Re: [Noord-Brabant_Genealogy] 3 x Jan van Son

  • Henk Telenet
    Message 1 of 15 , Dec 5, 2011
      Frans
      Ik kan de verbinding niet helemaal volgen

      de eerste Jan Jan Jacob Jan geboren voor 1500 overleden voor 1537

      Jan Jan Jans zoon van Jan Jans vS X Mechteld Gerit Aert Pauwels
      huwt in 1642 Wouterken Cornelis Wouter Spapen
      zie Br.Leeuw artikel Spapen

      hiertussen voor mij een groot gat van minstens 3 generaties

      wat ik wel heb

      1537, februari 10 n. St. | R 283/ 41r
      Sijmon zoon van wijlen jan van Zon als momber, Willem Willems vande Kerckhove als toesiender van Jan, Lijsbeth en Cornelis, kinderen van wijlen Jan van Zon en Mechteld, dochter van Cornelis van Esbeek verkoopt aan Wouter, zoon van wijlen Wouter smeets een stuk weiland, gelegen te Goirle In dat Goerlsche Broeck. Belendingen: Erfgen. Jan Onderst een zijde en een einde
      Matheeusd smeets en anderen ander zijde , die gemeijnt ander einde
      Jan van Zon had dit gekocht van joest Berijs Eelkens die het gekocht had van Gherit Hendrick van Gorp.

      1558, october 15 71r
      Jan zoon van wijlen Jan van Son legitime et hereditarie vendidit et supportavit (heeft wettelijk en erfelijk verkocht en overgegeven)aan Cornelia dochter van wijlen Jan van Son voornoemd, zijn zuster, simul cum omnibus literis et jure (samen met alle brieven en het recht), met afgaan en vertijen, een jaarlijkse en erfelijke cijns van 26 stuivers elk jaar te vergelden op Onze Lieve Vrouwedag Lichtmis uit en van een huis, hof, schuur met de grond en erfenis daaraan liggende en daartoe behorende, groot ongeveer twee lopensaet, gelegen in de parochie van Ghoerll ter plaatse genaamd aen de Kerck aldaar tussen:
      erfenis van Mechtelt weduwe van Jan van Son met haar kinderen een zijde
      de Kerckstraet aldaar ander zijde , de gemeijn straat een einde
      een gemeijne akkerweg aldaar ander einde
      En nog uit en van een stuk land ook ongeveer twee lopensaet groot, gelegen in de parochie voors ter plaatse genaamd in de Wilt op de Kerckpat, aldaar tussen:
      erfenis van Joest Diercx een zijde
      erfenis van Heer Jan Soffaerts, priester ander zijde
      erfenis van Jan Michiel Soffaerts een einde , de gemeijn Kerckwech aldaar ander einde.
      Welke cijns van de 26 stuivers voors Jan zoon van wijlen Laureijs Zwagemakers beloofd en gekocht had van Mechtelt weduwe van Jan van Son, moeder van de eerste Jan voors, en die hem na de dood van zijn voors moeder tegen zijn zusters ten deel gevallen was pro ut in literis de Tilborch.
      Hij heeft beloofd op zich en al zijn goederen, hebbende en verkrijgende, dit verkopen, overgeven, opdragen, afgaan en vertijen etc en in zijn naam te doen houden etc en alle kommer en calangies van zijnentwege daarop komende allemaal af te doen, behalve dat de voors cijns ter kwijting staat naar inhoud en vermogen van de losbrieven, die daarvan zijn.
      Datum de 15e october '58, schepenen Pluijmen en Witte Allatum pro eosdem 22 mei '62.
      Sciendus est quod venditor hic supportaverat hunc censum duobus suis sororibus, Elizabetae nempe et Corneliae, sed quia predicta Cornelia excognoverat eodem XXa maij LXII quod sola Cornelia exuerat integram sommam pecuniariam fratris ex emptione debitam resignavit sorori cum jure quod ipsa jure emptionis et supportationis habuit. Allatum pro nobis scabinis.
      (Het is te weten, dat de verkoper deze cijns overgedragen had aan zijn twee zusters, namelijk Elizabet en Cornelia, maar omdat de voornoemde Cornelia bekend gemaakt had op deze 22e mei '62, dat alleen Cornelia de gehele geldsom verschuldigd uit de koop van haar broer had afgedaan aan haar zuster zodat deze het met recht van koop en overdrag gehad heeft. Uitgemaakt voor ons schepenen.

