Re: [Noord-Brabant_Genealogy] Haestrecht

  • Marvin
    Message 1 of 12 , Feb 7, 2010
      Beste Jan,

      Ik kan de ouders nietvinden.
      Wel kom ik tegen;

      Ermgart Claess die Bont trouwde met Peter Peters van Scouwen.
      (5 GAH, R 1201, f 318V, 1430/31. R 1205, f 251, 1434/35) In 1436 verklaarde
      hij, dat de predikheren van Den
      Bosch het recht hadden om met pleyten een Venloonse vaert
      te gebruiken tussen zijn erf, aan beide zijden en ter lengte
      van dat erf.6 Peter van Scouwen was schout van Loon op
      Zand.7 Ermgart was zijn weduwe in 1444 en leefde nog in
      1460.8 Peter en Ermgart hadden ten minste twee zonen:

      a. Peeter van Schouwen, priester te Loon op Zand in 1482,
      in 1519 de absente rector van het Lambertus- en Nicolaasaltaar
      te Rijsbergen.9

      b. Gherit Peters van Schouwen10, schout van Loon op Zand, vader van:
      aa. Jan Gheraerts van Schouwen, schout van Loon op Zand, volgt onder V.
      bb. Gysbertken Gherits van Schouwen.11
      cc. Peter Gherits van Schouwen.11
      dd. Dierck Gherits van Schouwen.12

      8) GAH, R 1215, f 147, 10 december 1444. R 1230, f 244V, 30 juni 1460.
      9) G.C.A. Juten, Consilium de Beke (Z.pl., z.j.) 241. G. Bannenberg, A.
      Frenken en H. Hens, De oude dekenaten Cuijk, Woensel en Hilvarenbeek
      in de 15de- en 16de-eeuwse registers van het aartsdiakenaat Kempenland
      (2 dhi; Nijmegen, 1968-1970) II, 161).
      10) GAH, R 1225, f415, 1454/55. R 1226, ff 19, 263V, 1455/56. R 1235, f178,
      1465/66. R 1243, f 283v, 1473/74. R 1252, f 121v, 1482/83.
      11) GAH, R 1265, f355, 1495/97.
      12) GAH, R 1241, f 90V, 1471/72.

      bbl 1992
      ----------------------

      Message 2 of 12 , Mar 2, 2010
        Beste Jan en Marvin

        Zie voor meer gegevens mijn artikel (met aanvullingen van Leo Adriaenssen): Een Loonse prehistorische akte uit 1485 : de boedelverdeling van het echtpaar Van Schouwen-Van Haestrecht, in: De Brabantse Leeuw, 58 (2009), nr. 4, p. 209-212 (met een fragmentgenealogie Van S(c)ouwen.

        Met vriendelijke groet,
        Arie Jan Stasse

        --- In Noord-Brabant_Genealogy@yahoogroups.com, "Marvin" <brandesstamboom@...> wrote:

> [...]
        > 10) GAH, R 1225, f415, 1454/55. R 1226, ff 19, 263V, 1455/56. R 1235, f178,
        > 1465/66. R 1243, f 283v, 1473/74. R 1252, f 121v, 1482/83.

      • Wilbert Steenbakkers
        Message 3 of 12 , Mar 2, 2010
          Arie,

          hebben deze een link naar het Boxtelse geslacht Stoopen (alias van Haestrecht, alias van de Nostrum (zoals ze nu nog heten) ?

          Wilbert