Geboortedatum Gaspar van Vught

  • Wim
    Message 1 of 11 , Feb 12, 2011
      Goedemorgen allen. In 1718 trouwt Gaspar van Vught te Loon op Zand met Helena van Gorcum:
      Gemeente Loon op Zand
      Brontype boek
      Archiefnummer 491
      Archiefnaam Doop-, trouw- en begraafboeken Loon op Zand 1608-1810
      Deelnummer 13
      Bronnaam doop- en trouwboek
      Registernaam 13 doopboek 1684-1810 en trouwboek 1679-1786 (Nederduits-gereformeerd)
      Periode register 1684-1810
      Religie rk
      Aktenummer 36v
      Plaats ondertrouw wet Loon op Zand
      Plaats huwelijk wet Loon op Zand
      Plaats huwelijk kerk Loon op Zand
      Datum ondertrouw wet 18-02-1718
      Datum huwelijk wet 06-03-1718
      Datum huwelijk kerk 06-03-1718
      Bruidegom Gaspar van Vught
      Bruid Helena Cornelis van Gorcum of Gorkom

      Beiden zijn weduwnaar c.q. weduwe. Zou iemand voor mij in het archief in de trouwboeken van de schepenbank van 1718 (vind bijlagen boek online, maar daarin geen vermelding) kunnen nakijken of daar een geboortedatum vermelding of namen ouders staan van deze Gasparus van Vught. Bij voorbaat dank. Groeten uit een zonnig Belgie, Wim de Haar
    • Henk Coolen
      Message 2 of 11 , Feb 12, 2011
        Gaspar van Vught met Helena Cornelis van Gorcum of Gorkom
        getuige: Petrus Cuijpers en Petronella Janse
        Bruidegom Gaspar van Vught weduwenaar Claesken Torfs
        Bruid Helena Cornelis van Gorcum of Gorkom weduwe Ariaen Hamers

        beiden van Loon ??? ik kan Gaspar niet vinden, ook niet zijn eerste huwelijk

        haar eerste huwelijk staat op mijn website www.coolen-online.be
        in 1702 met Adrianus Adrianus Hamers ~1676

        Helena vermoedelijk dochter van Cornelis Peeters vG en Joanna Adrianus Snoermans

        Message 3 of 11 , Feb 12, 2011
          mogelijke doop van Helena

          Plaats doop Loon op Zand Datum doop 26-04-1679
          Kind Alegunda Corneliusdr Petrus
          Vader Cornelius Petruszn
          Moeder Joanna Adrianusdr

          Message 4 of 11 , Feb 13, 2011
            Beste Henk Coolen.
            Bedankt voor de info.
            Maar toch nog een vraagje ter verduidelijking.
            Volgens
            http://www.regionaalarchieftilburg.nl/index.php?option=com_genealogie_zoeken&Itemid=47&sub=detail&id=1475867&aktegegevens=Hamers%2C+Adrianus%2C+24-12-1702
            zijn de ouders van Cornelius Hamers:

            Gemeente Loon op Zand
            Brontype boek
            Archiefnummer 491
            Archiefnaam Doop-, trouw- en begraafboeken Loon op Zand 1608-1810
            Deelnummer 5
            Bronnaam doop- en trouwboek
            Registernaam 05 doopboek 1687-1711 en trouwboek 1685-1715 (RK)
            Periode register 1685-1713
            Religie rk
            Pagina 76v
            Plaats doop Loon op Zand
            Datum doop 24-12-1702
            Kind Cornelius Hamers
            Vader Adrianus Hamers
            Moeder Aleijdis Adrianus

            Ook als ik kijk naar de akte
            http://www.regionaalarchieftilburg.nl/components/com_genealogie_zoeken/bron.php?id=19858&gemeente_key=®istertype_key&jaar=&entiteit=register&aktegegevens=Hamers,%20Adrianus,%2024-12-1702&cp=78&pp=77
            zie ik geen verwijzing naar Helena Cornelisse?

            Op welke basis concludeert u - excuseer mij voor
            de vraag , ik ben slechts een beginnend genealoog
            - dat het een kind is van deze Adriaan Hamers?
            Kan het niet een kind zijn van de Adriaan Hamers die in 1704 overlijdt?:
            Gemeente Loon op Zand
            Brontype boek
            Archiefnummer 491
            Archiefnaam Doop-, trouw- en begraafboeken van Loon op Zand 1608 – 1810
            Deelnummer 14
            Bronnaam registers van overledenen
            Registernaam 14 register van overledenen 1700-1739 (Nederduits-gereformeerd)
            Periode register 1700-1739
            Religie ng
            Pagina 10
            Diversen als huisvader; laat kinderen na
            Plaats begraven Loon op Zand
            Datum overlijden 22-02-1704
            Overledene Adriaan Hamers

            Graag advies?
            Bedankt.
            Met vriendelijke groeten,

            Wim de Haar

            Wim de Haar
            Vera, Anne en Simon
            Streekbaan 221 Bus 1
            B-1800 Vilvoorde
            Tel. Fax: +32.2.269 96 43
          • Henk Coolen
            Message 5 of 11 , Feb 13, 2011
              Wim,
              ik begrijp de twijfel, en ook ik ben natuurlijk nooit 100 % zeker

