Demer in Eindhoven

  • wimriapeeters
    Message 1 of 8 , Apr 1, 2007
      Beste medeonderzoekers,

      Mijn opa Wilhelmus Peeters was tot 1908 kleermaker in de Demer in
      Eindhoven. Ik heb eens gehoord dat zelfs de naam nog voorkomt op een
      pui van een pand aldaar.
      Ik ben al eens gaan kijken maar helaas het niet gevonden.
      Is misschien iemand in Eindhoven hierover iets bekend ?
      Ik zou er graag een foto van willen maken.
      Met vriendelijke groet,
      Wim Peeters
    • Paul van Gool
      Message 2 of 8 , Apr 1, 2007
        Hallo Wim,
        Mij is zo'n vermelding op een gevel op de Demer niet bekend.
        Ik zal de volgende keer dat ik er loop eens goed op letten of ik iets zie.
        Door het bombardement aan het eind van de oorlog en de wederopbouw daarna is er echter veel verloren gegaan.

        Groeten uit Eindhoven
        Paul

[...]

        Looking for earth-friendly autos?
        Browse Top Cars by "Green Rating" at Yahoo! Autos' Green Center.
        http://autos.yahoo.com/green_center/
      • mijnnaamishuubvanhelvoort
        Message 3 of 8 , Apr 1, 2007
          Beste Wim,

          Je schreef:

> [...]
          > Is misschien iemand in Eindhoven hierover iets bekend ?
          > Ik zou er graag een foto van willen maken.

          Tijdens het bombardement op 6 december 1942 is veel rond
          de Demer verwoest.

          Misschien dat je in de beeldbank van eindhoven nog iets
          kunt vinden (weet je het huisnummer nog?).

          Ga naar: http://atlantis.rhc-eindhoven.nl/
          en klik op historische atlas, vul in demer
          en zoeken levert 221 foto's.

          Succes, Huub.
        • Wilbert Steenbakkers
          Message 4 of 8 , Apr 1, 2007
            Wim,

            de Demer in Eindhoven bestaat nog steeds. Hij ligt in het stadscentum,
            volgens mij tussen de C&A en de V&D.

            Vriendelijke groet,

            Wilbert Steenbakkers

            <http://geo.yahoo.com/serv?s=97359714/grpId=3047037/grpspId=1705690932/m
            sgId=15176/stime=1175435424/nc1=4438971/nc2=3848541/nc3=3>

          • jeanne van rooij
            Message 5 of 8 , Apr 2, 2007
              http://zien.info/eindh.nl/STDEME01.HTM

              Verschillende gezichten op de tegenwoordige Demer.
              Met vriendelijke groet,
              Jeanne van Rooij

              http://www.vrooij.com

              To: Noord-Brabant_Genealogy@yahoogroups.comFrom: w.t.s.peeters@...: Sun, 1 Apr 2007 11:00:07 +0000Subject: [Noord-Brabant_Genealogy] Demer in Eindhoven

              Message 6 of 8 , Apr 2, 2007
                Beste Wim,

                Ter aanvulling op je vraag:

                > Mijn opa Wilhelmus Peeters was tot 1908 kleermaker in de Demer in
                > Eindhoven. Ik heb eens gehoord dat zelfs de naam nog voorkomt op een
                > pui van een pand aldaar.

                Kan het zijn dat je grootvader nog zusters had die in
                hetzelfde vak zaten? Of waren het misschien zijn dochters
                (jouw tantes).

                Ik vond in het telefooboek van 1915 onder telefoonnummer 217
                Peeters, Gez., Modeart., mag."De rooden Haandschoen", Rechtestr.

                De Rechtestraat is om de hoek van de Demer.
                (en die bestaat ook nog steeds ;-)

                In het bevolkingsregister kun je misschien vinden
                op welk huisnummer hij woonde, dat maakt het zoeken
                wat makkelijker.

                Groeten, Huub.
              • wimriapeeters
                Message 7 of 8 , Apr 2, 2007
                  Huub,
                  Zover ik weet is dat geen familie. Ik ben dat modehuis al eens eerder
                  tegen gekomen.
                  Ik weet van mijn vader dat mijn grootvader kleermaker was en heb ook
                  een notarisakte en kranten advertentie gevonden dat hij in 1908 stopte
                  als zelfstandig kleermaker, zo vermeldt een advertentie in de
                  Meierijsche Courant van 29 september 1908 over een publieke verkoping
                  ten huize van Wilh. Peeters-Zimmerman te Eindhoven aan den Demer
                  (hij was getrouwd met Johanna Zimmerman)
                  Iemand zegt een paar jaar geleden de naam op de gevel te hebben zien
                  staan, maar wist niet meer waar dat was en dat die gevels beschermd
                  waren en dat er dus niets aan de buitenkant mocht worden gewijzigd.
                  Tot nu toe heb ik helaas in het rhc-Eindhoven nog niet meer kunnen
                  achterhalen.
                  Met vriendelijke groet,
                  Wim
                • Hans Ploem