van Bernaigien

  • caspar_bielok
    Message 1 of 8 , Nov 28, 2007
      ik kom de volgende vermelding tegen in de Schepenbank van Geertruidenberg uit 1593:

      1593 oktober 8 - R. 16, fol. 9r
      Akte van overdracht door Geeraert Henricxz. van 's Gravenmoer, als man van Adriaentken
      Aertsdr. van Bergen, aan Henrick Beijermans van Weert, lakenkoper, van 1/6 part van een
      huis, erf en toebehoren, gelegen aan de zuidzijde van het merckvelt, te Geertruidenberg. 21
      Oost: het huis van Jan van Gesel, west: het huis genaamd den wilden man, noord: de Markt
      en zuid: strekkende tot de weg aan de stadsvesten.
      De verkoper aangekomen uit de nalatenschap van de vrouw van Laureijs Wijnants van
      Bernaigien, moye van zijn vrouw Adriaentken Aertsdr. van Bergen.

      Ik ken de familie Van Bernagien uit Breda, maar Laureijs Wijnant van Bernagien is mij
      onbekend en ik heb ook geen idee wie zijn vrouw is, uit de context denk ik dat het om een
      tweede huwelijk gaat van een vrouw wiens eerste huwelijk met Aert van Bergen was.

      Weet iemand meer?

      Groeten,

      Caspar
    • Frans Roelvink
      Message 2 of 8 , Nov 28, 2007
        Hallo Caspar

        Er is ook een familie van Bernagien, afkomstig uit 's Hertogenbosch.
        Er heeft ooit in een Nederlandse Leeuw een artikel over deze familie gestaan.
        Missschien levert dat meer op.

        Groetjes

        Frans

        Message 3 of 8 , Nov 28, 2007
          > in een Nederlandse Leeuw een artikel over deze familie gestaan.

          Méérdere zelfs:

          Jaargangen 29 (1911), 30 (1912), 31 (1913), 39 (1921), 44 (1926), 50 (1932),
          52 (1934), 74 (1957) en 98 (1981). Ergens las ik heel snel dat er ook een
          adellijke belgische familie met die naam is. En dat d enederlandse
          (bredasche) familie in de 17e eeuw de schrijfwijze én het wapen van die
          beligische familie heeft 'geadopteerd'.

          Arie

          Genealogie en andere (Franse) zaken: www.gompie84.nl

          Altijd geïnteresseerd in:
          BOS(CH): Harmelen e.o., stad Utrecht vóór 1700
          BOLDUAN: Hinterpommern (DLD/PL) vóór 1884, Nederlands-Indië na 1884
          HOVIUS/HOOFT: Hilversum, Baarn e.o. vóór 1750
          van WEERDEN: 's-Hertogenbosch vóór 1700
          KLEIN HANEVELD: Achterhoek vóór 1800
          KAAS: Vlissingen en Zeeuws-Vlaanderen vóór 1830
          ter MAAT: Achterhoek, Wertherbruch e.o. (DLD) vóór 1750, Rijssen

          Dit bericht kan informatie bevatten die niet voor u is bestemd. Indien u
          niet de geadresseerde bent of dit bericht abusievelijk aan u is toegezonden,
          wordt u vriendelijk verzocht het bericht te verwijderen.

          This message may contain information that is not intended for you. If you
          are not the addressee or if this message was sent to you by mistake, you are
          kindly requested to delete the message.

          Ce message peut contenir certaines informations qui ne vous concerenent pas.
          Si vous n'êtes pas concerné par ce message qui vous aura été adressé par
          erreur, nous vous remercions de bien vouloir l'effacer.

          Please consider the environment. Do you really need to print this e-mail?