      Message 2 of 15 , Dec 7, 2011
        Op 5-12-2011 22:18, Henk Telenet schreef:

> [...]
        > de gehele geldsom verschuldigd uit de koop van haar broer had afgedaan
        > aan haar zuster zodat deze het met recht van koop en overdrag gehad

        Jan Jan Jacob Jan van Son x Mechteld Cornelis Jan die Metser van
        Esbeeck. Het huwelijk zal omstreeks 1520 voltrokken zijn in Goirle.
        Dit echtpaar kreeg drie kinderen, iets dat jij aan de hand van de akten
        ook onderschrijft: namelijk Lijsbeth, Cornelia en Jan (voluit Jan Jans
        van Son van Goerl). Deze Jan wordt in1540 nog als minderjarig vermeld
        (Protocol van Tilburg en Goirle nr. 287 fol. 15v.) zoals ook jij
        onderschrijft. Hij woont nabij de kerk in Goirle tot 13-12-1557.
        Van deze Jan zoek ik de geboortedatum en plaats, de huwelijksdatum en de
        partner.
        Jan heeft kennelijk een zoon die ook Jan heet (Jan Janssoon van Son die
        woont in Goirle in 1599 (Schepenbank Tilburg en Goirle 1599 arch. nr.
        14. deel 345 pag. 20r.) en ook 24v, 31v. en 42r.) Jan zal geboren zijn
        vermoedelijk omstreeks 1565.
        Ook deze Jan heeft weer een zoon Jan Janse van Son (GA Tilburg 368fol
        123 v. (18-12-1664) en over zijn gezin R-346-1640-16; R360-1645- 216v en
        224v en R349-1613-62).
        Deze jan die woont te Tyvoirt bij de kerk, is getrouwd vermoedelijk rond
        1615 met Marij Gerit Aert Pauwels [Ravels].
        Dat echtpaar krijgt 6 kinderen:
        - Jan Jansen van Son(=Jois Jois van Son Junior) die trouwt met Wouterken
        Cornelissen (Spapen), (geboortedata?, overlijdensdata?) Huwelijk
        16-03-1642 Goirle.
        Jan en Wouterken krijgen de volgende kinderen: Jan Jansen de
        oude x Henriexken Jansen van Haren; Anneke Jans x Huybert peter
        willemen; Jan van son de jonge x anneke
        goossensz.; Cornelia HendrikPaulus cornelisse; Goyaert Jan
        van Son die trouwt en dochter Cornelia Goijerse van son krijgt die met
        dirk huigen trouwt; en Geerit Jansen van
        Son x Geertruij Gerrit Brokx die tussen 1690 en 1701 vijf
        kinderen krijgen onder wie een zoon antonie geert en een zoon wouter
        (meestersmid).
        - Gerit Jan Jan die trouwt met N.N. en 3 dochters krijgt (Genoveva,
        Gabriella en Jenneken,
        - Cornelis Jan Jan,
        - Marij Jan die trouwt met Aert Peter Willems
        - Jenneken Jan
        - Cornelia Jan die trouwt met Antonius Jacob Soffaerts.

        Ik hoop dat het nu wel duidelijk is.
        Hopelijk kun je met nu verder helpen. De door jou gememoreerde akten
        kende ik

        vr.gr.
        frans van son

        > Geen virus gevonden in dit bericht.
        > Gecontroleerd door AVG - www.avg.com <http://www.avg.com>
        > Versie: 2012.0.1873 / Virusdatabase: 2102/4658 - datum van uitgifte:
        > 12/05/11

      • Henk Telenet
        Message 3 of 15 , Dec 7, 2011
          Sorry Frans
          maar daar kan ik niets aan toevoegen ook al had ik dat graag
          het zijn enkele Jannen op een rij
          en we zijn samen in de hoop dat ook de familie (Gerit Jansen van Son) uit Gilze van deze stamreeks komen

        • p
          Message 4 of 15 , Dec 10, 2011
            Hallo Frans,

            Nee ik ben geen familie. :-)
            Heb jij de Nederlandse Leeuw? of de cd?
            In de jaargang 1931 staat een artikel over het geslacht van Son.
            oa. Jan JAcobsz van So geboren ca.1450 overleden 1504
            met als zoon een Jan van Son overleden voor 1536, gegoed te Goirle,
            vermeld te Tilburg 1502 trouwt voor 1526 Mechtelt Cornelisdr van Esbeeck.
            Dit is een tak uit de familie van Broechoven. Zie Nederlandse Leeuw
            1935.

            met vr.gr. en succes
            Peter van Son

            --- In Noord-Brabant_Genealogy@yahoogroups.com, Frans van Son <fvanson@...> wrote:

> [...]
          • Henk Telenet
            Message 5 of 15 , Dec 11, 2011
              Het betreffende artikel ken ik, en inderdaad de voorouders van
              Jan Jan Jacobs van Son X Mechteld van Esbeeck
              worden in dat artikel genoemd

              maar jammer genoeg heb ik geen afdruk van het vervolg waar hun nageslacht wordt besproken

              dus bij deze de vraag
              werd hun nageslacht daar verder besproken en zo ja heeft iemand dat volledige artikel ?

              alvast dank
              Henk

              --- In mailto:Noord-Brabant_Genealogy%40yahoogroups.com, Frans van Son <fvanson@...> wrote:

> [...]

