RE: [Noord-Brabant_Genealogy] van Ginneken te Rucphen

  • JJM den Braber
    Message 1 of 12 , Feb 27, 2011
      Beste Henk

      Marinus Piterse van Ginneken werd ook wel Marinus Joannesz Heeren genoemd
      (ik moet nog even de bron opzoeken waar ik dit gevonden heb).
      Marinus Joannes Heeren trouwde te Rucphen (RK) op 13 mei 1752 met Adriaantje
      Geertse. (ook NG 14-5-1752 Rucphen en Sprundel, ondertr. 29-4-1752).

      Adriana Geertse Bogaerts overleed te Rucphen op 5 febr. 1761, waarna Marinus
      te Rucphen op 8 november 1761 hertrouwde met Cornelia Mannie.

      Bijgevoegd nog een akte uit het RA van Rucphen opgemaakt voor het 2e
      huwelijk van Marinus van Ginneken

      Met vriendelijke groet

      Hans den Braber

      Compareerde voor de ondergetijkende Scheepenen der Heerlijk-

      heijt Rucphen Marijnis van Ginneken, Weduwenaar van wijlen Adriaantje
      Boogers onlangs onder deese Jurisdictie overleden, te kennen gevende, dat
      hij Comparant genegen is Sig wederom ten anderen huwelijk te begeven, dog
      dat ten aansien van Sijn minderjarig Kint in Egten huwelijk verwekt bij
      wijlen Zijne voornoemde overledene huijsvrouw, bewijs van Sijn moederlijk
      goet moet werden gedaan, dan alsoo den Comparant betuijgt niets ter wereld
      te hebben off te besitten dan een Slegt huijsje en eenige Seer weijnigen en
      geringen meubeltjens niet waerdig om daar van een Staet te formeeren, Soo
      belooft hij Comparant Egter voor de presente Scheepenen en neemt aan Zijn
      voorschreven minderjarig kint met name Adriaentje van Ginneken oud Een Jaar
      en ontrent 4 maenden, met Sijn handen arbeijd en naar Sijn uijterste
      Vermogen en Vaderlijke pligt verder te Zullen opvoeden en groot brengen tot
      den ouderdom van Agtien Jaeren Huwelijk off andere geapprobeerden Staet, het
      Zelve in middels te laten leeren leesen en Schrijven ook een ambagt handwerk
      off andere geoorloofde Exercitie waer mede het Sijnen kost Zal konnen
      winnen, en tot den voornoemden ouderdom off Staet gecomen Sijnde als dan aan
      het Zelve uijtterijken en betaalen Eenen Somme van Seven gulden tien
      Stuijvers Jn voldoeninge van het Selve Sijne moederlijke Successie en
      Erffenisse, mits hij Weduwenaar Zal behouden het gemelte Huijsje en
      meubeltjens Soo van Schade als baten, aannemende verders te voldoen alle de
      Lastige en uijtgaende Schulden deeses boedels Sonder eenige van dien Ooijt
      tot lasten van Sijn gemelte kint te mogen brengen, verbindende hij Comparant
      tot voldoeninge en naarkominge deeses Sijn persoon en goederen onder verbant
      als naar regten.

      Ende verklaaren wij Scheepenen met het boven Gemelte bewijs en te doene
      opvoedinge van het Gemelte Wees, hier mede te nemen volkomen genoegen en
      Contentement.

      Aldus Gedaen en Gepasseert binnen Rucphen den 21e Maert 17C een en Sestigh,
      present de Scheepenen Johannis van Dremmen, Cornelis Voeten, Jan van Gorp en
      Jan van Gastel.

      Was getekend : Marijnis van Ginneken, met zijn handmerk

      Johannis van Dremmen

      Cornelis Voeten

      Jan van Gorp

      Jan van Gastel, met zijn handmerk

      W.van Gils, secr.

      Message 2 of 12 , Mar 2, 2011
        Beste Hans,

        Bedankt voor je reactie. Het lijkt er op, dat Marinus inderdaad de onwettige
        zoon is van Petrus~Jacobus van Ginneken en Cornelia~Joannes~Hubertus Heeren,
        die op 1.8.1732 te Rucphen gedoopt wordt, terwijl zijn vader in
        gevangenschap zit.

        Marinus wordt bij zijn eerste huwelijk dan vermeld onder het patroniem en
        achternaam van zijn moeder, maar al zijn kinderen worden onder de naam van
        Ginneken ingeschreven in het doopboek van Rucphen.

        Bij het tweede huwelijk van zijn dochter Maria (uit Marinus tweede huwelijk
        met Cornelia Mannie) met Marinus Jongenelen te Rucphen op 5.9.1819 (akte 13)
        wordt als paternale grootmoeder van de bruid Petronella van Ginneken
        genoemd.

