RE: [Noord-Brabant_Genealogy] Re: van de Coevering met nog wat probleempjes

  • Arie Bos
    Message 1 of 21 , Dec 4, 2006
      Uiteraard moet je een en ander nazoeken. Want er bestaat natuurlijk 'rein
      theoretisch' een kans dat er sprake is van 2x 2 dezelfde personen.

      Misschien lezen we hier ooit nog eens hoe het afgelopen is.

      Arie

      Message 2 of 21 , Dec 4, 2006
        Hallo Wilbert,

        Google leverde http://www.kdc.kun.nl/geschiedenis/kathabcH.html

        Zie Heeroom.

        Mvrgr,

        Ronald Hellenbrand.

        Wilbert Steenbakkers schreef:

> [...]
        > door Gijsbert Floris de Cort als man van genoemde Oijken voor schepenen
        > van Den Bosch weer doorverkocht aan Peter zoon wijlen Michiels van den
        > Bichelaer, zijnde de grootvader van vermelde Michiel Dirck Gerits,
        > conform een schepenbrief van de stad Den Bosch d.d. 24 mei 1581. Hij
        > verkoopt de rente nu aan heer en meester Erbert van den Bichelaer
        > priester en kanunnik van het kapittel van de St. Peterskerk in Boxtel,
        > zijnde zijn heerneef en de verkoper belooft alle lasten van zijn kant af
        > te handelen. Datum 14 mei 1631, getuigen Kemps en Schepens.

      • K. Pouwels
        Message 3 of 21 , Dec 4, 2006
          Beste mensen,

          Een Heerneef is een neef die priester is.
          Vergelijk met Heeroom; een oom die priester is.
          Deze werden met die naam aangesproken na de priesterwijding.

          groet,
          Kees Pouwels

          Message 4 of 21 , Dec 4, 2006
            Hallo Wilbert,
            Het is geen echt oudewetse benaming.
            Ik heb een oom die priester en velen van mijn neven en nichten spreken hem aan met Heeroom.
            Deze oom is nu ongeveer 75 jaar.

            groet
            Kees Pouwels

            Message 5 of 21 , Dec 4, 2006
              Arie,

              Het lijkt erop, dat het 'onmogelijke' toch waar is.

              Ik vond -zoekend op patroniem- zowel een doop van Seger als een
              tweede IJken (Ida).

              gedoopt op woensdag 18 januari 1634 Berlicum
              Plaats: Berlicum; bron: SA=Aa en Dommel; gezindte: RK; register: 2,
              folio: 48
              KIND: Zegerus
              Doopdatum: 18-01-1634
              v/m: m
              VADER: Adrianus Gerardi
              MOEDER: Maria
              Getuige 1: Joannes Adriani Zegers
              Getuige 3: Johanna Walteri

              gedoopt op zaterdag 31 augustus 1641 Berlicum
              Plaats: Berlicum; bron: SA=Aa en Dommel; gezindte: RK; register: 2,
              folio: 92
              KIND: Ida
              Doopdatum: 31-08-1641
              v/m: v
              VADER: Adrianus Gerardi
              MOEDER: Maria
              Getuige 1: Joannes Petri Alberti
              Getuige 3: Joanna Arnoldi Nicolai

              Het gaat hier kennelijk om dezelfde ouders als de doop van:

              Plaats: Berlicum; bron: SA=Aa en Dommel; gezindte: RK; register: 2,
              folio: 38
              KIND: Gerardus
              Doopdatum: 12-05-1632
              v/m: m
              VADER: Adrianus Gerardi van de Coevering
              MOEDER: Maria
              Getuige 1: Rutgerus Adriani
              Getuige 3: Heijlken Willem Claesen

              Ik heb nu dus een IJken Ariens Claesen vd Coevering, en een Ida
              Ariens Gerardi vd Coevering.

              Van hen trouwde de eerste met Jan Claesen Arts van Deursen in 1665
              (haar vader Adriaen Claesen wordt genoemd als getuige), en de ander
              trouwde in 1671 als jd. Haar broer Zeggen (Seger) was haar
              huwelijksgetuige. Dat moet dus gaan om Ida Ariens Gerardi vd
              Coevering.

              Wat het wel weer vreemd maakt: bij hun huwelijken wordt juist de
              tweede IJken genoemd (gedoopt als Ida), terwijl de eerste bij
              huwelijk Ida en IJken wordt genoemd:

              Jan Claes Arts
              Bruidegom op maandag 7 december 1665 Berlicum
              Plaats: Berlicum, bron: SA=Aa en Dommel, register: 17, folio: 56, RK
              TROUWDATUM: 07-12-1665
              BRUIDEGOM: Jan Claes Arts,
              BRUID: Ida Adriani,
              Diversen: Getuigen Hendricus Lammert Goiarts en Franciscus Quisthout

