Re: baptizata est iyty ?

  • arjanwolters
    Message 1 of 15 , Feb 1, 2007
      Scan is te zien op http://home.hetnet.nl/~a.wolters/akte.tif
      Het gaat om de doop van 22 december
      En er staat nog iets in de kantlijn tussen de twee dopen?
      Arjan Wolters

      --- In Noord-Brabant_Genealogy@yahoogroups.com, "arjanwolters"
      <a.wolters@...> wrote:

      > Annemarie,
      > Bedankt voor je aanbod, maar...
      > Mijn familie komt uit Brabant en Gelderland. Deze tekst komt
      > toevallig uit Gelderland.... Omdat ik van de Gelderlandgroep geen
      lid
      > ben heb ik de vraag hier gesteld omdat ik meende dat het een
      algemene
      > vraag betreft. Overmorgen zou ik een scan op mijn site kunnen
      zetten,
      > maar ik vraag me af of dat wat toevoegt.
      > Arjan
      >

      > --- In Noord-Brabant_Genealogy@yahoogroups.com, "annemarievnglvn"

    • pietervdsanden
      Message 2 of 15 , Feb 1, 2007
        staat er niet iets als: igtii ?
        niet dat dat me iets zegt overigens
        voorvoegsel ig- is in het latijn vaak een ontkenning (NL: on-)
        misschien is igtius ook equivalent met ignatius?????

        pieter vd sanden

        <a.wolters@...> wrote:

        > Scan is te zien op http://home.hetnet.nl/~a.wolters/akte.tif
        > Het gaat om de doop van 22 december
        > En er staat nog iets in de kantlijn tussen de twee dopen?
        > Arjan Wolters

      • Peter van der Lee
        Message 3 of 15 , Feb 1, 2007
          er zou "igtij" kunnen staan.
          want op de laatste ij zie ik puntjes en op de voorste niet.
          vr.gr. Peter van der Lee

          > En er staat nog iets in de kantlijn tussen de twee dopen?
> [...]
        • richardvanschaik
          Message 4 of 15 , Feb 2, 2007
            > er zou "igtij" kunnen staan.
            > want op de laatste ij zie ik puntjes en op de voorste niet.

            "ichtii" denk ik, maar een scan in kleur of minstens grijswaarden had meer informatie
            gegeven met ongeveer gelijke filegrootte.

            Groeten,
            Richard

            --
            http://www.fmavanschaik.nl/
            f.m.a.vanschaik@...
            Message 5 of 15 , Feb 2, 2007
              Het was een 'toevalstreffer', elders op de bladzijde stond een doop van
              dezelfde ouders. Ik heb een kopie gemaakt en thuis bleek er onderaan
              nog een doop te staan van dezelfde ouders het jaar erna. De kopie zoals
              die op het archief is ingebonden was niet beter.
              Arjan Wolters

              --- In Noord-Brabant_Genealogy@yahoogroups.com, "richardvanschaik"
              <f.m.a.vanschaik@...> wrote:

> [...]
              meer informatie
              > gegeven met ongeveer gelijke filegrootte.

            • annemarievnglvn
              Message 6 of 15 , Feb 2, 2007
                Beste Martien,

                Jouw opmerking over de vermelding onder aan de bladzijde van nog een
                doop van een kind van dezelfde ouders, verklaart meteen wat er in de
                marge staat: 'vide infra'. Dat betekent 'zie onder'. Verder staat
                er 'Varik' in de marge, maar dat had je natuurlijk wel gezien.

                Er moet een reden zijn geweest waarom de pastoor 'zie onder' in de
                marge heeft gezet. Het was vrij gewoon dat er jaarlijks een kind in
                een gezin werd geboren.

                Heeft dat andere kind misschien dezelfde naam? Zitten er genoeg
                biologische maanden tussen? Is het misschien een schippersgezin op
                doorreis geweest? Door de slechte leesbaarheid van de scan maar met
                de opmerking van de pastoor in gedachten, houd ik het voorlopig
                op 'ignota'(onbekend met vrouwelijke uitgang omdat het een meisje
                is). Het woord zou dan in het latijn afgekort zijn tot 'igta' (met
                een eindkrul aan de a). Maar eerlijk is eerlijk, zeker weten doe ik
                het niet. Misschien kunt u bij het Gelders Archief in Arnhem om
                informatie vragen?

