(IN DEN) GROENENDAEEL TE GEMERT EN COPPENS IN VELDHOVEN

  • gerard lemmens
    Message 1 of 8 , Mar 19, 2009
      Waarde Leden,

      Wie weet meer over de volgende kwartieren (in den) Groenendael te Gemert en Coppen(s) te Veldhoven :

      Anthonius Peters (in den ) Groenedaell (zoon v. Petrus Petri) en Catharina Petrus Coppens, verm. ged. Veldhoven 13 mei 1629, dr.v. Petrus Henricus Coppen en Wilhelma (Gulielma) N.N., laten te Gemert dopen :
      1. Petrus Groenendaell, ged. Gemert 6 jan. 1667, get. Petrus Peters Groenendaell en Maria Peters Coppens.
      2.Wilhelmea Groenendaeel, ged. Gemert
      7 mrt. 1668, get. Wilhelmus Jsnen en Helena de vr.v. Petrus Peters in de Groenendael
      3.Wilhelma in de Groenendaell, ged. Gemert 7 mrt. 1668, get. Wilhelmus Jansen en Helena de vr.v. Peters Peter in de Groenendaell.
      4.Agnes Groenendaell, ged. Gemert 3 febr. 1670, get. Thomas Hendrix en Margaretha de vr.v. Joannes Ghielens
      Wie weet meer over de kwartieren (in de) Groenendael en Coppen(s) ??

      Met dank en Groeten,
      Gerard Lemmens

    • easelmail
      Message 2 of 8 , Mar 20, 2009
        I Peters Petri (senior) in de Groenendaell [stambegin] is geboren omstreeks 1605. Peters is overleden na 1687, ongeveer 82 jaar oud.
        Getuige bij:
        20-01-1655 doop Petrus Groenendael/Grunendael (geb. 1655) [bron: G.A. Gemert-Bakel, register: 1, folio: 74]
        Peters begon een relatie met Maria. Maria is overleden na 1687.

        Kinderen van Peters en Maria:
        1 Petrus Peters Petri (junior) Groenendaell. Volgt II-a.
        2 Aleidis Petri Groenendaell. Aleidis is overleden.
        3 Anthonius Peters Groenendaell. Volgt II-b.
        4 Joannes Peters Groenendaels/Grunendael, geboren omstreeks 1620. Volgt II-c.

        II-a Petrus Peters Petri (junior) Groenendaell, zoon van Peters Petri (senior) in de Groenendaell [stambegin] en Maria. Petrus is overleden.
        Getuige bij:
        06-01-1667 doop Petrus Groenendaell (geb. 1667) [bron: G.A. Gemert-Bakel, register: 3, folio: 107]
        27-02-1672 doop Maria Anthonij Groenendaell (geb. 1672) [bron: G.A. Gemert-Bakel, register: 3, folio: 247]
        Petrus trouwde op vrijdag 13 juni 1659 in Gemert [bron: G.A. Gemert-Bakel, register: 1, folio: 116 (nummering studiezaal Gemert: B 4)] met Helena (Hilleken). Hilleken is overleden. Zij is weduwe van Adrianus Bartholomei (ovl. vóór 1659).

        Kinderen van Petrus en Hilleken:
        1 [mogelijk] Petronella Groenendaell. Petronella is overleden.
        2 [mogelijk] Thomas Groenendaal [stambegin], geboren omstreeks 1690. Volgt III-a.

        III-a Thomas Groenendaal [stambegin] is geboren omstreeks 1690, zoon van [mogelijk] Petrus Peters Petri (junior) Groenendaell en [mogelijk] Helena (Hilleken). Thomas is overleden vóór 1721, ongeveer 31 jaar oud. Thomas trouwde, ongeveer 25 jaar oud, op zondag 24 februari 1715 in Vught met Willemijn Hendriks van Calkar/Kalkar, 18 jaar oud, nadat zij op zaterdag 9 februari 1715 in ondertrouw zijn gegaan. Zij is gedoopt op zaterdag 9 juni 1696 in Vught. Willemijn is overleden omstreeks 1744, ongeveer 48 jaar oud. Zij trouwde later op zondag 9 februari 1721 in Vught met Jan Janse van Leeuwen (ovl. vóór 1751).

        II-b Anthonius Peters Groenendaell, zoon van Peters Petri (senior) in de Groenendaell [stambegin] en Maria. Anthonius is overleden omstreeks 1671.
        Getuige bij:
        25-05-1665 doop Joannes Jansen Groenendaels (geb. 1665) [bron: G.A. Gemert-Bakel, register: 3, folio: 63]
        Anthonius trouwde op zondag 19 juli 1665 in Gemert [bron: G.A. Gemert-Bakel, register: 3, folio: 364 nummering studiezaal Gemert: B 7] met Catharina Petrus Coppens. Catharina is overleden.

