Re: Nieuwe openingstijden BHIC per januari 2012

  • pieter
    Message 1 of 15 , Oct 11, 2011
      hallo Christian,

      waarom kiest het BHIC voor sluiting op vrijdag, terwijl vele deeltijders en 'carrière-afbouwers' juist op vrijdag vrij zijn?
      Hartelijke groet
      Pieter van de Sanden

      --- In Noord-Brabant_Genealogy@yahoogroups.com, "Christian van der Ven" <cvanderven@...> wrote:

      > Beste Ann (en anderen),
      >
      > Ann, dankjewel voor je reactie. En ik begrijp je bezwaren heel erg goed. Het
      > liefst zou ik ook iedereen zoveel mogelijk daarin tegemoet komen en zeven
      > dagen per week de deuren van het BHIC openen. Maar we moeten schipperen
      > tussen het faciliteren van allerlei verschillende onderzoekers. En de
      > laatste jaren zijn daar in toenemende mate 'digitale onderzoekers'
      > bijgekomen.
      >
      > Die onderzoekers ... ... ...
    • Arie Bos
      Message 2 of 15 , Oct 11, 2011
        > ... terwijl vele deeltijders en 'carrière-afbouwers' juist op vrijdag vrij zijn?

        Misschien hebben ze met hetzelfde fenomeen te maken? Overigens geldt hetzelfde voor de woensdag.

        Arie

         Denk aan het milieu, is het echt nodig dat u dit mailtje print?

> [...]

        > tussen het faciliteren van allerlei verschillende onderzoekers. En de
        > laatste jaren zijn daar in toenemende mate 'digitale onderzoekers'

      • Brandes
        Message 3 of 15 , Oct 11, 2011
          Beste Christian,

          Het is al positief en gewaagd van je om te vragen naar de mening van bezoekers van het BHIC !

          Ik weet dat jij en je medewerkers al het mogelijke proberen te doen, dat er hier en daar wat geschipperd moet worden in dit digitale tijdperk is logisch, ook de bezuinigingen. Daarom wil ik mijn complimenten uiten, voor jou en je medewerkers, voor wat je probeert mogelijk te maken. Zoals je al aangaf zou je zelf het liefst zeven dagen per week open zijn, maar iedereen zou moeten weten dat het gewoonweg niet mogelijk is om ieder naar zijn-haar zin te maken.
          Het BHIC is naar mijn ervaring een uiterst behulpzaam en meest vriendelijk geheel.
          Ik ben het eens dat het voor de full time werkenden het soms niet meevalt, soms kost het snipperdagen. Maar zoals iemand die in het BHIC mij vertelde . . . ze zijn allang dood en gaan nergens meer heen en de sporen van hun bestaan blijven hier.
          Niettemin is er tegenwoordig erg veel te vinden op het net, wat Nederland betreft denk ik dat we bij de koplopers behoren wat genealogie online betreft, zeker nog met de ondersteuning sites zoals van

          Geneaknowhow.net
          http://geneaknowhow.net/digi/bronnen.html

          Family Search, https://familysearch.org/search/image/index#uri=https%3A//api.familysearch.org/records/collection/1831469/waypoints

          Wat België (Oost Vlaanderen) betreft of bijv. Duitsland ander discussie eigenlijk, zou er vanuit deze landen ook wel wat meer online mogen komen.

          Groeten Marvin

          Message 4 of 15 , Oct 11, 2011
            Beste Pieter en Arie,

            Dank voor jullie reacties.

            Ik kan me goed voorstellen dat sluiting op de vrijdag een probleem vormt. En
            ja, dat geldt ook voor de woensdag... en voor iedere andere dag -
            uiteindelijk zijn er immers altijd wel bezoekers die de 'pijn' voelen. Voor
            de vrijdag is onder andere gekozen omdat dit de dag is waarop we doorgaans
            de minste bezoekers mochten verwelkomen (alhoewel dit wel eens schommelt
            hoor), dus in theorie doen we met sluiting op de vrijdag het minste aantal
            mensen 'pijn'.

            Misschien zitten die deeltijders en carrière-afbouwers die vrijdag dus
            thuis, op het internet. ;-)

            Dat we overigens ook op het BHIC met deeltijders en carrière-afbouwers te
            maken hebben, speelt bij dit besluit geen enkele rol.

            Groeten,

            Christian, BHIC

            <cvanderven@...> wrote:

> [...]
            > tussen het faciliteren van allerlei verschillende onderzoekers. En de
            > laatste jaren zijn daar in toenemende mate 'digitale onderzoekers'

          • Christian van der Ven
            Message 5 of 15 , Oct 11, 2011
              Beste Marvin,

              Hartelijk dank voor je bericht. Erg fijn om te lezen allemaal.

