Hulp huwelijk Van Andel en Van Dijck 1689 Giessen

  • vanderhall
    Message 1 of 5 , Feb 1, 2012
      Goede morgen,

      Wie kan voor mij nagaan of bij de inschrijving van het huwelijk van Anthonius Gijsberts van Andel en Cornelia Rijers van Dijck op 1 mei 1689 te Giessen de ouders of andere familieleden van Cornelia worden genoemd. Ook namen van de getuigen zijn uiterst welkom! Anthonius komt uit Heesbeen en Cornelia uit ?. Bij de dopen van haar kinderen wordt ze Cornelia Reyers(e) de Kleine genoemd.

      via de site van BHIC zie ik:

      Bruidegom Antoni Gijsbertse van der Andel
      Geboorteplaats Heesbeen
      Bruid Cornelia Rijers van Dijck
      Soort registratie trouwakte
      Religie NG
      Plaats Giessen
      Plaats huwelijk Giessen
      Datum huwelijk 01-05-1689
      Periode 1648-1795
      Deel Nederduits Gereformeerd trouwboek 1648-1795
      Toegangsnr. 8048
      Inv.nr. 1

      Bij voorbaat al dank voor alle moeite en met groet!

      Robert van der Hall
      (http://gw.geneanet.org/vanderhall)
    • Eimert
      Message 2 of 5 , Feb 3, 2012
        Beste Robert,

        Cornelia Reijersen is ws. afkomstig uit (de omgeving van) Dussen. Ze
        heeft een zus Clara die in 1699 in Andel trouwt met de eveneens uit
        Giessen afkomstige Adriaen Pieterssen Brouwer. Haar zus draagt bij haar
        huwelijk de achternaam Clijn.

        Hieronder heb ik wat info van de site isis.salha.nl opgenomen. Ik schat
        in dat het loont om deze vraag ook te stellen op het forum van salha.
        www.salha.nl/forum.html <http://> .

        Met vriendelijke groet,

        Eimert van der Beek

        Anthoni Gijsbertsen van Andel
        vermelding
        Man

        Partners:
        • Cornelia Rejersen

        Kinderen:
        Raijer van Andel
        gedoopt op zondag 15 december 1697 Dussen
        Man
        gedoopt op 15 dec 1697 Dussen
        religie: ref
        getuige: Marijke Paulus
        Ouders:
        • Anthoni van Andel
        • C. de Kleinen

        • Theunis van Andel, gedoopt op 30 jul 1702 Dussen, religie: ref
        getuige: Jopken Ariens
        • Jenneken van Andel, gedoopt op 21 mrt 1706 Dussen

        Willemke van Andel
        doop op zondag 26 januari 1716 Almkerk-Emmikhoven
        Plaats: Almkerk-Emmikhoven
        bron: SLHA
        gezindte: NG
        Dtb: 3
        Voornaam kind: Willemke
        Doopdatum: 26-01-1716
        V-M: V
        Voornaam Vader: Gijsbert
        Achternaam vader: Andel, van
        Voornaam Moeder: Lijsbet
        Achternaam moeder: Willems
        Voornaam 1e Getuige: Cornelia
        Achternaam 1e Getuige: Rijers

        Antonij van Andel
        doop op zaterdag 8 januari 1718 Almkerk-Emmikhoven
        Plaats: Almkerk-Emmikhoven
        bron: SLHA
        gezindte: NG
        Dtb: 3
        Voornaam kind: Antonij
        Doopdatum: 08-01-1718
        V-M: M
        Voornaam Vader: Gijsbert
        Tweede Voornaam Vader of patroniem: Antonische
        Achternaam vader: Andel, van
        Voornaam Moeder: Lijsbet
        Tweede Voornaam Moeder of patroniem: Willemsch
        Achternaam moeder: Smeermaes
        Voornaam 1e Getuige: Cornelia
        Achternaam 1e Getuige: Reijersche
        Gijsbert van Andel
        doop op zondag 2 juli 1719 Almkerk-Emmikhoven
        Plaats: Almkerk-Emmikhoven
        bron: SLHA
        gezindte: NG
        Dtb: 3
        Voornaam kind: Gijsbert
        Doopdatum: 02-07-1719
        V-M: M
        Voornaam Vader: Gijsbert
        Tweede Voornaam Vader of patroniem: Antonische
        Achternaam vader: Andel, van
        Voornaam Moeder: Lijsbet
        Tweede Voornaam Moeder of patroniem: Wilmse
        Achternaam moeder: Vermeulen
        Voornaam 1e Getuige: Cornelia Reijerse
        Achternaam 1e Getuige: Kleijn, de

        Clara Reijerse Clijn
        ondertrouw op zaterdag 10 januari 1699 Andel (NB)
        Vrouw
        woonplaats: Giessen (NB)

        Adriaan~Peetersz met Clara~Reijerse Clijn
        ondertrouw op 10 jan 1699 Andel (NB)
        ondertrouw: (Impost: pro deo)

        Partners:
        • Adriaan Peetersz
        Ariaantje Brouwer
        gedoopt op vrijdag 2 januari 1699 Giessen
        Vrouw
        gedoopt op 2 jan 1699 Giessen
        religie: NG
        getuige: Maijke Bastiaanse de Roode
        In de marge staat dat ariaantje gedoopt is voordat de ouders in
        ondertrouw waren gegaan.

        Dopen Giessen Nederduits Gereformeerd 1648-1799 (Streekarchief Land van
        Heusden en Altena) Giessen (DTB 1)
        Ouders:
        • Adrianus Brouwer
        • Clara Reijer

        --- In Noord-Brabant_Genealogy@yahoogroups.com, "vanderhall"

        Message 3 of 5 , Feb 5, 2012
          Goede morgen Eimert,

          Hartelijk dank voor alle info en de suggestie. Ik zal van het forum zeker gebruik van maken en daar kun je mij weer helpen :-). Het forum van BHIC heeft mij ook veel oplossingen gebracht.

          Groet!
          Robert
        • Gerard willem charles Lemmens

            Message 5 of 5 , Feb 11, 2012
              Goede avond,

              Heb inmiddels wel de oplossing van de afkomst van Anthonius Gijsberts van Andel ontvangen:

              Tonj van Zijl

              dopen op zondag 3 april 1661 Doeveren

              Plaats: Doeveren
              bron: SAHA
              gezindte: NG
              Dtb: 6
              folionummer: 4
              Voornaam kind: Tonj
              Doopdatum: 03-04-1661
              V-M: M
              Voornaam Vader: Gijsbert
              Achternaam vader: Zijl, van
              Voornaam Moeder: Jenneken
              Achternaam moeder: Philiberts
              Voornaam 1e Getuige: Maijken
              Achternaam 1e Getuige: Zijl, van

              Van een andre zoeker hoorde ik dat Andel vroeger ook Eijl/Eel werd genoemd. De scribent zal toen hij het doopboek invulde 's avonds of de andere dag de naam tot Zijl verhaspeld hebben. De moeder is in elk geval correct. De doopdatum valt binnen de marge, dus vooralsnog heb ik een probleem minder.

              Nu nog de oplossing van de bruid.

              met groet!
              Robert