            • fvanson1
              Message 6 of 15 , Dec 11, 2011
                Ik heb de bedoelde artikelen niet. Wel veel informatie over de geschiedenis en genealogie van mijn familie Van Son, afkomstig van de tak Broechoven. Ook dus met de dochter van 'die Metser' Van Esbeeck,
                Ik probeer al sinds 1980 informatie te achterhalen door bezoek aan archieven en via internet. Jammer dat de Nederlandse Leeuw niet digitaal te raadplegen is, maar slechts verkrijgbaar voor 60 euro.
                Het moet wel leuk blijven!
                Ik ga stug doorzoeken. Vanaf Jan Janse van Son die met Mary gerit aert pauwels ravels trouwt omstreeks 1590 heb ik tot aan mijn kleinkinderen toe wel de rechtstreekse lijn gevonden. Moer wel nog volledig worden uitgewerkt en van historische context worden voorzien.

                vr.gr.
                frans van son

                --- In Noord-Brabant_Genealogy@yahoogroups.com, "Henk Telenet" <henk@...> wrote:

> [...]
                >
                > dus bij deze de vraag
                > werd hun nageslacht daar verder besproken en zo ja heeft iemand dat volledige artikel ?

              • Gerard willem charles Lemmens
                Message 7 of 15 , Dec 11, 2011
                  Daf Frans,

                  Ik meen gelezen te hebben dat de Nederlandse leeuw pas een CD heeft uitgegeven en dat die door het CBG ook te koop is , zie www.cbg.nl .

                  Het stond in het kwartaalblad  (Genealogie) van het CBG recent vermeld , dacht ik ! Ik ga het beslist bestellen dus asl je wil sparen - wacht dan maar even en dan zal ik het copieeren voor je !!

                  Groeten,

                  Gerard Lemmens

                  ________________________________
> [...]

                  > dus bij deze de vraag
                  > werd hun nageslacht daar verder besproken en zo ja heeft iemand dat volledige artikel ?

                • Arie Bos
                  Message 8 of 15 , Dec 11, 2011
                    Jaargang 1931 is inmiddels onderweg naar Frans.

                    Arie

                     Denk aan het milieu, is het echt nodig dat u dit mailtje print?

                    -----
                    Geen virus gevonden in dit bericht.
                    Gecontroleerd door AVG - www.avg.com
                    Versie: 2012.0.1873 / Virusdatabase: 2102/4674 - datum van uitgifte: 12/11/11

                    -----
                    Message 9 of 15 , Jan 5, 2012
                      Beste van Son onderzoekers

                      ik heb ondertussen de boekjes van HJA Van Son bij mij
                      geleend....delen I , II en III
                      deel III betreft de nazaten van Rutger Jan van Son die eind 16e eeuw uit Tilburg is vertrokken

                      Deel I en II zijn door velen reeds gelezen

                      Jan van Son geboren +/- 1490 zoon van Jan en diens 2e vrouw Elisabeth
                      X Mechteld dochter van Cornelis van Esbeeck ( die Metser )
                      hieruit Jan, Elisabeth en Cornelia

                      Jan en Mechteld bewoonde een stede te Goirle die hij met nog enkele landerijen in de parochie had verkregen na de dood van zijn schoonvader.
                      in de erfenis van Cornelis van Esbeeck staat beschreven
                      Aan Jan van Son man van Mechteld.........1e een huis en hof liggende te Goerle bij de kerk..........

                      in 1544 zijn hun 3 kinderen nog onmondig
                      in 1557 delen Jan, Lijsbeth en Cornelia de nalatenschap van hun ouders
                      maar ze verkopen dan het huis met hof aan de kerk aan Jan Gherard Jan Brocken

                      het boekje gaat dan niet meer verder met deze 3 kinderen
                      dus geen verbinding met de Jan van Son welke +/- 1615 huwt met Marij Gerit Aert Ravels

                      PS
                      is deze Marij Ravels een kleindochter van Aert Gerit Ravels en Agnees Laureijs Goijaerts ??

