Re: Wie helpt mij bij het oplossen van de puzzel Mercx X Maerselaer?

  • yhmmarkx
    Message 1 of 6 , Sep 1, 2007
      Hallo,

      Over het gezin van Mercx X Maerselaer heb ik de volgende gegevens:

      Jan Adriaen Mercx, geboren te Boxtel, huwt op onbekende datum met
      Marijken (Merike) van de Maerselaer, dochter van Henrick Goerts van
      de Maerselaer.

      07-01-1604
      Marijken dochter van wijlen Henrick Goerts van de Maerselaer weduwe
      van Jan Adriaen Mercks, geassisteerd door Andries Andriessen van
      Ginnoven haar voogd en die van haar kinderen die door een testament
      als zodanig is benoemd, welk testament deze Marijke en haar man Jan
      voor secretaris Aerd Sgraets destijds werd opgemaakt als zijnde
      notaris d.d. 16 november 1592, waarbij de langstlevende de erfelijke
      goederen zou mogen belasten om daarmee de boedelschulden te betalen,
      draagt tijdlijk een kamer die aan de noordkant van het huis ligt over
      en nog zoveel ruimte daarbuiten waar de twee bedstedes kunnen staan
      voor kinderen, verder nog 8 roeden tuin uit het huis etc. staande in
      Oirschot, herdgang Kerkhof aan de Plaatse ( Vrijthof, JT), b.p. Jan
      Lenaerts, Dirck Gerart Vos, de gemeenschappelijke straat. Zij draagt
      dit bezit nu tijdelijk in de vorm van een belening over aan Wouter
      zoon wijlen Frans Wouters, waarbij die deze kamer vanaf a.s. St.
      Jansdag mag gaan gebruiken, de tuin per a.s. voorjaar. Marijke
      belooft alle lasten van haar kant af te handelen. Datum 7 januari
      1604, getuigen Ven en H. Hoppenbrouwers.
      Genoemde Wouter Franssen heeft ermee ingestemd dat Marijke de kamer
      met de tuin etc. af zal mogen aflossen en terugkopen per a.s. St.
      Jansdag over twee jaar, onder voorwaarde dat ze dat een half jaar
      vooraf aankondigt, tegen betaling van 100 gulden. In deze twee jaar
      zal Wouter de noodzakelijke reparaties en onderhoud voor zijn
      rekening nemen en daarvoor 30 stuivers betalen.Getuigen als boven.
      Heer Cornelis zoon wijlen Jan Adriaen Mercx verklaart ter bevestiging
      van hetgeen in de voorgaande akte is beschreven, dat hij mede borg is
      gebleven voor Adriaen, Marten, Lucia, Maijken en Lijntken, zijn
      broers en zusters, waarvoor hij mede optreedt, en dat hij de
      overdracht die zijn moeder vandaag heeft gedaan ten behoeve van
      Wouter Franssen Wouters, altijd gestand zal blijven doen en doet
      hierbij afstand van zijn voorrechten en privileges als priester.

      Jan Adriaen Mercx is overleden na 16-11-1592 en voor 05-02-1602

      Kinderen van Jan en Merike:
      1 Marten Mercx.
      2 Lucia Mercx.
      3 Maijken Mercx.
      4 Lijntken Mercx.
      5 Adriaen Jan Mercx. Adriaen is overleden vóór 16-09-1606. Adriaen
      trouwde met [waarschijnlijk] Maeijken Claes Henrick Dijrven. Zij
      trouwde later op 16-09-1606 in Breda met Jan Ghijsbrecht Stickers.
      6 Cornelis Jan Mercx. Cornelis is overleden in 08-1618 in
      Hilvarenbeek. Hij is begraven te Turnhout.
      7 Sijken Jan Mercx. Sijken is overleden vóór 1636. Sijken trouwde in
      1605 in Hilvarenbeek met Laureijs Cornelis Schilders, 26 jaar oud.
      Laureijs is geboren in 1579. Laureijs is overleden omstreeks 1660,
      ongeveer 81 jaar oud.

