Re: de Leeuw (Capelle)

  • vanderbeeke
    Message 1 of 9 , Jan 31, 2008
      Bedankt Marinus.

      Dat was inderdaad een mogelijkheid die ik al in gedachten had op basis
      van RA Loon op Zand. Het aardige is dat de gezamenlijke afkomst van de
      Capelse en Sprangse Leeuwen nu bewezen is (beide in mijn stamboom). Ik
      moet het maar eens te pakken zien te krijgen. Er wordt in onderstaande
      acte echter naast Antonie over een heerke Peeteren de Leeu gesproken.
      Dus eigenlijk is ook generatie 0 bekend.

      Groeten
      Eimert van der Beek

      RAT. Loon op Zand. R 57 f 91r en 91v d.d.31-8-1550.
      Pauwels wijlen Peetersse de Leu(w) alsulcke vierde gedeelte van eene
      huijze metten gronden daerop staende als hem aenbestorven is van
      Peeter de Leu zijnen vader; Cornelis Geritsse de Leu voor hem zelven
      ende voorts voor Jannen ende Antoenis ende Lauwereijs zijnen broeders,
      daer hij voor instaet ende gelooft heeft alsulcke kijntsgedeelte als
      hem aenbestorven is van Peeteren de Leu hennen heerken ende Cornelis
      voorst. deels gekocht heeft tegen Geritden Artssen de Greve volgens de
      brieven; Adriaen Geritsse ende Gijsbert Adriaenszn. als man en momboir
      van Anna zijnder huisvrouwe ende Adriaen Gijsbertszn. als man en
      momboir Caterijne zijnder huijsvr. alsulcke kijntgedeelte als hen
      aenbestorven mag zijn van Peeter de Leu voorst. in een erffenisse
      metter timmeringen daerop staende gelegen in de parochie van Venloon
      opte Vaert metter noorden zijde neffen erven Zijmon Jan Dielen metten
      halve hol en graft ende meer anderen, met geheel den hol ende graft,
      metter zuijden zijde neffen Pauwels Peetersse, streckende westwaerts
      op aen Arntden Oirlman alzoo zij zeeden. Ende hebben zij voorn.
      opgedragen ende overgegeven Peeteren Gerit Leuwenzn. tesamen met allen
      den brieven ende recht enigszins toebehoirende ende hebben daer voorts
      op vertegen alzoo gewoonlijck ende recht is. Gelovende als
      schuldenaers principaele op hen ende op allen hen goet, hebbende ende
      verkrijgende, Peeter voorst. dit opdragen, overgeven ende vertijen
      altijt vast en in waerden te houden. Dies zal Peeter jaerlijks uit de
      voorst. erffenisse erffelijck betalen sheeren grontchijns van Loon met
      recht daer uitgaande ende veertien loopen erfrogs aen degene recht
      daer toe hebbende ende voorts allen anderen commer af te doen. Testes,
      Bartolomeus Janssen ende Merten de Bije. Actum den 31 augustus anno 1550.

      --- In Noord-Brabant_Genealogy@yahoogroups.com, Marinus Christ
      <m.christ@...> wrote:

      > Inderdaad: het artikel gaat nog 2 generaties verder terug:
      > Jan Thonis is III ter (blz 43), zijn vader is Tonis Geritss (nr.
      > IIquater, blz. 43), waarvan de vader is Gerit Peters Leeuwen, met wie
      > het artikel begint.
      > Het artikel geeft bovendien veel details en is ruim voorzien van
      > bronvermeldingen.
      >
      > Marinus

    • vanderbeeke
      Message 2 of 9 , Feb 1, 2008
        Beste Anthony, Marinus en anderen.

        Zoals Tony mij privé meldde schijnt er een andere vermelding te zijn
        geweest in de Brabantse Leeuw ed. 2005 waar sprake was van een Thonis
        Jans de Leeuw. Dus er blijft enige verwarring.

        Kan iemand nagaan of Brabantse Leeuw 2005 het sluitende bewijs levert
        dat Cornelis van Beek en Leo Adriaenssen het in het genoemde artikel
        van 2004 toch niet bij het het rechte eind hadden, of kan iemand
        anderszins deze zaak ophelderen?

        Mijn dank,

        Vriendelijke groet,

        Eimert van der Beek