar oud.
                Hun zoon Joost Adriaans Kivits trouwt 20 Februari 1724 met Maria Andries Dortmans, weduwe Toms Willem Penninx. Zij is geboortig van Schijndel.
                Uit dit huwelijk wordt op 10 December 1724 te Schijndel gedoopt Judocus. Deze Judocus noemt zich later Justinus en huwt 30 Mei 1745 te 's Hertogenbosch met Johanna Maria Valkenburg.
                Hun zoon Justinus Henricus gedoopt te 's Hertogenbosch op 29 Maart 1750 huwt 4 Mei 1777 te Beek en Donk Cornelia van Will. Uit dit huwelijk wordt geboren Leonardus Kivits die op 12 Januari 1785 te 's Hertogenbosch wordt gedoopt en aldaar 8 Februari 1807 huwde met Anna Maria Catharina van Hommert.
                Hij is controleur der directe belastingen, in- en uitgaande rechten en accijnzen te 's-Hertogenbosch extra muros en overlijdt aldaar 7 April 1863.
                Hun zoon mr Justinus Henricus Kivits gedoopt te 's-Hertogenbosch op 5 Januari 1808 studeert te Leiden en is na zijn promotie advocaat bij het Provinciaal Gerechtshof van Noord-Brabant en later lid van de Raad van State.

                's-Hertogenbosch.
                B. de Roy van Zuidewijn.

                Brabantse Leeuw 1953 blz. 85

                Groeten Marvin

              • ann.croymans@gmail.com
                Message 7 of 27 , Oct 14, 2012
                  Beste lijstgenoten,

                  Nogmaals dank voor de tips die via de nieuwsgroep en privé toekomen.
                  Ondertussen heb ik contact opgenomen met Bert Meijs, en hij gaat me binnenkort terug contacteren hierover (hij is nu nog met dringende dingen bezig die af moeten voor een Heemkundegroep).

                  Het Salha in Heusden zal wellicht voor een volgende vakantie zijn. In het BHIC hebben ze Vlijmen en Drunen vanaf resp. 1604 en 1600. En mocht ik nog tijd over hebben, 'k heb daar nog andere voorouders om op te zoeken...

                  Groetjes uit Antwerpen,
                  Ann Croymans

                • caspar_bielok
                  Message 8 of 27 , Oct 17, 2012
                    Allen,

                    Nou, me dunkt dat dit inderdaad een heel goeie hypothese is. Complimenten Eimert. Ik kom in Mierlo overigens het volgende tegen, de doopgetuige lijkt mij onze vriend Emont.

                    Hartelijke groeten,

                    Caspar

                    Kind Johannes Baeckers
                    Geslacht m
                    Vader Geverardus Baeckers
                    Moeder Johanna Coninx
                    Getuige 1 Emundus van Vlymen
                    Getuige 2 Maria Clercx
                    Soort registratie doopakte
                    Religie RK
                    Plaats Mierlo
                    Plaats doop Mierlo
                    Datum doop 30-05-1689
                    Periode 1623-1671, 1677-1694
                    Deel Rooms-Katholiek doopboek 1623-1671, 1677-1694
                    Pagina 131v
                    Toegangsnr. 8078
                    Inv.nr. 1

                  • Hans Vogels
                    Message 9 of 27 , Oct 17, 2012
                      De hypothese van Eimert kan wel eens de oplossing zijn. Tussen ruwweg 1550 en 1700 zie ik bij de families Vogels, Swin(c)kels, Eijnhouts en Conincx om maar eens een paar te noemen die me zo meteen te binnen schieten, en tal van andere families in Peelland, dat achternamen via vrouwelijke schakels doorvererfd worden. In het geval van de Bavaria "Swinkelsen" zijn er zelfs twee achter elkaar.

                      Het lijkt me dat het schepenprotocol van Vlijmen wellicht de hypothese tot realiteit kan laten worden.