        Kinderen van Anthonius en Catharina:
        1 Petrus Groenendaell. Volgt III-b.
        2 Wilhelma Groenendaell. Zij is gedoopt op woensdag 7 maart 1668 in Gemert [bron: G.A. Gemert-Bakel, register: 3, folio: 140]. Wilhelma is overleden.
        3 Agnes Groenendaell. Volgt III-c.
        4 Maria Anthonij Groenendaell. Volgt III-d.
        5 [onwaarschijnlijk] Hubertus Antonius Peter Groenendaal [stambegin], geboren omstreeks 1700. Volgt III-e.

        III-b Petrus Groenendaell, zoon van Anthonius Peters Groenendaell en Catharina Petrus Coppens. Hij is gedoopt op donderdag 6 januari 1667 in Gemert [bron: G.A. Gemert-Bakel, register: 3, folio: 107]. Bij de doop van Petrus was de volgende getuige aanwezig: Petrus Peters Petri (junior) Groenendaell. Petrus is overleden. Petrus trouwde, 22 jaar oud, op dinsdag 19 juli 1689 in Gemert [bron: G.A. Gemert-Bakel, register: 17, folio: 33 nummering studiezaal Gemert: R12] met Maria Jacobs. Maria is overleden.

        III-c Agnes Groenendaell, dochter van Anthonius Peters Groenendaell en Catharina Petrus Coppens. Zij is gedoopt op maandag 3 februari 1670 in Gemert [bron: G.A. Gemert-Bakel, register: 3, folio: 191]. Agnes is overleden. Agnes begon een relatie met Joannes Janssen. Joannes is overleden.

        III-d Maria Anthonij Groenendaell, dochter van Anthonius Peters Groenendaell en Catharina Petrus Coppens. Zij is gedoopt op zaterdag 27 februari 1672 in Gemert [bron: G.A. Gemert-Bakel, register: 3, folio: 247]. Bij de doop van Maria was de volgende getuige aanwezig: Petrus Peters Petri (junior) Groenendaell. Maria is overleden. Maria trouwde, 16 jaar oud, op dinsdag 26 oktober 1688 in Gemert [bron: G.A. Gemert-Bakel, register: 17, folio: 29 nummering studiezaal Gemert: R12] met Ghijsbertus van Balen. Ghijsbertus is overleden.

        III-e Hubertus Antonius Peter Groenendaal [stambegin] is geboren omstreeks 1700, zoon van [onwaarschijnlijk] Anthonius Peters Groenendaell en [onwaarschijnlijk] Catharina Petrus Coppens. Hubertus is overleden. Hubertus begon een relatie met Jenneken Jan Adriaen de Roij. Jenneken is overleden.

        Kinderen van Hubertus en Jenneken:
        1 Maria Huijbert Groenendaal. Volgt IV-a.
        2 Paulus van Groenendael. Hij is gedoopt op zaterdag 29 juni 1709 in Tilburg [bron: Tilburg RK dopen 1696-1726 (RHC Tilburg) RK. Parochie (register 7 pg89)]. Paulus is overleden.

        IV-a Maria Huijbert Groenendaal, dochter van Hubertus Antonius Peter Groenendaal [stambegin] en Jenneken Jan Adriaen de Roij. Maria is overleden. Maria trouwde op zondag 28 februari 1734 in Tilburg met Gerard Gijsbert Cornelis Verschuuren. Gerard is overleden.

        II-c Joannes Peters Groenendaels/Grunendael is geboren omstreeks 1620, zoon van Peters Petri (senior) in de Groenendaell [stambegin] en Maria. Joannes is overleden. Joannes trouwde, ongeveer 32 jaar oud, op zondag 28 januari 1652 in Gemert [bron: G.A. Gemert-Bakel, register: 2, folio: 95 (nummering studiezaal Gemert: B 5)] met Helena, ongeveer 27 jaar oud, nadat zij op zaterdag 13 januari 1652 in ondertrouw zijn gegaan [bron: G.A. Gemert-Bakel, register: 2, folio: 45 (nummering studiezaal Gemert: B 5)]. Helena is geboren omstreeks 1625. Helena is overleden.

