Begraven Jan van Schaijk 1809 St.Michielsgestel

  • Richard van Schaik
    Message 1 of 1 , Dec 4, 2011
      Hi,

      Uit de huwelijkse bijlagen van een paar kinderen van Jan van Schaijk
      haal ik de tekst:
      Extract uit het Dood
      Register van St Michiels
      Gestel, waar in staat
      als volgt.

      1809, 23 februarij Begraven Jan van
      Schaijk oud omtrent 40 Jaren gewoond
      aan het Hezelaar, gehuwd geweest
      nalatende vijf kinderen

      Voor Extract conform
      St Michielsgestel den 29 Mei 1827
      De Burgemeester
      J.A.V.Griensven

      (één willekeurige genomen maar buiten datering extract zijn allen
      redelijk identiek)

      Op de site van BHIC zie ik echter bij St. Michielsgestel geen referentie
      naar een begraafboek van na 1805. Ik had gehoopt de tekst zelf te lezen
      in de hoop dat het orgineel nog net een snufje meer geeft. Probleem is
      dat ik Jan van Schaijk niet kan plaatsen als waar geboren. Zijn huwelijk:
      1789
      13 Decembris
      Contraxerunt matrimonium Joannes van
      Schaik et Judith Michaelis van den Berk
      Testes Catharina Proost et Joanna Verijck

      Kinderen zijn geboren / gedoopt in St. Michielsgestel (4) en in Den
      Dungen (1) en op volgorde:
      Cornelis, Maria, Martinus, Pieter, Wilhelmina (van 1791 - 1801). Deze
      beide plaatsen dus bekeken in de r.k. doopboeken online bij BHIC voor
      een ruime periode rond zijn geboorte op basis van zijn leeftijd (5 jaar
      beide kanten op). Maar helaas ...... geen enkele van Schaik (elke
      spelling) te bekennen. Haar ouders zijn Michiel van den Berck en Maria
      van den Eckart (doop 17-7-1760 in St.M.) dus ik vermoed een vader
      Cornelis bij hem en dan mogelijk een Petronella of Wilhelmina als
      moeder. Waarom Michiel tot Martinus verworden zou zijn is mij nog
      duister tenzij dezen alleen overledenen vernoemen en dus eerst met
      oudere generaties begonnen zijn in vernoeming in welk geval ik geen
      enkel houvast heb aan de namen van de kinderen.

      Elke suggestie hoe achter zijn (Jan van Schaijk) herkomst te komen is
      welkom.

      Groeten,
      Richard

      --