van Deursen 8000

  • Guus van Deurzen
    Message 1 of 12 , Aug 11, 2009
      Beste mede (zoekers)

      Ik stuur deze mail nogmaals (1 uur geleden ook verzonden, echter geen
      bericht ontvangen)

      Voor ons project "van Deursen 8000", zijn we op zoek naar iemand die voor
      ons in 's-Hertogenbosch het archief in kan duiken.

      Het project komt in een eindstadium en inmiddels is het bestand ongeveer
      65.000 namen groot (incl. aanverwanten)

      Een blinde vlek echter blijft (hoe raar het ook klinkt 's-Hertogenbosch)

      Alle gegevens (we hebben er wel een flink aantal uit Den Bosch), zijn
      uiteraard van harte welkom.

      In totaal hebben we 144 van Deursen's uit 's-Hertogenbosch, echter de
      stamboom-structuur ontbreekt in deze plaats, zelfs ook na de BS is die niet
      aanwezig op internet (waar ik het van moet hebben).

      Verder van groot belang zijn de van Doerne's van voor 1650 ook te
      's-Hertogenbosch....spreekt voor zich waarom...

      Kan iemand ons helpen (uiteraard alleen maar via betrouwbare
      bronvermeldingen)

      Via internet is het niet te doen..en daar ben ik afhankelijk van.

      Mogelijk kan iemand ons dus helpen.

      Bij voorbaad dank.

      Guus van Deurzen.

    • Wilbert Steenbakkers
      Message 2 of 12 , Aug 13, 2009
        Hoi,

        ik ben op zoek naar gegevens van: Henrika Huberta Brugman. Ik weet alleen dat ze getrouwd is geweest met Gerardus Wilhelmus Cornelis de Kok (hij geb. Tilburg 11-9-1915, overleden Tilberg 4-4-1980).

        Vriendelijke groet,

        Wilbert Steenbakkers

      • Guus van Deurzen
        Message 3 of 12 , Nov 14, 2009
          Beste medezoekers,

          Voor ons onderzoek van Deursen 8000, naderen wij het eind van ons project.
          Na 4 jaar samengewerkt te hebben (en nog steeds)..kunnen wij nagenoeg
          vaststellen dat wij mogelijk (toch) een doorbraak hebben gevonden richting
          het kasteel van Deurne.
          Mijn partner vraagt het volgende kenbaar te maken op dit forum., aangezien
          hij daar geen lid van is.:

          In het van Deursen 8000 onderzoek "van DOERNE" zien we als bronvermelding
          nog wel eens staan: "Hypothese Hans Vogels", welke afkomstig zijn van HK
          Ouweling Deurne.
          Misschien is deze 'hypothese' digitaal en mogen we die lenen om te
          vergelijken met verschillende anderen waaronder die van ons.

          Heeft iemand hier wat over te melden..
          Buiten de groep om kan dat uiteraard ook.
          gvdeurzen (at) gmail punt com of familiearchivaria apestaart gmail punt
          com

          Alvast bedankt...

          Guus van Deurzen.

        • rijpelberg2002
          Message 4 of 12 , Nov 15, 2009
            Hallo Guus,

            Ik vermoed dat je verwijst naar informatie van de Heemkundekring Ouwerling opgenomen in hun digital informatiebestand Docudeurne.

            Net als enkele locale- en regionale onderzoekers (Wiro van Heugten, Luuk keunen, Pieter Koolen, Ton Spamer, Ludo Boeijen, Pierre van de Meulenhof) meer heb ik me in het verleden beziggehouden met de familie van de oudste heren van Deurne, de Van Doerne's.

            In Jaarboek 1987 (deel 41, blz. 31-50) van het CBG is door W. Wijnaendts van Resandt een artikel gepubliceerd over Vincent van Doerne en zijn voorouders. Door Luuk Keunen is in D'n Uytbeyndel nrs.35 t/m 39 (vanaf 1996/1997) en 54 (2004) een hele artikelenreeks opgenomen over "De heren en vrouwen van Deurne door de eeuwen heen". Laatstelijk is in october 2004 in jaargang 25 van Het Brabants kasteel deel 1/2, blz. 3-40, 2002) een diepgravend artikel van dezelfde Luuk Keunen verschenen onder de titel "De relatie tussen drie adellijke Deurnese complexen: Ter Vloet, Klein kasteel en Groot kasteel". Dat wil overigens niet zeggen dat e.e.a. nu compleet bekend en gepubliceerd is.