        Hiermee moet dan Cornelia~Joannes Heeren bedoeld zijn, wiens roepnaam
        wellicht Nelly of Neeltje geweest zal zijn.

        Blijft nog de vraag of dezelfde Petrus~Jacobus van Ginneken ook de vader is
        van Petrus, die precies een maand na Marinus als onwettige zoon van
        Francisca Clement gedoopt wordt. En of dat wellicht een van de redenen is
        dat hij bij de doop van Marinus in gevangenschap zit.

        Met vriendelijke groeten,

        Henk van Hulsel

        _____

        Message 3 of 12 , Mar 3, 2011
          Henk

          I.1 Van GINNEKEN, Petrus Jacobus, gedoopt +ca. 1695 te Rucphen (Schijf), woont te Heike.

          Samenwonend (1) 1732 te Onwettig met HEEREN (Bul), Cornelia Joannes (Cornelij) (I.2), gedoopt op 14-08-1695 te Rucphen (Heike) (getuige(n): Marinus Krijnen & Anna Hendrickx), dochter van HEEREN (Joannes Laurentius), Joannes Hubertus , Bezemmaker, en WILLEMS (Bul), Maria Cornelis Hubertus [2002] Zij had eerder een relatie met de JONG (De Waersegher (kon "dingen" zien via eiwit in een glas water), Manke Nelis Jan, Neel den duivels Jonge), Joannes, hertrouwt met van LILLO (Willem Pral), Wilhelmus Gijsbertus. Zij woont te Heike/Luijenhoek.

          Gehuwd voor de kerk (2) op 22-03-1732 te Rucphen (Heike). Beide wonende te Rucphen met CLEMENT, Francisca Mathias (Francijntje) [2156] , gedoopt *ca. 1712 te Oudenbosch ? Dochter van CLEMENT, Mathias Jacobus [3319] Soldaat, en WILLEMSE (Anne Houtegat), Anna Mathias . Zij hertrouwt met van der POEL, Andreas Henricus. Zij woont te Heike.

          Uit de eerste relatie:

          1. m HEEREN (van Ginneken), Marinus Joanna , gedoopt op 01-08-1732 te Rucphen (Heike) (zie II.1).

          Uit het tweede huwelijk:

          2. v CLEMENT (van Ginneken), Maria Anna Petrus (II.5), gedoopt op 01-09-1732 te Rucphen (Heike) (getuige(n): Marinus van Ginneken & Anna Matthias). Onwettig, geboren op 't Heike, dochter van Van GINNEKEN, Petrus Jacobus (zie I.1) en CLEMENT, Francisca Mathias (Francijntje) [2156] , woont te Heike.

          II.1 HEEREN (van Ginneken), Marinus Joanna , gedoopt op 01-08-1732 te Rucphen (Heike) (getuige(n): Tanneke Joannes & Joannes Hubertus & Cornelia Adrianus). Onwettig. Geboren op 't Heike. Vader zit in gevangenschap. Moeder wordt een bekende publieke vrouw op het Heike genoemd. Begraven ca. 1805, woont te Heike.

          Marc Gabriels

          --- In Noord-Brabant_Genealogy@yahoogroups.com, "Henk van Hulsel" <henk.v.hulsel@...> wrote:

> [...]
          > Francisca Clement gedoopt wordt. En of dat wellicht een van de redenen is
          > dat hij bij de doop van Marinus in gevangenschap zit.

        • Henk van Hulsel
          Message 4 of 12 , Mar 4, 2011
            Marc,

            Eerst een kleine aanvulling: Francina wordt in Oudenbosch gedoopt op
            16.12.1708 als onwettig kind van Mattheus~Jacobus Clement en
            Anna~Matthias~Willemse Houtegat.

            Uit jouw antwoord maak ik op, dat het om een en dezelfde Petrus~Jacobus van
            Ginneken gaat, die als vader genoemd wordt bij de doop van Marinus bij
            Cornelia op 1.8.1632 en van Maria bij Francina op 1.9.1632.

            Ik vond op de website van het archief Roosendaal echter niet dat r.k.
            huwelijk in Rucphen op 22.3.1732 met Francina Clement.

            Dat huwelijk zou in tegenspraak zijn met de aanduiding bij de doop van Maria
            als onwettig kind.

            Bij haar huwelijk met Andreas~Henricus van der Poel op 15.12.1737 in Rucphen
            wordt zij (in de digitale transcriptie) aangeduid als j.d.

            Nu vraag ik mij toch af, of die aanduidingen van jongman en -dochter (in de
            digitale transcriptie) wel zo betrouwbaar zijn.