      Indien het klopt dat Jan Adriaan Merckx een zoon is van Adriaan
      Marcelis, een kleinzoon van Marcelis Jan en een achterkleinzoon van
      Jan Merckx en Aleid Houtloecks... (die gegevens heb ik zelf niet)

      Jan Merckx is overleden voor 19 mei 1554 en is een zoon van Jan
      Gerits Merckx en Ieva Peter Aert Zwevers. Aleijt Claes Aerdt
      Houtloecks is een dochter van Nicolaes Aert Houtloecks en Heijlen
      Wouters van den Arennest.

      Uit dit huwelijk heb ik zelf maar twee kinderen:
      1. Antonis Jan Mercks
      2. Jan Janssen Merckx

      Aanvullende info bij dit echtpaar:

      Jan en zijn vrouw Aleijt worden vermeld als echtpaar in de akte van
      24-2-1540, waarin Nicolas zoon wijlen Ardt Houtloecks jaarlijkse
      rentes verkoopt die voornoemde Jan eerder op 2 maart 1530 aan deze
      Nicolaes had gekocht.

      01-02-1533
      Claes Aert Hoetloecks weduwnaar van Heijlwich dochter van Wouter
      Clercks, verder Peter en Wouter broers en kinderen van genoemde Claes
      en Heijlwich, nog Jan Mercks als man van Aleijt ook dochter van
      genoemde Claes en Heijlwich, welke Peter en Jan voor henzelf optreden
      maar ook nog voor hun zusters Luitgaerd, Barbara en Elisabeth, zijnde
      alle wettige kinderen van Claes Houtloecks en Heijlwich, ghebben een
      boedeldeling gemaakt van het bezit van wijlen hun moeder Heijlwich.
      Genoemde Claes wat betreft daarvan het vruchtgebruik, krijgt een
      akkertje genoemd 't Rot gelegen in Oirschot herdgang Verrenbest, nog
      een akker genoemd dat Winkelen, ter zelfder plaatse als hiervoor
      gelegen. Verder krijgt hij een huis met tuin, grond etc., ter zelfder
      plaatse als hiervoor gelegen dat hij nu zelf bewoont. Nog krijgt hij
      de helft van een akker genoemd de Eijskens akker, ter zelfder plaatse
      gelegen. Ook nog de helft van een stuk land (16-r) Genoemd in 't
      Sonderen, ter zelfder plaatse als hiervoor gelegen. Nog de helft van
      een heiveld ter zelfder plaatse, nog de helft van een beemd genoemd
      de Drieseegd ter zelfder plaatse gelegen, dat Claes bij zijn eerste
      vrouw had verkregen. Hieruit moet hij jaarlijks 4 en een half lopen
      rogge betalen aan het St. Eloyaltaar te Oirschot, nog 3 lopen rogge
      aan de heer van Beek (Hilvarenbeek), nog drie delen van een gouden
      Karolusgulden aan Antonis Belaerts, nog twee pond per jaar aan Happo
      Vos, nog de helft van de grondchijns. Verder krijgt Claes het
      vruchtgebruik van de helft van een peter per jaar die nu wordt
      betaald door Peter Jan Haecks, nog de helft van een peter per jaar
      die wordt betaald door Goijaert Happen. Peter en Claes, broers van
      hiervoor en Jan Merks, ten hunnen behoeve en ten behoeve van
      Luitgaerd, Barbara en Elisabeth wettige kinderen van genoemde Claes
      en Heijlwich, krijgen wat betreft het erfrecht ervan samen een akker
      genoemd de Meijenbraeck, nog de helt van een akker genoemd de
      Eijskensakker, nog de helft van een stuk erf genoemd in 't Sonderen,
      nog de helft van een beemd genoemd de Drieseegd, nog de helft van een
      heiveld , b.p. Jan de Cremer. Alle percelen zijn gelegen in Oirschot
      herdgang Verrenbest. Hieruit moeten de kinderen jaarlijks 4 en een
      halve lopen rogge aan de rector van het St. Eloijaltaar te Oirschot
      betalen, nog 2 lopen rogge per jaar aan de heer van Hilvarenbeek, nog
      het vierde deel van een Andriesgulden aan Antonis Belaerts, nog de
      helft van de grondchijns. Verder krijgen ze een rente van 19 stuivers
      per jaar die eerder was beloofd door Dielis Francken van der Mere en
      nu wordt betaald door Adriaen Harnismakers. Nog krijgen ze de helft
      van een peter per jaar die nu wordt betaald door Peter Jan Scoemakers
      de oude alias Haecks. (16-v) Nog krijgen ze de helft van een peter
      die wordt betaald door Goijaert Happen. Genoemde verdelers beloven
      elkaar deze boedeldeling altijd gestand te zullen doen en dat ieder
      de lasten op het eigen erfdeel zodanig zal betalen dat de erfdelen
      van de anderen daarvoor gevrijwaard blijven. Indien het mocht
      gebeuren dat er op iemands erfdeel meer lasten blijken te drukken dan
      zullen ze die gezamenlijk betalen. Getuigen Scoet en Willem.