            Mijn eigen onderzoekresultaten zijn behoudens in de Werkgroep Geschiedenis Deurne, een piepklein element rond 1300 in een heemkundige publicatie uit 1999 en in enkele bijdragen op de Yahoo nieuwsgroep van de Nederlandse Adel niet in druk verschenen. Daar waar ik kanttekeningen plaatste bij de gepubliceerde genealogische resultaten of waar ik verder in doo ben gegaan heeft men deze info gelabeld als "hypothese Hans Vogels" en opgenoemen in Docudeurne.

            Ik houd me bezig met nagenoeg alle adellijke en gegegoede families in Zuidoost Brabant (ruwweg vóór 1500) zodat veel van mijn verstrekte onderzoeksresultaten (zolang ze niet zwart op wit gepubliceerd zijn worden) een weg kunnen hebben gevonden naar genoemde databank. Er is dus geen specifieke hypothese die kant en klaar verstrekt kan worden. Maar als ik de context van de betreffende informatie kan vernemen daar waar mijn naam bij genoemd wordt kan ik ongetwijfeld de bronvermelding of de achterliggende argumentatie opzoeken en verstrekken.

            We praten echter hier wel over het geslacht Van Doerne/Dorne dat zich in Deurne middels diverse zijtakken via wettige en onwettige schakels generaties lang heeft voortgezet. Naast dit geslacht heb je in de omgeving van Deurne te maken met tal van verhuisde Deurnenaren die zich in hun nieuwe woonplaats lieten benoemen als Van Deurse(n) al dan niet met verwaarlozing van hun eigen oorspronkelijke familienaam.

            Kom je verder uit de buurt dan kun je ook nog eens te maken krijgen met het gegeven dat ook de ex-inwoners van het Maaslandse dorp Deursen als zodanig kunnen worden aangeduid. Ook dit dorp had in de Middeleeuwen een adellijk geslacht dat bekend stond onder Van Dorne, Van Dornen, van Doerne, en Van Doernen. Dit geslacht kenmerkt zich door drie bollen of koeken in hun wapenschild en is tussen ruwweg 1300 en 1500 traceerbaar. De hoofdstam valt als volgt te benoemen: Jan - Zebrecht + na 1350 - Willem + voor 1382 - Zebrecht + voor 1397 -Willem + voor 1427 - Willem + v 1447 - Willem + na 1472, wonende te Grave. Hun verdere nakomelingen vallen echter buiten mijn interessevlak.

            Met vriendelijke groet,
            Hans Vogels

            --- In Noord-Brabant_Genealogy@yahoogroups.com, "Guus van Deurzen" <gvdeurzen@...> wrote:

> [...]
            > Buiten de groep om kan dat uiteraard ook.
            > gvdeurzen (at) gmail punt com of familiearchivaria apestaart gmail punt

          • T van Herk
            Message 5 of 12 , Nov 16, 2009
              Hallo,

              Ik ben op zoek naar de geboorte akte van Johannes de Wit, geboren ca 1925, waarschijnlijk te Reusel of in Eindhoven, zijn ouders zijn Johanna van Hoppe en Christianus de Wit, deze beide en 4 andere kinderen kan ik wel vinden bij het RHCe te Eindhoven, maar Johannes niet, heeft er iemand meer informatie over hem?

              Met vriendelijke groeten,
              Ton van Herk

            • dlobbezoo
              Message 6 of 12 , Nov 17, 2009
                Dag Ton,
                Geboortenakten van deze datum zijn nog niet openbaar. In de archieven kun je terecht tot hooguit 1910.
                Wil je toch de akte hebben dan naar de Gemeente gaan en tegen betaling van legeskosten en legitimatie is dan een kopie te krijgen.
                met vriendelijke groet,
                Dymphie Lobbezoo

                Message 7 of 12 , Nov 17, 2009
                  Dag Ton,

                  Ik heb dit doorgestuurd naar Frans de Wit,
                  Hopenlijk zul je een antwoord krijgen ! Ken je hem ??
                  Veel succes,
                  Gerard Lemmens
                  Hen je trouwens al ge-googled op Johannes de Wit of op - de Wit genealogie

                  Message 8 of 12 , Nov 18, 2009
                    LS,

                    De geboorteactes zijn dan wel niet ter inzage.
                    Dat ligt anders met de bevolkingsregisters, welke in de meeste archieven tot/met 1938 zijn in te zien. Dit dus tot de invoering van de persoonskaart.
                    Via de index kan je de persoon localiseren incl. het gezin waaruit hij voorkomt.

                    gr
                    Frans