                Vriendelijke groet,

                <a.wolters@...> wrote:

> [...]
                zoals
                > die op het archief is ingebonden was niet beter.

              • annemarievnglvn
                Message 7 of 15 , Feb 2, 2007
                  Sorry, ik sprak je aan met Martien, maar ik bedoel Arjan!-

                  <annemarievnglvn@...> wrote:

> [...]
                  ik
                  > het niet. Misschien kunt u bij het Gelders Archief in Arnhem om

                • arjanwolters
                  Message 8 of 15 , Feb 2, 2007
                    Beste Annemarie,
                    ik bedoelde dat dit de doop is die onderaan de bladzijde staat. Zie
                    onder slaat dus ergens anders op. Maar mijn kopie houdt hier op! Het
                    loopt nu dus vast en ik zal in Arnhem eens kijken wat er nog meer op
                    staat. (hoewel ik daar niet zo vaak kom)
                    Zo gaat het altijd: ik neem me voor iets op te zoeken, vind het dan
                    niet (of juist weer andere dingen) en als ik thuis kom
                    komen er weer nieuwe vragen op.
                    Groeten, Arjan Wolters

                    www.awolters.nl
                    (Wolters en Baakman in Gelderland, Van Hemmen en Eijkemans in Brabant)

                    <annemarievnglvn@...> wrote:

                    > Sorry, ik sprak je aan met Martien, maar ik bedoel Arjan!-

> [...]
                  • Wilbert Steenbakkers
                    Message 9 of 15 , Feb 2, 2007
                      Hoi,

                      misschien off-topic, maar ik probeer het toch maar:

                      Tijdens de gezinsreconstructie die ik momenteel aan het maken ben van de
                      (voormalige) gemeente Liempde en Boxtel, kom ik in het locale krantje
                      "Brabants Centrum" van 26-4-1947 een standplaatsverpachting voor de
                      kermis van Boxtel tegen. Hierin zijn een aantal zaken mij onbekend. Wie
                      kent ze?

                      - G. Mullens: Amerikaanse Hoepla

                      - W. A. van Eekeren: koektentvogelpiek (staat er zo echt).

                      Ben benieuwd,

                      Wilbert Steenbakkers

                    • arjanwolters
                      Message 10 of 15 , Feb 3, 2007
                        Hallo Wilbert
                        koektent en vogelpik:
                        vogelpik noemden wij een soort darten, "pijltjes gooien"
                        en volgens mijn ouders was er vroeger een attractie waarbij je in een
                        slag met een stok een peperkoek doormidden moest slaan. Als het lukte
                        mocht je hem hebben....
                        Groeten Arjan Wolters
                        www.awolters.nl

                        --- In Noord-Brabant_Genealogy@yahoogroups.com, "Wilbert
                        Steenbakkers" <willemis@...> wrote:

> [...]
                        > kent ze?
                        >
                        > - G. Mullens: Amerikaanse Hoepla
                        >
                        > - W. A. van Eekeren: koektentvogelpiek (staat er zo echt).

                      • jvdb49
                        Message 11 of 15 , Feb 3, 2007
                          Wilbert,
                          Gevonden op google "amerikaanse hoepla"
                          Het Grote Gebeuren. http://4umi.com/belcampo/gebeuren.htm

                          In het dichte gewoel van ontvluchting en achtervolging, van beetpakken
                          en zich losrukken, ontdekte ik opeens slager Mekkelhorst. Hij liep op
                          handen en voeten voort als een varken, bloot als een bigge en in zijn
                          vette rug staken zes messen bijna tot aan 't heft erin, drie in elke
                          zij. Achter hem aan liep een troepje demonen en vermaakte zich ermee,
                          ringen om die messen te werpen, maakte hem tot een wandelende
                          Amerikaanse hoepla. Het merkwaardigste was dat hij niet bloedde.

                          Het hele verhaal is nogal lang dus heb er alleen dit stukje uit
                          gehaald.
                          Groet en succes,Johanna.