      Misschien heb je hier ook iets aan, voor aanvullingen houdt ik me
      aanbevolen.

      Groetjes,

      Yvonne Markx

      --- In Noord-Brabant_Genealogy@yahoogroups.com, "A.W.M. Teulings"
      <aaocons@...> wrote:

      > Dag Pieter,
      > Ik kwam dit berichtje tegen, misschien is de vraag al opgelost; ik
      geef alleen even door wat ik in mijn aantekeningen heb staan:
      > vader van Jan Adriaan Merckx:
      > Adriaan Marcelis + bef 1574; diens vader:
      > Marcelis Jan; diens vader:
      > Jan Merckx x Aleid dv Nicolaas Houtloecks uit Oirschot
      >
      > misschien is het je van nut; je zult het nog wel even met bronnen
      moeten aanvullen. Mocht er een fout zitten in deze lijn, dan hoor ik
      dat graag

      > Ad Teulings
      >

      > To: Noord-Brabant_Genealogy@yahoogroups.com
      > From: pieter@...
      > Date: Mon, 13 Aug 2007 21:22:09 +0200
      > Subject: RE: [Noord-Brabant_Genealogy] Wie helpt mij bij het
      oplossen van de puzzel Mercx X Maerselaer?

      > Ik kan het niet helemaal doorgronden en wellicht niet
      helemaal antwoord op je vraag, maar het lijkt me waarschijnlijk dat
      Dirk (Gerart) Vos en Henrick Goerts van de Maerselaer identieke
      personen zijn. Merijken Dirck Vos ondertrouwt 20-02-1599 te Oirschot
      Aert Janssen van Hauten (bron: digitale stamboom RHC Eindhoven); zij
      moet dan dus weduwe van Jan Adriaen Mercx geweest zijn en Aert
      Janssen van Hauten identiek aan Aerden van Santhen. Je zou in de
      originele actes eens moeten kijken of niet Hauten staat ipv Santhen.

      > Pieter vd Sanden

    • yhmmarkx
      Message 2 of 6 , Sep 1, 2007
        Voor de duidelijkheid maar even een stukje van de tak als besproken..
        Mochten er fouten inzitten of aanvullingen op zijn dan hoor ik
        graag..

        Groetjes,
        Yvonne

        Parenteel van Jan Jan Merckx
        1 Jan Jan Merckx, zoon van Jan Gerits Merckx en Ieva Peter Aert
        (Yeven) Zwevers. Jan is overleden vóór 19-05-1554. Jan trouwde met
        Aleijt Claes Aerdt (Aleijten) Houtloecks. Zij is een dochter van
        Nicolaes Aert (Claes) Houtloecks en Heijlken Wouters van de Arennest.

        Kinderen van Jan en Aleijten:
        1 Antonis Jan Mercks. Volgt 2.
        2 Marcelis Jan Merckx. Volgt 3.
        3 Jan Janssen Mercx.

        2 Antonis Jan Mercks, zoon van Jan Jan Merckx en Aleijt Claes Aerdt
        (Aleijten) Houtloecks. Antonis trouwde met Anna Marcelis Janssn van
        den Loe. Zij is een dochter van Marcelis Janssn van den Loe en
        Katherijen dochter van Ghijsbrecht Vlemmincks.

        3 Marcelis Jan Merckx, zoon van Jan Jan Merckx en Aleijt Claes Aerdt
        (Aleijten) Houtloecks.

        Kind van Marcelis uit onbekende relatie:
        1 Adriaan Marcelis Merckx. Volgt 4.

