Otto van Bergen uit Rossum overleden 4-10-1805: 101 Jaar oud

  • petercdevries
    Message 1 of 8 , Jul 7, 2008
      Beste groepsleden,

      In de archieven van Rotterdam vond ik het overlijden van een van mijn
      voorouders:

      Otto van Bergen overleden in 't Zwaanhals onder Blommersdijk, oud
      101jaar en 14 dagen weduwnaar van Ariaantje 't Hart, begraven
      aangegeven te Cool op 4 November 1805. Lijk vervoert naar
      Hilligersberg en aldaar begraven in de kerk op 7 November 1805.

      Otto van Bergen was getrouwd op (ondertr. 4 Juli 1746 te Cool) 10 July
      1746 te Rotterdam als "jongman van Rossum" met Ariaantje 't Hart
      weduwe van Nicolaas van Leeuwen. Ariaantje is gedoopt in 1719

      Otto zou verder zijn hele leven in 't Zwaanhals onder Blommersdijk
      blijven wonen (in het gerecht Cool bij Rotterdam). Hij en zijn vrouw
      doopten verschillden kinderen te Rotterdam allemaal Ned. Herv.

      Nu is de vraag of Otto inderdaad 101 jaar is geworden. Volgens zijn
      begraaf akte zou hij dus in October 1704 moeten zijn geboren. Zou
      iemand eens in het archief in Den Bosch kunnen kijken of er toen
      inderdaad een familie Van Bergen te Rossum woonde en of er een doop
      van ene Otto te vinden is? O

      Of zou hij toch over zijn leeftijd gelogen hebben?

      Vriendelijke groet

      Peter
    • petercdevries
      Message 2 of 8 , Jul 7, 2008
        Gelijk maar een correctie: stom, Rossum ligt helemaal niet in Noord
        Brabant. Dus dit bericht is geheel verkeerd geplaatst.

        Sorry

        Peter

        --- In Noord-Brabant_Genealogy@yahoogroups.com, "petercdevries"
        <petercdevries@...> wrote:

> [...]
        > van ene Otto te vinden is? O
        >
        > Of zou hij toch over zijn leeftijd gelogen hebben?

      • Arie
        Message 3 of 8 , Jul 7, 2008
          Rossum ligt of in Overijssel (onder Weerselo) of in Gelderland, dus kijken
          in 's-H'bosch heeft weinig zin lijkt me....

          Arie

          Genealogie en andere (Franse) zaken: www.gompie84.nl

          Altijd geïnteresseerd in:
          BOS(CH): Harmelen e.o., stad Utrecht vóór 1700
          BOLDUAN: Hinterpommern (DLD/PL) vóór 1884, Nederlands-Indië na 1884
          HOVIUS/HOOFT: Hilversum, Baarn e.o. vóór 1750
          van WEERDEN: 's-Hertogenbosch vóór 1700
          KLEIN HANEVELD: Achterhoek vóór 1800
          KAAS: Vlissingen en Zeeuws-Vlaanderen vóór 1830
          ter MAAT: Achterhoek, Wertherbruch e.o. (DLD) vóór 1750, Rijssen

          Dit bericht kan informatie bevatten die niet voor u is bestemd. Indien u
          niet de geadresseerde bent of dit bericht abusievelijk aan u is toegezonden,
          wordt u vriendelijk verzocht het bericht te verwijderen.

          This message may contain information that is not intended for you. If you
          are not the addressee or if this message was sent to you by mistake, you are
          kindly requested to delete the message.

          Ce message peut contenir certaines informations qui ne vous concerenent pas.
          Si vous n'êtes pas concerné par ce message qui vous aura été adressé par
          erreur, nous vous remercions de bien vouloir l'effacer.

          Spaar het milieu door deze e-mail niet te printen/Please consider the
          environment before printing this e-mail...
          Geen virus gevonden in het uitgaande-bericht.
          Gecontroleerd door AVG - http://www.avg.com
          Versie: 8.0.131 / Virusdatabase: 270.4.6/1538 - datum van uitgifte: 7-7-2008
          7:40
        • martiengen
          Message 4 of 8 , Jul 7, 2008
            Hallo lezers,

            Rossum ligt in de Bommelerwaard bij Zaltbommel, provincie Gelderland.
            Genealogische gegevens te vinden bij het streekarchief te Zaltbommel.
            afz.
            Martien

            <petercdevries@...> wrote:

> [...]
            > van ene Otto te vinden is? O
            >
            > Of zou hij toch over zijn leeftijd gelogen hebben?

          • Brouwers

                Message 7 of 8 , Jul 8, 2008
                  Beste groepsleden,

                  Inderdaad, Rossum ligt niet in Noord-Brabant. De tip om bij het
                  streekarchievaat te Zaltbommel langs te gaan is goed. Ik had eerst
                  gedacht aan Arnhem.

                  In mijn kwartierstaat ben ik twee personen tegengekomen die als 100
                  jaar te boek staan bij hun overlijden. Bij de eerste staat "de
                  overledene was meer dan 100 jaar oud". Duidelijk weten ze hier dus de
                  exacte leeftijd niet meer.

                  Maar bij Otto staat: "101 jaar en 14 dagen oud". Dat is wel erg
                  precies. Bij zijn huwelijk zou hij dan al 40 jaar moeten zijn
                  geweest, maar zijn vrouw was toen ook al weduwe. Als zijn kinderen
                  werden 80jaar of ouder aan het begin van de 19de eeuw, dus misschien
                  zat het in de familie. Als hij net zo oud was als zijn vrouw dan moet
                  hij toch zeker 86jaar oud zijn geworden.

                  Ik ben trouwens ook wel eens het omgekeerde tegengekomen, waar bij
                  het overlijden stond dat de persoon 65jaar was terwijl de echte
                  leeftijd 75jaar oud was.

                  Desalniettemin, een reden om zijn doopakte eens te raadplegen

                  Peter

                  --- In Noord-Brabant_Genealogy@yahoogroups.com, "Brouwers"
                  <anmaristin@...> wrote:

> [...]
                  oud ik ben, de dagen vliegen om en dan in een tijd waar je constant
                  wordt herinnerend welk jaar dat het is, Tijd zal je vertellen as het

                • petercdevries
                  Message 8 of 8 , Jul 8, 2008
                    Hi

                    De doop is inmiddels in Rossum opgezocht: Otto werd daar op 21
                    November 1717 gedoopt.

                    Hij was dus niet 101 maar gewoon 88 jaar oud toen hij in 1805
                    overleed. Jammer, maar het was te verwachten