Re: [Noord-Brabant_Genealogy] Schrijven

  • a.a. van deelen
    Message 1 of 3 , Jan 6, 2002
      Hallo Jan-Willem,
      Als je de gegevens van namen en gegevens hebt verwerkt in een deugdelijk computer programma voor genealogie zoals Hazadata of Pro-gen dan heb je al meer dan de helft gedaan. Vanzelf als je alleen een lijst hebt met alleen naam en D.T.B. gegevens dan is het enigzins droog. Dergelijke stukjes wissel je af met een verhaaltje van de woonomgeving van jouw voorouders. Hadden ze een beroep met een merkwaardige titel of een tegenwoordig een onbekend beroep, dan zou je dat kunnen omschrijven. Waren ze lid van een gilde, dan schrijf je iets daarover. Heb je voorouders die functies hadden zoals burgemeester, schout en/of schepenen, weeg-, en of armen- dan wel kerkmeester of iets dergelijks, dan had je wellicht voorouders die verdacht genoemd kunnen worden te behoren tot een geboorteklasse van welgeborenen, dat is zeker het geval als dat tenminste vier geslachten achter elkaar het geval was en wanneer men binnen deze kring van gelijken introuwde, kijk dan eens bij de site welgeborenen. Ik zou willen zeggen zoals Charley Chaplin zijn films dirigeerde, evenwichtige tijdsblokken donker en licht, bewegingen en actie en reacties doen mee aan het verhaal en versterken het geheel. Verder plaatjes ter ondersteuning.
      Met vriendelijke groet, tekent
      Harry van Deelen

      Message 2 of 3 , Jan 7, 2002
        =>Als je de gegevens van namen en gegevens hebt verwerkt in een
        =>deugdelijk computer programma voor genealogie zoals Hazadata of
        =>Pro-gen dan heb je al meer dan de helft gedaan.
        Dat is het 'm juist Harry. Ik werk wel met Haza, maar dan moet je toch een
        manier zien te vinden om al die gegevens te verwerken. Lange tijd heb ik zitten
        denken hoe dat te doen. Per regio, per plaats, per generatie etc. Ben nu maar
        begonnen met een uitdraai te maken en dan maar zien waar het schip strandt.
        Verder stof genoeg om een en ander aan elkaar te 'kletsen'.

        =>kerkmeester of iets dergelijks, dan had je wellicht voorouders die
        =>verdacht genoemd kunnen worden te behoren tot een geboorteklasse van
        Die verdachten heb je zelf al eens vastgesteld...:-)). Ach, als je niet ergens
        begint blijf je piekeren. Dus begonnen...

        Dank voor jouw berichtje,

        Vriendelijke groetjes,
        Jan-Willem