Eijnde Re: Van Tartwijck

  • Eimert
    Message 1 of 15 , Mar 12, 2010
      Dag Ad,

      Omdat Wouter Huben in één adem wordt genoemd met Dappers en Van Bijstervelt ga ik er vooralsnog vanuit dat dat de juiste Wouter is.

      RAHM 215 akte 216.
      Wouter Huben soen van den Eijnde
      Heilwig Peter Dappers dochter
      Jan Peter Dappers soen
      Peter Peter Dappers soen
      Aleit Peter Dappers dochter
      Yden Peter Dappers dochter
      Gertrud Peter Dappers dochter
      Heer Willem van Ghent Ridder
      Maes Hogen kynderen

      (1414 - 1417)
      RAHM 215 akte 255.
      Marie Goderts dochter van Bijstervelt
      Wouter Huben soen van den Eijnde
      Heer Jan Wouters priester

      Vriendelijke groet,

      Eimert van der Beek

      --- In Noord-Brabant_Genealogy@yahoogroups.com, "A.W.M. Teulings" <aaocons@...> wrote:

      > Dag Hans, Eimert,
      > in het BP vond ik :
      > bp 1412 folio 30. WOUTER van den EYNDE X LIESBETH dr. van HENRICK BRUYN HENRICK van BRUHEZE zn. van GOYART
      > is dit dezelfde Wouter? Deze Wouter is een presbiter afkomstig, maar niet noodzakelijk geboren in Kontich, bij Antwerpen en zit ergens in mijn stamboom. En dat klimt dan waarschijnlijk/mogelijk op naar Wijtman/Wicman de Fine de Huclem (Heukelom), geb rond 1240, en verder.
      >
      > Ad Teulings

    • rijpelberg2002
      Message 2 of 15 , Mar 13, 2010
        Hallo Ad,

        In mijn notities heb ik bij deze Wouter van den Eijnde staan:

        Wouter Willems sn van den Eijnde
        x voor 1399
        Liesbeth die Bruijn dochter van
        {Henrick die Bruijn van Someren ('s Bruynen), + voor ... 1392, en
        {x jkvr. Margriet, weduwe + na ... 1431.

        De afkomst van Henrick en Margriet is nog onbekend.

        De in die akte van 1412 genoemde Henrick Goyarts zn van Bruheze is van dezelfde generatie als Wouter Willems sn van den Eijnde. Hij huwde omstreeks 1408 met Jenneken Jan Henrick Roefs en hertrouwde voor 1440 met Aleyt Lucas van Ponsendael.

        Met vriendelijke groet,
        Hans Vogels

      • A.W.M. Teulings
        Message 3 of 15 , Mar 13, 2010
          Dag Hans,
          Dank voor deze aanvullingen.
          Ik probeer te begrijpen waarom je het eerste huwelijk van Henrick Goyarts van Bruheze laat vallen in 1408, terwijl het BP aangeeft dat Elisabeth de dochter van deze Henrick in 1412 al lang en breed getrouwd is met Wouter van den Eijnde. Stel dat Elisabeth op haar 18e trouwde, en dat de acte bij haar trouwen werd opgesteld dan is zij geboren rond 1393 en moeten we vader Henrick in de generatie van rond 1360 plaatsen. Dat betekent dan ook dat hier sprake is van een grootvader Hendrik Goyarts (+ na 1412), en een kleinzoon H G, die dan voor 1440 trouwt met Aleid van Erpe van Ponsendael. En dat plaatst grootvader H G dan weer in de generatie 1350, Elisabeth in 1370-1380 en haar huwelijk in 1390-1400.
          Zie ik dit juist?

          beste groet

          Ad

          To: Noord-Brabant_Genealogy@yahoogroups.com

          Message 4 of 15 , Mar 15, 2010
            Hallo Ad,

            Ik denk dat er inzake de Bosche schepenakte sprake is van een interpretatie- of leesfout. Henrick die Bruijn van Someren
            ('s Bruynen) zien we meermalen vermeld met betrekking tot Someren en omgeving, echter nooit met één of meer patroniemen.

            Van Henrick Goyarts sn van Bruheze is bekend dat we hem vanaf 1398 vermeld zien worden. Hij was de oudste in leven gebleven zoon van Goyart Goyarts sn van Bruheze, + voor 18-6-1398, en van een jkvr. Margriet, + na ... 1399. Hij had in 1399 "bruederen en twee susteren". Van dezen zijn met naam bekend: Art Stamelart van Bruheze Goyarts sn (1423-24 fol.184v) en een Elisabeth die omstreeks 1394 huwde met Peter van Lancvelt. Daarnaast was er ook nog een bastaardbroer Goyart die vóór 1430 gehuwd was met Kathelijn Aert Noyen. De van Bruhezes zijn me vóór 1400 vrij goed bekend zodat ik kan opmerken dat de voornaam Hendrik in de familie pas met genoemde Henrick optreed. Zijn ouders zullen omstreeks 1370/1375 gehuwd zijn. Wellicht was zijn moeder jkvr. Margriet dochter van een Henrick?

            Met vriendelijke groet,
            Hans Vogels