        4 Adriaan Marcelis Merckx, zoon van Marcelis Jan Merckx. Adriaan is
        overleden vóór 1574.

        Kind van Adriaan uit onbekende relatie:
        1 Jan Adriaen Mercx, geboren in Boxtel. Volgt 5.

        5 Jan Adriaen Mercx is geboren in Boxtel, zoon van Adriaan Marcelis
        Merckx. Jan is overleden vóór 05-02-1602. Jan trouwde met Marijken
        (Merike) van de Maerselaer. Zij is een dochter van Henrick Goerts van
        de Maerselaer.

        Kinderen van Jan en Merike:
        1 Marten Mercx.
        2 Lucia Mercx.
        3 Maijken Mercx.
        4 Lijntken Mercx.
        5 Adriaen Jan Mercx. Volgt 6.
        6 Cornelis Jan Mercx. Cornelis is overleden in 08-1618 in
        Hilvarenbeek. Hij is begraven te Turnhout.
        7 Sijken Jan Mercx. Volgt 7.

        6 Adriaen Jan Mercx, zoon van Jan Adriaen Mercx en Marijken (Merike)
        van de Maerselaer. Adriaen is overleden vóór 16-09-1606. Adriaen
        trouwde met [waarschijnlijk] Maeijken Claes Henrick Dijrven. Zij
        trouwde later op 16-09-1606 in Breda met Jan Ghijsbrecht Stickers.

        7 Sijken Jan Mercx, dochter van Jan Adriaen Mercx en Marijken
        (Merike) van de Maerselaer. Sijken is overleden vóór 1636. Sijken
        trouwde in 1605 in Hilvarenbeek met Laureijs Cornelis Schilders, 26
        jaar oud. Laureijs is geboren in 1579. Laureijs is overleden
        omstreeks 1660, ongeveer 81 jaar oud.

        Kinderen van Sijken en Laureijs:
        1 Cornelis Laureijs Schilders den Outsten. Volgt 8.
        2 Maeijken Schilders. Volgt 15.
        3 Adriaen Schilders. Zij is gedoopt op 15-08-1609 in Hilvarenbeek.
        Adriaen is overleden vóór 1660, ten hoogste 51 jaar oud.
        4 Jan Laureijs Schilders. Volgt 17.
        5 Catharyna Laureys Schilders. Volgt 19.
        6 Cornelis Laureijs Schilders den Jongsten. Volgt 22.
        7 Martinus Schilders. Hij is gedoopt op 13-03-1623 in Hilvarenbeek.
        Martinus is overleden op 25-08-1670 in Nederokkerzeel, 47 jaar oud.

        8 Cornelis Laureijs Schilders den Outsten, zoon van Laureijs Cornelis
        Schilders en Sijken Jan Mercx. Hij is gedoopt op 20-03-1605 in
        Hilvarenbeek. Cornelis:
        (1) trouwde met Marie Wouters Verryth. Zij is een dochter van Wouter
        Lodewycx Verryth en Elisabeth Janssen de Crom. Marie is overleden op
        18-06-1636 in Hilvarenbeek.
        (2) trouwde met Adriaentken Jacob Rijsbosch. Zij is een dochter van
        Jacob Jan Huybrechts en Margriet Aert Thielmans.

        Kinderen van Cornelis en Marie:
        1 Lijsken Cornelis Schilders. Volgt 9.
        2 Lijntgen Cornelis Schilders. Zij is gedoopt op 16-12-1632 in
        Hilvarenbeek. Lijntgen is overleden in 1667, 35 jaar oud.
        3 Jan Cornelis Schilders. Volgt 10.
        Kind van Cornelis en Adriaentken:
        1 Grietken Cornelis Schilders. Zij is gedoopt op 05-05-1638 in
        Hilvarenbeek.

        9 Lijsken Cornelis Schilders, dochter van Cornelis Laureijs Schilders
        den Outsten en Marie Wouters Verryth. Zij is gedoopt op 22-10-1630 in
        Hilvarenbeek. Lijsken is overleden vóór 1666, ten hoogste 36 jaar
        oud. Lijsken trouwde, 19 jaar oud, op 07-12-1649 in Hilvarenbeek met
        Jan Servaes Middegaels de Jonge, 25 jaar oud. Hij is gedoopt op 13-03-
        1624 in Hilvarenbeek. Jan is overleden, 89 jaar oud. Hij is begraven
        op 29-05-1713 te Hilvarenbeek. Hij trouwde later op 04-01-1666 met
        Helena Willem Nouwen.