              Vader Adrianus Hamers
              Moeder Aleijdis Adrianus

              Helena en Aleijdis liggen nogal dicht bij elkaar
              dit kan een interpretatiefout zijn van de pastoor
              dat een echgenote als patroniem de naam van de echtgenoot mee krijgt, komt vaker voor in 17e en begin 18e eeuw

              mijn aanknopingspunt is Henrcus Adrianus Hamers
              volgens mij een broer van Adrianus Adrianus Hamers
              doopgetuigen bij de hieronder staande zoon Adrianus
              maar ook doopgetuige bij Adriaen Cornelis Hamers in 1726

              in ieder geval : de echtgenote van Helena Corn vG leeft nog in 1708

              Adriana Hamers gedoopt op dinsdag 16 maart 1706 Loon op Zand
              getuige: Wilhelmus_Adrianus Hamers
              Ouders: Adrianus Adriaense Hamers en Helena Cornelisse van Gorcum
              en
              Adrianus Hamers gedoopt op dinsdag 29 mei 1708 Loon op Zand
              getuige: Henricus Hamers en Maria Arisen
              Ouders: Adrianus Adriaense Hamers en Helena Cornelisse van Gorcum

              Message 6 of 11 , Feb 13, 2011
                DAg Wim,

                Ik vond nog het volgende voor je in de hoofdgeld- of gemaallijst 1730-1731

                2-1 Jasper van Vught, zijn vrouw Aeltie, kind Claes

                Vriendelijke groet,

                Eimert vd Beek

                Message 7 of 11 , Feb 14, 2011
                  een beetje speurwerk

                  Gaspar Laurentius Van Vught
                  er is ook een broer in LoZ Adam Laurentius van Vught

                  (1) trouwde op zaterdag 20 mei 1679 in Loon op Zand met Nicolaa Judocus (Claesken) Torfs.
                  (2) trouwde op zondag 6 maart 1718 in Loon op Zand met Helena Cornelis Van Gorcum
                  Helena is geboren omstreeks 1678 in Loon op Zand, weduwe van Adrianus Adrianus Hamers (±1676-vóór 1712), met wie zij trouwde op zondag 26 februari 1702 in Loon op Zand.

                  Kind van Gaspar en Claesken:
                  1 Laurentius Jasper Van Vught, geboren in Loon op Zand. Hij is gedoopt op zondag 8 mei 1689 in Loon op Zand.
                  Laurentius trouwde, 21 jaar oud, op zondag 25 januari 1711 in Loon op Zand met Gertrudis Janse Zacharias Schuermans, 19 jaar oud.

                  Kinderen van Gaspar en Helena:
                  2 Nicolaus Jasper Van Vught, geboren in Loon op Zand. Hij is gedoopt op vrijdag 16 juni 1719 in Loon op Zand.
                  3 Joanna Jasper Van Vught, geboren in Loon op Zand. Zij is gedoopt op dinsdag 14 augustus 1725 in Loon op Zand.

> [...]

                  > mogelijke doop van Helena
                  >
                  > Plaats doop Loon op Zand Datum doop 26-04-1679

                • Eimert
                  Message 8 of 11 , Feb 14, 2011
                    Wim, Henk,

                    Zie ook voor meer info over oa de geboortedatum en de ouders van Jasper en zijn eerste echtgenote:
                    http://www.vandervaartenomstreken.nl/Gensdatapro/newexport%20mrt06frameset.htm?newexport%20mrt06000700.htm#14007

                    Vriendelijke groet,

                    Eimert

                    Message 9 of 11 , Feb 15, 2011
                      Beste Eimert, bedankt voor:
[...]

                      Inderdaad ook ik heb voor 1730 als resultaat dat Jasper inderdaad nog
                      maar 1 zoon in leven heeft.
                      Waar vindt ik je bron hoofdgeld- of gemaallijst 1730-1731 voor evt
                      extra info op te zoeken? Is die info ook online te raadplegen?
                      Nogmaals dank,

                      Wim de Haar

                    • vanderbeeke
                      Message 10 of 11 , Feb 15, 2011
                        Dag Wim,

                        http://www.snoerman.org/GetFile.aspx?File=bronloz%2fmaal1730.pdf

                        http://www.snoerman.org/GetFile.aspx?File=bronloz%2fmaal1719.pdf

                        etc

                        Groeten

                        Eimert

                        --- In Noord-Brabant_Genealogy@yahoogroups.com, Wim de Haar <wim.de.haar@...> wrote:

> [...]
                        > Waar vindt ik je bron hoofdgeld- of gemaallijst 1730-1731 voor evt
                        > extra info op te zoeken? Is die info ook online te raadplegen?

                      • Wim de Haar
                        Message 11 of 11 , Feb 15, 2011
                          Beste Henk en Eimert, bedankt voor de aanvullende info.

                          Er blijven voor mij nog een paar onduidelijkheden over de achternaam
                          van de eerste echtgenote. Bv

                          Henk, je schrijft dat Gaspar Laurentius Van Vught op zaterdag 20 mei
                          1679 in Loon op Zand trouwde met Nicolaa Judocus (Claesken) Torfs.

                          Eimert, op de pagina waar je naar verwijst is hij getrouwd met
                          Nicolaa (Claesken) Joost Aert Joosten Bertrons.

                          Dit ga ik nog verder proberen uit te zoeken en de gegeven info
                          proberen te integreren in mijn voorouderlijke lijn.

                          Verder heb ik zelf ook alvast een paar aanvullingen:
                          * Gaspar Laurense van Vught is volgens mij op 31/10/1747 overleden In
                          't Moer, Loon op Zand
                          * Joanna van Vugt was deel van een tweeling (waarvan N.N. overleed op
                          11/08/1725) en is zelf op 27/12/1726 overleden.

                          Groeten,

                          Wim