        Kinderen van Joannes en Helena:
        1 Petrus Groenendael/Grunendael. Hij is gedoopt op woensdag 20 januari 1655 in Gemert [bron: G.A. Gemert-Bakel, register: 1, folio: 74]. Bij de doop van Petrus was de volgende getuige aanwezig: Peters Petri (senior) in de Groenendaell (±1605-na 1687). Petrus is overleden.
        2 Maria Groenendael. Hij is gedoopt op zondag 22 juni 1659 in Gemert. Maria is overleden.
        3 Joannes Jansen Groenendaels. Volgt III-f.

        III-f Joannes Jansen Groenendaels, zoon van Joannes Peters Groenendaels/Grunendael en Helena. Hij is gedoopt op maandag 25 mei 1665 in Gemert [bron: G.A. Gemert-Bakel, register: 3, folio: 63]. Bij de doop van Joannes was de volgende getuige aanwezig: Anthonius Peters Groenendaell (ovl. ±1671). Joannes is overleden. Joannes trouwde, 23 jaar oud, op dinsdag 3 mei 1689 in Gemert [bron: G.A. Gemert-Bakel, register: 17, folio: 31 nummering studiezaal Gemert: R12] met Aleijdis/Aldegunda Wilhelmi Staijackers. Aleijdis/Aldegunda is overleden.

        Kinderen van Joannes en Aleijdis/Aldegunda:
        1 Aldegundis Groenendael. Zij is gedoopt op maandag 30 januari 1690 in Gemert [bron: G.A. Gemert-Bakel, register: 6, folio: 81]. Aldegundis is overleden.
        2 Joannes Janssen Groenendael. Hij is gedoopt op donderdag 30 augustus 1691 in Gemert [bron: G.A. Gemert-Bakel, register: 6, folio: 118]. Joannes is overleden.
        3 Helena Groenendaels. Volgt IV-b.
        4 Wilhelmus Janssen Groenendaels. Volgt IV-c.
        5 Anna Janssen Groenendaels. Volgt IV-d.
        6 Maria Groenendaels. Zij is gedoopt op donderdag 17 maart 1701 in Gemert [bron: G.A. Gemert-Bakel, register: 7, folio: 9]. Maria is overleden.
        7 Wilhelmus Vincentius Groenendael. Hij is gedoopt op woensdag 11 juli 1703 in Gemert [bron: G.A. Gemert-Bakel, register: 7, folio: 68]. Wilhelmus is overleden.
        8 Petrus Groenendaels. Hij is gedoopt op dinsdag 24 maart 1705 in Gemert [bron: G.A. Gemert-Bakel, register: 7, folio: 112]. Petrus is overleden.
        9 Joanna Maria Groenendaels. Zij is gedoopt op zaterdag 2 juli 1707 in Gemert [bron: G.A. Gemert-Bakel, register: 7, folio: 184]. Joanna is overleden.

        IV-b Helena Groenendaels, dochter van Joannes Jansen Groenendaels en Aleijdis/Aldegunda Wilhelmi Staijackers. Zij is gedoopt op zaterdag 5 februari 1695 in Gemert [bron: G.A. Gemert-Bakel, register: 6, folio: 190]. Helena is overleden. Helena trouwde, 33 jaar oud, op woensdag 18 februari 1728 in Gemert [bron: G.A. Gemert-Bakel, register: 18, folio: 145 nummering studiezaal Gemert: R13] met Antonius Schoentiens. Antonius is overleden.
        Getuige bij:
        19-09-1742 doop Joanna Groenendals (geb. 1742) [bron: G.A. Gemert-Bakel, register: 10, folio: 45]

        IV-c Wilhelmus Janssen Groenendaels, zoon van Joannes Jansen Groenendaels en Aleijdis/Aldegunda Wilhelmi Staijackers. Hij is gedoopt op woensdag 20 februari 1697 in Gemert [bron: G.A. Gemert-Bakel, register: 6, folio: 240]. Wilhelmus is overleden. Wilhelmus trouwde, 35 jaar oud, op dinsdag 4 november 1732 in Gemert [bron: G.A. Gemert-Bakel, register: 18, folio: 178 nummering studiezaal Gemert: R13] met Petronella Lenders van der Weijden. Petronella is overleden.

