Nederlandse voorouders

  • Peter Miebies
    Message 1 of 76 , May 24, 2012
      Beste forumleden,

      Ik heb een iets minder gebruikelijke vraag. In het afgelopen jaar ben ik
      tegen een aantal vnl. Amerikaanse en Canadese blogs en sites aangelopen
      waarop mensen aangeven Nederlandse voorouders te hebben. Met name bij de
      Amerikanen gaat dit vaak vele generaties terug. Soms zijn namen heel goed
      herkenbaar als naam met een Nederlandse herkomst (bv. Vroom) maar soms is er
      ook duchtig geamerikaniseerd zoals bv. Leyndyke of zelfs Leyn Dyke voor
      Luijendijk. Hoewel een aantal mensen hier wel contacten heeft, en ook wel
      het een en ander weten over hun voorouders, zijn er toch veel die maar heel
      weinig weten.

      Aan de andere kant is het zo dat in veel Nederlandse genealogiën mensen
      voorkomen die hun geluk in de USA hebben gezocht en vervolgens volkomen uit
      beeld verdwenen zijn.

      Ik kwam daarom op het idee om op mijn blog een lijst van buitenlandse blogs
      en sites te maken van mensen met Nederlandse voorouders. Dat zijn altijd
      mensen die aktief genealogie bedrijven.

      Op mijn blog worden de Amerikaanse vormen van die Nederlandse namen genoemd,
      de naam van de blogger, zijn site en evt. een twitteradres. Door mijn blog
      (http://www.patmcast.blogspot.com/2012/05/dutch-ancestors.html) zoveel
      mogelijk bekend te maken, hoop ik dat er contacten zullen ontstaan tussen
      Nederlandse en buitenlandse genealogen die in dezelfde naam geïnteresseerd
      zijn.

      Daarom nodig ik u uit om een kijkje op mijn blog te nemen om te zien of er
      voor u interessante namen bij staan. U kunt dan betrokkenen desgewenst
      direkt benaderen. En mochten hier leuke contacten uit voortkomen, dan hoor
      ik die graag, via mijn blog of via deze site. Nog dagelijks voeg ik nieuwe
      namen toe, zie daarvoor het "update-blokje" aan het eind van de tekst en
      voordat de 'reacties' beginnen. Over een tijdje nog eens kijken kan de
      moeite lonen.

      Voor de goede orde, er ligt geen enkele commerciële bedoeling aan deze
      "contactadvertentie" ten grondslag.

      Met vriendelijke groet,

      Peter Miebies

      PS Op dit moment staan er zo'n 80 namen op mijn (Engelse) blog verdeeld over
      26 sites.

    • Henk Telenet
      Message 76 of 76 , Jun 17, 2013
        Ik ben op zoek naar de herkomst van Maria Colen hieronder
        alles wat me een hint of richting kan geven is welkom
        alvast dank

        Godefridus Nicolaus Leijtens is gedoopt op maandag 9 november 1682 in Hooge Mierde, zoon van Nicolaus Aert Leijtens en Petronilla Goijers Verbruggen.
        Godefridus is overleden in 1746 in -?-, 63 of 64 jaar oud.
        Getuige bij:
        25-01-1736 doop Petronilla Joannes Leijtens (1736-1815) [oom vaderszijde]

        Godefridus trouwde, 30 jaar oud, op maandag 6 november 1713 in Hooge en Lage Mierde met Maria Cornelis (Mari of Anna) Colen, nadat zij op zaterdag 14 oktober 1713 in Hooge en Lage Mierde in ondertrouw zijn gegaan.
        Getuige bij:
        19-03-1741 doop Godefrida Joannes Leijtens (1741-1793) [aangetrouwde tante vaderszijde]

        Kinderen van Godefridus en Mari of Anna:
        1 Petronilla Godefridus Leijtens, gedoopt op donderdag 4 oktober 1714 in Hooge Mierde
        Getuige Wilhelmus Leijtens en Maria Jan van den Bergh
        Petronilla is begraven op dinsdag 4 november 1788 in Hooge Mierde.
        Petronilla trouwde, 28 jaar oud, op zondag 24 februari 1743 in Hooge en Lage Mierde met Joannes Baptista Schoormans.

        2 Catarina Godefridus Leijtens, gedoopt op woensdag 20 januari 1717 in Hooge Mierde.
        Getuige Antonius van Heijst en Catarina Govaert Verbruggen
        Catarina is overleden op woensdag 4 september 1748 in Hooge Mierde, 31 jaar oud.
        Catarina trouwde, 24 jaar oud, op zondag 5 november 1741 in Hooge en Lage Mierde met Thomas Wouters Luijten.

        3 Wilhelma Godefridus Leijtens, gedoopt op vrijdag 15 september 1719 in Hooge Mierde.
        Getuige Walterus Lemmens en Elisabet Nicolaus Leijtens