            Want bij zijn derde huwelijk wordt Willlem~Gijse van Lilhoven (Lillo) en ook
            zijn bruid Cornelia~Jans Heeren (na twee vorige relaties) nog aangeduid als
            jongman en -dochter.

            Het blijft natuurlijk wel mogelijk dat het hier om compleet andere personen
            gaat.

            Marinus van Ginneken zou op 25.2.1804 te Rucphen overleden zijn.

            Verder vroeg ik mij af, of er nog processtukken zijn over de gevangenschap
            van Petrus van Ginneken en andere documenten over de bijnamen en
            activiteiten van Joannes de Jongh alias de waersegher.

            Mvg,

            Henk van Hulsel

            _____

[...]

            <mailto:Noord-Brabant_Genealogy%40yahoogroups.com> , "Henk van Hulsel"
            <henk.v.hulsel@...> wrote:

> [...]
            >
            > Van: Noord-Brabant_Genealogy@yahoogroups.com
            <mailto:Noord-Brabant_Genealogy%40yahoogroups.com>
            > <mailto:Noord-Brabant_Genealogy%40yahoogroups.com>

          • yahoo
            Message 5 of 12 , Mar 12, 2011
              Goedenavond
              wie kan mij helpen aan de ouders van Christiaan Martinus van Erve, geboren op 18 augustus 1916 te Tilburg?
              Hij trouwde met Anna Maria Wilhelmina Verheijen (van haar heb ik wel de gegevens van de ouders e.v.),
              maar ik mis van haar de geboortedatum/plaats en overlijdensdatum/plaats.
              Hopelijk kan iemand mij helpen.
              mvg
              wil kok (limbricht)
              Switch to: Text-Only, Daily Digest • Unsubscribe • Terms of Use.

            • Frank Simons
              Message 6 of 12 , Mar 12, 2011
                Henricus Cornelis Hubertus van Erve (Tilburg 17.12.1884) X 28.05.1913 Adriana
                Christina Vesters (Sprang 22.04.1884).
                Bron: Tilburg Bevolkingsregister 1910-1920 deel 19 pagina 53
                Vriendelijke groet,
                Frank Simons

                ________________________________

                Message 7 of 12 , Mar 13, 2011
                  Dag Wil,

                  Met vriendelijk groet,

                  Jan van den Bergh

                  <http://home.studieaccess.nl/bergh825/index.html> http://home.studieaccess.nl/bergh825/index.html

                  Persoonskaart van Adriana Christina Vesters

                  Adriana Christina Vesters1, dr. van Christiaan Vesters (schoenmaker) en Francisca Emmers, geb. te Sprang op 22 apr 1888, ovl. te Tilburg op 21 feb 1954.

                  tr. te Tilburg op 28 mei 1913

                  met Henricus Cornelius Hubertus van Erve1, zn. van Martinus van Erve en Johanna Gerardina van Es, geb. te Tilburg op 17 dec 1884, ovl. te Tilburg op 3 feb 1971.

                  Bronnen

                  1. Bidprentjes collectie Archief Tilburg (BPC5), Type: Algemene akte,

                • yahoo
                  Message 8 of 12 , Mar 15, 2011
                    Switch to: Text-Only, Daily Digest • Unsubscribe • Terms of UseGoedenavond

                    Ik vraag dit even in deze groep omdat ik niet zou weten waar ik precies moet zijn.

                    1. weet iemand of er al dtb-gegevens van turnhout op internet staan?
                    2. Is er een genealogiegroep provincie antwerpen? zoja, hoe kan ik mij daarvoor aanmelden?
                    mvg
                    wil
                    .

                  • Gerard willem charles Lemmens
                    Message 9 of 12 , Mar 15, 2011
                      Dag Wil,

                      Waarom gebruik je toch google niet :
                      www.google.nl  - en dan tijp in Turnhout DTB -

                      En dan rolt de informatie eruit !!
                      http://www.ravels-weelde-poppel.be/

                      http://geneaknowhow.net/digi/antw-ni.html

                      Veel succes en groeten,

                      Gerard Lemmens

                      Message 10 of 12 , Mar 15, 2011
                        Hallo Gerard

                        bedankt voor je reactie.
                        Onderstaande sites ken ik maar hielpen me niet veel verder.
                        De eerste site bevat m.i. geen DTBgegevens van Turnhout, maar alleen gegevens van na ca 1950.
                        En ook bij dig.bronbewerkingen kom ik niet aan de gegevens, bijv. een geboorte/doop uit 1806

                        in ieder geval bedankt

                        mvg

                        wil

                        Message 11 of 12 , Mar 15, 2011