RE: [Noord-Brabant_Genealogy] Martinus Brouwers uit Breda

  • Hans Brouwers
    Message 1 of 10 , Feb 1, 2011
      Arie,

      Er zijn helaas genoeg zeelieden met de naam Ma(e)rtens en Brouwer(s) die passen in het plaatje. In 1680 varen twee mannen met de achternaam Brouwer (Arijaen en Jan) waarvan een uit Breda uit op de Hendrik Maurits etc. (bron: admiralenboek, VOC etc.) Ook al staat er schout-bij-nacht in het familieregister, wellicht is dit overdreven in rang (er zit tenslotte bij 150 jaar tussen). Waar ik naar op zoek ben is een duidelijke en te bewijzen link tussen Martinus en Breda. Nog een leuke vraag is natuurlijk waarom Martinus die lange reis heeft ondernomen? Religieuze of economische motieven?

      Hans

      Message 2 of 10 , Feb 1, 2011
        Hans,

        Tja, dat maakt het lastig natuurlijk maar aan de andere kant ook weer erg interessant. Suc6 met de speurtocht!

        Arie

         Save Paper - Do you really need to print this e-mail?

      • dorethe.kuijpers
        Message 3 of 10 , Feb 1, 2011
          Hans,

          Ik kan me je vraag op het forum van het BHIC herinneren.
          De DTB van Breda kun je tegenwoordig online inzien via de nieuwe website van het Stadsarchief: www.stadsarchiefbreda.nl en kies dan voor Digitale Stamboom (niet voor ISIS).
          Succes met je verdere speurtocht.

          Groet,
          Dorethé

          --- In Noord-Brabant_Genealogy@yahoogroups.com, "Arie Bos" <gompie84@...> wrote:

          > Hans,
          >
          > Tja, dat maakt het lastig natuurlijk maar aan de andere kant ook weer erg interessant. Suc6 met de speurtocht!
          >
          > Arie
          >
          >  Save Paper - Do you really need to print this e-mail?
          >

          > --
          > Ik gebruik de gratis versie van SPAMfighter.
          > Wij zijn een gemeenschap van 7 miljoen gebruikers in strijd tegen spam.
          > Download de gratis SPAMfighter via deze link: http://www.spamfighter.com/lnl

        • Hans Brouwers
          Message 4 of 10 , Feb 2, 2011
            Dorethé

            Dat klopt, de nieuwe website is prima te raadplegen. Martinus blijft tot nu
            toe een grote onbekende. Wat ik nog niet zo goed in kaart kan brengen is
            waarom mensen in die tijd (even los van de Hugenoten) dus ook Martinus
            belanden in Noord Nederland. Iemand enig idee?

            Hieronder een mooi voorbeeld, geboren te Breda, gehuwd in Havelte, op dat
            moment afkomstig uit Amsterdam daarna weer terug te vinden in A’dam.

            Havelte, trouw-, overlijdens- en lidmatenboek (1694-1755; DTB 58), 25 april
            1723, pagina 311

            Huwelijksdatum: 25-04-1723.

            Bruidegom: Johannes Brouwer, geboren te Breda; jongeman; herkomst:
            Amsteldam; met attestatie van Amsteldam.

            Bruid: Theodora Fledderus, jongedochter; herkomst: Amsteldam; met attestatie
            van Amsteldam.

            Hans Brouwers

[...]

            <mailto:Noord-Brabant_Genealogy%40yahoogroups.com> , "Arie Bos"
            <gompie84@...> wrote:

> [...]
            > Wij zijn een gemeenschap van 7 miljoen gebruikers in strijd tegen spam.
            > Download de gratis SPAMfighter via deze link:

          • Arie Bos
            Message 5 of 10 , Feb 2, 2011
              > Wat ik nog niet zo goed in kaart kan brengen is...

              Je hebt er geen idee van hoe groot de mobiliteit was in die tijd. Denk maar eens aan de stromen 'Duitsers' die de grens over kwamen als seizoensarbeiders, lieden uit heel Europa op zoek naar een baan bij de VOC of de marine, rondtrekkende ambachtslieden, seizoensarbeiders in het algemeen, regimenten die alsmaar heen en weer trokken door het land, de 'magneet' Amsterdam, lieden die vanwege hongersnood, oorlog of wat voor ellende dan ook hun heil zochten in NL etc.etc.

              In principe is er dus ook geen verklaring voor te geven tenzij je in individuele gevallen aanknopingspunten vindt.

              Arie

              Message 6 of 10 , Feb 2, 2011
                Ter aanvulling op de mail van Arie:
                Ook schippers en kooplieden zijn vaak mobiel. Verder zie je dat onderwijzers en predikanten nogal eens van standplaats wisselden. Ook personen met hogere (bestuurs)functies werden wel naar een andere standplaats gestuurd. Dan de landlopers, bannelingen, avonturiers, ...

                Message 7 of 10 , Feb 14, 2011
                  Hallo,

                  Kan iemand voor mij het volgende bekijken of er meer informatie staat m.b.t. genoemde Martinus Brouwers (woonplaats, herkomst, attestatie) de door mij gezochte Martinus trouwt in 1715.

                  Alvast bedankt,

                  Hans Brouwers

                  BHIC

                  Archieftitel: Raad van Brabant, 1586 - 1811

                  11. Civiele procesdossiers 1707 - 1795, inventarisnrs 788.3000 - 788.3970

                  Raad van Brabant, 1586 - 1811

                  788 .3215 Martinus Brouwers in Terheijden contra Maria Hermanse van Beek: protest tegen huwelijk van Brouwers

                  Datering 1715

                  Vindplaats origineel Den Bosch

                  Vindplaats: Locatie Den Bosch

                  Toegangsnummer: 19