Palamedes(z) gezocht

  • Rita
    Message 1 of 9 , Nov 1, 2010
      Hallo groepsgenoten,

      Tijdens het onderzoek naar de voorouders van mijn kinderen, stuitte ik op de naam Palamedes(z).
      Ene Cornelis Palamedes is de half-broer van die voorouder.
      Cornelis wordt in Heusden(NBR) in 1730 geexecuteerd, wegens sodomie. Cornelis had 4 kinderen, 1 zoon en 4 dochters. Hij had 2 halfbroers en 4 halfzusters.
      Zijn vader was Jacobus Palamedus(verder geen gegevens), die in 1655 te Heusden als zoon van ene Palamedes(geen moeder genoemd)werd geboren.

      Via Google kwam ik er achter dat in de 17e eeuw ook in Rotterdam, Delft, Leiden en Amsterdam ook een familie Palamedes(z)rond 1600 was neergestreken. Uit deze familie kwamen enkele (redelijk bekende)schilders voort.
      De allereerst bekende Palamedes van deze tak zou uit Vlaanderen zijn gekomen.

      Ik vond diverse personen terug via de digitale Stamboom van bovenstaande steden en het Amsterdamse archief.
      Palamedes(z) is een patroniem, de hollandse tak wordt ook Stevens, Stevers en Stevaerts genoemd.

      Ik ben nu benieuwd of er een verband tussen deze twee families bestaat.

      Joost van den Vondel schreef in 1625 een toneelstuk Palamedes, of de vermoorde onnozelheid. Om de naam Palamedes als modieus gebruik voor jonggeborenen te kiezen, geloof ik eigenlijk niet. De 1e Palamedes uit Delft is ruim voor 1600 geboren. Bij de Palamedes uit Brabant zou het mogelijk kunnen zijn.

      Als er al een link is tussen de 2 families: 2 met de naam Palamedes Palamedesz komen qua leeftijd in aanmerking als vader van Jacobus Palamedes.

      Merkwaardig is: na 1700 kan ik geen Palamedes in Holland meer vinden.
      en in Brabant vind ik na die tijd ook niemand meer met die naam.

      Vraag is ook: wie heeft er Palamedes in zijn/haar gegevens voor 1500 of na 1700?

      wordt deze familie wellicht nog ergens(uitgebreid)beschreven?

      Alavst bedankt

      Rita Pierar

      Breda
    • Marvin
      Message 2 of 9 , Nov 1, 2010
        Hoi Rita

        I N V E N_T A R I S
        van het archief der Nederlands Hervormde Gemeente te VEEN,
        aangelegd in het jaar 1947.

        Stuk 170
        8 Stukken betreffende het beroepen, Aanstellen en instructie's
        van Schoolmeesters.
        1. Cornelis van Pouderoyen 1680
        2. Cornelis Palamedes 1703
        3. Benjamin Allard 1731
        4. Hendrik Fortuijn 1752
        5. Pieter Fortuijn 1760
        6. Dirk Hendrik Smits 1783
        7. Wiggardus de Haas 1789
        8. Gerrit van Duist 1790
        l Stuk betreffende achterstallig traktement van den Schoolmeester
        Palamedes 1735

        's Grevelduin-Capelle, DTB NG, T: 1693 - 1774
        18-10-1719 Cornelis Palamedes, jm, geb Capel, won Veen
        otr Adriaantje Smits, jd, geb en won .....,
        "den 4 nov att gegeven om te Veen te trouwen"
        Cornelis Palamedes
        ondertrouw op woensdag 18 oktober 1719 's Grevelduin-Capelle
        Man
        beroep: schoolmeester en koster
        woonplaats: Veen
        Cornelis Palamedes met Adriaantje Smits
        ondertrouw op 18 okt 1719 's Grevelduin-Capelle
        huwelijk op 12 nov 1719 Veen
        huwelijk: bij ons tot Veen nadat ons gebleken was, dat de proclamatien tot
        's Grevelduijn-Capel onverhindert gegaan waren in den huwelijken staat
        ingezegent.
        instantie: Ger Gem

        Partners: Adriaantje Smits

        Kinderen:
        Joannes Palamedes
        Maria Palamedes
        Adriana Palamedes
        Pieternella Palamedes

        Bron: Veen DTB's, 1649-1810
        Archief: DTB-collectie inventarisnummer Veen DTB's 1-4

        --------------------------------------------------------------------------------------------------------
        's-Grevelduin-Capelle, DTB NG, D: 1626-1693

        * 06-02-1678 zoon: Cornelis v: Jacobus Palamedes m: Maijken Jansen de Haen
        * 10-02-1686 dochter: Maria v: Jacobus Palamedes m: Beateris Arisse de Roij
        * 15-02-1688 d: Jenneken v: Jacobus Palamedes m: Beatrix Ariens de Roij
        * 15-10-1690 d: Geertruijt v: Jacobus Palamedes m: Beatris Ariens de Roij
        * 01-03-1693 z: Adriaen v: Jacobus Palamedes m: Beatrix de Rooij