                      Met vriendelijke groet,
                      Hans Vogels

                      --- In Noord-Brabant_Genealogy@yahoogroups.com, "caspar_bielok" <cbielok@...> wrote:

> [...]
                      > Datum doop 30-05-1689
                      > Periode 1623-1671, 1677-1694
                      > Deel Rooms-Katholiek doopboek 1623-1671, 1677-1694

                    • Hans Vogels
                      Message 10 of 27 , Oct 17, 2012
                        De inventaris op het Rechterlijk archief van Vlijmen staat zelfs op internet.
                        Zie: http://inventarissen.salha.nl/xml_inv/ead/toegang0321/toegang0321.pdf

                      • Frans Roelvink
                        Message 11 of 27 , Oct 17, 2012
                          Hallo Hans en meelezers,

                          Ook in West Brabant komt een dergelijk verschijnsel voor.
                          Iets anders, maar misschien ook nuttig om te weten is het verschijnsel van vernoemingen van kinderen naar grootouders.
                          Mijn moeder is naar een van haar grootmoeders genoemd en die weer naar een van haar grootmoeders. Op haar beurt heeft mijn moeder een kleinkind dat naar haar is vernoemd.
                          Nu lijkt mij een voornaam als Emond of Emont een niet al te vaak gebruikte voornaam en dus vroeg ik mijzelf af, waar rond 1600 die voornaam gebruikt wordt. Aan de hand van de gegevens die ik vond op de website van het BHIC vond ik in ieder geval Emondt Jansen, gehuwd met een Anneke, die in 1615 een kind Lijnke laten dopen. Als doopgetuigen treden een German Willem Emondts en Lijnke Hendrickx op. Heeft waarschijnlijk niets te maken met Kivits.
                          Tot ongeveer 1650 zie ik op de site van het BHIC de voornaam Emond vooral terug in Deurne, Gemert en Nuenen. In Helmond zit een Emond Baron Cortenbach.
                          In: Genealogie van Den Dungen, van L. v. Minderhout, vond ik een Emond Hendriks van Rode terug. Dat was rond 1400
                          En rond 1600 leefde in Den Dungen Emond Gerard Stokhorst, gehuwd met Willem Rutger Hendrik Jans van Grinsven.
                          Het heeft, nogmaals gezegd, niets te maken met Emond Jansen Kivits, maar ik wilde dit de lezer toch niet onthouden.

                          Groetjes

                          Frans

                        • ann.croymans@gmail.com
                          Message 12 of 27 , Oct 18, 2012
                            Beste lijstgenoten,

                            Als de doopgetuige inderdaad de Emond is die we zoeken, dan zou hij na Tongerlo (of omgeving) teruggekeerd zijn naar Mierlo, alvorens naar Budel te gaan...

                            Op de site van SALHA heb ik eens gezocht op *em[ou]n*. En in Drunen komt de naam Emond (en varianten) heel veel voor...

                            In het Oud Rechterlijk Archief, waar Hans ons attent om maakte, is (op internet) niets te vinden dat ons vooruit kan helpen.

                            Groetjes,
                            Ann Croymans

                          • Eimert
                            Message 13 of 27 , Oct 18, 2012
                              Beste Ann,

                              In het voorjaar van 1689 was de schoonvader van Emont (ook in onderstaande akte net als bij de doop van Johannes Baeckers geen Kivits genoemd) die in Mierlo woonde reeds overleden. Een logisch moment om daar tijdelijk of meer permanent te vertoeven.

                              RA Mierlo, R 74 folio 131 v; dd 10-03-1689,
                              Questie ende verschil over de naergelaten goederen wijlen Jan Pellemans in sijn leven molder van Mierlo gecompareerd Emont Janssen als man van Elisabeth dochter Jan Pellemans, Peter Jacob Smits als man van Jenneken Pellemans ende Marteken Matthijssen, wed. Goort Janssen Haubraken alle erfgenaemen wijle Jan Pellemans.