        Kinderen van Wilhelmus en Petronella:
        1 Aldegundis Groenendaels. Zij is gedoopt op dinsdag 4 november 1738 in Gemert [bron: G.A. Gemert-Bakel, register: 9, folio: 459]. Aldegundis is overleden vóór 1749, ten hoogste 11 jaar oud.
        2 Joanna Groenendals. Zij is gedoopt op woensdag 19 september 1742 in Gemert [bron: G.A. Gemert-Bakel, register: 10, folio: 45]. Bij de doop van Joanna was de volgende getuige aanwezig: Antonius Schoentiens. Joanna is overleden.
        3 Henricus Wilhelmus Groenendaels. Hij is gedoopt op donderdag 25 februari 1745 in Gemert [bron: G.A. Gemert-Bakel, register: 10, folio: 148]. Henricus is overleden.
        4 Leonardus Groenendaels. Hij is gedoopt op zondag 21 mei 1747 in Gemert [bron: G.A. Gemert-Bakel, register: 10, folio: 250]. Leonardus is overleden.
        5 Aldegondis Groenendael. Zij is gedoopt op donderdag 30 oktober 1749 in Gemert [bron: G.A. Gemert-Bakel, register: 10, folio: 383]. Aldegondis is overleden.

        IV-d Anna Janssen Groenendaels, dochter van Joannes Jansen Groenendaels en Aleijdis/Aldegunda Wilhelmi Staijackers. Zij is gedoopt op zaterdag 7 februari 1699 in Gemert [bron: G.A. Gemert-Bakel, register: 6, folio: 284]. Anna is overleden. Anna trouwde, 20 jaar oud, op woensdag 17 januari 1720 in Gemert [bron: G.A. Gemert-Bakel, register: 18, folio: 78 nummering studiezaal Gemert: R13] met Erardus Janssen van Puijfelick. Erardus is overleden.

        Index (47 personen)

        --- In Noord-Brabant_Genealogy@yahoogroups.com, gerard lemmens <gerardlemmens1@...> wrote:

> [...]
        > Wie weet meer over de kwartieren (in de) Groenendael en Coppen(s) ??

      • Hans Vogels
        Message 3 of 8 , Mar 22, 2009
          Ik heb het volgende:

          Joost Peter Francken/Vrancken, + voor 1-2-1627 Gemert R.114 akte 129); geboren ca 1544 (Gemert R.110 fol. 207v ca XXXVI jaar op 14-12-1580).

          Joost zien we meesttijds als Joost Peters zn en als Joost Peter Francken. Ik heb een keer in het Gemertse Rechterlijk archief vergeefs gezocht naar de vader van Joost. Zijn dochter Laurentia/ Lauvreynsken wordt een keer beschreven als Frenisken dochter Joost Frenissen, en zoon Peter als Peter Joost Laurentij (1628, 1632). De voornaam Laurens/Laureyns speelt derhalve een rol in het voorgeslacht, misschien als een half vergeten patroniem. Een volgende keer zal ik eens uitkijken naar een Joost Laurens Peter Vrancken.

          Gehuwd ca 1569 met
          Ida/Iken/IJken Peter Vogels dochter, + voor 1-2-1627 (zie boven).

          Kinderen (volgorde niet volledig bekend):
          1. Peter Joost Peters zn. (volgt hierna).
          2. Jan Joost Peters zn.
          3. Vreijnske (Laurentia) x Jan Henrick Baumans.
          4. Anneke x Aert Gerits.
          5. Meriken x Jan Peter Jans (Ruelens).
          6. Jutken (Judith) x Antonis Peter Jans.
          7. Iken (Ida) x Jan Aart Schepers.
          8. Beelken (Isabella) x Jan Jan Heijnen (de oude).
          9. Jacob Joost Peters zn., gedoopt 20-7-1587 Gemert,
          ....x Anneke Willem Brouwers.

          Peter Joost Peters zn. + voor 28-5-1635.
          Hij komt zo en als Peter JP Vogels en Peter J Laurentij voor als doopgetuige.

          Gehuwd ca 1595 met
          Margareta Antonij Janssen (Gemert R.113 akte 695).

          Kinderen:
          1. Arnolda/Aertke Peter Joosten.
          2. Peter Peter Joosten (volgt hierna).
          3. Jan Peter Joosten.
          4. Jan Peter Joosten (???).

          Peter Peter Joosten, woonde in de(n) Groenendael,
          Huwde RK 25-5-1623 Gemert met
          Agnes Gerit Aart Lucassen.

          Kinderen:
          1. Petrus (Peter senior), gedoopt 10-9-1624 Gemert.
          2. Joes, ged. 17-12-1625 Gemert.
          3. Joes (Jan), gedoopt 6-6-1627 Gemert.
          4. Margareta, gedoopt 7-6-1629 Gemert.
          5. Wilhelma, gedoopt 24-6-1631 Gemert.
          6. ? kind geboren ca 1633?
          7. Petrus (Peter junior), gedoopt 8-5-1635 Gemert.
          8. Anthonius (Anthonij), gedoopt 8-12-1637 Gemert.