              Jan Claes Aerts Deursen
              Bruidegom op zondag 6 december 1665 Berlicum
              Plaats: Berlicum, bron: SA Aa en Dommel, register: 12, folio: 5, SCH
              TROUWDATUM: 06-12-1665
              Ondertrouwdatum: 21-11-1665
              BRUIDEGOM: Jan Claes Aerts Deursen,
              BRUID: Ijcken Ariens, jd
              woonplaats bruid: Berlicum
              Diversen: Bruidegom geadsist. met zijne sustere vermits de sieckte
              van zijne moedere. Bruid geadsist. met Arie Claes van de Coeveren
              haeren vader

              Iken Arjensen Coeveringhe
              Bruid op zondag 8 februari 1671 Berlicum
              Plaats: Berlicum, bron: SA Aa en Dommel, register: 12, folio: 18, SCH
              TROUWDATUM: 08-02-1671
              Ondertrouwdatum: 24-01-1671
              BRUIDEGOM: Goijaert Teuwens, jm
              BRUID: Iken Arjensen Coeveringhe, jd
              Diversen: Bruid geadsisteert met Zeggen haeren broeder

              Maar het verhaal is misschien nog niet helemaal opgelost, want ik heb
              dus nu één doop van een Seger Ariens Gerardi vd C. uit 1634, maar die
              zou dan pas in 1686 zijn getrouwd, en rond 1696 overleden.

              Ik heb een beetje het gevoel, dat er nog een schakeltje ontbreekt...

              Maar ik zoek lekker verder, en als ik wat vind, dan schrijf ik er
              hier over, gewoon omdat ik dat leuk vind om te doen.

              Hopelijk ben ik niet de enige die zich amuseert...

              Ronald Blancke
            • Will Sanders
              Message 6 of 21 , Dec 4, 2006
                Is Pouwels familie van Pauwels uit Helmond/Mierlo?

                Will

                Message 7 of 21 , Dec 4, 2006
                  Hallo Will,

                  Dit is mij niet bekend

                  groet
                  Kees Pouwels

                  Message 8 of 21 , Dec 4, 2006
                    tot hoever gaat de stamboom terug bij u?

                    Will

                    Message 9 of 21 , Dec 4, 2006
                      Voor de belangstellenden kan ik nog wat kleine aanvullingen geven op
                      voorgaande berichten:

                      Zoals ik in een eerder stuk aangaf, waren Seger Ariens vd Coevering
                      en Willem Ariens vd Coevering broers, zoals blijkt uit een
                      huwelijksacte van 1696.

                      Na aanvankelijk gedacht te hebben, dat zij beiden zoons waren van
                      Adriaen Nicolaes vd Coevering, bleek een klein feitje een kink in de
                      kabel te gooien.

                      Die kink lijkt opgelost met de dopen van zowel Seger Ariaens Gerardi
                      vd Coevering in 1634 en zijn broer Willem Ariens Gerardi van de
                      Coevering in 1636.

                      In beide gevallen heet de vader Adriaen Gerardi, moeder heet Maria.
                      Dat het om dopen van de Coevering gaat, blijkt uit een eerste doop in
                      1632 van Gerard Ariens vd Coevering:

                      Adrianus Gerardi van de Coevering
                      Vader Berlicum
[...]

                      Dezelfde ouders als in 1634 en 1636.

                      Bovendien is er in 1631 een huwelijksacte van Adriaan vd Coevering
                      met Maria Arnoldi:

                      Plaats: Berlicum, bron: SA=Aa en Dommel, register: 17, folio: 15, RK
                      TROUWDATUM: 23-05-1631
                      Ondertrouwdatum: 03-05-1631
                      BRUIDEGOM: Adrianus Gerardi van de Couveringe,
                      BRUID: Maria Arnoldi,
                      Diversen: Ondertrouw in tegenwoordigheid van Gerardus Nicolai en
                      Nicolaus Arnoldi. Huwelijk in tegenwoordigheid van heer Robbertus de
                      Bever en Thomas Jegers

[...]

                      Tot hetzelfde gezin hoort dus ook Ida of IJken, die in 1671 trouwt
                      met Goijart Teuwen, als jongedame.

                      Wat betreft de grootvader van de dopelingen:
                      Adriaen Gerardi vd Coevering is een zoon van Gerard vd Coevering.
                      Het lijkt erop, dat hij een zoon was van Adriaen vd Coevering, en
                      daarmee vermoedelijk een broer van Nicolaes Adriaen Rutten van de
                      Coevering. Maar daar zit nog wel enige onzekerheid.

                      Ronald Blancke
                    • Florent Standaert
                      Message 10 of 21 , Dec 5, 2006
                        Beste,
                        Heerneef is de benaming voor een neef die priester is, ook Heeroom komt voor

                        Vriendelijke groeten Florent

                        Message 11 of 21 , Dec 5, 2006
                          Hallo Will,

                          Mijn stamboom gaat tot nu terug tot begin 1700.
                          De meeste familieleden wonen in Wijchen en omgeving.
                          Als je iets speciaals zoekt, laat het me dan weten. Wellicht zit er toch iets tussen

                          groet,
                          Kees Pouwels