        --------------------------------------------------------------------------------------------------------
        's-Grevelduin-Capelle, DTB NG, T: 1636-1693
        01-04-1685 Jacob Palamedes, wd van Maijken Jans de Haen
        otr Beatris Ariens de Roij, jd, van cappel, bijde hier wonende
        tr 15-04-1685

        's Grevelduin-Capelle, DTB NG, D: 1693-1750
        * 14-10-1696 d: Johanna v: Jacobus Palamedes m: Beatrix de Rooij, in de
        heijstraet

        * 14-08-1701 z: Adriaan v: Jacobus Palamedes m: Beatrix de Rooij
        ----------------------------------------------------------------------------------------------------------------

        's-Grevelduin-Capelle, DTBL NG, L: 1693-1775
        ??-03-1717 op belijdenis
        Anna Palamedes, Heijstraat, met attestatie na Sprang

        -----------------------------------------------------------------------------------------------------------------

        's-Grevelduin-Capelle, DTB NG, T: 1626-1693
        05-12-1676 Jacobus Jacobusse Palamedus, jm, van drunen, wonende
        tot sprang
        otr Maijken Jansen de Haen, jd, van cappel
        tr 20-12-1676

        Jennike Palamedes
        geboren 's Grevelduin-Capelle

        Vrouw afkomstig van 's Grevelduin-Capelle
        Peter Kleijn met Jennike Palamedes
        ondertrouw op 2 jun 1730 Veen
        ondertrouw: na voldoening van 's Lands regt
        huwelijk op 2 jul 1730 Veen
        huwelijk: na wedersijdse onverhinderd gegane proclamatien, in den egten
        staat ingesegent.
        instantie: Ger Gem
        Partners: Peter Kleijn
        Bron: Veen DTB's, 1649-1810
        Archief: DTB-collectie inventarisnummer Veen DTB's 1-4

        ----------------------------------------------------------------------------------------------------------
        Kind Anna Konings
        Vader Bastiaan (Adriaens) Aartse Konings
        Moeder Maria Palamedes
        Soort registratie doopakte
        Diversen v.uit Raamsdonk; m.uit Capelle
        Plaats Raamsdonk
        Plaats doop Raamsdonk
        Datum doop 10-10-1728
        Periode 1719-1774
        Deel Nederduits Gereformeerd doopboek 1719-1774
        Pagina 5
        Toegangsnr. 8095
        Inv.nr. 2

        Kind Piter Coninghs
        Vader Bastiaen (Adriaens) Aertse Coninghs
        Moeder Maria Palamedes
        Soort registratie doopakte
        Diversen v.uit Raamsdonk; m.uit Capelle
        Plaats Raamsdonk
        Plaats doop Raamsdonk
        Datum doop 05-05-1720
        Periode 1691-1727
        Deel Nederduits Gereformeerd doopboek 1691-1727
        Pagina 78
        Toegangsnr. 8095
        Inv.nr. 22

        Notariële akten ( Het Utrechts Archief )
        Boedelbeschrijving - van de boedel van Jannetje Collemans
        Datering: 24-04-1755
        Aktenummer: 68
        Soort akte: Boedelbeschrijving
        Notaris: L. VAN DER PAUW
        Samenvatting: van de boedel van Jannetje Collemans
        Personen: Belanghebbende: boedel Jannetje Collemans, in leven wed. Jan van
        der Quaden
        Rol in akte: Belanghebbende
        Achternaam: boedel Jannetje Collemans, in leven wed. Jan van der Quaden
        Executeur testamentair: Everd Post
        Rol in akte: Executeur testamentair
        Voornaam: Everd
        Achternaam: Post
        Verwijzingen: testament d.d. 13-6-1747 voor notaris D. van Lobbrecht
        testament d.d. 11-3-1731 voor notaris J. Bordels te Rotterdam
        Bijzonderheden: met schilderyen door: Palemedes, "in de manier van G.
        Dauw",
        Van Bramer, "als Droogsloot" en De Vygh
        Toegangsnummer: 34-4 Notarissen geresideerd hebbende te Utrecht-stad
        Inventarisnummer: U205a010 Inzien

        Groeten Marvin

        Message 3 of 9 , Nov 1, 2010
          Daniel van BERLECOM, geboren op 14 mei 1623 te Heusden, overleden ‘jaren na’ 1673, tot 1673 genoemd in allerlei openbare functies te Heusden, gehuwd met Elizabeth BOOM, liet in 1644 door Palamedes zijn twee kinderen Daniel en Elisabeth schilderen.

