Re: [Noord-Brabant_Genealogy] Re: Wat vind je van deze discussiegroep?

  • Christian van der Ven
    Message 1 of 20 , Sep 18, 2011
      @Esther: Dankjewel voor je inbreng! Dat van dat 'meeprofiteren' van de
      antwoorden van anderen voor anderen, dat vind ik zelf ook altijd een
      meerwaarde van het deelnemen aan dit soort groepen.

      @Frans Withagen: Wat dat betreft heb ik de indruk dat online groepen minder
      dan offline groepen ook 'voor de gezelligheid' zijn, alhoewel het er soms
      ook best gezellig is. De focus ligt toch meer op de inhoud. Blijkbaar wordt
      dat door iedereen zo beter gewaardeerd.

      @Anthony: Would be great to meet you, while you're in the Netherlands! And
      if I were you, I would just send an email to info@... and let
      them know that you're coming over for the presentation. I bet they will find
      a way for you to pay the 25 euros in cash while you're there. (I'm not a
      part of the organisation myself -- just have been asked to present on this
      subject.) The location is a building called "De Schakel", in the Kerkstraat
      104 in a town called Gilze (the zip/postal code is 5126 GD). You can find it
      easily with Google Maps. If you like, I can forward your message to the
      organisation?

      @Pieter: Interessante gedachte. Het is de vraag of er geen behoefte meer is
      aan een genealogisch tijdschrift, of aan een papieren genealogisch
      tijdschrift. Het digitale tijd perk heeft die tijdschriften misschien wel
      ingehaald. Nou kun je zeggen: dat valt wel online na te doen, maar aan de
      andere kant gebeurt dat al: iedereen kan zijn stamboom online publiceren.
      Alleen gebeurt dat niet altijd op dezelfde website, maar op een eigen
      website (en er zijn al verschillende linkpagina's/portals). Het enige wat
      dan nog mist, is een redactie die instaat voor een zekere kwaliteit. Dus dat
      is een punt waar je nog een meerwaarde zou kunnen bieden misschien. (Maar
      goed, ik heb er nog niet diep over nagedacht hoor - dit is zeker wel een
      discussie die verdere aandacht verdient.)

      Allemaal bedankt voor jullie input!

      Groeten,

      Christian

      Message 2 of 20 , Sep 18, 2011
        gewoon bij archief Tilburg

        Christiaan Vesters overleden 06-10-1884, 78 jaar oud, Loon op Zand akte 152
        Adriana van Oijen overleden 30-01-1901 Loon op Zand, 81 jaar oud akte 191

        groeten Toos Koenraadt

        Message 3 of 20 , Sep 18, 2011
          Hoi Richard,

          Zou leuk zijn! (En op die persoonsverwisseling kom ik nog terug in de
          soc.genealogy.benelux-groep).

          Sterkte met je moeder!

          Groeten,

          Christian

          Message 4 of 20 , Sep 18, 2011
            Hallo Christian,

            Prima voorstel. Na afloop van jouw presentatie kunnen we misschien ons eigen ding voortzetten.

            Groetjes

            Frans

            Message 5 of 20 , Sep 18, 2011
              Hallo Christian,

              Ik heb me zojuist opgegeven voor die dag. Betalen doe ik nog wel.
              Ik las, dat die wordt gehouden in Gilze. Nu ken ik in Gilze dus twee fietscafé’s!
              Eentje in het centrum en eentje net buiten het centrum, langs de Chaamseweg. Als ik vanuit Breda via de bossen van Ulvenhout naar Gilze fiets, dan kom ik er langs.
              Overigens, naast jouw bijdrage aan die dag zag ik op het programma ook de bijdrage van Theo van Herwijnen staan, burgerlijke stand als (genealogische) bron.
              Toevallig heb ik onlangs een artikel gelezen in het maandblad van het CBG over de burgerlijke stand als sociaal-demografische bron en dat is iets waar ik mij ook een beetje mee bezig houd, als bijproduct van mijn genealogisch onderzoek.
              Hierover heb ik inmiddels contact met de auteurs van dat artikel in het maandblad van het CBG. Een van hen heeft een dissertatie geschreven over dit onderwerp.
              Heel interessant.

              Groetjes

              Frans

> [...]

              > Misschien komt je antwoord dus als quote terug op een van mijn slides. :-)

            • Christian van der Ven
              Message 6 of 20 , Sep 18, 2011
                Hallo Frans,

                Kijk, dat is nou ook toevallig! Leuk dat je jezelf hebt opgegeven. En leuk
                dat je nog meer presentaties/lezingen hebt gevonden die je belangstelling
                hebben. En dat nog los van de fietscafé's!

                Zelf vond ik dat artikel over de burgerlijke stand als sociaal-demografische
                bron ook erg interessant. Sowieso vind ik het altijd interessant om te lezen
                hoe archiefbronnen worden gebruikt op een manier, anders dan voor het doel
                waar ze ooit voor werden aangelegd. Dat is natuurlijk meestal zo met
                archieven, maar in dit geval is het toch weer verrassend. Mooi onderzoek!

                Groeten, en tot de 1e oktober in Gilze!