              En ik zou je graag nog uitgebreider bedanken, maar ik moet nog een paar
              andere emails afhandelen ook... haha!

              Nou, wie weet zie ik je snel weer op het BHIC!

              Groeten,

              Christian, BHIC

              Message 6 of 15 , Oct 12, 2011
                Beste Christian, Gerard en alle anderen,

                Ik zou graag even terugkomen op de vraag of ik de website van het BHIC
                wel optimaal gebruik.
                Je kan op de website inderdaad de data en plaatsen terugvinden van de
                Dopen, Trouwen en Begraven van je voorouders.
                Maar, bij mijn weten, is het nog steeds niet mogelijk om van het stuk
                met grenzen NL-Limburg - Belgisch Limburg - Bladel - Veghel de aktes
                in te kijken zoals dat kan van Zundert en omgeving.
                Daarom ben ik nog steeds genoodzaakt om naar Den Bosch te rijden.
                Als je daarnaast ook aktes uit het notariaat of de schepenakten wil
                raadplegen (zelfde en andere regio's van Noord-Brabant) moet je ook
                nog steeds naar Den Bosch.
                Tenzij er voor deze laatste andere oplossingen zijn waar ik, tot op
                heden, het bestaan niet van weet.

                Als genealoog ben ik ook begonnen met het skelet, namen, plaatsen, data...
                Maar je kan zoveel interessante info halen uit het Notariaat (van mijn
                voorouders uit de provincie Antwerpen heb ik ondertussen, met dank aan
                een geweldige index op de site van het Rijksarchief in België, alle
                aktes kunnen raadplegen) en de schepenakten (waar ik voor België nu
                aan ga beginnen), dat het zonde is om die gegevens die het geheel
                aankleden en kleur geven links te laten liggen.
                Het zijn net die gegevens die je familiegeschiedenis boeiend maken.

                Vriendelijke groeten,
                Ann Croymans
                Antwerpen
              • Gerard willem charles Lemmens
                Message 7 of 15 , Oct 12, 2011
                  Dag Ann,

                  Het lijkt mij echt beter dat Christian je advies geeft over b.v. het notariaal archief enz. Niet zo lang geleden is er veel (ongelooflijk veel !!) meer op het Notariaal archief van het BHIC verschenen.

                  Veel succes,

                  Gerard

                  ________________________________

                  Message 8 of 15 , Oct 12, 2011
                    Beste Ann (en alle anderen),

                    Ann, dankjewel voor je toelichting.

                    Ook het BHIC heeft van veel doop-, trouw- en begraafregisters scans online
                    staan. Vanuit de zoekmachine (http://bhic.nl/index.php?id=10004) kun je
                    vanaf een gevonden akte vaak doorklikken naar de scans van het register,
                    waarna je zelf moet bladeren. Maar er is een tweede mogelijkheid.

                    Via de pagina "Wat zit er in?" (http://bhic.nl/index.php?id=11455) kom je
                    bij een overzicht van alle bronnen die in onze genealogische database
                    voorhanden zijn. Voor wat betreft de dtb's staat er steeds aan het eind van
                    de regel of er scans aanwezig zijn. Zijn die er, dan kun je doorklikken naar
                    het gescande register. Het mooie daarvan is, dat zo ook registers te
                    bekijken zijn, die nog níet zijn geïndiceerd.

                    Wat het notarieel archief betreft: aan het indiceren wordt door heel veel
                    mensen hard gewerkt. Inmiddels worden steeds meer van die indexen online
                    gezet. Het BHIC doet dat hier: http://bhic.nl/index.php?id=12952

                    Die database kan ook voor schepenprotocollen worden gebruikt en dan staan
                    zelfs de scans van de akten vaak online (voor wat betreft alle gemeenten in
                    Noordoost-Brabant). Als er nog geen index van is, dan kun je de scans tóch
                    benaderen als 'bladerboek'. Klik dan hier: http://bhic.nl/index.php?id=11886

                    Ook andere archiefdiensten in Noord-Brabant zijn trouwens goed bezig. Ik kan
                    natuurlijk geen links geven naar al hun bronnen online, maar je kunt hun
                    websites zelf bezoeken via: http://archieven.archiefwiki.org (en dan kiezen
                    voor Noord-Brabant)

                    Nou, tot zover maar even. Als je nog een specifieke vraag hebt, dan help ik
                    je graag verder.

                    Groeten,

                    Christian, BHIC

                    Message 9 of 15 , Oct 13, 2011
                      Dag Christian,

                      Dank voor je uitleg.
                      Ik zal de komende weken eens een kijkje nemen naar het notariaat, de
                      schepenprotocollen en wat er ev. op andere websites te vinden is.

                      Vriendelijke groeten,
                      Ann Croymans
                      Antwerpen