Re: baptizata est iyty ?

  • richardvanschaik
    Message 1 of 15 , Jan 31, 2007
      > Mijn familie komt uit Brabant en Gelderland. Deze tekst komt
      > toevallig uit Gelderland.... Omdat ik van de Gelderlandgroep geen lid
      > ben heb ik de vraag hier gesteld omdat ik meende dat het een algemene
      > vraag betreft. Overmorgen zou ik een scan op mijn site kunnen zetten,
      > maar ik vraag me af of dat wat toevoegt.

      Dat voegt zeker wat toe ...... namelijk de zekerheid dat de
      transcriptie inderdaad klopt. Er is immers niets te beginnen met de
      karakters die jij geeft als gelezen tekst. Voorlopig is mijn
      inschatting twee voornamen (de eerste dan iets als IJdij = Ida), maar
      dat op de huidige gegevens.

      Groeten,
      Richard
    • arjanwolters
      Message 2 of 15 , Feb 1, 2007
        Scan is te zien op http://home.hetnet.nl/~a.wolters/akte.tif
        Het gaat om de doop van 22 december
        En er staat nog iets in de kantlijn tussen de twee dopen?
        Arjan Wolters

        --- In Noord-Brabant_Genealogy@yahoogroups.com, "arjanwolters"
        <a.wolters@...> wrote:

> [...]
        > vraag betreft. Overmorgen zou ik een scan op mijn site kunnen
        zetten,
        > maar ik vraag me af of dat wat toevoegt.

      • pietervdsanden
        Message 3 of 15 , Feb 1, 2007
          staat er niet iets als: igtii ?
          niet dat dat me iets zegt overigens
          voorvoegsel ig- is in het latijn vaak een ontkenning (NL: on-)
          misschien is igtius ook equivalent met ignatius?????

          pieter vd sanden

          <a.wolters@...> wrote:

          > Scan is te zien op http://home.hetnet.nl/~a.wolters/akte.tif
          > Het gaat om de doop van 22 december
          > En er staat nog iets in de kantlijn tussen de twee dopen?
          > Arjan Wolters

        • Peter van der Lee
          Message 4 of 15 , Feb 1, 2007
            er zou "igtij" kunnen staan.
            want op de laatste ij zie ik puntjes en op de voorste niet.
            vr.gr. Peter van der Lee

            > En er staat nog iets in de kantlijn tussen de twee dopen?
> [...]
          • richardvanschaik
            Message 5 of 15 , Feb 2, 2007
              > er zou "igtij" kunnen staan.
              > want op de laatste ij zie ik puntjes en op de voorste niet.

              "ichtii" denk ik, maar een scan in kleur of minstens grijswaarden had meer informatie
              gegeven met ongeveer gelijke filegrootte.

              Groeten,
              Richard

              --
              http://www.fmavanschaik.nl/
              f.m.a.vanschaik@...
              Message 6 of 15 , Feb 2, 2007
                Het was een 'toevalstreffer', elders op de bladzijde stond een doop van
                dezelfde ouders. Ik heb een kopie gemaakt en thuis bleek er onderaan
                nog een doop te staan van dezelfde ouders het jaar erna. De kopie zoals
                die op het archief is ingebonden was niet beter.
                Arjan Wolters

                --- In Noord-Brabant_Genealogy@yahoogroups.com, "richardvanschaik"
                <f.m.a.vanschaik@...> wrote:

> [...]
                meer informatie
                > gegeven met ongeveer gelijke filegrootte.

              • annemarievnglvn
                Message 7 of 15 , Feb 2, 2007
                  Beste Martien,

                  Jouw opmerking over de vermelding onder aan de bladzijde van nog een
                  doop van een kind van dezelfde ouders, verklaart meteen wat er in de
                  marge staat: 'vide infra'. Dat betekent 'zie onder'. Verder staat
                  er 'Varik' in de marge, maar dat had je natuurlijk wel gezien.

                  Er moet een reden zijn geweest waarom de pastoor 'zie onder' in de
                  marge heeft gezet. Het was vrij gewoon dat er jaarlijks een kind in
                  een gezin werd geboren.