          Met vriendelijke groeten,
          Hans Vogels

          --- In Noord-Brabant_Genealogy@yahoogroups.com, "easelmail" <el182592@...> wrote:

> [...]
          >
          > IV-d Anna Janssen Groenendaels, dochter van Joannes Jansen Groenendaels en Aleijdis/Aldegunda Wilhelmi Staijackers. Zij is gedoopt op zaterdag 7 februari 1699 in Gemert [bron: G.A. Gemert-Bakel, register: 6, folio: 284]. Anna is overleden. Anna trouwde, 20 jaar oud, op woensdag 17 januari 1720 in Gemert [bron: G.A. Gemert-Bakel, register: 18, folio: 78 nummering studiezaal Gemert: R13] met Erardus Janssen van Puijfelick. Erardus is overleden.

        • gerard lemmens
          Message 4 of 8 , Mar 22, 2009
            Heel veel dank aan Hans Vogels en "eselmail" voor hun waardevolle bijdragen tot het opvoeren van mijn kwartier in den Groenendaell !

            Helaas heeft niemand gereageerd op mijn kwartier COPPEN(S), waarover het volgende:
            Petrus Henricus Coppen tr. Gulielma (Wilhelma N.N.
            UIt dit huwelijk o.a.: (Bron: BHIC)
            1. Catharina Coppen,gedoopt  Vetlhovenop zondag 13 mei 1629, waarbij getuigen Joannes Paulus en Henrica Petrus uit Zeelst
            2. Joannes  Coppen, gedoopt Veldhoven zondag 14 maart 1632, waarbij getuigen Jacobus Wilhelmus Hanssen en Barbara Jacobus uit Vessem (eerst stond er Margareta Walteri uit Vessem, kort geleden dienstmeid van Adrianus Joaanis uit Zeelst)

            Dit schijnen de enige twee keren in Veldhoven gedoopt. Ik hoop dat iemand iets meer over hen weet ?
            Met dank en groeten,
            Gerard Lemmens

            ________________________________
> [...]

            > IV-d Anna Janssen Groenendaels, dochter van Joannes Jansen Groenendaels en Aleijdis/Aldegunda Wilhelmi Staijackers. Zij is gedoopt op zaterdag 7 februari 1699 in Gemert [bron: G.A. Gemert-Bakel, register: 6, folio: 284]. Anna is overleden. Anna trouwde, 20 jaar oud, op woensdag 17 januari 1720 in Gemert [bron: G.A. Gemert-Bakel, register: 18, folio: 78 nummering studiezaal Gemert: R13] met Erardus Janssen van Puijfelick. Erardus is overleden.

          • easelmail
            Message 5 of 8 , Mar 24, 2009
              Gerard,

              Zou dit een tweede huwelijk kunnen zijn?? Of hebben we het over een tweede persoon??

              DATUM: 05-03-1680, RK, getrouwd in: Gemert
              BRUIDEGOM: Christianus van den Hoevell,
              BRUID: Catharina Peters Coppens,
              Getuige 1: Joannes Werneri Toten
              opmerking(en) getuige 1: reverendus Dominus in Veghel
              plaats herkomst getuige 1: Veghel
              Getuige 2: Joanna Thoenissen
              BRON: G.A. Gemert-Bakel, register: 3, folio: 448

            • gerard lemmens
              Message 6 of 8 , Mar 25, 2009
                Geachte Heer van Waardenburg (U tekent niet met Uw voornaam!),

                Ik moet helaas even wachten met een vol antwoord op Uw mededeling/vraag Coppen(s).

                Groeten,
                Gerard Lemmens

                ________________________________
> [...]

                > Dit schijnen de enige twee keren in Veldhoven gedoopt. Ik hoop dat iemand iets meer over hen weet ?

              • Hans Vogels
                Message 7 of 8 , Apr 1, 2009
                  Gerard,

                  Een bezoek aan het Gemertse Gemeentearchief heeft geen resultaat opgeleverd. Joost Peter Francken/Vrancken moet ongetwijfeld in een ander (naburig?) dorp geboren zijn. Middels zijn huwelijk met Iken Vogels zal hij in Gemert terechtgekomen zijn.

                  Met vriendelijke groet,
                  Hans Vogels

                  Message 8 of 8 , Apr 1, 2009
                    Dag Hans,

                    Heel hartelijke dank voor de moeite die je gedaan hebt! Heb jij trouwens meer (ged. en ouders) van Iken Vogels ??
                    Zie attachment.

                    Groeten en dank,
                    Gerard