          Checked by AVG Free Edition.
          20:30
        • A.W.M. Teulings
          Message 4 of 8 , Nov 28, 2007
            Dag Caspar,
            Ik weet niet meer, maar ik zie mogelijke (=mogeljke) verwantschappen, ook omdat de namen allemaal verwijzen naar families van lakenkooplieden.
            Laurens van Bernaigien zou een broer kunnen zin van Joost, geboren rond 1510, naar ik vermoed in 's-Hertogenbosch, die weer een zoon Wijnand heeft. Laurens zou dan ook rond 1510 geboren zijn, en zijn (onbekende) vrouw niet veel ouder. Arnoud van Bergen is lakenkoper in 's-Hertogenbosch als hij in 1517-1518 overlijdt. Zijn oudste zoon Jan is dan onmondig. Zijn jongste zus is de genoemde Adriana, die laatstens 1518 wordt geboren. Deze Adriana wordt in de acte als nog levend vermeld, zij zou dan al 75 jaar moeten zijn wat deze reconstructie weer wat minder waarschijnlijk maakt. Haar man Gerard Hendrik van sGravenmoer zou identiek kunnen zijn aan Gerard zoon van de schepen Hendrik Oomen van sGraevenmoer, schepen en stadhouder van de schout van Oosterhout.

            Ad Teulings

            To: Noord-Brabant_Genealogy@yahoogroups.comFrom: f.roelvink@...: Thu, 29 Nov 2007 07:22:44 +0100Subject: Re: [Noord-Brabant_Genealogy] van Bernaigien

            Hallo CasparEr is ook een familie van Bernagien, afkomstig uit 's Hertogenbosch.Er heeft ooit in een Nederlandse Leeuw een artikel over deze familie gestaan.Missschien levert dat meer op.GroetjesFrans----- Original Message ----- From: caspar_bielok To: Noord-Brabant_Genealogy@yahoogroups.com Sent: Wednesday, November 28, 2007 10:15 PMSubject: [Noord-Brabant_Genealogy] van Bernaigienik kom de volgende vermelding tegen in de Schepenbank van Geertruidenberg uit 1593:1593 oktober 8 - R. 16, fol. 9rAkte van overdracht door Geeraert Henricxz. van 's Gravenmoer, als man van Adriaentken Aertsdr. van Bergen, aan Henrick Beijermans van Weert, lakenkoper, van 1/6 part van een huis, erf en toebehoren, gelegen aan de zuidzijde van het merckvelt, te Geertruidenberg. 21Oost: het huis van Jan van Gesel, west: het huis genaamd den wilden man, noord: de Markt en zuid: strekkende tot de weg aan de stadsvesten.De verkoper aangekomen uit de nalatenschap van de vrouw van Laureijs Wijnants van Bernaigien, moye van zijn vrouw Adriaentken Aertsdr. van Bergen.Ik ken de familie Van Bernagien uit Breda, maar Laureijs Wijnant van Bernagien is mij onbekend en ik heb ook geen idee wie zijn vrouw is, uit de context denk ik dat het om een tweede huwelijk gaat van een vrouw wiens eerste huwelijk met Aert van Bergen was. Weet iemand meer?Groeten,Caspar[Non-text portions of this message have been removed]

          • Caspar Bielok
            Message 5 of 8 , Nov 29, 2007
              Hallo allemaal,

              Ik heb wat aanvullende informatie gevonden: laurijs wijnant van
              bernagien zou een zoon zijn van wijnant joris van bernagien en zijn
              vrouw petra goossen van goirle mat famile in en rond breda. de
              genoemde gerard hendrik heet in andere documenten gerard hendrik
              bijvoet, de eerste man van adriana aert van bergen (ze is minimaal 3
              keer getrouwd geweest). ik weet uit stukken dat adriana rond 1630
              overleden is.

              de vermelding 'moye'. is dit haar moeder?

              Groeten,

              Caspar
            • Johan Breukink
              Message 6 of 8 , Nov 29, 2007
                Volgens mij is dat een tante
                Johan
> [...]
                > keer getrouwd geweest). ik weet uit stukken dat adriana rond 1630
                > overleden is.
                >
                > de vermelding 'moye'. is dit haar moeder?

              • Ger Klein
                Message 7 of 8 , Nov 29, 2007
                  Casper,

                  moye=tante

                  Hierbij wat akten van nakomelingen van Wijnant van Bernagien.

                  GAB vestbrieven Ginneken R 423, f. 146v, 14-04-1515
                  Fam. Bernagien.

                  GAB vestbrieven Breda stad, R 456, f. 9v, 22-01-1551
                  Quam Marie Peter Sporen dochter weduwe lestmaal wijlen meester Willem van den Kyeboom met Jorys Wijnandts zone van Bernagien haar voogd, heeft verkocht Anne van Bernagien 7 kgld 10 stuvers erfchyns uit en op haar huis in de Eyndpoorts­trate.