                  Heeft dat andere kind misschien dezelfde naam? Zitten er genoeg
                  biologische maanden tussen? Is het misschien een schippersgezin op
                  doorreis geweest? Door de slechte leesbaarheid van de scan maar met
                  de opmerking van de pastoor in gedachten, houd ik het voorlopig
                  op 'ignota'(onbekend met vrouwelijke uitgang omdat het een meisje
                  is). Het woord zou dan in het latijn afgekort zijn tot 'igta' (met
                  een eindkrul aan de a). Maar eerlijk is eerlijk, zeker weten doe ik
                  het niet. Misschien kunt u bij het Gelders Archief in Arnhem om
                  informatie vragen?

                  Vriendelijke groet,

                  <a.wolters@...> wrote:

> [...]
                  zoals
                  > die op het archief is ingebonden was niet beter.

                • annemarievnglvn
                  Message 8 of 15 , Feb 2, 2007
                    Sorry, ik sprak je aan met Martien, maar ik bedoel Arjan!-

                    <annemarievnglvn@...> wrote:

> [...]
                    ik
                    > het niet. Misschien kunt u bij het Gelders Archief in Arnhem om

                  • arjanwolters
                    Message 9 of 15 , Feb 2, 2007
                      Beste Annemarie,
                      ik bedoelde dat dit de doop is die onderaan de bladzijde staat. Zie
                      onder slaat dus ergens anders op. Maar mijn kopie houdt hier op! Het
                      loopt nu dus vast en ik zal in Arnhem eens kijken wat er nog meer op
                      staat. (hoewel ik daar niet zo vaak kom)
                      Zo gaat het altijd: ik neem me voor iets op te zoeken, vind het dan
                      niet (of juist weer andere dingen) en als ik thuis kom
                      komen er weer nieuwe vragen op.
                      Groeten, Arjan Wolters

                      www.awolters.nl
                      (Wolters en Baakman in Gelderland, Van Hemmen en Eijkemans in Brabant)

                      <annemarievnglvn@...> wrote:

                      > Sorry, ik sprak je aan met Martien, maar ik bedoel Arjan!-

> [...]
                    • Wilbert Steenbakkers
                      Message 10 of 15 , Feb 2, 2007
                        Hoi,

                        misschien off-topic, maar ik probeer het toch maar:

                        Tijdens de gezinsreconstructie die ik momenteel aan het maken ben van de
                        (voormalige) gemeente Liempde en Boxtel, kom ik in het locale krantje
                        "Brabants Centrum" van 26-4-1947 een standplaatsverpachting voor de
                        kermis van Boxtel tegen. Hierin zijn een aantal zaken mij onbekend. Wie
                        kent ze?

                        - G. Mullens: Amerikaanse Hoepla

                        - W. A. van Eekeren: koektentvogelpiek (staat er zo echt).

                        Ben benieuwd,

                        Wilbert Steenbakkers

                      • arjanwolters
                        Message 11 of 15 , Feb 3, 2007
                          Hallo Wilbert
                          koektent en vogelpik:
                          vogelpik noemden wij een soort darten, "pijltjes gooien"
                          en volgens mijn ouders was er vroeger een attractie waarbij je in een
                          slag met een stok een peperkoek doormidden moest slaan. Als het lukte
                          mocht je hem hebben....
                          Groeten Arjan Wolters
                          www.awolters.nl

                          --- In Noord-Brabant_Genealogy@yahoogroups.com, "Wilbert
                          Steenbakkers" <willemis@...> wrote:

> [...]
                          > kent ze?
                          >
                          > - G. Mullens: Amerikaanse Hoepla
                          >
                          > - W. A. van Eekeren: koektentvogelpiek (staat er zo echt).

                        • jvdb49
                          Message 12 of 15 , Feb 3, 2007
                            Wilbert,
                            Gevonden op google "amerikaanse hoepla"
                            Het Grote Gebeuren. http://4umi.com/belcampo/gebeuren.htm

                            In het dichte gewoel van ontvluchting en achtervolging, van beetpakken
                            en zich losrukken, ontdekte ik opeens slager Mekkelhorst. Hij liep op
                            handen en voeten voort als een varken, bloot als een bigge en in zijn
                            vette rug staken zes messen bijna tot aan 't heft erin, drie in elke
                            zij. Achter hem aan liep een troepje demonen en vermaakte zich ermee,
                            ringen om die messen te werpen, maakte hem tot een wandelende
                            Amerikaanse hoepla. Het merkwaardigste was dat hij niet bloedde.

                            Het hele verhaal is nogal lang dus heb er alleen dit stukje uit
                            gehaald.
                            Groet en succes,Johanna.