Vraag over Essen en Kalmthout

  • Leopold Segers
    Message 1 of 6 , Dec 6, 2007
      Beste mensen, ik heb een zowat bijzondere vraag die misschien andere
      ook wel zou kunnen aanspreken. Het gaat namelijk over de periode van
      voor 1795 over Essen en Kalmthout. Ik heb begrepen dat deze gemeenten,
      destijds viel onder Nispen,Noord-Brabant,Nederland.
      Nu is mij vraag, moet elke geboorte, huwelijk of overlijden, die
      gebeurd zijn in Essen en Kalmthout voor 1795, beschreven worden als
      Essen,Nispen,Noord-Brabant,Nederland, of is er nog een later tijdstip,
      om er Noord-Brabant, Nederland achter te zetten, omdat Belgie, waar de
      gemeenten Essen en Kalmthout bij behoren , onafhankelijk werd in 1830.
      Of moet men deze Noord–Brabant,Nederland aanhouden tot voor 1830.
      Hopende of iemand daar echt kan op antwoorden of deze gegevens er kan
      bevestigen, zodat eventuele stambomen in de juiste context zou
      beschreven kunnen worden.
      Het is misschien een wat vreemde vraag, maar ik zou toch graag wat
      zekerheid willen.
      Bedankt op voorhand aan degene die reageren,
      Met vriendelijk groeten Leopold Segers
    • C. Speek
      Message 2 of 6 , Dec 7, 2007
        Beste Leopold,
        Om je vraag direkt te beantwoorden:
        Ik zou, als het gaat om een gegeven van voor 1830 alleen Nispen-Essen
        Nederland of Nispen -Essen Noord-Brabant neerzetten.
        Het gaat dan toch ook om de leesbaarheid voor anderen.
        Met vriendelijke groeten,
        Co0rnelis Speek
        Didam-Nederland

[...]

        Yahoo! Groups Links
      • Arie
        Message 3 of 6 , Dec 7, 2007
          Of kies het land waar de gegevens opgeslagen liggen...

          Arie

          Genealogie en andere (Franse) zaken: www.gompie84.nl

          Altijd geïnteresseerd in:
          BOS(CH): Harmelen e.o., stad Utrecht vóór 1700
          BOLDUAN: Hinterpommern (DLD/PL) vóór 1884, Nederlands-Indië na 1884
          HOVIUS/HOOFT: Hilversum, Baarn e.o. vóór 1750
          van WEERDEN: 's-Hertogenbosch vóór 1700
          KLEIN HANEVELD: Achterhoek vóór 1800
          KAAS: Vlissingen en Zeeuws-Vlaanderen vóór 1830
          ter MAAT: Achterhoek, Wertherbruch e.o. (DLD) vóór 1750, Rijssen
        • Leo
          Message 4 of 6 , Dec 7, 2007
            Beste Cor,

            Bedankt voor je reactie.

            Het zou een mogelijkheid zijn wat jij schrijft, maar voor 1830 waren het de
            Nederlanden, en Essen en Kalmthout stonden onder Nispen,
            dus was Nispen de hoofdzetel waar alles gecontroleerd werd van die regionen.
            Als iemand geboren werd te Essen, kun je moeilijk schijven hij was geboren
            te Nispen, Essen als je begrijpt wat ik bedoel,
            want je schrijft de geboorte plaats als eerste, daarna eventueel de plaats
            waar de gemeente ligd, daarna de Provincie, en dan het land van herkomst.
            Althans zo probeer ik het toch te doen.
            Je hebt ook in Nederland, ik geef je een voorbeeld, in Roosendaal of Wouw
            zijn er ook plaatsen die eerst worden vernoemd, als er daar iemand geboren
            werd, daarna komt Roosendaal of Wouw en dan Noord-Brabant, en dan het land
            van herkomst. (Nederland).

            Maar vele mensen schrijven voor 1795 Essen, Nispen, Antwerpen,Belgie of
            Essen Antwerpen,Belgie, en ook Kalmthout, Antwerpen,Belgie maar zoals ik al
            zei, toen waren het de Nedelanden, tot voor 1830. Dus voor mij is dat
            verkeerd.

            Je had toen ook gehuchten te Essen en Kalmthout , zoals Steenpaal,
            Achterhoek, Nieuwmoer en Wildert enz... maar dat hoorde ook als gehucht bij
            die gemeenten.
            Je hebt in Nederland ook Deurne en je hebt in Belgie ook Deurne, dus probeer
            ik dat ook juist te beschrijven.
            Ik persoonlijk had toch graag de juiste context, want ik schrijf eventueel
            (probeer toch) zo juist mogelijk de situatie in die periode te reconstrueren

            Ik heb geprobeerd via bepaalde bronnen de juistheid te vinden van die
            streken in die periode, maar heb geen zekerheid gevonden.
            Dus zou ik eerder er van uitgaan, geboren Essen is Essen,Nispen
            Noord-Brabant,Nederland en niet Nispen,Essen,Noord-Brabant,Nederland, als
            zij geboren zijn te Nispen, is het Nispen,Noord-Brabant, Nederland.
            Ik vermoed dat het ook zo zou moeten zijn met Kalmthout, dus Kalmthout
            Nispen,Noord-Brabant,Nederland.

            Maar ik kan er nog uren mee doorgaan, maar wacht even op verdere reactie's,
            waar ik dan mijn conclusie kan uittrekken.
            Ik hoor nog wel iets van jou,

            Groetjes Leo

            Message 5 of 6 , Dec 7, 2007
              Beste Leopold,

              Essen en Kalmthout behoorden alleen kerkelijk ooit onder Nispen,
              bestuurlijk behoorden Essen en Kalmthout vanaf het eind van de
              tachtigjarige oorlog bij de Zuidelijke Nederlanden (nu Belgie) en
              Nispen bij de Noordelijke Nederlanden. Kalmthout is ergens in de 17de
              eeuw een aparte parochie geworden. Nispen en Essen bleven tot ergens
              rond 1800 een gezamenlijke parochie. Echter de oude katholieke
              parochiekerk van Nispen werd aan het eind van de tachtigjarige oorlog
              door de hervormden overgenomen en ongeveer tegelijkertijd werd er in
              Essen een katholieke kerk gebouwd, feitelijk wordt het daarmee de
              parochie Essen-Nispen. Ik plaats dopen en huwelijken uit deze parochie
              na 1648 daarom onder Essen, Belgie en daarvoor onder Nispen, Nederland.

              Ik hoop daarmee enige onduidelijkheid te hebben opgelost.

              Vriendelijke groeten,

              Wim Schriek

> [...]
              > Nederland of Nispen -Essen Noord-Brabant neerzetten.
              > Het gaat dan toch ook om de leesbaarheid voor anderen.

            • Leo
              Message 6 of 6 , Dec 9, 2007
                Beste Wim,

                bedankt heb het gedaan zoals jij het mij vermelde, vind dat ook de beste
                oplossing.

                Groetjes Leopold