        10 Jan Cornelis Schilders, zoon van Cornelis Laureijs Schilders den
        Outsten en Marie Wouters Verryth. Hij is gedoopt op 10-02-1636 in
        Hilvarenbeek. Jan is overleden, 82 jaar oud. Hij is begraven op 14-01-
        1719 te Hilvarenbeek. Jan trouwde met Maria Bastiaens van Poppel. Zij
        is een dochter van Bastiaen Anthonis van Poppel. Maria is overleden.
        Zij is begraven op 28-05-1684 te Hilvarenbeek.

        Kinderen van Jan en Maria:
        1 Laurens Schilders. Volgt 11.
        2 Isabella Jan Schilders. Volgt 14.
        3 Cornelia Schilders. Zij is gedoopt op 25-10-1667 in Hilvarenbeek.
        4 Adriaen Jan Schilders. Hij is gedoopt op 04-05-1670 in
        Hilvarenbeek.
        5 Maria Catharina Schilders. Zij is gedoopt op 16-05-1672 in
        Hilvarenbeek.
        6 Catharina Jan Schilders. Zij is gedoopt op 09-11-1675 in
        Hilvarenbeek.

        11 Laurens Schilders, zoon van Jan Cornelis Schilders en Maria
        Bastiaens van Poppel. Hij is gedoopt op 28-10-1663 in Hilvarenbeek.
        Laurens trouwde met Elisabeth Hinderspraeck.

        Kinderen van Laurens en Elisabeth:
        1 Maria Catharina Schilders. Volgt 12.
        2 Anna Maria Schilders.
        3 Catharina Schilders. Volgt 13.
        4 Theresia Schilders. Zij is gedoopt op 14-12-1705 in Antwerpen.

        12 Maria Catharina Schilders, dochter van Laurens Schilders en
        Elisabeth Hinderspraeck. Maria trouwde in Lier met Cornelis de Laet.

        13 Catharina Schilders, dochter van Laurens Schilders en Elisabeth
        Hinderspraeck. Catharina trouwde in Retie met Govaert Lenders.

        Kind van Catharina en Govaert:
        1 Lucia Lenders.

        14 Isabella Jan Schilders, dochter van Jan Cornelis Schilders en
        Maria Bastiaens van Poppel. Zij is gedoopt op 10-07-1665 in
        Hilvarenbeek. Isabella trouwde met Cornelis Gabriëls.

        15 Maeijken Schilders, dochter van Laureijs Cornelis Schilders en
        Sijken Jan Mercx. Zij is gedoopt op 24-01-1607 in Hilvarenbeek.
        Maeijken trouwde, 20 jaar oud, op 06-02-1627 in Tilburg met Niclaes
        Daniël Mutsaerts. Hij is een zoon van Daniel Joost Denys Mutsaerts en
        Adriana Cornelis Jan Laureys Eelkens.

        Kinderen van Maeijken en Niclaes:
        1 Adriaen Mutsaerts. Adriaen is overleden op 06-10-1688 in Ulvenhout.
        2 Ida Claes Mutsaerts, geboren in 1631. Volgt 16.

        16 Ida Claes Mutsaerts is geboren in 1631, dochter van Niclaes Daniël
        Mutsaerts en Maeijken Schilders. Ida is overleden in 1689, 58 jaar
        oud. Ida trouwde, 18 jaar oud, in 1649 met Jan Faes Moonen, 23 jaar
        oud. Jan is geboren in 1626 in Hilvarenbeek, zoon van Faes Henricx
        Moonen en Elisabeth Jans Pelt. Jan is overleden in 1688, 62 jaar oud.