                            • Eimert
                              Message 14 of 27 , Oct 18, 2012
                                In http://www.rhc-eindhoven.nl/pdf/A-0201.pdf
                                242. Huis van Emont de Mulder,. 1703. 1 omslag

                              • ann.croymans@gmail.com
                                Message 15 of 27 , Oct 19, 2012
                                  Dag Eimert,

                                  Vermoedelijk is Emond inderdaad terug naar Mierlo getrokken.
                                  Dochter Helena trouw op 26 augustus 1696 in Mierlo met Willem Croijmans (Ondertrouw op 12 augustus 1696).
                                  Helena woonde op dat moment al wel in Budel, waar Emond van 1692 tot 1703 molenaar was.

                                  Zo'n gerechtelijke verkoop is niet zo'n goed teken, maar ik weet weeral waar naartoe bij een volgende vakantie...

                                  Groetjes,
                                  Ann

                                • Brandes
                                  Message 16 of 27 , Oct 19, 2012
                                    Jan Pellemans, zn. v. Jacob, als „molder" van Mierlo
                                    reeds genoemd 17-12-1668 (Mierlo R 72), zozeer als ook
                                    nog in hetzelfde Mierlose schepenprotocol 28-12-1671 en
                                    8-2-1674. De boedelscheiding zijner beide dochters en van
                                    zijn zoonsdochter 10-3-1689 in Mierlo R 73 : Elisabeth
                                    Pellemans blijkt gehuwd met Emont Jansz. Kievits, die
                                    elders (Mierlo R 71, dd. 1-10-1665) genoemd wordt als
                                    mulder op Hooydonck; zonder twijfel is zij dezelfde als
                                    die „Liesbeth Pellemans, weduwe van Emond Kivits of
                                    Civits", die 10-2-1711 in Mierlo R 78 het huis verhuurt te
                                    Mierlo, „alwaer 't Moleken uyt hangt" l); als andere
                                    dochter-codividente wordt genoemd Jenneken Pellemans,
                                    de eerste vrouw v.d. onder Valkenswaard, 4, genoemden
                                    Peter Jacobsz. Smits, die in Mierlo als mulder d'opvolger
                                    zal worden van zijn schoonbroer, Mathijs Pellemans,
                                    straks beide onder 3 en 2 te vermelden ; de derde codividente
                                    was Marteken, de dochter van zijn inmiddels reeds
                                    overleden zoon, Mathijs Pellemans, weduwe van Goon
                                    Jansz. Haubracken.

                                    Mierlo R 74, dd. 1&-3-1699, noemt andermaal EMONT KIEVITS
                                    ende LIJBETH JAN PELLEMANS, nu tot BUEL.

                                  • ann.croymans@gmail.com
                                    Message 17 of 27 , Oct 19, 2012
                                      Dag Willem,

                                      Dank om mee te zoeken.
                                      Maar onderstaande info is me reeds bekend.

                                      Groetjes,
                                      Ann

                                      --- In Noord-Brabant_Genealogy@yahoogroups.com, "Brandes" <brandesstamboom@...> wrote:

> [...]
                                      > Jansz. Haubracken.
                                      >
                                      > Mierlo R 74, dd. 1&-3-1699, noemt andermaal EMONT KIEVITS
                                      > ende LIJBETH JAN PELLEMANS, nu tot BUEL.

                                    • Hans Vogels
                                      Message 18 of 27 , Oct 19, 2012
                                        Martijntje (Marteken) Mathijssen was een dochter uit het eerste huwelijk van Hilleken Aert Peters (x 2 Jan Jacob Pellemans).
                                        Ze wordt in 1654 als zodanig aangeduid.

                                        Zie: http://www.renkers.nl/pellemans/MJPg01.htm

                                        Hildegonda Aert Peters echtgenote van (10) Jan Jacobs Pellemans

                                        RA Mierlo, R 76 folio 64 dd 14-08-1654, (testament)
                                        gecompareert Mariken Jans Hilleken Aert Peters, huijsvrouwe van Jan Jacobs Pellemans aen Martijntien Mathijssen de selve voorschr. Hillekens dochter.

                                        Met vriendelijke groet,
                                        Hans Vogels