Wrijlaerts x Oudenhoven; Wrijlaerts x van Berckel

  • A.W.M. Teulings
    Message 1 of 1 , Jun 3, 2008
      In het Rechterlijk Archief
      RA Den Bosch 1395 22.3.1570 f 167v
      komen we de volgende acte uit 1570 tegen:

      Adam zoon van Marcelis WRIJLAERTS en Margriet zijn huisvrouw dochter
      van Ghijsbert MAES te Oirschot, passeren hun mutueel testament. De
      natuurlijke zoon Joost van Adam en Mechteld zuster van Adam, krijgen
      een legaat toegedeeld.

      Ik probeer deze echtelieden te plaatsen maar kom er niet helemaal uit.
      - de vader van Margriet dochter
      van Ghijsbert MAES te Oirschot meen ik vrijwel zeker te kunnen identificeren als Gijsbert Maes van Oudenhoven, gehuwd met Helwig Scoefs (Schooff) - misschien kan iemand dit bevestigen

      - Mechteld, zuster van Adam is meen ik dezelfde als de Mechteld Marcelis die (na haar affaire met Adam) trouwt met Hugo Jansz van Berckel, schepen van Schijndel, voor wie dit een tweede huwelijk is.

      - met Adam heb ik moeite omdat ik de naam Wrijlaerts nergens tegenkom. Er is wel een familie Weylaerts uit Helmond, en ik heb ook onderzocht of er een transcriptieprobleem is met Crijlaerts maar dat bracht geen oplossing. Graag suggesties

      Ad Teulings