        17 Jan Laureijs Schilders, zoon van Laureijs Cornelis Schilders en
        Sijken Jan Mercx. Hij is gedoopt op 03-02-1613 in Hilvarenbeek. Jan:
        (1) trouwde, 19 jaar oud, in 1632 met Cathelyn Geerling Gijssels.
        Cathelyn is geboren in Oirschot, dochter van Geerling Jan Gijssels en
        Jenneken Huybrechts Vermuelen.
        (2) trouwde, 38 jaar oud, op 03-05-1651 in Hilvarenbeek met Anna van
        Oss. Anna is geboren in Diessen, dochter van Jacob van Oss en
        Geertruyt Philips Pauwels.

        Kinderen van Jan en Cathelyn:
        1 Elysabeth Jan Schilders. Volgt 18.
        2 Jenneken Schilders. Zij is gedoopt op 21-10-1637 in Oirschot.
        3 Adriaen Schilders. Hij is gedoopt op 23-09-1639 in Oirschot.
        4 Maria Schilders. Zij is gedoopt op 08-09-1641 in Oirschot.

        18 Elysabeth Jan Schilders, dochter van Jan Laureijs Schilders en
        Cathelyn Geerling Gijssels. Zij is gedoopt op 24-04-1633 in Oirschot.
        Elysabeth trouwde, 23 jaar oud, op 02-12-1656 in Turnhout met
        Cornelis Goeyerts.

        19 Catharyna Laureys Schilders, dochter van Laureijs Cornelis
        Schilders en Sijken Jan Mercx. Zij is gedoopt op 17-09-1617 in
        Hilvarenbeek. Catharyna is overleden, 57 jaar oud. Zij is begraven op
        27-01-1675 te Hilvarenbeek. Catharyna trouwde met Ariaen Jan
        Diepenbroecx. Hij is een zoon van Jan Jan Diepenbroecx en Henricxken
        Jan A. van den Nieuwenhuysen. Hij is gedoopt op 03-07-1611 in
        Diessen. Ariaen is overleden in 1689, 78 jaar oud.

        Kinderen van Catharyna en Ariaen:
        1 Anneken Adriaen Diepenbroecx.
        2 Cathelyn Adriaen Diepenbroecx.
        3 Lissia Diepenbroecx.
        4 Adriaen Diepenbroecx. Volgt 20.
        5 Jan Adriaen Diepenbroecx, geboren in 1638. Volgt 21.

        20 Adriaen Diepenbroecx, dochter van Ariaen Jan Diepenbroecx en
        Catharyna Laureys Schilders. Adriaen trouwde met Isabella Anthonis
        Sebastiaen van Poppel. Hij is een zoon van Anthonis Sebastiaenssen
        van Poppel en Mayken Jan Schellekens.

        21 Jan Adriaen Diepenbroecx is geboren in 1638, zoon van Ariaen Jan
        Diepenbroecx en Catharyna Laureys Schilders. Jan is overleden in
        1681, 43 jaar oud. Jan trouwde met Stoffelyn Hendrick Reynieren van
        Rovert.

        22 Cornelis Laureijs Schilders den Jongsten, zoon van Laureijs
        Cornelis Schilders en Sijken Jan Mercx. Hij is gedoopt op 19-01-1620
        in Hilvarenbeek. Cornelis is overleden op 31-03-1665 in Weelde, 45
        jaar oud. Cornelis:
        (1) trouwde, 23 jaar oud, op 24-01-1643 in Hilvarenbeek met Elisabeth
        mr. Willem Lemnius. Zij is een dochter van Willem Lemnius en
        Elisabeth Cornelis Weymers. Elisabeth is overleden vóór 01-1644.
        (2) trouwde, 24 jaar oud, in 01-1644 in Hilvarenbeek met Maeyken
        Willem Lemnius. Zij is een dochter van Willem Lemnius en Elisabeth
        Cornelis Weymers. Maeyken is overleden op 01-03-1680 in Weelde.

        Kind van Cornelis en Maeyken:
        1 Guilliam Schilders. Hij is gedoopt op 03-12-1644 in Hilvarenbeek.
        Guilliam is overleden op 20-10-1717 in Meer, 72 jaar oud.
      • yhmmarkx
        Message 3 of 6 , Sep 1, 2007
          Een en ander werd ietwat uitgebreid na nog enig speurwerk, dus ik heb
          mijn verhaal over Merckx.. in de map files geplaatst onder Jan Jan
          Merckx.