                  GAB vestbrieven Ginneken R 680, f. 65v, 26-02-1551
                  Quam Marie Peter Sporen dr. weduwe lestmaal wijlen meester Willem van den Kyeboom, met Jorys Wijnandts zone van Bernagien haar voogd. Heeft verkocht Cornelis Jans Bye zone een huis, boogaert etc. gestaan en gelegen tot Bavel aant Kerckeneyndt.

                  GAB vestbrieven stad Breda R 458, f. 38, 11-02-1553
                  Quam Marie Peter Sporen dochter weduwe lestmaal wijlen mr. Willem Cornelis zoons van den Kyeboom met Jorys Wijnandts van Bernagien haar neve en voogd, kende dat Jan Cornelis zone van den Kyeboom met zijn mede erfgenamen van den voors. mr. Willem tevreden was van de som geld die ontvangen hadden.
                  Mr. Willem had goeden onder Zevenbergen.
                  Zijn testament was voor schepenen in Breda dd. 11-09-1535.

                  Breda schepenbank nr. 1015 in de index, f. 35, 13-01-1559
                  Matheeus Reyner Boot en Kathelyn Cornelis Mathijs zijn huisvrouw. Tes­tament.
                  Cornelis zone van Ceters en Wijnant Joris Wijnants zone van Bernagien, beide als toezienders, alle bij weesmeesters van Breda gestelt zijnde, samentlijk i.n.v. Anthonis des voors. Jan Anthonis Ghybenz zone, daar moeder af was wijlen Lijsbeth Peter Cornelisz. van Bavel diemen noempde Peter van Beerze voordochter en de voorgen. Jan Anthonis Ghyben zone ook als voogd oft momboir i.n.v. Joosken en Adriaenken wijlen Jan Heylen onbejaarde kinderen, daar moeder af was wijlen Margriet, des voors. wijlen Peter Cornelisz van Bavel voordochter. De voorn. Jan Anthonis Ghyben zone hem sterk makende voor Jan Moys tot Antwerpen wonende, zijn medemom­boir van de twee onbejaarde kinderen wijlen Jan Heylen voors. In d'een partij. En Heylen en Godert Mercelisz Smit als man en voogd i.n.v. Aleyde des voors. wijlen Peter Cornelisz van Bavel nadochter, zijn huisvrouw en Adriaen Willem Jan Willemsz als voogd gesteld i.n.v. de andere 7 nakinderen des voors, wijlen Peter Cor­nelisz. van
                  Bavel in de andere.
                  Kenden en lijden dat nadien zij het inhouden van den testamente bij de voorn. wijlen Peter Cornelisz. van Bavel tesamen met wijlen Kathelyn Cornelis Dyrcx dochter zijn leste huisvrouw was, eertijds in anno 1549 gemaakt en voor Joris van Loo als notaris en getuigen gepasseert.
                  Hij had 3 voorkinderen. etc. etc. etc. nog enkele bladzijden.

                  GAB vestbrieven Terheijden R 639, f. 51v, 10-05-1580
                  Anthonis Jacobsz van de Kerkhof mede voor Jan Jacobs van de Kerkhof zijn broeder (l/p schepenen Hilvarenbeeck 26-04-1580) wegens Anthonie Jacobs van de Kerkhof met Cornelis Peter Stappaerts haar man.
                  Kathelyna en Anneken gesusters, Jacob van de Kerkhof dochteren, met An­thonis hun broer voogd en Jan Wouter Hulshout toeziender tesamen i.n.v. Geertruyde Jacobsdr van de Kerkhof verkopen t.b.v. de kinderen Jacynis Bernagien daar moeder af was wijlen Adriane Jacobsdr van de Kerkhof, de 6 geveste deelen hen toebehorende in een stuk weide omtrent 1 2 bunder. (zie transfix 1-2-'58).

                  Vr. gr.
                  Ger Klein

                  Message 8 of 8 , Nov 30, 2007
                    dank allemaal. ik kan weer even vooruit. mocht iemand nog meer weten
                    dan graag. er blijkt inderdaad een link met den bosch te zijn, leuk.

                    Groeten,

                    Caspar