Selten, Mill

  • Willem Nabuurs
    Message 1 of 7 , May 1, 2009
      Op de homepage van Ronald Zwiebel (www.zwiebelfam.nl) en in het boek van Ronald over de familie Selten wordt gemeld dat niet Petrus de Smid, maar Jan Lamberts van Catwijck de mannelijke stamvader is van de familie Selten.

      Aangezien ik de Seltens ook meerdere malen in mijn kwartierstaat heb voorkomen ben ik erg geinteresseerd in de motivatie waarom in eerste instantie Petrus de Smid als voorvader werd gezien, en wat dan nu de beweegredenen zijn om een ander ouderpaar voor Selt Lamers te veronderstellen.

      Willem Nabuurs
    • roland zwiebel
      Message 2 of 7 , May 1, 2009
        Beste Willem,

        Je had die vraag ook rechtstreeks kunnen stellen, maar goed, nu voor
        iedereen.

        In de inventarisatie van de cijnsplichtige goederen vanwege de Prins van
        Oranje (Archief van de Nassause Domeinen, inventarisnummer 10091) wordt te
        Mill Iken (Ida) Selten met haar echtgenoot Lambert Jans van Catwijck genoemd
        als pachters van een hofstad, welke pacht door hen in 1580 is overgenomen
        van Selt Aerts en Tonisken Jansdr van Malsen, de ouders van Iken

        Tenslotte vermelden de Nassause Domeinen later (Archief van de Nassause
        Domeinen, inventrisnummer 10123 en 9952) een Lambert Jans x Iken met een
        cijnsplichtige hofstad, opgevolgd door de gezamenlijke erfgenamen, en daarna
        Selt Lambers x Heijltje als erfgenaam. Ca. 1620 verwerft Lambert Jans nieuw
        afgegraven gronden te Mill en later is Selt Lamers x Heijlke over die
        gronden cijnsplichtig.

        Kortom: Selt Aerts x Tonisken -> Iken Selten x Lambert Jans -> Selt Lamers x
        Heijltje

        Roland Zwiebel.

        _____

        Message 3 of 7 , May 1, 2009
          Dag Willem,

          Iedere genealoog heeft zijn stellingen. Zo was Ronald Zwiebel´s stelling jaren geleden dat de Millse familie Reynen en dan de Millse familie Lemmens niet verwand zou zijn aan de familie Lemmens uit Sint Anthonis en daar ben ik niet zo zeker van en ik denk ook dat de `stamvader`van mijn Sint Anthonis familie Lemmens de bewuste Peter de Smid zal zijn.

          Trouwens heb ik gehoor dat Ronald nu bezig is met alle nakomelingen van Peter de Smid op papier te zetten. We zullen dus dan kunnen zien wat er met de Sint Anthonis familie Lemmens daar bij zal staan.

          Veel succes met de Seltens en groeten,
          Gerard Lemmens
          http://members.lycos.nl/lemmensfamilie/kwst_1.htm

          ________________________________

          Message 4 of 7 , May 1, 2009
            Gerard,

            Even een correctie. Ik ben bezig met de parenteel van de oudste voorvader
            van mijn eega Janny Selten. Toen ik nog dacht dat dat “Petrus die Smid” was
            (tot zo’n 2 jaar geleden) heb ik die parenteel zo veel als mogelijk
            onderzocht (met het in kaart brengen van zo’n 20.000 nazaten tot gevolg).
            Sinds mijn ontdekking dat niet Petrus die Smid maar Selt Aerts de – tot nu
            toe oudste bekende voorvader – is, ben ik zijn parenteel aan het
            samenstellen. Dit heeft geleid tot zo’n 16.000 bekende nazaten.

            Zijn genealogie is inmiddels in boekvorm verschenen (zie
            http://www.zwiebelfam.nl <http://www.zwiebelfam.nl/> ); je zult begrijpen
            dat een zo uitgebreide parenteel in boekvorm schier onmogelijk is, tenzij je
            een publicatie wenst gelijk aan de Winkler Prins Encyclopedie of de Grote
            Larousse.

            Voor wat jouw link naar Petrus de Smid betreft: voor zover tot op heden
            bekend had Petrus twee zonen, te weten Joannes en Lambertus. Geen van beiden
            leiden tot jouw Lemmens in St. Antonis, voor zover thans bekend. Deze kennis
            stoelt op het doorpluizen van het Oud Rechterlijk Archief Land van Cuijk (in
            het bijzonder de schepenacten van Mill – de plaats van herkomst van Petrus
            deSmid – , het Archief van het Elisabeth-Gasthuis in Grave en het archief
            van de Nassause Domeinen).

            Tot zover moet ik je dus helaas teleurstellen; wie weet echter vindt een
            andere genealoog jouw aansluiting. Immers, “niets is geheel waar, en
            misschien zelfs dat niet” (Multatuli, idee nr 7)

            Mvrgr,

            Roland Zwiebel.

            _____

            http://members. <http://members.lycos.nl/lemmensfamilie/kwst_1.htm>

            Message 5 of 7 , May 2, 2009
              Dag Roland,

              Wij zijn op het moment in Nederland (Bilthoven) maar las wij weer thuis zijn dan zal ik je de hypothese aan de hand van Piet Lemmers uit Malden doen toekomen over de afstamming Lemmens uit Sint Anthonis.

              Omdat wij in Nederland zijn ga ik 9 Mei naar de genealogische dag in Boxmeer. Mocht jij daar ook naartoe gaan zou je voor mij s.v.p. dan exemplaar van het Selten boek willen meenemen, daar ik dat graag wil kopen?

              Met dank en groeten,

              ____________ _________ _________ __

              Message 6 of 7 , May 3, 2009
                Ronald,

                Dank. Uiteraard had het rechtstreeks naar jou gekund, maar ik weet dat je deze groep volgt en het leek me ook interessant voor anderen in de groep.

                Het lijkt me inderdaad wel duidelijk dat de door jou voorgestelde filiatie klopt. Vraag ik me nog wel af wat in het verleden de reden was om Selt een zoon te maken van Lamert Peters. Enkel het patroniem Lamers? Ik meende me te herinneren dat er wat huwelijksdispensaties waren die die filiatie onderbouwden. Of hadden die alleen betrekking op de eerdere en latere generaties?

                Willem Nabuurs

                Message 7 of 7 , May 4, 2009
                  Willem,

                  De huwelijksdispensatie betrof Franciscus Jans (de Smid) en Isabella Aerts
                  (4e graad bloedverwantschap); zij zijn beiden een afstammeling van Peter de
                  Smid. Franciscus via zijn zoon Lambertus en Isabella via zijn andere zoon
                  Joannes.

                  De vroegere affiliatie met Petrus de Smid van Selt Lamers was gebaseerd op
                  één enkele acte in het ORA Land van Cuijk in 1628 over een geschil omtrent
                  de erfdienstbaarheid van weg over de gronden van Selt Lamers (maar ook over
                  gronden van de nazaten van Lambert Peters, zn van Petrus de Smid). Dit was
                  een zeer zwakke aanwijzing (de tekst van de acte was niet duidelijk om daar
                  een éénduidige conclusie uit te kunnen trekken) maar bij gebrek aan beter én
                  het feit dat het patroniem overeenkwam, heeft ht destijds tot de aanname
                  geleid dat Selt Lamers een zoon was van Lambertus Peters. Het Archief van de
                  Nassause Domeinen geeft echter de duidelijkheid wel, vandaar de “switch”
                  naar Selt Aerts als voorvader.

                  Mvrgr,

                  Roland.

                  _____