                      1557, april 26 2v
                      Adriaen zoon van wijlen Laureijs Jan Zwagemakers legitime et hereditarie rursus supportavit (heeft wederom wettelijk en erfelijk overgedragen) aan Adriaen zoon van wijlen Anthonis Claes simul cum dictis literis et jure (samen met de genoemde brieven en al het recht) etc, met afgaan en vertijen etc, een huis en hof met de grond en toebehoren, hem toebehorende, in alle grootte zoals dat gelegen is in de parochie van Goirle ad locum dictum (ter plaatse genaamd) aen die Kerck, aldaar tussen:
                      erfenis van Agnees weduwe van Aert Ravels cum proelibus (met haar nazaten) een zijde
                      erfenis van Matheus Wouter Smits ander zijde
                      erfenis van het Godshuis van Tongerloe een einde , de gemeijn straat ander einde.
                      Welk huis, hof met de grond en toebehoren voors de voornoemde Adriaen in een koop erfelijk verkregen had van Matheus zoon van wijlen Wouter Smits voornoemd,......

                    • Frans van Son
                      Message 10 of 15 , Jan 5, 2012
                        Op 5-1-2012 9:50, Henk Telenet schreef:

> [...]
                        > Gecontroleerd door AVG - www.avg.com <http://www.avg.com>
                        > Versie: 2012.0.1901 / Virusdatabase: 2109/4723 - datum van uitgifte:

                        Geachte heer,
                        Ik kende deze gegevens. Beschik zelf over de door u genoemde publicatie
                        van H.J.A. van Son. Maar hier houden ook mijn gegevens op.
                        Ik ga op zoek of de door u genoemde Ravels deel van de familie zou
                        kunnen zijn. Zodra ik iets meer duidelijkheid heb, ga ik u dat melden.
                        Hartelijk bedankt tot nu toe voor uw meedenken en hulp.
                        f.van son.

                      • Frans van Son
                        Message 11 of 15 , Jan 5, 2012
                          Op 5-1-2012 10:19, Frans van Son schreef:
                          > PS

                          Uit welke plaats zijn uw gegevens over :

                          > is deze Marij Ravels een kleindochter van Aert Gerit Ravels en Agnees
                          > Laureijs Goijaerts ??

                          vr.gr.\
                          f.van son
                        • Henk Telenet
                          Message 12 of 15 , Jan 5, 2012
                            Ik heb nog geen concrete aanwijzingen dat Gerit Aert Gerit Ravels een dochter had genaamd Marij
                            maar Marij wordt ook wel ergens Pauwels genoemd ??

                            gegevens afkomstig van archief Tilburg
                            zo ook

                            1554, maart 7 n.st. | R 299/57r-57v.
                            Roelof zoon van wijlen Henrick Roelofs van Dongen heeft wettelijk en erfelijk wederom verkocht en overgegeven aan Gherit zoon van wijlen Aert Gherit Ravels de helft hem toebehorende in een huis, te weten het voorste einde ter akkerwaarts staande, groot 2 gebonden, tot de middenweg toe met de grond waarop deze 2 gebonden voorschr. op staan en daartoe de helft in een hof gelegen aan de noordkant...................en welk geheel huis, hof en grond gelegen is in de parochie van Goirle ter plaatse genaamd in het Dorp tussen:
                            erfenis van Jenneke weduwe van Laureijs de Wagemaker met haar kinderen een zijde
                            een gemeijne kerkpad ander zijde
                            erfenis van jonker Abel van Coulsteren een einde
                            de gebuerhoevel ander einde

> [...]

                            Uit welke plaats zijn uw gegevens over :

                            > is deze Marij Ravels een kleindochter van Aert Gerit Ravels en Agnees

                            vr.gr.\
                            f.van son

                          • Frans van Son
                            Message 13 of 15 , Jan 5, 2012
                              Op 5-1-2012 11:26, Henk Telenet schreef:

> [...]
                              > een zijde
                              > een gemeijne kerkpad ander zijde
                              > erfenis van jonker Abel van Coulsteren een einde

                              Dank u!
                              Het lijkt er op dat we een beetje in de richting gaan komen. Mary Gerit
                              Aert Pauwels Ravels is de volledige naam. Marij lijkt dus dochter van
                              Gerit, die op zijn beurt Aert als vader heeft en diens vader heet dan
                              Pauwel. Vandaar dat Pauwels tussen [ ] staat. Wellicht komt de familie
                              van oorsprong uit Ravels. We zoeken verder.

                              vr.gr.
                              f.van son

                            • Frans van Son
                              Message 14 of 15 , Jan 5, 2012
                                Op 5-1-2012 16:39, Frans van Son schreef:

> [...]

                                In een publicatie van de Brabantse Leeuw over de familie Spapen, wordt
                                als schoonvader van Jan Jansen van Son (die getrouwd was in 1642 met
                                Wouterken