          (ex: Nederlandsche Leeuw 1901, kolommen 115-116)

          Arie

        • Rita Pierar
          Message 4 of 9 , Nov 2, 2010
            Hallo Arie, Marvin en Jan,

            Bedankt voor jullie reactie! Ik ben er erg blij mee.

            Bij de nakomelingen van de “brabantse tak” zaten voor mij geen verrassingen.

            Jan hielp mij wel aan de ouders van Marijtgen Jans de Haen, de moeder van Cornelis Palamedes.

            De verrassing kwam wel van Arie! Dat Palamedes (1?)in 1644 schilderijen maakte in Heusden. Hoewel, in 1644 hebben Daniel en Elisabeth geen kinderen die Daniel en Elisabeth heten.(zij trouwden 1643, Daniel is dan ca 20 jaar)

            Er wordt pas in 1660 een Elisabeth gedoopt en een Daniel komt niet voor in dit gezin.

            Ik heb het vermoeden dat we het hier dan hebben over Anthonie Palamedes (Stevens), deze leefde in de periode waarvan hier sprake is en heeft de juiste leeftijd.

            In 1642 had zijn echtgenote een tweeling gekregen, zij overlijdt in 1651. Hij hertrouwt in 1658 en krijgt nog een zoon in 1660.

            Ik neem aan dat de schilder zonder gezin naar Heusden is afgereisd. Is er toen een romance ontstaan tussen hem en Anneke Cornelissen, de grootmoeder van Cornelis Palamedes?

            De vader van Cornelis is in 1655 geboren, dus in de periode dat Palamedes ongehuwd was.

            Hoe zou ik kunnen achterhalen om welke kinderen het nu echt gaat, zodat we de tijd kunnen vaststellen(liefst ca 1655 natuurlijk) en waar Palamedes in die tijd logies had.

            Hopelijk krijgt de zoektocht naar Palamedes nog een vervolg.

            Vriendelijke groetjes

            Rita

[...]

          • R. Dirksen
            Message 5 of 9 , Nov 2, 2010
              Dag Rita,

              In 1683 wordt er een luitenant Palmides (=Palamedes) begraven in Breda (Isis Breda)
              In 1774 liet ene Joannes Fridericus Palmeners een kind dopen te Bergen op Zoom (Markiezenhof).

              Misschien moet je op méér spellingsvarianten zoeken.

              In 1750 is Geertruij Palamedes partij in een akte te Dordrecht (Archieven.nl)
              Isis Heusden geeft van 1719-1730 een paar Palamedes-en in Veen en 's Grevelduin-Capelle

              Wat me opviel bij mijn kleine zoektocht (om ca 1.00 uur) was het feit dat, terwijl ik aan het zoeken was in het Markiezenhof en een 404-foutmelding kreeg, ik diezelfde foutmelding ook kreeg bij het BHIC en het RA-Tilburg. Zijn die soms onderling verbonden?
              De Isissen (Heusden, Breda, Zeeland) werkten prima. Heb heimwee naar de Isissen Bergen op Zoom, Brabant en Tilburg, die hadden zoveel meer mogelijkheden!

              Met vriendelijke groet,
              Rian Dirksen
              http://soldaten-genealogie.nl

              Message 6 of 9 , Nov 2, 2010
                .... en ook Atlantis Nijmegen werkte niet. Geweldige vervanging hoor!

              • paul van gool
                Message 7 of 9 , Nov 3, 2010
                  Beste groepsleden,

                  los van wat wel en wat niet (goed) werkt nog het volgende.
                  De diversiteit aan verschillende databases en opzoekprogramma's van
                  archieven in het land, vind ik storend.
                  Tevens vraag ik me af of dit economisch gezien de juiste weg is.

                  Paul van Gool

                  Message 8 of 9 , Nov 3, 2010
                    Beste volledige naamgenoot (en anderen)
                    Binnenkort komt hier verandering in.
                    Een centrale plaats voor al onze zoekvragen.
                    http://wiewaswie.nl/
                    Of het goed gaat werken en ons werkelijk de diversiteit gaat verhelpen weet ik
                    niet,
                    Er werken tenminste al genoeg instellingen mee.
                    Nog een jaartje wachten.

                    Groeten
                    Paul van Gool (een andere)

                    Message 9 of 9 , Nov 3, 2010
                      Hallo Rian,

                      dankjewel voor het meedenken.

                      Die foutmeldingen krijg ik ook. Maar alleen als ik meer dan 1 wildcard in de
                      naam gebruik.

                      Digitale Stamboom(Rotterdam, Leiden, Delft, Eindhoven, ea) heeft dit ook als
                      je in alle archieven tegelijk wilt zoeken met wildcards.

                      Maar, we komen er wel. Die Bredase Palamedes had ik ook al gespot, maar kan
                      hem vooralsnog niet plaatsen.